Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäätkö ns. saunailloista?

Vierailija
09.01.2026 |

Olenko tässä mielessä harvinainen tapaus, kun en ymmärrä saunailtoja tai ylipäätään sitä, että illanviettoon ystävä- ja tai työporukan kesken kuuluu yhdessä kylpeminen/saunominen? 

Sain juuri kutsun tällaisiin iltamiiin ja aina tulee fiilis, olenko tylsä, jos en halua mennä porukalla suihkuun ja saunaan alasti istumaan. Ensinnäkin tykkään käyttää aikaa laittautumiseen, niin sekin mietityttää, että laittaudunko taas saunan jälkeen sen tunnin verran uudestaan. Ja toisekseen, vaikka olen sinut vartaloni kanssa, en halua näyttää sitä alasti muille kuin miesystävälleni enkä myöskään halua nähdä työkavereita/ystäviä alastomina.

Kommentit (437)

Vierailija
361/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää muuten voi olla yksi syy, miksei nuoret ole niin innostuneita hankkimaan lapsia. Ihmiset alkaa ymmärtää, ettei ole mikään pakko tehdä mitään, mikä on käsittämättömän epämieluisaa. Ei ole pakko tehdä mitään sellaista, joka rikkoo yksityisyytta  ja intiimiteettiä ja tuntuu siksi suorastaan mahdottoman epämieluisalta.

Ai kun ei käy saunassa? Nyt puhut ihan omia tulkintojasi vaan. 

Vierailija
362/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää. Ja ihan suoraan sanoen, en todellakaan tykkää myöskään siitä että miehen työpaikalla näitä saunailtoja on. Onneksi ei yleesä niihin osallistukaan, tai jos on pakko niin käy vain alussa, syömässä ja lähtee sitten pois.

Kyseessä toksinen parisuhde, jossa miehellä ei saa olla omia menoja.

Ai alastomien tai puolialastomien päihtyneiden naiskollegoiden kanssa pitää saada viettää hyvää aikaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää muuten voi olla yksi syy, miksei nuoret ole niin innostuneita hankkimaan lapsia. Ihmiset alkaa ymmärtää, ettei ole mikään pakko tehdä mitään, mikä on käsittämättömän epämieluisaa. Ei ole pakko tehdä mitään sellaista, joka rikkoo yksityisyytta  ja intiimiteettiä ja tuntuu siksi suorastaan mahdottoman epämieluisalta.

Nuoria ei voi enää pakottaa liikunta tunneilla uimahalliin ja suihkuun.

Mites nykyään kun uimaopetus kuuluu kouluissa opetussuunnitelmaan? 

Vierailija
364/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunaillat on ihan parasta! Juon ehkä sen yhden, koska olen usein omalla autolla liikkeellä. Skippaan baarijatkot. Mulle sopii saunominen niin tyttö- kuin työporukallakin. Se on paikka jossa riisutaan tittelit ja ollaan omia itsejä.

Eikö se onnistu vaatteet päällä, olla oma itsensä ilman titteleitä? Kysyn vain huvikseni.

Vierailija
365/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla kiellettiin saunaillat, kun yhtenä kertana yksi joi liikaa viinaa ja kaatui kiukaalle. Se on harmi, kun yhden viinapään takia kaikkien hauska kielletään. Oli kuulema myös ollut jotain seksuaalista ahdistelua tapahtunut, mutta minä en sitä koskaan näkenyt. Paitsi kerran tuo kiukaalle kaatunut istui vahingossa toisen syliin saunassa.

Mitä kiukaalle kaatuneelle kävi? Pahat palovammat? Oliko hän mies vai nainen (tuota syliin istumista vain mietin..)?

Vierailija
366/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan huuhaata se väite, että suurinosa muka sanoisi sekasaunoissa, ja siinä ei ole koskaan mitään mukamas eroottista. Se on aika pienen porukan tapoja sekasaunoissa saunoa. Eri asia on perheen kesken saunoa, jossa on vanhemmat+pienet lapset. Mut siis todella monet saunovat miehet ja naiset erikseen, esim teini-ikäiset tyttäret saunoo äitinsä kanssa, harvempi tuon ikäinen edes haluaa saunoa ties kenen seurassa. Ja se on ymmärrettävää. 

Moni teini-ikäinen tyttö ei halua saunoa edes äitinsä kanssa. Erikoisempaa se on, jos haluaa.

Vierailija
367/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kun ei käy saunassa? Nyt puhut ihan omia tulkintojasi vaan. 

Ei, höh... Katso vähän laajemmin viestin asiakokonaisuutta.

Vierailija
368/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet päällä olen jo saanut kuulla arvosteluja kropastani, en uskalla edes ajatella millaista arvostelua tulisi ilman vaatteita. Huh.

Mulla työpaikan saunaillassa moni työkaveri avoimesti nauroi ja haukkui kroppaani, kyllä hymy hyytyi heillä kun otin yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, ja tuli kutsu keskusteluun. En enää ikinä mene työpaikkojen saunailtoihin, tuo yksi kerta riitti jo kokemukseksi. Olen siis mies ja haukkujat oli miehiä. 

Mulla kanssa kokemusta. Työpaikan saunaillassa viisi kollegaa (naisia) tarkoituksella minun kuulleni ilkkui vartaloni päästä varpaisiin, eikä kehoitukseni lopettaa lapsellinen haukkuminen ja jatkaa normaalisti saunomista tehonnut, vaan alkoivat nauramaan räkäisesti. Seuraavana päivänä menin pomon juttusille ja kerroin asiasta (pomo oli aika nysvä, vätys monessa asiassa) mutta tuossa asiassa hän jostain syystä petraantui ja otti puhutteluun nämä ilkkujat. Anteeksi he eivät pyytäneet, mutta lopettivat ainakin minun haukkumisen ja kohtelivat normaalisti. (en tiedä puhuvatko sitten selän takana). 

Vierailija
369/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoria ei voi enää pakottaa liikunta tunneilla uimahalliin ja suihkuun.

Mites nykyään kun uimaopetus kuuluu kouluissa opetussuunnitelmaan? 

Se on sitten voi voi ja liikuntanumero 5. Pakko ei ole mennä minnekään, mikä sotii omia intimiteetin rajoja vastaan. Paitsi keskitysleirien kaasukammioon, jos käsky käy.

Vierailija
370/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää. Ja ihan suoraan sanoen, en todellakaan tykkää myöskään siitä että miehen työpaikalla näitä saunailtoja on. Onneksi ei yleesä niihin osallistukaan, tai jos on pakko niin käy vain alussa, syömässä ja lähtee sitten pois.

Kyseessä toksinen parisuhde, jossa miehellä ei saa olla omia menoja.

Ai alastomien tai puolialastomien päihtyneiden naiskollegoiden kanssa pitää saada viettää hyvää aikaa?

Kyllä

Vierailija
371/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan huuhaata se väite, että suurinosa muka sanoisi sekasaunoissa, ja siinä ei ole koskaan mitään mukamas eroottista. Se on aika pienen porukan tapoja sekasaunoissa saunoa. Eri asia on perheen kesken saunoa, jossa on vanhemmat+pienet lapset. Mut siis todella monet saunovat miehet ja naiset erikseen, esim teini-ikäiset tyttäret saunoo äitinsä kanssa, harvempi tuon ikäinen edes haluaa saunoa ties kenen seurassa. Ja se on ymmärrettävää. 

Moni teini-ikäinen tyttö ei halua saunoa edes äitinsä kanssa. Erikoisempaa se on, jos haluaa.

Aijaa, kyllä monen ikäiset naiset, tytöt saunoo keskenään ihan yleisesti. 

Vierailija
372/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana (20-40 v) oli kovia reissuja. Kyllähän niihin erottisuus liittyi aika vahvasti mukaan, kun sekasaunassa oltiin. Naiset tykkäsi miesten huomiosta ja muutaman kerran tuli itse seksiäkin harrastettua noissa illoissa, vieraissa siis käytyä. Kurja homma oli se, että pettämistähän se oli tavallaan koko homma, sillä oltiin lähes kaikki parisuhteissa ja noissa saunailloissa ei puolisot olleet mukana. Aika avointa ja hurjaa touhua se oli, sillä kyllä meistä miehistä useampi naisia siellä hiveli ja lähekkäin, jopa sylikkäin saunassa ja paljussa oltiin. Naisetkin kyllä itse meitä miehiä lähenteli ja munista puristeli. 

Mukavia muistoja näin yli viiskymppisenä, vaikkakin nyt tiedostan sen, miten väärää se moraalisesti oli. Ja koska iso osa porukasta oli myös työkavereita, niin kuormasta ei passaisi syödä, ongelmia siitä voi tulla ja joskus jotain olikin. En enää menisi vastaaville reissuille. 

M54

Ihanko vain tavallaan oli pettämistä, vähän silleen vahingossa, kun saunailtahan se vaan oli eikä oikeastaan pettämistä, vaan vain saunailta hyvällä työporukalla ja saunominenhan on suomalaisille maailman luonnollisinta, alastomuus saunassa ei ole yhtään seksuaalista eikä se oikeastaan ole pettämistä jos vähän katsoo ja koskee, juu

Vierailija
373/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet päällä olen jo saanut kuulla arvosteluja kropastani, en uskalla edes ajatella millaista arvostelua tulisi ilman vaatteita. Huh.

Mulla työpaikan saunaillassa moni työkaveri avoimesti nauroi ja haukkui kroppaani, kyllä hymy hyytyi heillä kun otin yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, ja tuli kutsu keskusteluun. En enää ikinä mene työpaikkojen saunailtoihin, tuo yksi kerta riitti jo kokemukseksi. Olen siis mies ja haukkujat oli miehiä. 

Mulla kanssa kokemusta. Työpaikan saunaillassa viisi kollegaa (naisia) tarkoituksella minun kuulleni ilkkui vartaloni päästä varpaisiin, eikä kehoitukseni lopettaa lapsellinen haukkuminen ja jatkaa normaalisti saunomista tehonnut, vaan alkoivat nauramaan räkäisesti. Seuraavana päivänä menin pomon juttusille ja kerroin asiasta (pomo oli aika nysv

Kauheaa ja yllättävänkin kuultavaa.

Vierailija
374/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen monet kerrat kuullut ja puuttunut työpaikkojen saunailloissa nuorempana kun toisten olemusta, kroppia on haukuttu rumasti, alentavasti. Haukkuminen loppui seinään, jotkut alkoi sitten solvata minua ties miksi tosikoksi, tyhmäksi, laudaksi, ym. Kun sanoin, että jos vielä jatkatte niin otan yhteyttä työsuojeluun, niin sitten vasta lopetettiin ala-arvoinen käytös. Pahoitteluja ei tietenkään kuullut haukuttaville eikä minulle. Todellakaan en nykyään enää osallistu mihinkään työpaikkojen saunailtoihin, kun nuo nuoruuden kokemukset opetti monen ihmisen julmuuden. 

Vierailija
375/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

W t junttien hommaa nuo sekasaunomiset (töissä/vapaa-ajalla) ja niissä mahdollinen sekoilu. 

Vierailija
376/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
377/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sauno työporukan kanssa, miks ihmeessä? 🤔

Vierailija
378/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hyvin tyypillinen naisketju. Kukaan ei tykkää kaikesta, mutta sitten laumalla aletaan ruotia, miksi joku järjesteää jotain, mistä juuri itse ei pidä. Voimia kaikille. 

Jos minä en vihreänä feministinä pidä niin ei kukaan muukaan saa järjestää! Etkö ymmärrä? Sika!!!

Saunat kuormittavat ympäristöä!

Vierailija
379/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
380/437 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten iltaan ainoana miehenä olis kiva päästä saunomaan. Voin hieroa selkiä.

Kyllä miestenkin saunailloissa voi selkiä hieroa.

Miesten saunaillat on parhaita ja miehekkäitä. Paljon imuhommia. ;)

M55