Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäätkö ns. saunailloista?

Vierailija
09.01.2026 |

Olenko tässä mielessä harvinainen tapaus, kun en ymmärrä saunailtoja tai ylipäätään sitä, että illanviettoon ystävä- ja tai työporukan kesken kuuluu yhdessä kylpeminen/saunominen? 

Sain juuri kutsun tällaisiin iltamiiin ja aina tulee fiilis, olenko tylsä, jos en halua mennä porukalla suihkuun ja saunaan alasti istumaan. Ensinnäkin tykkään käyttää aikaa laittautumiseen, niin sekin mietityttää, että laittaudunko taas saunan jälkeen sen tunnin verran uudestaan. Ja toisekseen, vaikka olen sinut vartaloni kanssa, en halua näyttää sitä alasti muille kuin miesystävälleni enkä myöskään halua nähdä työkavereita/ystäviä alastomina.

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä paskaisena kuuraaminen ja saunominen ei mene jakeluun. Jalkahiet haisee. Jengin vaatteita siellä täällä. Tapaaminen. Mitään hienompia vaatteita tai kampauksia ei ole eikä tule. Karseena punaisena kökötetään kuin pas-.q.alla. Ei tapahdu muualla kuin Suomessa.

Vierailija
122/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kotoisaa, että karvanpoistoa. Kainalot, nivuset, kullinjuuri, peräreikä. Joopajoo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole harvinainen tapaus.

Myöskään niissä, jotka pitävät seurassa saunomisesta ja kylpemisestä, ei ole mitään vikaa.

Ihan kaikki keskustelijat, kokeilkaa joskus edes yhden päivän ajan olla vihaamatta ihan jokaista ihmistä, joka ei ole täysi kopio itsestänne. Se voi avata ihan kokonaisen uuden maailman!

Vierailija
124/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä,talvi,meri,järvi ja kunnon sauna mikä siinä ilman isompia juomisia. Hyvässä seurassa.

Vierailija
125/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman parasta on saunoa yksin.

Vierailija
126/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pösilö homo. joka ei uskalla mennä yleisiin suihkutiloihin 

Vierailija
127/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti näistä kuulee, mutta epäilen jopa, onkohan näitä edes niin paljon. Olen ollut elämässäni (yli 40v) ehkä tasan yhden kerran, ja sekin oli oma ehdotukseni johon muut suostuivat. En tykkää käydä edes puolison tuttujen tai vaikka serkkujen kanssa, niin miksi siis pakollisten kollegoiden? 

Toisaalta, halu viettää työporukoiden kanssa vielä vapaa-aikaakin sen 8h päälle on kyllä tasan 0%. En tajua näitä, jotka haluavat työajankin jälkeen vielä kaikenlaisia yhteisiä aktiviteetteja - eikö heillä ole muuta elämää tai muita ihmisiä, perhettä? 

Vierailija
128/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sauno kenenkään muun kuin oman puolisoni seurassa. Se onkin meillä ihana ja ajan kanssa tehtävä rentouttava rituaali. Miksi hel vetis sä tätä suorastaan pyhää asiaa täytyisi jossain muussa, ei todellakaan niin merkityksellisessä seurassa harrastaa! En halua, eikä mieskään halua.

Emme käy missään sauna/ryyppy/sekoiluilloissa enää sitäkään vähää mitä nuorempana sosiaalisen pakon nimissä joskus tuli mentyä hetkeksi, emmekä tuohon toimintaan keskittyvillä minkään porukan epämääräisillä reissuillakaan. Näin on hyvä, elämme oman näköistä elämää, emmekä kenenkään ulkopuolisen tahdon mukaan. Vahva ja onnellinen parisuhde.

Kukin silti tyylillään. Kulkekoot vaikka prse paljaana Manskulla. Meille tietyt arvot ovat supertärkeitä, mm. kunnioitus ja uskollisuus puolisoa kohtaan. Pettäjäthän noissa iltamissa etenkin viihtyvät. Monesti heillä on kotona asiat omasta käytöksestä johtuen huonosti. Ka

En pidä jostain asiasta -> tämä asia on täysin moraalitonta, teeskentelyä ja väärin. Suorastaan huvittavan kapea maailmankuva. Sinulla jää varmasti paljon muutakin kokematta pelkojesi takia mutta hyvä jos olet onnellinen noin. Itelleni moinen elämä ei olisi elämää.

Vierailija
129/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö te, jotka ette tykkää saunailloista, uimahalleissa, kylpylöissä tai taloyhtiön lenkkisaunoissa?

Nehän on aivan verrattavissa saunailtoihin ilman ruoka-ja juomayarjoiluja?

Lisäksi kanssasaunojat on useinmiten täysin ventovieraita!

En käy, koska nuo eivät ole asioita joista erityisemmin nautin. Yhdessä kylpylässä olen käynyt ulkomailla parin kaverin kanssa ja se oli ihan hauska kokemus, mut ei siellä mitään saunoja ollut. 

Vierailija
130/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla mennä, kumminkin juottavat sammuksiin ja vetävät perseeseen.

Vierailija
131/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole pakko saunoa. Mukaan vain.

Kyllä. Pidän saunailloista. Usein saunon mutten aina.

Vierailija
132/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kivaa ollut ja nimenomaan haluttu miesten seuraan saunomaan. Kyllä minua on kunnioitettu.

En näkisi syytä olla kutsumatta ystäviäni esim. Saunailtaan tai yhteiseen kylpyläkokemukseen (naiset/miehet) Tämmöinen naisten kylpylä-syömisjuttu on suunnitelmissani.

Vierailija
133/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten iltaan ainoana miehenä olis kiva päästä saunomaan. Voin hieroa selkiä.

Mä hieron sitten etupuolen.

Vierailija
134/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunominen on ok jos on rantasauna tai uima'-allas.Tai  savusauna.  Palju ei niinkään, koska ihmisenkeittopata. 

Mutta mikä järki on saunoa porukalla tavallisessa sähkösaunassa ja käydä suihkussa, sen kaikki voi tehdä itsekseen kotonakin. Ei siihen porukkaa ympärille tarvita. 

Mikä järki on syödä, juoda, puhua, pelata, leikkiä, urheilla tai tehdä ylipäänsä mitään yhdessä? Olisikohan se vaikka se yhdessäolo se juttu?

Ei sinun ole pakko kun et halua.

Vierailija
135/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuri osa tässä ketjuss tuntuu kuvittelevan, että ne saunaillat on sekasaunoja? En ole ikinä ollut yhdessäkään työporukan tai edes kaveriporukan sekasaunassa eikä sellaisia ole ikinä ollut. Aina on erikseen miehet ja naiset. 

Itse menen aina ensimmäisenä saunaan, koska en tykkää kovista löylyistä, joten ekana on mukavinta saunoa. Olen usein ainoa nainen kaveriporukassa, joten saan saunoa yksin. Joskus harvoin saan kaverin mukaan. Miehet menee sitten jälkeeni porukassa ja minulla on hyvin aikaa laittautua saunan jälkeen. 

Rakastan saunomista, itselläni ei ole saunaa, joten menen aina saunailtoihin, kun se on mahdollista. 

N38

Vierailija
136/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän firmassa on saunailloissa vain miehiä ja hyvä niin. Naiset häiritsee ryyppäämistä.

Vierailija
137/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla näkee työkavereiden letkut.

Vierailija
138/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa ittiänsä liian vakavasti, elämästä tuloo tylsää.

Käy pohojammaalla kattomas kuinka pirethä hauskaa saunaillas.

Ota rennosti äläkä mitään laittaudu. Tee se sitte vasta seuraavana päivänä. Ei sun ulukonäköön kukaan kiinnitä huamiota, jua pari olutta ja juttele mukavia. Ei se saunaosuus niin kauaa kestä kuitenkaan ja menöö hyvät pippalot sivu suun, jos et mee.

Vierailija
139/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti näistä kuulee, mutta epäilen jopa, onkohan näitä edes niin paljon. Olen ollut elämässäni (yli 40v) ehkä tasan yhden kerran, ja sekin oli oma ehdotukseni johon muut suostuivat. En tykkää käydä edes puolison tuttujen tai vaikka serkkujen kanssa, niin miksi siis pakollisten kollegoiden? 

Toisaalta, halu viettää työporukoiden kanssa vielä vapaa-aikaakin sen 8h päälle on kyllä tasan 0%. En tajua näitä, jotka haluavat työajankin jälkeen vielä kaikenlaisia yhteisiä aktiviteetteja - eikö heillä ole muuta elämää tai muita ihmisiä, perhettä? 

Mä olen taas tosi iloinen siitä että useimmissa työpaikoissa on ollut niin kiva porukka ja hyvä henki että ne yhteiset aktiviteetit on olleet oikein mukavia. Vuosien varrelta ihan lähiystäviä tullut muutamasta työkaverista. 

Kymmenissä "saunailloissa" olen ollut, mutten kertaakaan saunonut, taitaa olla vähän yleisnimitys illanvietoille se "saunailta". 

Vierailija
140/167 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan saunomista. Joten en todellakaan tee sitä muiden naisten kanssa, jotka tahtovat istua haaleassa saunassa juoruamassa ja heittämättä löylyä. Saunassa pitää olla hiljaa. 

Sitten vielä yleensä naiset käy ensin, ja miehet saa saunoa miten pitkään lystäävät. Leipäläpeään nekään ei osaa kiinni pitää.

Joten ei saunailtoja minulle.