Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet, että mikään sää ei ole huono jos pukeutuu sen mukaisesti?

Vierailija
07.01.2026 |

Esim kiva kävely, kylmässä, tuulisessa, Helsingin rannikossa, muuttuukin aika äkkiä nautinnolliseksi kun puet sen talvitakin ja hanskat päällesi :O

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on melkein näin, mutta ei ihan. Pari päivää sitten lähdin lenkille. Pukeuduin todella lämpimästi. Pakkasta oli vain - 14 ja kävi todella kova merituuli. Lenkki jäi alle 2 km , ei ollut kiva. Olen sepelvatimotautinen ja käyn pitkälle kahdeksaa kymppiä.

Äsken just tulin 5 km lenkiltä , alle -10 astetta ,eikä tullut . Loistava kävellä.

Vierailija
42/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisen olisi tarkoitus elää jossain 20 asteen pakkasissa niin meillä olisi luonnostaan jokin lämmittävä karvapeite.

Väärin, olemme älykkäitä, olemme ulkoistaneet selviytymisen. Jos ihmisen olisi tarkoitus elää 20 asteen pakkasissa ilman vaatteita, olisi luonnostaan jokin lämmittävä karvapeite, mutta näin ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta ihan näin alkajaisiksi esimerkkeinä 1,6 ja 14. Jos et noita luokittele avuttomuudeksi niin en kyllä tiedä mitä sanoa. Ja tämän koko ketjun idea on, että mikään sää ei ole huono, ei se, että mistä säästä minä subjektiivisella tasolla pidän eniten. 

1 on jonkun käsitys huumorista. 

6 - kauneudesta pitäminen ei ole avuttomuutta. Se, että pitää kevyemmistä vaatteista, ei tarkoita sitä ettei osaisi pukeutua myös muilla ilmoilla. Siitä vain ei pidä. Monille vaatetus on suuri ilon aihe elämässä, ja myös mukavuudella ja väljyydellä on paljon väliä. 

14 - miten liian kuumalla pitäisi sitten pukeutua että voisi ulkoilla mukavasti? Siis niin ettei tule kuuma? Jos kesävaatetus päällä on liian kuuma? Jääpusseja pipoon ja ulkoilemaan? Ei mukavaa sekään. 

Noissa ei ole mitään avuttomuutta nähtykään. Sinun sisälukutaidossasi tosin on hieman avuttomuutta havaittavissa. 

Vierailija
44/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan käskekään nauttimaan -30 asteen pakkasesta itsessään, mutta se on mielestäni älytöntä, että annat sään määrittää sen mitä teet koska on joku ulkoinen ärsyke x määrittämässä miltä tuntuu. Vähän mitä ap sanoi, jos nautit kävelystä meren äärellä, mutta talvella on kylmä meren pakkastuuli ja se nautinto minkä siitä normaalisti saisit häiriintyisi. Mutta jos puet oikein, ei se ole enää ongelma. 

Pasha perustelu. Kukaan ei tee asioita samalla tavalla jos asteita on +20 tai -20. Valehtelet, jos väität niin. Jos puhuisit totta, rannoilla olisi vuoden ympäri sinun kaltaisia ihmisiä uimassa tai vähintään piknikillä, syömässä jäätelöä. 

Kylmyys ja liukkaus estää aika tehokkaasti ikäihmisiä liikkumasta normaalilla tavalla talvisin. Ei puhettakaan, että voisi mennä edes nastat kengissä kiipeilemään kallioille. Ei ole millään tavalla sama asia istua rannalla leppoisan kesätuulen puhaltaessa kuin pakkasviiman. 

Mikä ihme vimma sinulla on valehdella, että ihan samasta asiasta kyse, vain vaatetus väärä? 

Minä harrastan valokuvausta. Käyn kyllä talvisinkin joskus kuvaamassa, mutta sormet jäätyvät jo parissa minuutissa, koska rukkaset kädessä on todella vaikea yrittää säätää kameran asetuksia. Kameran akkukaan ei kestä kovia pakkasia, vaan kuluu huomattavasti nopeammin loppuun. 

Vierailija
45/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä -6 ja tuntuu -11 ja sinun mielestä kylmä ? Meillä on -19 ja tuntuu -25, toki huomattavasti eilistä lämpimämpi eilen oli -24 ja tuntui -28. No ei meillä kylmä oli Ivalossa -31 ja tuntuu -37. Kyllä pohjoisessa asuvana osaan pukeutua niin ettei palele kuin sormia, kun unohdin ostaa lämmikkeet

Juuri olen tässä Tornion lähettyvillä. Täällä on -29C. Osaan pukeutua, mutta miksi tästä pitäisi erityisesti nauttia? Tällainen sää yksinkertaisesti ei ole hyvä millään mittarilla. Ihan täyttä pskaa. Juuri kävin tunnin ulkona, ei palellut onneksi. 

En minä pidä pienemmistäkään pakkasista. Kesällä on kivempaa. 

Ei kukaan käskekään nauttimaan -30 asteen pakkasesta itsessään, mutta se on mielestäni älytöntä, että annat sään määrittää sen mitä teet koska on joku ulkoinen ärsyke x määrittämässä miltä tuntuu. Vähän mitä ap sanoi, jos nautit kävelystä meren äärellä, mutta talvella on kylmä meren pakkastuuli ja se nautinto minkä siitä normaalisti saisit häiriintyisi. Mutta jos puet oikein, ei se ole enää ongelma.  

Jos pukeudun oikein niin sitten olo on epämukava siellä toppakerrosten alla. Ja pukeutuminen ei suojaa kasvoja. 

Vaikka olisin kuinka hyvin pukeutunut, en saisi nautintoa pakkasella kävelystä. Se on mahdotonta.

Kesällä on ihanaa tuntea tuuli ja aurinko iholla. Talvella iholla tuntee vain lämpökerrokset ja kasvoilla pakkasen. 

Limakalvot ja iho myös kärsivät. 

Vierailija
46/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta ihan näin alkajaisiksi esimerkkeinä 1,6 ja 14. Jos et noita luokittele avuttomuudeksi niin en kyllä tiedä mitä sanoa. Ja tämän koko ketjun idea on, että mikään sää ei ole huono, ei se, että mistä säästä minä subjektiivisella tasolla pidän eniten. 

1 on jonkun käsitys huumorista. 

6 - kauneudesta pitäminen ei ole avuttomuutta. Se, että pitää kevyemmistä vaatteista, ei tarkoita sitä ettei osaisi pukeutua myös muilla ilmoilla. Siitä vain ei pidä. Monille vaatetus on suuri ilon aihe elämässä, ja myös mukavuudella ja väljyydellä on paljon väliä. 

14 - miten liian kuumalla pitäisi sitten pukeutua että voisi ulkoilla mukavasti? Siis niin ettei tule kuuma? Jos kesävaatetus päällä on liian kuuma? Jääpusseja pipoon ja ulkoilemaan? Ei mukavaa sekään. 

Noissa ei ole mitään avuttomuutta nähtykään. Sinun sisälukutaidossasi tosin on h

1. Olemme netissä, et voi tietää mitä hän tuolla perimmäisesti tarkoittaa jos et sitä häneltä kysy, se on ihan yhtälailla 100% totuus, että hän ei oikeasti käsitä, että ulkona tarvitsee kengät kuin sekin on 100% totuus, että se oli hänen vitsinsä

6. Se, että EI OSAA pukeutua kerrospukeutumisella tyylikkäästi, kuten hän itsekin sanoi, on merkki siitä, että on avuton ja puolustelee sitä ihan ihme keinoilla.

14. Ihmisen käsitys kesävaatteista olla vaikka toppatakki, esim Espanjassa +16 asteen sää tarkoittaa sitä, että paikalliset heittävät päälleen talvikerraston -> jos ei osaa pukeutua sään mukaan, on avuton, koska se on vain puhdas fakta, että se sää missä sinä subjektiivisesti kärsit, on toinen kuin kotonaan. 

