Ruokia, jotka ei vain onnistu kotona tehtyinä
Kommentit (261)
Suurin osa konditoriatuotteista. Vaatii erityistä välineistöä ihan nostatus/viilennyskaapeista uuneihin ja erityisiin muihin koneisiin ja tarvikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EtVaanOsaa.
Sanoo mummo jonka mielestä se leivinpaperin päällä paistettu pullapizza on parempaa kuin italialainen.
Voit sinä tämän itsellesi näinkin selittää, jos siitä sinulle hyvä mieli tulee.
Mulla ei onnistu oikein kaurapuurokaan. Tulee liian imelää, mikä siinä on??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon ruisleipä. Itse asiassa mikä tahansa hapanjuurileipä. Leipurit tietävät että mitä isompi taikina ja isompi uuni, sen parempi leipä.
Kotileipureilla ei ole pääsyä edes samanlaisiin laadukkaisiin jauhoihin kuin ammattilaisilla.
Höpö höpö. Teollisuudessa käytetään hinta edellä halvinta nipin napin riittävää. Kaikki laadut on kuitenkin rahalla saatavilla kenelle tahansa ja jos ei muuten kelpaa niin voi vaikka jauhattaa itse tai jopa kasvattaa omat viljat jauhatetavaksi. Esimerkiksi läheinen artesaanileipomo ei käytä tukkujen teollisia jauhoja juurikaan vaan läheisen luomutilan viljaa joka jauhetaan tarpeiden mukaiseksi lähiseudun myllyssä. Teollisuusjauhoista saa teollisuusleipää, jota marketissa myydään metrikaupalla halvalla laadusta piittaamattomille ja heikon raaka-aineen ominaisuudet kompensoidaan lisäaineilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EtVaanOsaa.
Sanoo mummo jonka mielestä se leivinpaperin päällä paistettu pullapizza on parempaa kuin italialainen.
Pizzauunin saa kotiinkin, mutta tavan sähköuunissa saa kyllä myös hyvää pizzaa jos äly riittää, eikä tartte paperipuööapizzaan tyytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon ruisleipä. Itse asiassa mikä tahansa hapanjuurileipä. Leipurit tietävät että mitä isompi taikina ja isompi uuni, sen parempi leipä.
Kotileipureilla ei ole pääsyä edes samanlaisiin laadukkaisiin jauhoihin kuin ammattilaisilla.
Höpö höpö. Teollisuudessa käytetään hinta edellä halvinta nipin napin riittävää. Kaikki laadut on kuitenkin rahalla saatavilla kenelle tahansa ja jos ei muuten kelpaa niin voi vaikka jauhattaa itse tai jopa kasvattaa omat viljat jauhatetavaksi. Esimerkiksi läheinen artesaanileipomo ei käytä tukkujen teollisia jauhoja juurikaan vaan läheisen luomutilan viljaa joka jauhetaan tarpeiden mukaiseksi lähiseudun myllyssä. Teollisuusjauhoista saa teollisuusleipää, jota marketissa myydään metrikaupalla halvalla laadusta piittaamattomille ja heikon raaka-aineen ominaisuude
Kuka on puhunut jostain Moilanen paskatason leivistä? Artesaanileipuri on iso leipuri hänkin eikä osta jauhojaan Prismasta!
Vierailija kirjoitti:
Kotiuuni jo ruoanlaiton välineenä rajoittaa todella paljon mitä voi tehdä.
No sulla on sitten rajoittava uuni. Uuneja on monenlaisia ja voi ihan itse valita haluamansa tasoiset uunit, vaikkapa useita.
Hampurilaiset, tortillat, ainakin minulla
Höpö höpö. Teollisuudessa käytetään hinta edellä halvinta nipin napin riittävää. Kaikki laadut on kuitenkin rahalla saatavilla kenelle tahansa ja jos ei muuten kelpaa niin voi vaikka jauhattaa itse tai jopa kasvattaa omat viljat jauhatetavaksi. Esimerkiksi läheinen artesaanileipomo ei käytä tukkujen teollisia jauhoja juurikaan vaan läheisen luomutilan viljaa joka jauhetaan tarpeiden mukaiseksi lähiseudun myllyssä. Teollisuusjauhoista saa teollisuusleipää, jota marketissa myydään metrikaupalla halvalla laadusta piittaamattomille ja heikon raaka-aineen ominaisuudet kompensoidaan lisäaineilla.
Suomessa ei kasva laadukas vehnä ja se on fakta. Jos leipovat vain ruisleipää niin uskon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiuuni jo ruoanlaiton välineenä rajoittaa todella paljon mitä voi tehdä.
No sulla on sitten rajoittava uuni. Uuneja on monenlaisia ja voi ihan itse valita haluamansa tasoiset uunit, vaikkapa useita.
Jos väität että koteihin myytävät uunit ovat hyviä niin et tiedä mistään mitään
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa konditoriatuotteista. Vaatii erityistä välineistöä ihan nostatus/viilennyskaapeista uuneihin ja erityisiin muihin koneisiin ja tarvikkeisiin.
Hienoja konditoriatuotteita on tehty kautta aikojen käsipelillä. Jääkappi ja pakastin korvaa viilennyskaapin, uuni nostatuskaapin pienellä lämmöllä ja lämminvesiastialla jne. Käsikaulimella yhtä hyvin voi kaulia lehtitaikinan
Jos väität että koteihin myytävät uunit ovat hyviä niin et tiedä mistään mitään
Olet oikeassa. Ammattiuuneja ei voi asentaa normaaliin kotiin.
Ammattilaiset käyttävät ammattitason koneita. Ero on valtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoja konditoriatuotteita on tehty kautta aikojen käsipelillä. Jääkappi ja pakastin korvaa viilennyskaapin, uuni nostatuskaapin pienellä lämmöllä ja lämminvesiastialla jne. Käsikaulimella yhtä hyvin voi kaulia lehtitaikinan
Täti yrittää tehdä tällaisen:
Metri-pizza - kotiuuni on vain 60 senttinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset hapanimelä ruuat
Jep, tämä.. se erilaisten maizenasekoitusten määrä mitä niihin tarvitaan. Kerran yritin ja se ihan riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Otat yhteyttä haluamaasi tuottajaan & osuusmyllyyn ja tilaat kotiovelle juuri sellaisia jauhoja mitä tarvitset ja haluat.
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaiset käyttävät ammattitason koneita. Ero on valtava.
Tietenkin. Laatueroja on myös kuluttajille suunnatuissa tuotteissa. On halpoja romuja ja kestäviä monipuolisia laativehkeitä. Saman jatkumon sisällä ne ns. ammattlialiskoneetkin ovat. Mikään ei estä vaativaa kotikokkaajaa ostamasta ammattilaiselle kelpaavia välineitä jos se muodostaa rajoitteen.
Harvemmin kuitenkaan kyse on siitä että tietty kone perusominaisuuksiltaan ei riittäisi kotikeittiössä johonkin ruokaan. Ns. Ammattilaistasossa on useimmiten kyse vain volyymista, tehosta, kestävyydestä ja ehkä ylläpidettävyydestä. Eli ammattilaiskoneella pitää voida tehdä isoja määriä 10 tuntia päivässä ja ola helppo puhdistettava ja takuut ja huollot tasokkaita.
Tämä on kyllä hankala. Sellaista sokeripullaa mitä Subway käyttää "leipänä" on vaikea jäljitellä.