Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä et ymmärrä vasemmistolaisuudessa? Mitä et ymmärrä oikeistolaisuudessa?

Vierailija
08.01.2026 |

Yritetään keskustella näistä.

Kommentit (488)

Vierailija
401/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakamaton ihmisarvo on saatava mahtumaan samaan pakettiin omavastuun kanssa. 

Ne eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Miksi muka olisivat? 

Vierailija
402/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oikeistolainen on yleisesti vasemmistoa suvaitsevaisempia ja oikeisto saattaa tällä hetkellä sallia suuremman ajattelun moninaisuuden kuin vasemmisto,"

Ymmärrän ajatuksen. Silti minusta ainakin osalla oikeistolaisista on se harha että mitä rajoittamattomampi on sananvapaus, sitä vapaampi se on ihan käytännössäkin. Tuossa ei vain oteta huomioon sitä että rajoittamaton sananvapaus johtaa helposti myös äänekkäimpien ja härskeimpien diktatuuriin jossa tavallinen kansa alkaa vältellä julkista keskustelua koska se on niin myrkyllistä ja polarisoivaa. Monesti keskustelu on oikeasti vapainta ja laajimpia joukkoja mukaan ottavaa kun siinä on jotkut säännöt jotka pitävät kaikki mukana keskustelussa.

Ennen vanhaan niitä kutsuttiin hyviksi käytöstavoiksi.

Haluaisin nyt muistuttaa ehkä suurimmasta sananvapauden rajoittamisesta länsimaissa, vuosikymme

Asiallinen kritiikki ja törkyturpainen öyhötys ovat kaksi eri asiaa. Asiallinen kritiikki sisältää aina korjaus- tai parannusehdotuksen. Ilman sitä se ei ole asiallista kritiikkiä. Ei edes kritiikkiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että olisi viisasta kannustaa nimenomaan investoimaan eikä jakamaan osinkoja omistajille. Sillä saadaan talouskasvua. Keinoista en tiedä.

Yrityksen perusajatus on tuottaa voittoa omistajilleen. 

Niin on, mutta yhteiskunnan kannalta on hyvä, jos yritykset panostavat myös kasvuun. Siihen voisi ehkä kannustaa nykyistä enemmän osingonmaksun sijaan.

Vierailija
404/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeistolaisuudessa tavoitteena kansan täystyöllisyys vai ei? Voiko se edes olla?

Eikö maailman viisaimmat pyri siihen, että tekoäly, automaatio ja robotiikka tekisi ainakin 99% ihan kaikesta työstä? Miksi täällä väkisin jarrutetaan kehitystä, pyritään johonkin 1800 luvun malliin?

Kokoomukselainen helsingin pormestari sanoi ylen politiikkaradiossa että työttömyyttä ei pidä painaa alla 6 prossan koska muuten duunarit pystyy vaatimaan työstä kunnon palkaa kun ei ole reserviä niin paljon siinä sitä oikeistolaista ajattelua.

Paskapuhetta.

Löytyy varmaan vieläkin yle areenasta muistaakseni Sakari Sirkkanen oli toimittaja ymmärrän kyllä että kun oikeistolaisuuden perusolemus paljastuu niin saattaa se hätkähdyttää paatunuttakin kapitalistia.

Yhden henkilön satunnainen typerä kommentti ei määrittele oikeistolaisuutta.

Vierailija
405/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä vasemmistolaisista koska minun mielestä meidän duunarien verotusta pitäisi keventää ja meidän palkkoja pitäisi nostaa.

Duunareille autoilun verotus pitäisi myös olla edullisempaa.

Kannatan persuja sekä kuulun ytk ja olen duunari jolla on 3600e/kk bruttotulot. 

Toki en pidä persujakaan hyvänä puolueena vaan huonona puolueena pidän sitä mutta se on vähiten huono puolue.

M34

Sitten hyväksyt varmaan sen, että erinäisten julkisten palveluiden maksut nousevat siitä hyvästä kun kerran verotusta lasketaan? Jos äitisi tai isäsi sairastuu syöpään, olisi asiakasmaksu per käyntikerta suurempi tai että sinä tai lapsesi maksaisi kirjaston käytöstä vuosimaksun. Ja tietenkin maksat tunnollisesti tietullit! 

Vierailija
406/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että olisi viisasta kannustaa nimenomaan investoimaan eikä jakamaan osinkoja omistajille. Sillä saadaan talouskasvua. Keinoista en tiedä.

