Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokia, jotka ei vain onnistu kotona tehtyinä

Vierailija
08.01.2026 |

Ranskalaiset

Makkaraperunat

Pizza

Hampurilainen

Kommentit (261)

Vierailija
61/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imelletty perunalaatikko.

Eineksenä tuo on hirveää. Imellettyä perunalaatikkoa ei täälläpäin ole koskaan tarjolla ravintoloiden joulupöydissä, joten en tiedä, miten hyvää se voisi olla. Teen itse ja ainakin se on hyvää.

Mietin kanssa, että tämä on aina pakko tehdä itse, koska mistään ei saa valmiina edes välttävää. Ravintoloissakin on vain jotain kuivaa ja mautonta.

Vierailija
62/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaiset hapanimelä ruuat

Jep, tämä.. se erilaisten maizenasekoitusten määrä mitä niihin tarvitaan. Kerran yritin ja se ihan riitti.

Jos ei osaa tehdä maailman yksinkertaisinta suurustetta (tilkka vettä+maissitärkkelystä) niin kannattaa todellakin jättää kokkailut ammattilaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Teollisuudessa käytetään hinta edellä halvinta nipin napin riittävää. Kaikki laadut on kuitenkin rahalla saatavilla kenelle tahansa ja jos ei muuten kelpaa niin voi vaikka jauhattaa itse tai jopa kasvattaa omat viljat jauhatetavaksi. Esimerkiksi läheinen artesaanileipomo ei käytä tukkujen teollisia jauhoja juurikaan vaan läheisen luomutilan viljaa joka jauhetaan tarpeiden mukaiseksi lähiseudun myllyssä. Teollisuusjauhoista saa teollisuusleipää, jota marketissa myydään metrikaupalla halvalla laadusta piittaamattomille ja heikon raaka-aineen ominaisuudet kompensoidaan lisäaineilla.

Suomessa ei kasva laadukas vehnä ja se on fakta. Jos leipovat vain ruisleipää niin uskon. 

Kyllä Suomessa myllylaatuista leipävehnää viljellään, määrät kattavat vuodesta riippuen kotimaisen kysynnän kokonaan tai melkein. Rukiin osalta tilanne on samanlainen. Välillä sitä tuodaan ulkomailta paljonkin jos kotimainen sato ei riitä. Ei näissä ole olennaista eroa eri viljalajimme välillä.

Vierailija
64/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metri-pizza - kotiuuni on vain 60 senttinen.

Elintarvikemetri on eri kuin SI-järjestelmän. Metripitsat ja -lakut eivät ole metrisiä.

Vierailija
65/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiuuni jo ruoanlaiton välineenä rajoittaa todella paljon mitä voi tehdä. 

No sulla on sitten rajoittava uuni. Uuneja on monenlaisia ja voi ihan itse valita haluamansa tasoiset uunit, vaikkapa useita.

Jos väität että koteihin myytävät uunit ovat hyviä  niin et tiedä mistään mitään

Kotiin voi ostaa niin hyvän uunin kuin haluaa. Tyhmäähån se on ostaa huono uuni jolla ei sitten voikaan selvitä.

Vierailija
66/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen kakku, johon tulee marenkia väliin, taitaa olla Brita nimeltään. Muutaman kerran olen yrittänyt, mutta ei vaan onnistu. Brita-kakkua ei saa kaupasta, mutta pari kertaa olen maistanut kylapaikassa ja siellä on emännät osanneet tehdä täydellistä. 

S-marketista saa "Satumaista" merkkistä Brita-kakkua, 300g:n rasiassa. On ihan syötävää, jos iskee Britakakku himo!

Vierailija
67/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on siinä uskossa että kotiin voi hankkia raaka-aineita ainoastaan Prismasta ja kodinkoneet ainoastaan Veikon Koneesta, niin ei se tässä ole koti olosuhteena joka rajoittaa kokkaamista, vaan oma tiedon ja käsityksen puute.

Vierailija
68/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti teki maailman parhaat ranskalaiset. Osasi valita perunan oikein, kuori ja pilkkoi oikean kokoisiksi ja keitti öljyssä kattilassa. Oon joskus meinannut tehdä itsekin mutta on vaan niin työläs homma ja ei oo välineitä kuten keittokoria ja perunanviipalointirautaa.

Itse teen taas lasteni mielestä maailman parasta pizzaa. Käsin alustettu taikaina ja salainen tomaattikastikeresepti.

Vierailija
69/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista einesmättöpyttipannua en osaa tehdä vegeversiona. Toisaalta eipä ole iso ongelma. 

Vierailija
70/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaviinikastike

Vierailija
71/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti teki maailman parhaat ranskalaiset. Osasi valita perunan oikein, kuori ja pilkkoi oikean kokoisiksi ja keitti öljyssä kattilassa. Oon joskus meinannut tehdä itsekin mutta on vaan niin työläs homma ja ei oo välineitä kuten keittokoria ja perunanviipalointirautaa.

Itse teen taas lasteni mielestä maailman parasta pizzaa. Käsin alustettu taikaina ja salainen tomaattikastikeresepti.

Juu. Kotona pystyy kyllä tekemään kaikkea hyvin jos on osaamista ja mielenkiintoa. Kuten sanot, niin se on hieman työlästä monissa tapauksissa. Ammattikeittiössä iso osa tasalaatuisuutta on työlään ajankäytön korvaaminen automaatiolla ja puolivalmisteilla. Esimerkiksi ne snägärin ranut on teollisia pakasteita ja automaattisäätöinen järeä rasvakeitin yhdessä sekuntikellon kanssa takaa toimivan lopputuloksen. Se on silti vain tasaista teollisuuslaatua. Kotona saa yhtä hyvää pienellä vaivannäöllä ja uhraamalla enemmän ajatusta paljon parempaakin, ihan huipputasoa. Peruna ja rasva eivät ole mitään eksklusiivisia harvinaisuuksia. Taito tehdä niistä hyvät ranut voi olla, mutta kaikkien ulottuvilla ja hankittavissa.

Vierailija
72/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EtVaanOsaa.

Sanoo mummo jonka mielestä se leivinpaperin päällä paistettu pullapizza on parempaa kuin italialainen. 

No sehän on vain vehkeistä kiinni. Pizza tosiaan jää pullapizzaksi ilman kunnon uunia, makkaraperunoihin tarvitsee rasvakeittimen tai air fryerin, mutta hampurilainen onnistuu kyllä normaalissa keittiössä hyvin. Paremmin kuin suurimmassa osassa hampurilaispaikkoja.

Ja kuten jo itsekin totesit, nämähän on makuasioita.

Vierailija
73/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EtVaanOsaa.

Sanoo mummo jonka mielestä se leivinpaperin päällä paistettu pullapizza on parempaa kuin italialainen. 

Missä italialainen kotiäiti paistaa pitsansa ?

Vierailija
74/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset koneet toki aina helpottavat eli vähentävät voiman ja ajan käyttöä, mutta melkein poikkeuksetta kaikki ruoat on alkujaan ihan käsivehkeillä ja suunnilleen avotulella tehtynä kehitelty. Se, että jokin on vaivalloista, ei tarkoita etteikö se olisi mahdollista. Harvoja poikkeuksia lienee jokin nestetypellä jäädyttäminen yms. tekniset pelleilyt, joilla ei ole kulinarismin kanssa oikein muuta tekemistä kuin ne nyt on ruokanörttien kikkelinmittailun kaltaista touhua. Tietysti kotiin saa nestetypetkin.

Käytännössä tietenkin vaatii kohtuullisesti investointeja, jos haluaa kaikki erilaiset maailman ruoat samassa keittiössä pystyä valmistamaan. Mutta sellaisestahan ei tässä ketjussa ole mitenkään erityisesti kyse. Moni saattaa heittää kymmeniä tuhansia tuuleen vaikkapa uuden auton muodossa muutaman vuoden välein. Sama raha keittiöön sijoitettuna tarkoittaa että nopeasti on kasassa ihan huippuravintolatason työympäristö toteuttaa kulinaristisia intohimojaan. Itse pidän jälkimmäistä ehdottomasti järkevämpänä sijoituksena. 

Vierailija
75/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EtVaanOsaa.

Missä italialainen kotiäiti paistaa pitsansa ?

Kaikissa Italialaisissa kodeissa on puilla lämmitettävä kiviarinauuni. Pöllö !

Vierailija
76/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaiset hapanimelä ruuat

Ostat hapanimeläkastkkeen pussin  kaupasta, helppoa

Vierailija
77/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh eikös metripizza ole nimestään huolimatta juurikin sen 60senttiä? 

Vierailija
78/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh eikös metripizza ole nimestään huolimatta juurikin sen 60senttiä? 

On. 

Vierailija
79/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto

Toohn voisin antaa vinkin vaikken mikään guru olekaan.

Voin kertoa miten sitä ei kannata tehdä. Ensimmäisessä vuokra asunnossani ollessani teki mieli hernekeittoa ja aamulla ennen töihin lähtöä laitoin herneet astiaan likoamaan että teen keiton illemmalla ja onnekseni jätin tiskipöydälle astian. Tulin kotiin, niin herneitä oli pitkin tiskipöytää ja altaassakin, hyvä ettei ovellakin vastaan tullut. Siinä meni koko ilta hernekeittoa tehdessä, lihaakin jouduin lisää hakemaan. Onneksi oli pakastin, riittihän sitä soppaa pitkäksi aikaa. Sen opin, ettei niitä herneitä sentään montaa kiloa kerralla likoon tarvitse laittaa 😲😁. 

Vierailija
80/261 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko

Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse. 

En tekisi noin imelää.  Ja maksaa enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi