Minisukset, eli minarit. Vieläkö noita ihan oikeasti myydään?!
Omalle lapselle en ainakaan ostaisi, sen verran tehokkaasti me 80-luvun kasvatit noilla itseämme teloimme!
Kommentit (37)
Mulla on omat keltaiset sieltä kaukaa historiasta vielä tallessa. Onneksi omia lapsia ne eivät kiinnostaneet.
En ole nähnyt niitä vuosikymmeniin mutta mun nuoruudessa enemmän tai vähemmän kaikilla oli minarit. Tehtiin itse pieniä hyppyreitä ja vietettiin tunteja mäessä. Se oli kultaisella 70' luvulla kun pennut vielä viihtyi ulkona talvellakin.
Hong Kongin mainoslehtisessä oli ainakin ihan äskettäin ! Muualla en ole nähnyt.
Aloittaja
Onko nykyajan lapsilta tuokin hauskuus kielletty? Voi luoja...
Onkohan niissä se kiinnitysmekanismi parantunut? Osa onnettomuuksista nimittäin sattui, kun toinen tai molemmat lähti jaloista!
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt niitä vuosikymmeniin mutta mun nuoruudessa enemmän tai vähemmän kaikilla oli minarit. Tehtiin itse pieniä hyppyreitä ja vietettiin tunteja mäessä. Se oli kultaisella 70' luvulla kun pennut vielä viihtyi ulkona talvellakin.
Joo pysyttiin kyllä hyvässä kunnossa kun talsittiin noilla mäkeä ylös.
Moni on noilla luunsa murtanut mutta halpaa ja hauskaa huvia oli tehdä hyppyreitä mistä sitten laskettiin 😁
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni saavat kiipeillä puissa ja käydä keskenään uimassa, mutta en todellakaan anna laskea kahdella miten kuten kengissä kiinni olevalla muovinpätkällä jyrkkää mäkeä alas !
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niissä se kiinnitysmekanismi parantunut? Osa onnettomuuksista nimittäin sattui, kun toinen tai molemmat lähti jaloista!
Paljon vakavampia onnettomuuksia sattuu, jos ne eivät lähde jaloista. Tämän takia esim. laskettelijoiden ja mäkihyppääjien sukset lähtevät helposti irti.
Omalta osalta se hauskanpito loppui, kun eräänä pimenevänä iltana kiskottiin toisen kaverin kanssa pulkassa metsän läpi kolmatta kaveria, jolla oli minarit vielä kiinni jaloissa ja pää veressä. En tiedä, miten pahasti sen nuppinsa löi mutta myöhemmin alkoi saada epilepsiakohtauksia jotka nyt aikuisena yhdistän tuohon iskuun. Itsekkin mursin kerran ranteeni ! Hullujen hommaa. Ihme ettei kukaan kuollut.
T. vm. 76
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni saavat kiipeillä puissa ja käydä keskenään uimassa, mutta en todellakaan anna laskea kahdella miten kuten kengissä kiinni olevalla muovinpätkällä jyrkkää mäkeä alas !
Mihin tämä "en todellakaan anna" -mielipide perustuu? Tilastoihin? Omaan kokemukseen? Lähipiirin onnettomuuksiin? Vaiko sittenkin pelkästään mutuun, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Omalta osalta se hauskanpito loppui, kun eräänä pimenevänä iltana kiskottiin toisen kaverin kanssa pulkassa metsän läpi kolmatta kaveria, jolla oli minarit vielä kiinni jaloissa ja pää veressä. En tiedä, miten pahasti sen nuppinsa löi mutta myöhemmin alkoi saada epilepsiakohtauksia jotka nyt aikuisena yhdistän tuohon iskuun. Itsekkin mursin kerran ranteeni ! Hullujen hommaa. Ihme ettei kukaan kuollut.
T. vm. 76
Eihän nykyään ajeta pyörälläkään ilman kypärää, miksi siis laskettaisiin minisuksillakaan? Vai lopetatko sä pyöräilynkin nyt, kun kerron sulle, että monet jopa kuolevat joka vuosi pyöräillessään?
Vanhemmat säästäneet mun stigan ja minisukset.
Viime talvena pojan kanssa käytiin laskemassa stigoilla yhdessä, minisukset kaivetaan esiin myös jos poika haluaa, ei mulle ikinä käynyt mitään vaikka vuosia laskettiin joka talvi.
Nuorena tuli kyllä oltua pihalla touhuamassa ihan joka päivä.
M -75 kirjoitti:
Vanhemmat säästäneet mun stigan ja minisukset.
Viime talvena pojan kanssa käytiin laskemassa stigoilla yhdessä, minisukset kaivetaan esiin myös jos poika haluaa, ei mulle ikinä käynyt mitään vaikka vuosia laskettiin joka talvi.
Nuorena tuli kyllä oltua pihalla touhuamassa ihan joka päivä.
Kiva kuulla, tässähän tulee melkein nostalgian kyynel silmään. Stigat, minarit ja liukurit. Oi niitä aikoja😍
Minä tykkäsin 90-luvulla laskea yhdellä minarilla. Oli paljon hauskempaa laskea kuin lumilautailija pikku hyppyreistä.
Kyllä sitä minareilla laskettiin paljonkin. Tehtiin hyppyreitä ja jokainen oli vuorollaan Matti Nykänen. Oi niitä aikoja. Kukaan ei loukkaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkäsin 90-luvulla laskea yhdellä minarilla. Oli paljon hauskempaa laskea kuin lumilautailija pikku hyppyreistä.
Mie sidoin monarit yhteen ja kiinnitin jalat remmeillä poikittain suksiin. Näin tuli aloitettua lumilautailu 80-luvun alussa :)
No kiellä vaan lapseltasi minarit, mutta muista, että maailma on kuitenkin muitakin vaaroja täynnä. Me toiset olemme sellaisia extreme-henkisiä, että me kyllä kokeilemme kaikkea tuollaista "tyhmää ja vaarallista" vaikka äitiparka kuinka yrittäisi pitää meidät poissa vaaran paikoista.
Lapsena kiipeiltiin korkeisiin puihin ja muihin mielenkiintoisiin vaarallisen korkeisiin paikkoihin ,hypittiin katoilta katoille, käveltiin sillankaiteilla, kuljettiin ja kastuttiin heikoilla jäillä, ajettiin polkupyörällä ilman käsiä täysillä mäkiä alas ja pelattiin urheilulajeja, joissa joskus murtui luitakin. Ja mitähän vielä. Tuossa vasta sellaiset, jotka näin pikaisesti tulivat mieleen.
Että kyllä sinulla ap riittää perään katsomista ja kädestä kiinni pitämistä, ettei lapsesi satuta itseään.
Olen nähnyt jossain noita myytävän. Tästä on tosin muutama vuosi aikaa.