Whaalroosin mukaan yrityksillä ei ole mitään yhteiskuntavastuuta niin eikö duunarinkin pidä tavoitella maksimaalista hyötyä tehdystä työstä

Wahlroos ei edusta koko yritysmaailmaa ja hänen kommentit ovat usein provosoivia, joilla on tarkoitus herättää keskustelua

Vierailija
407/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on maksettu korkeita veroja juuri siksi että niillä katetaan nuo asiat eikä tarvitse vakuuttaa ja säästää niin paljon  itse. Sitten on maita joissa on alhaisempi verotus mutta isompi vastuu itse huolehtia noista.

Nyt keskusteluun on tullut varsinkin oikeistossa ajatus jossa korkeallakaan verotuksella ei enää tarvitse saada juuri mitään turvaa vaan se turva pitää vielä ostaa itse sen päälle.

Kyllä minä ajattelen ihan vasemmistolaiseksi sen keskustelun, jossa esim. vanhushoivaa puhutaan, että pitäisi maksattaa ihmisen omaisuudella jos sellaista on. Se on sosialismia ihan suorastaan. 

Sehän on juuri oikeistolaisuutta puhtaimmillaan. Siinä vanhus maksaa palveluistaan ilman mitään veronmaksajien subventointeja. Miksi se ei siis kelpaa oikeistolaisille oikeistolaisuutena? Moni tekee hyvissä varoin varallisuus- ja perintösuunnittelutoimia, jotta tulee myöhemmin hoidettua ikäänkuin olisi nuorena työkyvyttömyyseläkeläisen tuloilla ikänsä elänyt vanhus. 

Vierailija
408/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hmmm. Monikohan ostaisi useammin kukkia läheiseltä puutarhalta jos olisi hieman enemmän rahaa käytettävissä."

Suomen isoin ongelma on tällä hetkellä säästämisasteen raju nousu. Eli ei kuluteta vaikka olisi varaa.

Ja se taas on isoin tulppa talouskasvulle juuri nyt.

Isoksi syyksi nähdään kuluttajien luottamuspula omaan ja Suomen talouteen. Ja siinä on valitettavasti hallituksella iso vastuu vääränaikaisesta talouspolitiikasta ja liian suppeasta keinovalikoimasta.

Ja sitten kun palataan tosiasioihin niin pelko työpaikan menetyksestä ei ole kasvanut meillä, jotka valtion jakovaraa työksemme puuhataan, varmaan 15 vuoteen. Me tavallinen rahvas kun ollaan ainakin niin kauan oltu helppoja sanoa irti. YT-neuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja ulos. Kerran pari vuodessa /työnantaja. Me "nautitaan" tarvittaessa ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja aiotaan työllistyä mahdollisimman nopeasti uudestaan. Me ei työllistytä mihinkään julkisrahoitteiseen, joten valtion säästöt ei meitä jännitä. Me ei osteta leikkokukkia sosiaalituilla.

Julkisen työntekijät ovat nyt järkyttyneitä sydänjuuriaan myöten kun heitäkin on kohdannut irtisanomisten aalto. Ennenkuulumatonta! Vastavalmistunut opettaja oli pöyristynyt kun opettajan vakansseja on vähemmän ikäluokkien pienentyessä. Eipä olisi arvannut! Sote-uudistuksessa unohdettiin tarkistaa rahoitus ja trimmata hallintoa -no, pannaan sitten sairaanhoitajia pihalle kun rahat loppuu!

Meillä tavallisella rahvaalla, siis vientiteollisuuden tuotannontekijöillä, tämäkin vuosi alkoi business as usual hengessä.

Vierailija
409/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä sitä nykypolitiikassa, että takerrutaan siihen omaan ideologiaan ja suuntaukseen niin vahvasti, ettei suostuta myöntämään siinä olevan mitään vikaa.

Joku sanoi tässä taannoin, että on outoa, miten nykyään puolueita kannatetaan kuin jalkapalloseuroja. Se oli minusta kyllä hyvin sanottu.

Itse olen keskustavasemmistolainen ja kyllä minulla on vaikkapa SDP:stä ja vasemmistoliitosta kritisoitavaakin.

Vierailija
410/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on maksettu korkeita veroja juuri siksi että niillä katetaan nuo asiat eikä tarvitse vakuuttaa ja säästää niin paljon  itse. Sitten on maita joissa on alhaisempi verotus mutta isompi vastuu itse huolehtia noista.

Nyt keskusteluun on tullut varsinkin oikeistossa ajatus jossa korkeallakaan verotuksella ei enää tarvitse saada juuri mitään turvaa vaan se turva pitää vielä ostaa itse sen päälle.

Kyllä minä ajattelen ihan vasemmistolaiseksi sen keskustelun, jossa esim. vanhushoivaa puhutaan, että pitäisi maksattaa ihmisen omaisuudella jos sellaista on. Se on sosialismia ihan suorastaan. 

Sehän on juuri oikeistolaisuutta puhtaimmillaan. Siinä vanhus maksaa palveluistaan ilman mitään veronmaksajien subventointeja. Miksi se ei siis kelpaa oikeistolaisille oikeistolaisuutena? Moni tekee hyvissä varoin varallisuus- ja perintösuunnittelutoimia, jot

Koska se on väärin, että jolta kulta nyhdetään kaikki, mitä hänellä on. Kaikkien pitää olla välillä saamapuolella.

Vierailija
411/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sehän on juuri oikeistolaisuutta puhtaimmillaan. Siinä vanhus maksaa palveluistaan ilman mitään veronmaksajien subventointeja. Miksi se ei siis kelpaa oikeistolaisille oikeistolaisuutena? Moni tekee hyvissä varoin varallisuus- ja perintösuunnittelutoimia, jot.."

Varmaan siksi kun viereisessä vuoteessa saa samaa hoivaa maksamatta latin latia joku joka on astunut Suomen maankamaralle ekan kerran vasta 54-vuotiaana, 10 vuotta aiemmin.

Siis vasemmistolaisuutta: ne maksaa itse jotka on maksaneet aiemminkin aivan kaiken ja loput eivät maksa edelleenkään.

Vierailija
412/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä tavallisella rahvaalla, siis vientiteollisuuden tuotannontekijöillä, tämäkin vuosi alkoi business as usual hengessä."

Paitsi että ennen oli 500 päivän ansiosiosidonnainen joka antoi puskuria työn löytymiseen. Nyt on nopeasti laikkaantuva työttömyysturva ja todella vaikea uudelleentyöllistyminen. Se tuo pelkoa ja epävarmuutta sellaisellekin jolla ei ole sinällään valtavaa riskiä joutua työttömäksi.

Vierailija
413/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhden henkilön satunnainen typerä kommentti ei määrittele oikeistolaisuutta."

Eikä vasemmistolaisuutta.  Sekin kannattaa muistaa.

Vierailija
414/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä en kummankaan osalta ymmärrä on lukujen ja faktojen sivuuttaminen. 

Politiikka olisi paljon ymmärrettävämpää jos puhuttaisiin siitä miten asiat ovat, eikä siitä miten joistakin ihmisistä tuntuu asiat olevan. 

Esimerkiksi nykyinen julkisten menojen leikkaaminen - tarvittaisiin useammin kiteytettynä, miksi ennen julkiset varat riitti, miksi nyt ei, mitä keinoja käytännössä on tasapainottamiseen, miten muualla maailmassa on ratkaistu samoja ongelmia. Myös se mitä kaikkea nykyisin julkinen sektori tarjoaa ja paljonko se kustantaa - jokaisen kansalaisen velvollisuus olisi esim. tarkastaa oman kuntansa budjetti. Olisi myös erittäin suotavaa että jokainen  julkista palvelua käytettyään saisi tiedon paljonko palvelu oikeasti maksoi. Esimerkiksi bussilippu : 10e (julkinen kustannus 7e) -> asiakasmaksu 3e. 

Olen julkisella puolella töissä ja joidenkin työkavereiden kaaliin (jotka kaikki korkeakoulutettuja) ei millään uppoa, miksi meille ei osteta kuntayhtymän puolesta sitä tätä tuota ja palkata avustajaa jokaiseen pieneen juoksevaan asiaan. Työnkuvaamme järjesteltiin uudelleen säästösyistä, eikä ketään tarvinnut irtisanoa tai lomauttaa. Olen kiitollinen. Jos työkaverit yhtään katsoisivat työkenttäämme vähän kauempaa ja seuraisivat trendiä, on erittäin todennäköistä että alallemme iskee työttömyyttä isommin aika lailla 5-10v sisään.

Vierailija
415/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä sitä nykypolitiikassa, että takerrutaan siihen omaan ideologiaan ja suuntaukseen niin vahvasti, ettei suostuta myöntämään siinä olevan mitään vikaa.

