Tykkäätkö ns. saunailloista?
Olenko tässä mielessä harvinainen tapaus, kun en ymmärrä saunailtoja tai ylipäätään sitä, että illanviettoon ystävä- ja tai työporukan kesken kuuluu yhdessä kylpeminen/saunominen?
Sain juuri kutsun tällaisiin iltamiiin ja aina tulee fiilis, olenko tylsä, jos en halua mennä porukalla suihkuun ja saunaan alasti istumaan. Ensinnäkin tykkään käyttää aikaa laittautumiseen, niin sekin mietityttää, että laittaudunko taas saunan jälkeen sen tunnin verran uudestaan. Ja toisekseen, vaikka olen sinut vartaloni kanssa, en halua näyttää sitä alasti muille kuin miesystävälleni enkä myöskään halua nähdä työkavereita/ystäviä alastomina.
Kommentit (437)
Olen aika tarkka saunaseurastani. Saunon mielelläni puolisoni ja lapseni kanssa, samoin meillä on kolmen naisen hyvin tiivis ystäväporukka jolla voi saunoa yhtä rennosti kuin oman perheen kesken. 27 vuotta ollaan oltu ystävyksiä.
Muiden kanssa en mene saunaan. Kaikista mieluiten saunon kuitenkin täysin yksin.
En kans ole erityisen innostunut saunailloista. Kävin kyllä uuden vuoden aattona illatsuissa joissa oli saunomista ohjelmassa, se oli poikkeus. Yleensä porukoiden saunat on vielä niin haaleita että mua paremminkin palelee. Tykkään napakoista löylyistä. Onneksi voin vedota atooppisen tyyppiseen ihooni, että se ei kestä saunomista....
Toisaalta, kuulun kyllä yhteen saunakerhoon, mutta se kokoontuu vain noin kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Luin aikoinaan, että Lenita Airisto sanoi saunaneuvotteluista: Peseydyn kotonani.
Näillä linjoilla minäkin.
Mistään "saunaneuvotteluistahan" tässä ei nyt ole kyse.
Mutta olihan se entiseen maailmanaikaan tehokas tapa pitää naiset poissa päätöksenteosta.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Ja ihan suoraan sanoen, en todellakaan tykkää myöskään siitä että miehen työpaikalla näitä saunailtoja on. Onneksi ei yleesä niihin osallistukaan, tai jos on pakko niin käy vain alussa, syömässä ja lähtee sitten pois.
Kyseessä toksinen parisuhde, jossa miehellä ei saa olla omia menoja.
Saunaillat on ihan parasta! Juon ehkä sen yhden, koska olen usein omalla autolla liikkeellä. Skippaan baarijatkot. Mulle sopii saunominen niin tyttö- kuin työporukallakin. Se on paikka jossa riisutaan tittelit ja ollaan omia itsejä.
Meidän työpaikalla kiellettiin saunaillat, kun yhtenä kertana yksi joi liikaa viinaa ja kaatui kiukaalle. Se on harmi, kun yhden viinapään takia kaikkien hauska kielletään. Oli kuulema myös ollut jotain seksuaalista ahdistelua tapahtunut, mutta minä en sitä koskaan näkenyt. Paitsi kerran tuo kiukaalle kaatunut istui vahingossa toisen syliin saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Mites joku saunailta infrapunasaunassa? Meillä tulossa töissä sellaset kun kellarin suihkutilojen yhteyteen yhteen komeroon äsken asennettiin infrapunasauna. Ei oikein huvittaisi mennä kun ne kellarin suihkut muutenkin aika karseat ja kolhot. Meidän osastolla 12 henkeä töissä, enkä tiedä kuinka moni on menossa.
Kaveri ehdotti myös tuollaista kun heillä on kerrostaloasunnossa tuollainen infrakaappi eteisessä. En vaan osaa selittä , mutta ei vaan tunnu luontevalta tuollainen. En tiedä mitä mieltä muut.
Totuus on se että monet tirkistelee ja tuijottaa toisten kroppia sillä silmällä ja pahimmat jopa ahdistelevat typerillä kommenteillaan toisia saunassa.
Se on ihan huuhaata se väite, että suurinosa muka sanoisi sekasaunoissa, ja siinä ei ole koskaan mitään mukamas eroottista. Se on aika pienen porukan tapoja sekasaunoissa saunoa. Eri asia on perheen kesken saunoa, jossa on vanhemmat+pienet lapset. Mut siis todella monet saunovat miehet ja naiset erikseen, esim teini-ikäiset tyttäret saunoo äitinsä kanssa, harvempi tuon ikäinen edes haluaa saunoa ties kenen seurassa. Ja se on ymmärrettävää.
Nuo edustussaunojen käyttäjät ovat itse luoneet bisneksien hoitamisen saunomisella...ei monikaan tavan talliainen hoida työasioitaan saunailloissa.
No en mene työkavereiden, pomojen kanssa saunomaan😂 saatikka työasioista sopimaan.
Vaatteet päällä olen jo saanut kuulla arvosteluja kropastani, en uskalla edes ajatella millaista arvostelua tulisi ilman vaatteita. Huh.
Kyllä kaikissa saunailloissa missä olen mukana ollut 45 vuotisen elämäni aikana on voinut olla saunomattakin. Niitä voi sanoa myös illan istujaisiksi saunaoptiolla.
Se että rakennuksessa tai tontilla on sauna aiheuttaa monesti sen että jossain vaiheessa se on lämpimänä vaikka kokoontumisen nimessä ei saunaa olisi mainittukaan.
Ei kannata ottaa kierroksia asioista joista niitä on ihan turha ottaa.
Jotkut saunovat vain yksin, ei edes kumppanin kanssa.
Tää muuten voi olla yksi syy, miksei nuoret ole niin innostuneita hankkimaan lapsia. Ihmiset alkaa ymmärtää, ettei ole mikään pakko tehdä mitään, mikä on käsittämättömän epämieluisaa. Ei ole pakko tehdä mitään sellaista, joka rikkoo yksityisyytta ja intiimiteettiä ja tuntuu siksi suorastaan mahdottoman epämieluisalta.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet päällä olen jo saanut kuulla arvosteluja kropastani, en uskalla edes ajatella millaista arvostelua tulisi ilman vaatteita. Huh.
Mulla työpaikan saunaillassa moni työkaveri avoimesti nauroi ja haukkui kroppaani, kyllä hymy hyytyi heillä kun otin yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, ja tuli kutsu keskusteluun. En enää ikinä mene työpaikkojen saunailtoihin, tuo yksi kerta riitti jo kokemukseksi. Olen siis mies ja haukkujat oli miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla kiellettiin saunaillat, kun yhtenä kertana yksi joi liikaa viinaa ja kaatui kiukaalle. Se on harmi, kun yhden viinapään takia kaikkien hauska kielletään. Oli kuulema myös ollut jotain seksuaalista ahdistelua tapahtunut, mutta minä en sitä koskaan näkenyt. Paitsi kerran tuo kiukaalle kaatunut istui vahingossa toisen syliin saunassa.
Se on nähnyt, ei näkenyt.
Vierailija kirjoitti:
Tää muuten voi olla yksi syy, miksei nuoret ole niin innostuneita hankkimaan lapsia. Ihmiset alkaa ymmärtää, ettei ole mikään pakko tehdä mitään, mikä on käsittämättömän epämieluisaa. Ei ole pakko tehdä mitään sellaista, joka rikkoo yksityisyytta ja intiimiteettiä ja tuntuu siksi suorastaan mahdottoman epämieluisalta.
Nuoria ei voi enää pakottaa liikunta tunneilla uimahalliin ja suihkuun.
Luin aikoinaan, että Lenita Airisto sanoi saunaneuvotteluista: Peseydyn kotonani.
Näillä linjoilla minäkin.