Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valtava epäsuhta Ruotsissa. 22% naisista ei halua lapsia, miehistä vain 8%. Nyt kaivataan palstanaisten näkökulmaa tähän.

Vierailija
07.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20202645

Arvelkaapa te palstanaiset naisen ajatusmaailmaan ymmärtävänä syitä, miksi Ruotsissa lapsia haluamattomien naisten osuus on melkein kolminkertainen miehiin verrattuna.

Tietääkseni myös Suomessa on nykyään asia noin, että naisissa lapsia haluamattomien osuus on suurempi kuin miehissä, vaikka Suomen prosentit eivät tuollaisia olekaan.

Kommentit (376)

Vierailija
281/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan yritetty poikaporukalla saada vauvaa aikaseks mutta toistaseks ollaan vaan saatu pyllyreiät kipeiksi :(

Sääli, sillä vihreiden mukaan miehetkin voivat synnyttää.

Juridinen mies voi hyvin synnyttää. Mitä sitten? Miten se liittyy tähän(kään) keskusteluun?

Ymmärsin vihreiden puheista että myös biologinen mies voi synnyttää.

Eli ymmärsit tahallasi väärin. Eipä yllätä, perus persu meininkiä.

Olen biologinen ja juridinen mies niin voinko tulla raskaaksi?

On s

Intersukupuolinen voi tulla raskaaksi, noin 14 prosenttia heistä on tullut raskaaksi luomusti Euroopassa, mutta biologinen mies ei voi tulla raskaaksi missään olosuhteissa. Intersukupuolisuutta on monenlaista, sen sijaan biologinen mies ja nainen ollaan vain yhdellä tavalla. Transsukupuolisuus ei liity intersukupuolisuuteen.

En tiedä missä tarkoituksessa transaktivistit koettavat hämärtää biologisen sukupuolen käsitettä. Transsukupuolisista siis lähinnä osa transnaisista. Se ei palvele transihmisten oikeuksia, vaan päinvastoin. 

Vierailija
282/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan yritetty poikaporukalla saada vauvaa aikaseks mutta toistaseks ollaan vaan saatu pyllyreiät kipeiksi :(

Sääli, sillä vihreiden mukaan miehetkin voivat synnyttää.

Kukaan ei niin väitä. Transmies ja biologinen mies ovat kaksi eri asiaa. Lopeta tuon p*skan jauhaminen.

Älä nyt. Ei ne halua tulla kutsutuksi sellaisiksi. Ne on mielestään miehiä. Ja transnaiset vain naisia.

Minulla ei ole mitään ongelmaa siinä että kutsun itseäni transmieheksi, en ole missään vaiheessa yrittänytkään väittää että olisin mies biologisessa mielessä.

Enkä minä, että transit haluaisivat itse väittää olevansa miehiä tai naisia biologisessa mielessä vaan ainoastaan, että he haluavat silti olla miehiä tai naisia, että mm. saisivat urheilla naisten tai miesten sarjoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin laulussa sanotaan: "Girls just wanna have some fun". Nykynaiset ovat hedonisteja.

Eilen oli täällä ketju Hesarin jutusta, jossa vuoroviikkoäidit olivat kertoneet miten lapsia on ikävä isäviikoilla. Ketjuun tuli useita miehiä haukkumaan vuoroviikkoäitejä miten he vain haluavat omaa aikaa ja lapsista eroon. Hassua, kun vuoroviikkoisejä ei haukuttu samalla syyllä.

Jos nainen haluaa olla lähihuoltaja, hän on ahne vieraannuttaja. Jos nainen haluaa vuoroviikkovanhemmuuden, hän on itsekäs hedonisti. Nainen tekee aina väärin teki hän miten tahansa.

Vierailija
284/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enkä minä, että transit haluaisivat itse väittää olevansa miehiä tai naisia biologisessa mielessä vaan ainoastaan, että he haluavat silti olla miehiä tai naisia, että mm. saisivat urheilla naisten tai miesten sarjoissa."

Olen eri, mutta kohdenna kritiikki oikeaan kohteeseen eli osaan transnaisista. Transmiehet eivät ole syyllistyneet tuohon eivätkä paljon muuhunkaan älyttömyyteen.

Vierailija
285/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein whatsapp-ryhmä. Mites sitten kun perheessä on vauva/taapero ja päiväkoti-ikäinen ja näitä perheitä useampia? Vuorollaan päiväkotilaiset tuovat tarttuvat taudit mukanaan. Siihen aikaan ei paljon tarjouduta ottamaan toisten lapsia kotiin hoitoon tai toisinpäin. Tai pyydellä siivous- tai ruuanlaittoapua.

Ei-lapselliselta on paljon helpompi pyytää josko kävisi päivävaunutteluilla lapsen kanssa sillä aikaa että saa järjestettyä kodin/laitettua ruokaa/levättyä. Toiselta samassa tilanteessa olevalta voi vaan yhdessä voivotella ojan pohjalla silloin kun tilanne on päällä.

Vierailija
286/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen kommentti siis siihen kun joku kommentoi kerrostaloa missä useampi vauva syntynyt ja ovat niin yhteisöllisiä ja toisiaan auttavia, koska heillä on whatsapp-ryhmä

Vierailija
287/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan monella naisella on paljon realistisemmat odotukset perhe-elämästä kun taas moni mies ei ole ikinä vaihtanut vaipan vaippaa ennen oman lapsen syntymää. Naisena kaikki odotuksen ja synnytyksen rankkuudet ja riskit konkretisoituu. Jos voisin hankkia lapsia miehen panoksella niin kynnys olisi paljon matalampi. Ja kun moni mies ei tiedä mitä perhe-elämä todellisuudessa on, helppohan sitä on todeta teoriassa haluavansa lapsia kun mielikuva on tasoa Volvo, kultainen noutaja ja pari söpöä pellavapäätä. 

Vierailija
288/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta, ikäeroa on aina n. 2 vuotta edelliseen. Suurin ongelmani on ollut suht pitkään jatkunut jälkivuoto, jonka vuoksi ei ole voinut seksiä harrastaa niin pian, kuin olisin halunnut.  Olisi tehnyt kovasti mieli jo viikko synnytyksestä.

Seksi sen sijaan on vain parantunut synnytysten ja ehkä iänkin myötä.  

Miten minusta tuntuu, että nämä superpilluja omistavat, täydelliset synnyttäjät eivät olekaan naisia, vaan miestrolleja Venäjänmaalta, jotka haluavat saada tavalliset naiset tuntemaan olonsa riittämättömiksi. 

Vierailija
289/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naisten kohdalla se lasten saaminen näkyy konkreettisemmin ja he ymmärtävät realiteetit lasten kasvatuksessa paremmin. Kuinka moni mieskään haluaa lapsia, vai olisko ne kuitenkin "vain kiva olla elämässä". Kuinka monen miehen mieli muuttuu, kun heille kerrotaan, mitä se lapsen kasvattaminen oikeasti tarkoittaa?

Vierailija
290/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin laulussa sanotaan: "Girls just wanna have some fun". Nykynaiset ovat hedonisteja.

Ja hyvä niin 😍😍😍

Vierailija
291/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän feministinen voimaantuminen tarkoittaa.

Entäs ne mieshedonistit kautta aikojen? 

Vierailija
292/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pelkäsi synnytyksessä tulevia inkontinenssivaivoja. Naurettiin tässä taannoin vähän iäkkäämpien työkavereiden kanssa miten typeriä nuoremmat naiset ovat kun haluavat säästää kroppaansa eivätkä halua synnyttää siksi. Ihan kuin synnyttämättömien naisten vartalot eivät rapistuisi. Kyllä se on niin että joskus 50 vuotiaana nainen tajuaa että ulkonäön kannalta on ollut aivan samantekevää onko synnyttänyt vai ei. Kaikki roikkuu ja falskaa joka tapauksessa. Aika harvalle jää synnytyksestä mitään merkittävää vaivaa. Toisaalta se nyt vaan on niin ettei ihmiselämästä muutenkaan selviä täysin vammoitta tai vaivoitta.  

Mulla ei roiku eikä falskaa yhtään mikään. Näytän kasvoistani 15v nuoremmalta kuin lapsia saaneet sukulaisnaiset ja ystävät. Olen todella hyvässä kunnossa, kroppa näyttää samalta kuin 25-vuotiaana. 

Vierailija
293/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän huono juttu kun naiset nykyisin pistetään valitsemaan tehdäkö lapset vai ei. Eihän oikeasti voi tehdä päätöstä asiasta josta ei ymmärrä eikä ole mitään kokemusta. 

Jos naiset tietäisi miten raskaus ja hormonit muuttavat naisen aivoja ja suhtautumista lapsiin, he kaikki haluaisivat lapsia. 

Kyllä ne hormonit herättävät äidinvaistot kaikissa naisissa vaikka ei lapsista olisi aiemmin tykännytkään.  

Mutta eihän sitä voi tietää, ennen kuin tuon ihmeen kokee. 

Miksi kuvittelet, että nainen joka ei halua lapsia, ei tykkäisi lapsista? Mä tykkään lapsista, mun mielestä ne on mahtavia.

Vierailija
294/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies halusi lapsia. Minä harkitsin.  Kun lapset syntyivät, kertoi, ettei tule osallistumaan mitenkään heidän hoitoonsa tai mihinkään muuhunkaan kodissa. Olin yksinhuoltaja avioliitossa. Jos olisin tienyt, olisin harkinnut pitempään. 

Miehen halu on paskin peruste mihinkään koskaan. 

Miehet eivät sano noin naisen halusta. Melkoinen ero sukupuolten välillä tässä. 

Vierailija
295/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äskeinen kommentti siis siihen kun joku kommentoi kerrostaloa missä useampi vauva syntynyt ja ovat niin yhteisöllisiä ja toisiaan auttavia, koska heillä on whatsapp-ryhmä

Huoh. Ja heti heti piti avata vihahanat haukkuaakseen näitä vanhempia. 

Vierailija
296/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan miehiä! He ovat sikoja!

Vierailija
297/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän huono juttu kun naiset nykyisin pistetään valitsemaan tehdäkö lapset vai ei. Eihän oikeasti voi tehdä päätöstä asiasta josta ei ymmärrä eikä ole mitään kokemusta. 

Jos naiset tietäisi miten raskaus ja hormonit muuttavat naisen aivoja ja suhtautumista lapsiin, he kaikki haluaisivat lapsia. 

Kyllä ne hormonit herättävät äidinvaistot kaikissa naisissa vaikka ei lapsista olisi aiemmin tykännytkään.  

Mutta eihän sitä voi tietää, ennen kuin tuon ihmeen kokee. 

Kuinka monta lasta sinulla on? Olisit varmaan vielä onnelisempi, jos tekisit/ olisit tehnyt neljä lisää!? Mitä kokemusta olet jäänyt vaille? Olisit varmaankin onnellisempi, jos olisit hakeutunut tutkijan uralle, olisit onnellisempi,  jos olisit ammattiurheilija tai laulaja ja tuhannet ihmiset palvoisivat sinua?

Kyllähän toisen elämän vierestä voi heittää mitä tahansa tuubaa ja arvostella ja olla besserwi sserinä.

Kaikki lapsettomat eivät ole lapsettomia siksi että he vihaavat lapsia. Olisin itse voinut teoriassa haluta vaikka neljäkin lasta mutta todellisuudessa näytän jäävän lapsettomaksi. Pääasiallinen ja ensisijainen syy on ettei yksikään pitkäaikainen kumppani ole halunnut naimisiin ja lapsia. Toisekseen, talous- ja työtilanne on ollut epävarma valmistumisesta lähtien. Kolmanneksi, suvussani on paljon sairauksia ja mt-ongelmia sekä tuki- ja liikuntaelinten sairauksia joten nämä geenini eivät ole mitään priimaa. 

Kannattaa varmaan jo unohtaa se oletus että lapsettomuus johtuisi aina samasta syystä. Moni ei löydä sopivaa kumppania tai edes saa lapsia. 

Vierailija
298/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan lasten tekeminen ja kasvattaminen kamalaa. Mukavampi tehdä töitä ja edetä uralla. 

Se on unelmaa.

Vierailija
299/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä sinä itse sekoïlet? Totta kai tuollainen päska oli miehelle helppoa ja sopivaa, kun nainen jätettiin kantamaan kaikki. Silloin oli ongelmia, mutta niistä ei haluttu puhua. Hyvä ettemme elä tuollaisessa maailmassa vaikka oikeistopërseet sitä haluavatkin meille tuoda väkïsin."

Ei, vaan päinvastoin, se oli helpompaa naisille, koska naisen ei tarvinnut tehdä oikeita töitä, pelkästään kotitöitä. 1800-luvulla naisilla oli siksi helpompaa kuin nykyään. Miehet oli kaivoksissa töissä 16 tuntia päivässä ja naiset paistoi keksejä uunissa. 

Missä kaivoksissa ne miehet oli? 

Vierailija
300/376 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että 92% miehistä haluaa oikeasti lapsia. Ajatuksena voi olla kiva, että "ehkä joskus" ja "oikean kumppanin kanssa" ja käytännössä myös, että nainen hoitaa lähes kokonaan.