Valtava epäsuhta Ruotsissa. 22% naisista ei halua lapsia, miehistä vain 8%. Nyt kaivataan palstanaisten näkökulmaa tähän.
Arvelkaapa te palstanaiset naisen ajatusmaailmaan ymmärtävänä syitä, miksi Ruotsissa lapsia haluamattomien naisten osuus on melkein kolminkertainen miehiin verrattuna.
Tietääkseni myös Suomessa on nykyään asia noin, että naisissa lapsia haluamattomien osuus on suurempi kuin miehissä, vaikka Suomen prosentit eivät tuollaisia olekaan.
Kommentit (376)
Kyllä minä mielessäni ajattelin tuossa Jouluaattona, kun järjestin jouluaterian aikuisille lapsille ja myöskin nuorille aikuisille lapsenlapsilleni, joilla oli monivuotiset morsiot ja sulhot mukanaan, laulun sanoin, että "nyt ei ne nuoret..nyt ei ne nuoret" ...
Kyllä omassa nuoruudessa olisi pikkulapsilauma jo kiljunut joulupaketteja aukoessaan.
Eivät taida uskaltaa lisääntyä ennenkuin maailmantilanne rauhottuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelma. Muslimipaskasakki hoitaa lisääntymisen oikeiden ruotsalaisten sijasta ja väestö vaihtuu huonompitasoiseen.
Voisko täällä olla oma osio niille, jotka haluaa joka v*tun aiheen yhteydessä jauhaa razistista pasqaa.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan asiaa sitten, kun miehet hoitavat raskauden ja synnytyksen.
Miksi näistä aina puhutaan kuin jostain talvisodasta ?
Raskaus on aivan luonnollinen tila naiselle. Synnytys voi mennä myös erittäin hyvin ja lähes kivutta.
Minä olin vanhana ensisynnyttäjänä oikein hyvissä voimissa raskaana ja synnytys oli aivan älyttömän helppo ja kivuton epiduraalin ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin ilmastonmuutokselle ei viitsitä tehdä mitään, naisilla on takaraivossa lielikuva lasten turvattomasta tulevaisuudesta romahtaneessa yhteiskunnassa.
Kaoottinen maailmantilanne, viime vuosien tapahtumat pandemia, sota, inflaatio, sähkökriisi, epävarmuus, kaikki kallistuu hallitsemattomasti, riski luonnonmullistuksista, äärioikeiston nousu, ihmisoikeuksissa takapakkia jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelma. Muslimipaskasakki hoitaa lisääntymisen oikeiden ruotsalaisten sijasta ja väestö vaihtuu huonompitasoiseen.
Ei vaihdu vaan ruottalaiset jäävät hiljalleen vähemmistöksi omassa maassa, mutta ei tosiaan vaihdu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät pysy kehityksessä mukana. 20-luvun nainen ei halua seurustella 80-luvun miehen kanssa. Jos mies ei itse tajua olevansa sovinisti, jäänne menneisyydestä, se on voi voi.
20-luvun nainen on kylläkin jo melko vanha. Mutta eihän rakkaus katso ikää, vaikka raskaus katsoo.
Syötin lapaasi, koska arvasin sinun hölmönä tarttuvan. Aiheen vaihtaminen, kaasuvalotus, vaikka ymmärsit pointtini itsessään jo todistaa sanomani.
Moni nainen haluaisi saada lapsia, jos voisi äidin sijaan olla niiden isä.
Vanhemmuus on nimittäin äideille paljon isompi taakka kuin isille. Raskaus ja synnytys ovat jo itsessään terveysriskejä ja vakaviinkin vaurioihin voi olla vaikea saada hoitoa.
Miehen taas ei tarvitse ottaa minkäänlaisia terveyteen liittyviä riskejä saadakseen lapsia, joten ymmärrettävästi heidän on helpompi toivoa omaa perhettä.
Myös taloudelliset haitat ovat naisille isommat. Miehet sanovat haluavansa lapsia, mutta jostain syystä eivät sitten kuitenkaan halua pitää tasapuolisesti perhevapaita tai jäädä töistä kotiin kun lapsi sairastuu. Outoa.
Ja vielä nykyäänkin moni tuntuu ajattelevan, että äiti on jonkinlainen päävanhempi jonka kuuluu olla lasten saatavilla 24/7. Isä taas on jokin kummisedän tapainen läheinen aikuinen joka päättää itse milloin on hyvä hetki viettää aikaa lasten kanssa tai "auttaa äitiä".
Jos osat olisivat toisinpäin, niin harva mies haluaisi lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän huono juttu kun naiset nykyisin pistetään valitsemaan tehdäkö lapset vai ei. Eihän oikeasti voi tehdä päätöstä asiasta josta ei ymmärrä eikä ole mitään kokemusta.
Jos naiset tietäisi miten raskaus ja hormonit muuttavat naisen aivoja ja suhtautumista lapsiin, he kaikki haluaisivat lapsia.
Kyllä ne hormonit herättävät äidinvaistot kaikissa naisissa vaikka ei lapsista olisi aiemmin tykännytkään.
Mutta eihän sitä voi tietää, ennen kuin tuon ihmeen kokee.
Mitä ihmeellistä on porsimisessa?
No sinä et siihen kykene, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hakata päätään seinään kotimaan naisten kanssa. Naisia löytyy myös muualta ja yleensä he ovat halukkaampia perheen perustamiseen.
Jossakin podcastissa oli, että n. 10 vuoden päästä meillä on paljon lapsettomuushoitoihin haluavia nelikymppisiä naisia, koska kolmikymppisenä ei haluttu lapsia.
Että ihan jossain podcastissa joku oikeistolainen ennustajaukko on niin loihenut sanomaan. Tottahan se sit on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan asiaa sitten, kun miehet hoitavat raskauden ja synnytyksen.
Miksi näistä aina puhutaan kuin jostain talvisodasta ?
Raskaus on aivan luonnollinen tila naiselle. Synnytys voi mennä myös erittäin hyvin ja lähes kivutta.
Minä olin vanhana ensisynnyttäjänä oikein hyvissä voimissa raskaana ja synnytys oli aivan älyttömän helppo ja kivuton epiduraalin ansiosta.
Jaa. Minä ja vauva meinattiin kuolla. Ja kukaan muu ei sun ylivertaisesta pillustas voi niitä lapsia pukata, vaan ihan omalla perslihallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän huono juttu kun naiset nykyisin pistetään valitsemaan tehdäkö lapset vai ei. Eihän oikeasti voi tehdä päätöstä asiasta josta ei ymmärrä eikä ole mitään kokemusta.
Jos naiset tietäisi miten raskaus ja hormonit muuttavat naisen aivoja ja suhtautumista lapsiin, he kaikki haluaisivat lapsia.
Kyllä ne hormonit herättävät äidinvaistot kaikissa naisissa vaikka ei lapsista olisi aiemmin tykännytkään.
Mutta eihän sitä voi tietää, ennen kuin tuon ihmeen kokee.
No voi nyt jumalauta, hyvä kun ei diabetes iske tätä imellystä lukiessa. Mulla on aikuinen lapsi, ja nykyään olisin d-mer -äiti. Ei siis mitään onnea ja auvoa edes hormonihuuruissa. Yhtään mikään suhtautuminen lapsiin ei muuttunut, yhtä kärsimätön olen muiden kuin omani kanssa kuten aina ennenkin. Kukaan muukaan mun äitituttavistani ei juuri välitä kuin omista lapsistaan. Johtunee ehkä siitä, että meillä tosiaan oli tuplakuorma; kokopäiväpalkkatyön lisäksi päävastuu lapsista ja kodista. Ei siinä paljoa veny sympatiaan vieraille tai oikeastaan enää kenellekään ottajalle. Antajia on niin paljon vähemmän.
Mikä ongelma tuossa nyt taas on? On kymmeniä vuosia huudettu että jos ei ole rahaa tai aikaa niin lapsia ei hankita.
Nyt ei sitten lapsia hankita jos talous ei ole kunnossa tai oma aika tai jaksaminen ei riitä
Kyllä varmasti naisetkin haluaisi enemmän lapsia jos joku muu ne synnyttää ja kasvattaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hakata päätään seinään kotimaan naisten kanssa. Naisia löytyy myös muualta ja yleensä he ovat halukkaampia perheen perustamiseen.
Jossakin podcastissa oli, että n. 10 vuoden päästä meillä on paljon lapsettomuushoitoihin haluavia nelikymppisiä naisia, koska kolmikymppisenä ei haluttu lapsia.
Että ihan jossain podcastissa joku oikeistolainen ennustajaukko on niin loihenut sanomaan. Tottahan se sit on.
Suomessakin on ollut artikkeleita, miten yli nelikymppinen on hakeutunut Viroon hedelmöityshoitoihin, kun Suomesta ei enää saanut hoitoa. Jo nyt on kyseenalaistettu, miksi Kela-korvaukset hoitoihin loppuvat 42-vuotiaana.
Mutta sellaista se elämä on. Nyt voi kolmikymppisenä olla täysin varma tunne, että ei koskaan lapsia, mutta mieli voi muuttua nelikymppisenä. Ikävä kyllä, biologia ei odottele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin ilmastonmuutokselle ei viitsitä tehdä mitään, naisilla on takaraivossa lielikuva lasten turvattomasta tulevaisuudesta romahtaneessa yhteiskunnassa.
Kaoottinen maailmantilanne, viime vuosien tapahtumat pandemia, sota, inflaatio, sähkökriisi, epävarmuus, kaikki kallistuu hallitsemattomasti, riski luonnonmullistuksista, äärioikeiston nousu, ihmisoikeuksissa takapakkia jne jne jne.
Jos historiaa vähänkään tuntee, ymmärtää että maailmantilanne ei ole ollut nuoren naisen tai lapsien teon kannalta kovin paljon valoisampi aiemminkaan. Luolanaisen elinikä oli lyhyt ja elämä kivulias, keskiajalla vaivasi kirkko, nälkä, rutto ja noitaroviot. Vielä 100 vuotta sitten lapsia kuoli tavanomaisiin sairauksiin ja naiset saattoivat kuolla synnytyksiin. Ydinsotaa on pelätty viimeiset 80 vuotta, mutta ei siihen ole ihmisiä kuollut.
Väittäisin että nythän on paras aika ihmiskunnan historiassa naiselle tehdä lapsia. Omasta ja vauvojen terveydestä ja vauvoista pidetään huolta, nälkään ei sentään kukaan Suomessa kuole.
Ihmettelen kun ei ole keksitty bisnestä jossa lapsi kasvatettaisiin jossain purkissa niin ei naisenkaan tarvi tehdä muuta kuin munasolujaan luovuttaa ja lisääntyminen olisi mukavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa naisista nykyään on wokeh*oria. Ollaan muka niin itsenäisiä, ja halutaan pyöriä k*llikarusellissa hamaan kuolemaan asti, ja lapset ja mies häiritsisi sitä. Ei haluta enää asettua aloilleen.
Tiedän mistä puhun, olen todistanut tätä läheltä. Olen nainen itse ja ystäväni koostuvat naisista siinä iässä missä lapsia yleensä tehdään. Eli totuus se vain on vaikka sitä halutaankin kaunistella.
Enkä ymmärrä riehumista siitä että miehet ei auta lasten hoidossa, tai mies ei voi synnyttää. Niinkuin, so? Mitä sitten? Monet miehet auttaa kyllä ihan tarpeeksi lastenhoidossa, ja biologisista syistä mies nyt vain ei voi valita että tuleeko raskaaksi vai ei. Eihän naaraspuoliset eläimetkään jätä tekemättä jälkeläisiä sen takia että uros ei huolehdi tai uros ei voi tulla kantavaksi, kun se on niiiin epäreilua. Joskus on epäreilua, kaikki ei mene aina niin kuin haluat. Se on elämää.
Meehän nukkumaan, Jarmo. Vähemmän promilleja huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun ei ole keksitty bisnestä jossa lapsi kasvatettaisiin jossain purkissa niin ei naisenkaan tarvi tehdä muuta kuin munasolujaan luovuttaa ja lisääntyminen olisi mukavaa puuhaa.
"Hei kulta käydäänkö hakemassa meidän lapsi? Se olis valmis nyt"
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa naisista nykyään on wokeh*oria. Ollaan muka niin itsenäisiä, ja halutaan pyöriä k*llikarusellissa hamaan kuolemaan asti, ja lapset ja mies häiritsisi sitä. Ei haluta enää asettua aloilleen.
Tiedän mistä puhun, olen todistanut tätä läheltä. Olen nainen itse ja ystäväni koostuvat naisista siinä iässä missä lapsia yleensä tehdään. Eli totuus se vain on vaikka sitä halutaankin kaunistella.
Enkä ymmärrä riehumista siitä että miehet ei auta lasten hoidossa, tai mies ei voi synnyttää. Niinkuin, so? Mitä sitten? Monet miehet auttaa kyllä ihan tarpeeksi lastenhoidossa, ja biologisista syistä mies nyt vain ei voi valita että tuleeko raskaaksi vai ei. Eihän naaraspuoliset eläimetkään jätä tekemättä jälkeläisiä sen takia että uros ei huolehdi tai uros ei voi tulla kantavaksi, kun se on niiiin epäreilua. Joskus on epäreilua, kaikki ei mene aina niin kuin haluat. Se on elämää.
Hello fellow female!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se maailmantilanne on suomalaiselle oikein hyvä juuri nyt. Ei ole katovuosia, isoavihaa, ruttoa, sisällisotaa, nälkää. Nuoret miehet saavat jäädä ja jäävätkin kotiin hoitamaan vauvaa, tukea, apua ja neuvoja saa kaikkialta.
20-luvun nainen on kylläkin jo melko vanha. Mutta eihän rakkaus katso ikää, vaikka raskaus katsoo.