Joku sanoi tässä taannoin, että on outoa, miten nykyään puolueita kannatetaan kuin jalkapalloseuroja. Se oli minusta kyllä hyvin sanottu.

Itse olen keskustavasemmistolainen ja kyllä minulla on vaikkapa SDP:stä ja vasemmistoliitosta kritisoitavaakin.

Kerro!

Minä kritisoin Kokoomuksessa  populistien kelkkaan lähtemistä, viimeisimpänä susi-asiassa.

sun vuoro!

Vierailija
416/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta yhteiskunnan kannalta on hyvä, jos yritykset panostavat myös kasvuun. Siihen voisi ehkä kannustaa nykyistä enemmän osingonmaksun sijaan.

Omistajat päättävät mitä yritykseltään haluavat. Osinkoverotuksen nosto ainakin kannustaa nostaa myös osinkojen määrää. 

Vierailija
417/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hmmm. Monikohan ostaisi useammin kukkia läheiseltä puutarhalta jos olisi hieman enemmän rahaa käytettävissä."

Suomen isoin ongelma on tällä hetkellä säästämisasteen raju nousu. Eli ei kuluteta vaikka olisi varaa.

Ja se taas on isoin tulppa talouskasvulle juuri nyt.

Isoksi syyksi nähdään kuluttajien luottamuspula omaan ja Suomen talouteen. Ja siinä on valitettavasti hallituksella iso vastuu vääränaikaisesta talouspolitiikasta ja liian suppeasta keinovalikoimasta.

Ja sitten kun palataan tosiasioihin niin pelko työpaikan menetyksestä ei ole kasvanut meillä, jotka valtion jakovaraa työksemme puuhataan, varmaan 15 vuoteen. Me tavallinen rahvas kun ollaan ainakin niin kauan oltu helppoja sanoa irti. YT-neuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja ulos. Kerran pari vuodessa /työnantaja. Me "nautitaan" tarvittaessa ansiosidonnaisesta

Nyt on sun mielestä hyvä, kun irtisanominen on entistä helpompaa ja elämä sen jälkeen entistä köyhempää? 

Vierailija
418/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä tavallisella rahvaalla, siis vientiteollisuuden tuotannontekijöillä, tämäkin vuosi alkoi business as usual hengessä."

Paitsi että ennen oli 500 päivän ansiosiosidonnainen joka antoi puskuria työn löytymiseen. Nyt on nopeasti laikkaantuva työttömyysturva ja todella vaikea uudelleentyöllistyminen. Se tuo pelkoa ja epävarmuutta sellaisellekin jolla ei ole sinällään valtavaa riskiä joutua työttömäksi.

ei mulle tuo. Minusta olisi aivan h*vetin pelottavaa olla työttömänä 500 vrk, ei sieltä enää ylös nousta sille tasolle mistä pudottiin. Siksi en olisi koskaan turvannut tuohon 500 päivään vaan olisin hakeutunut tekemään "jotain" jo paaaljon aiemmin. Olen ollut työttömänä elämässäni 4kk ja lanttu meinasi levitä.

Vierailija
419/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesti aikansa tajuta, että USAn demokraattinen puolue on oikeistolaisempi kuin Suomen kokoomus. Eli Kokoomusta pidettäisiin Yhdysvalloissa kommunistisena puolueena.

Ei päde nykykokoomukseen. 

Vierailija
420/488 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on juuri oikeistolaisuutta puhtaimmillaan. Siinä vanhus maksaa palveluistaan ilman mitään veronmaksajien subventointeja. Miksi se ei siis kelpaa oikeistolaisille oikeistolaisuutena? Moni tekee hyvissä varoin varallisuus- ja perintösuunnittelutoimia, jotta tulee myöhemmin hoidettua ikäänkuin olisi nuorena työkyvyttömyyseläkeläisen tuloilla ikänsä elänyt vanhus. 

Se on kusettamista. Kun ihmiset ensin maksavat koko työikänsä veroja maksaakseen itselleen ja muille julkiset palvelut, ei systeemiä voi yhtäkkiä muuttaa niin, että maksoit vuosikymmeniä veroja turhaan, sosialisoimme silti omaisuutesi sen päälle, lälläski lää. Se on varkautta ja sosialisointia. Mikäli vanhushoiva jää yksilön vastuulle, tulee hänen verotuksensa olla ihan parikymppisestä asti paljon alhaisempaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi