Oletteko huomanneet, että mikään sää ei ole huono jos pukeutuu sen mukaisesti?
Esim kiva kävely, kylmässä, tuulisessa, Helsingin rannikossa, muuttuukin aika äkkiä nautinnolliseksi kun puet sen talvitakin ja hanskat päällesi :O
Kommentit (100)
Kalastushattu myös sade ja talvihattuna auttavat silmälasien kanssa! Estää vettä, lunta ja loskaa tulemasta silmille.
Sillä tavalla olen kyllä samaa mieltä, että monesta kehnostakin säästä voi tehdä miellyttävän pukeutumalla. Ainoat poikkeukset ovat juuri kova tuuli (selviää, muttei miellytä), keuhkoille vaarallinen pakkanen ja helle. Helle on melko mahdoton pukeutumisen kannalta. Vinkkejä ap ja muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Olemme netissä, et voi tietää mitä hän tuolla perimmäisesti tarkoittaa jos et sitä häneltä kysy, se on ihan yhtälailla 100% totuus, että hän ei oikeasti käsitä, että ulkona tarvitsee kengät kuin sekin on 100% totuus, että se oli hänen vitsinsä
6. Se, että EI OSAA pukeutua kerrospukeutumisella tyylikkäästi, kuten hän itsekin sanoi, on merkki siitä, että on avuton ja puolustelee sitä ihan ihme keinoilla.
14. Ihmisen käsitys kesävaatteista olla vaikka toppatakki, esim Espanjassa +16 asteen sää tarkoittaa sitä, että paikalliset heittävät päälleen talvikerraston -> jos ei osaa pukeutua sään mukaan, on avuton, koska se on vain puhdas fakta, että se sää missä sinä subjektiivisesti kärsit, on toinen kuin kotonaan.
Heh, joka ikinen noista vastikkeistasi oli aivan harvinaislaatuisen typerä.
1- en vaivaudu edes kommentoimaan.
Sinä kyllä elät tunteella etkä järjellä, se on pakko sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, koska missään ei ole myynnissä tarpeeksi lämpimiä vaatteita. Tarvitsisin jonkilaisen astronautin puvun.
Esimerkiksi puuilossa myydään kahdeksan tuntia lämmittäviä lämmittimiä kenkiin, käsiin ja selkään, lämpenee 64 asteeseen, eli ei hirveästi vaatetta tarvitsekaan
Ne ovat äärimmäisen epämukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin jo 1960-luvulla.
Saitko muuten Vitalista naamaan? Minulle yritettiin laittaa sitä huuliinkin, mutta yleensä sain taisteltua vastaan, kun ei se mikään makuelämys ole. Nykyisin tuota kai ei edes suositella laitettavaksi naamaankaan.
Olen eri, mutta mietin samaa yksi aamu, kun kävelin - 18 asteen pakkasessa. Ei tullut kylmä kuin kasvoista. Luulen, että ei siihen pakkasen puremaan mikään auta.
Minulla on niin iso kaulahuivi, että teen siitä itselleni hienon kasvomaskin mihin sujahtaa pakkasta pakoon, ei tule kylmä, voin suositella. Eikä rehellisissä kasvomaskeissakaan mielestäni ole mitään väärää, yhteiskunta Suomessa vaan ohjannut sen enemmän hyväksyttävämmäksi lasketellessa yms. mutta kyllä ni
Sitten se huivi kostuu hengityksestä ja räästä ja on märkä kasvoja vasten. Hyi yök! Silmiä ei sekään suojaa
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, koska missään ei ole myynnissä tarpeeksi lämpimiä vaatteita. Tarvitsisin jonkilaisen astronautin puvun.
Pilkkijöiden talvivaatteet on ihan mahtavia, kun ne on luotu ns. kylmässä paikallaan olemiseen! Esim. Pilkkihaalari, toisella nimellä lämpöhaalari. Myös monet lasketteluvaatteet on tehty kylmään säähän ja viimaan. Sitten on sähköllä lämpiäviä sukkia ja hanskoja. Pipon alle myssy ja kauluri.
Suosittelen urheiluliikkeitä ja esim. K-rautaa, Motonettia yms. Tuskin hetkeen talvet loppuu niin ei kannata vielä luovuttaa. Hyvät talvivaatteet kestää vuosia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä sää on huono sää. Jos en voi pukeutua kauniisiin vaatteisiin niin mieliala on matalalla, ja talvivaatteet eivät kauniita ole.
Ai. Mielestäni on paljonkin kauniita talvivaatteita. Lämpimiä hienoja maihareita. Kivoja pitkiä toppatakkeja monissa väreissä, tai villakangastakkeja. Upeita huiveja, pipoja jne. Kerrotko nyt, mitkä sinun mielestäsi on kauniita vaatteita?
En jaksa alkaa vaatekaappini sisältöä sinulle avaamaan. Tähän aiheeseen liittyen riittänee, että sanon että lämpimät talvivaatteet eivät niitä mielestäni kauniita ole.
Huiveista pidän. Minulla on iso valikoima silkki- ja pashminahuiveja.
En ole huomannut. Lisäksi, mulla ei ole varaa eikä halua ostaa kymmentä erilaista asua eri säitä varten. Vaikka kuljen työmatkat kävellen tai pyörällä.
Liukas on liukasta ja märkä on märkää. Mitään kommandopipoa en halua käyttää, joten kylmä tuuli jäädyttää naaman ja saa silmät vuotamaan. Nastakengillä ei voi mennä kauppaan eikä työpaikalle sisälle..
Mulla on kaksi toppatakkia, joista toista käytän isommilla, toista pienemmillä pakkasilla. Farkut, aina. Yhdet kunnolliset talvikengät, jotka valitsen sen perusteella, että niillä on mukava kävellä. Käytän ne puhki talven aikana. Takeissa on oltava huppu, aina. Välikausitakkeja on aina myös kaksi saman kauden aikana. Niiden on oltava tuulen ja kosteudenpitävät., mutta myös tyylikkäät.
Paskalla säällä ei onneksi ole tarvetta lähteä ulos muusta syystä kuin töihin. En ole mikään pilkkijä.
No jaa, näissä nykyisissä +30c-> helteissä on vähän vaikeaa pukeutua, et voi riipiä nahkoja yltäsi kun alastomanakin sulaa : p
Vierailija kirjoitti:
Sinä kyllä elät tunteella etkä järjellä, se on pakko sanoa.
Ja sinä elät ainoastaan oman pääsi sisällä ja omaan napaasi tuijotellen, ymmärtämättä että ihmisiä on erilaisia.
Minä en ymmärrä miksi sinulle olisi niin tärkeää että kaikki pitäisivät kaikista säistä? Minusta on ihanaa että ihmiset pitävät eri asioista ja ovat erilaisia.
Minä nyt vain satun kuulumaan siihen sakkiin, joka ei pidä siitä tunteesta kun päällä on paljon vaatteita, enkä kuivasta ja kylmästä ilmasta.
Enkä myöskään oikeastaan mistään muusta talviharrastuksesta kuin avantouinnista.
Sinä olet eri sakkiin kuuluva, sinua ei häiritse vaatekerrokset tai pakkanen. Sinua tuntuu enemmän haittaavan eri mieltä olevat ihmiset, jotka pitävät eri jutuista kuin sinä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkijöiden talvivaatteet on ihan mahtavia, kun ne on luotu ns. kylmässä paikallaan olemiseen! Esim. Pilkkihaalari, toisella nimellä lämpöhaalari. Myös monet lasketteluvaatteet on tehty kylmään säähän ja viimaan. Sitten on sähköllä lämpiäviä sukkia ja hanskoja. Pipon alle myssy ja kauluri.
Suosittelen urheiluliikkeitä ja esim. K-rautaa, Motonettia yms. Tuskin hetkeen talvet loppuu niin ei kannata vielä luovuttaa. Hyvät talvivaatteet kestää vuosia
Ne ovat epämukavia ja rumia. Omistan sellaisen toki, mutta inhoan sen päällä pitämistä. On ankea olo sellainen päällä.
Ihmettelen noita säätiedotusten "tuntuu kuin" -lmpötiloja. Tuntuu kuin kenestä.? Viluisesta mummosta vai riuskasta metsurista?
Keli tuntuu jokaiselle omanlaiseltaan riippuen kunnosta, tottumisesta ja pukeutumisesta.
Kyllä, intissä pärjäsi hyvin kun oli kuivaa vaatetta kerroksittain päällä. Nykyinen ihanuus on moottorikelkkailijan varikkotakki, ei palele edes reidet, takapuoli eikä alaselkäkään
N49
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Lisäksi, mulla ei ole varaa eikä halua ostaa kymmentä erilaista asua eri säitä varten. Vaikka kuljen työmatkat kävellen tai pyörällä.
Liukas on liukasta ja märkä on märkää. Mitään kommandopipoa en halua käyttää, joten kylmä tuuli jäädyttää naaman ja saa silmät vuotamaan. Nastakengillä ei voi mennä kauppaan eikä työpaikalle sisälle..
Mulla on kaksi toppatakkia, joista toista käytän isommilla, toista pienemmillä pakkasilla. Farkut, aina. Yhdet kunnolliset talvikengät, jotka valitsen sen perusteella, että niillä on mukava kävellä. Käytän ne puhki talven aikana. Takeissa on oltava huppu, aina. Välikausitakkeja on aina myös kaksi saman kauden aikana. Niiden on oltava tuulen ja kosteudenpitävät., mutta myös tyylikkäät.
Paskalla säällä ei onneksi ole tarvetta lähteä ulos muusta syystä kuin töihin. En ole mikään pilkkijä.
Mitä mieltä olet neulotuista balaclavista? Olivat muodissa pari vuotta sitten, muistuttavat muodoltaan kypärämyssyjä.
Pelkkä lämmin pukeutuminen ei riitä talven pakkasiin. Jos on astma, liikkuminen ulkona kovilla pakkasilla on vaikeaa joko ilman naamaria tai naamarin kanssa. Hengittäminen ei onnistu.
Lisäksi esim.Espoossa ei hiekoiteta jalankulkuteitä. Pakko pitää nastakengiä, ettei kaadu. Ne taas sitten rajoittavat mihin sisätiloihin voi mennä. Hankin viime talvena suojat nastakenkien päälle, mutta ne on hankala laittaa seisoessa kenkien päälle. Sama juttu niissä irtonastoissa, jotka laitetaan talvikenkien päälle.
Jos liikkuminen töihin on pelkästään julkisten kulkuneuvojen varassa, huomaatte että se on ihan eri asia, kuin ajaa autolla työpaikan lämmitettyyn autotalliin. Bussit ovat myöhässä, jonka vuoksi ne ovat täysiä ja siinä sitten hikoilet paksuissa talvivaatteissa ruuhkabussissa. Ei mahdollisuutta riisua vaatetusta vähemmäksi. Sitten menet taas ulos hikisenä. Ihanaa! Eikös talvi olekin ihanaa?
Vierailija kirjoitti:
Kalastushattu myös sade ja talvihattuna auttavat silmälasien kanssa! Estää vettä, lunta ja loskaa tulemasta silmille.
Sillä tavalla olen kyllä samaa mieltä, että monesta kehnostakin säästä voi tehdä miellyttävän pukeutumalla. Ainoat poikkeukset ovat juuri kova tuuli (selviää, muttei miellytä), keuhkoille vaarallinen pakkanen ja helle. Helle on melko mahdoton pukeutumisen kannalta. Vinkkejä ap ja muut?
Lipallinen lakkikin auttaa. Jos käyttää kesäisempää lippistä, alle voi laittaa vaikka Rukan kypärämyssyn, niitä on aikuisillekin. Tai sitten käyttää korvaläppiä erikseen.
Pääsääntöisesti just noin, mutta joskus on sellainen sää, että silmälasit on kuitenkin täynnä vesipisaroita eikä meinaa nähdä mitään. Okei, sateenvarjot on keksitty, mutta kun käyn koiran kanssa lenkillä, niin sadetakki on noin muuten huomattavasti parempi varuste. Olispa silmälaseihin saatavana "tuulilasinpyyhkimet".
Vierailija kirjoitti:
En lukenutkaan kaikkia kommentteja ennenkuin vastasin. Kiitos tästä vinkistä!!!!
En näe miten pukeutuminen siihen vaikuttaa etten pidä jostain säästä...?
En vain pidä. En siksi, että minua palelisi tai että kastuisin, vaan siksi että sää rajoittaa tekemisiä todella paljon. Kesällä on kivempaa tekemistä, talvella ei oikein mitään. Kesällä on myös kauniimpaa, ja olo kesävaatteissa on mukavampi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen noita säätiedotusten "tuntuu kuin" -lmpötiloja. Tuntuu kuin kenestä.? Viluisesta mummosta vai riuskasta metsurista?
Keli tuntuu jokaiselle omanlaiseltaan riippuen kunnosta, tottumisesta ja pukeutumisesta.
Metsässä ei tuule joten kovakin pakkanen tuntuu metsurille lämpimältä. Harvesterin ohjaamossa suorastaan trooppiselta. Pahimmat olot on pitkillä kaduilla tai merellä tai peltoaukeilla.
Onko täällä oikeasti valitettu sen tyyppisesti, että talvella synkässä lumimyrskyssä ei voi ottaa aurinkoa? :D Ei ihme, että elämänne on kurjaa.