Vierailija
47/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on, jos harrastaa skeittausta.

Vierailija
48/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina huomannut, mutta auton myytyäni huomasin sen vielä paremmin. 

Vierailija
49/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin jo 1960-luvulla.

Saitko muuten Vitalista naamaan? Minulle yritettiin laittaa sitä huuliinkin, mutta yleensä sain taisteltua vastaan, kun ei se mikään makuelämys ole. Nykyisin tuota kai ei edes suositella laitettavaksi naamaankaan.

Olen eri, mutta mietin samaa yksi aamu, kun kävelin - 18 asteen pakkasessa. Ei tullut kylmä kuin kasvoista. Luulen, että ei siihen pakkasen puremaan mikään auta. 

Vierailija
50/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko muuten Vitalista naamaan? Minulle yritettiin laittaa sitä huuliinkin, mutta yleensä sain taisteltua vastaan, kun ei se mikään makuelämys ole. Nykyisin tuota kai ei edes suositella laitettavaksi naamaankaan.

Olen eri, mutta mietin samaa yksi aamu, kun kävelin - 18 asteen pakkasessa. Ei tullut kylmä kuin kasvoista. Luulen, että ei siihen pakkasen puremaan mikään auta. 

Minulla on niin iso kaulahuivi, että teen siitä itselleni hienon kasvomaskin mihin sujahtaa pakkasta pakoon, ei tule kylmä, voin suositella. Eikä rehellisissä kasvomaskeissakaan mielestäni ole mitään väärää, yhteiskunta Suomessa vaan ohjannut sen enemmän hyväksyttävämmäksi lasketellessa yms. mutta kyllä niitäkin näkee aina sillointällöin.

Vierailija
51/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Olemme netissä, et voi tietää mitä hän tuolla perimmäisesti tarkoittaa jos et sitä häneltä kysy, se on ihan yhtälailla 100% totuus, että hän ei oikeasti käsitä, että ulkona tarvitsee kengät kuin sekin on 100% totuus, että se oli hänen vitsinsä

6. Se, että EI OSAA pukeutua kerrospukeutumisella tyylikkäästi, kuten hän itsekin sanoi, on merkki siitä, että on avuton ja puolustelee sitä ihan ihme keinoilla.

14. Ihmisen käsitys kesävaatteista olla vaikka toppatakki, esim Espanjassa +16 asteen sää tarkoittaa sitä, että paikalliset heittävät päälleen talvikerraston -> jos ei osaa pukeutua sään mukaan, on avuton, koska se on vain puhdas fakta, että se sää missä sinä subjektiivisesti kärsit, on toinen kuin kotonaan. 

Heh, joka ikinen noista vastikkeistasi oli aivan harvinaislaatuisen typerä. 

1- en vaivaudu edes kommentoimaan. Jos otit tuon vakavasti niin tuohon vastaaminen on täysin turhaa enää. Siinäpä otat. 😂

6- jos pakkasta on riittävästi niin mikään kerrospukeutuminen ei auta, jossain vaiheessa se kelkkahaalari on kaivettava esiin. Sinä et myöskään saa määrätä mikä kenenkin mielestä on kaunista ja mikä ei. 

14. Niin. Jokaisella on se oma kauneuskäsityksensä. Sinä et yhäkään saa muille kertoa mikä heidän mielestään saa olla kaunista ja mikä ei. Jos joku pitää kauniina hametta, kevyitä arvokkaita ja sukkahousuja, ja saa niihin pukeutumisesta iloa, niin sitten saa. Sinä et voi sanoa häntä avuttomaksi sen perusteella, että hän iloitsee enemmän niistä vaatteista kuin siitä kelkkahaalarista. Se kaunis villakangastakkikaan kun ei kovin koville pakkasille riitä. 

Sinun tulisi hyväksyä että ihmiset ovat erilaisia. Sinä koet että kaikki säät ovat ihan ok, moni muu ei niin koe. Ja se, että jankutat heille, että he ovat avuttomia kun eivät halua tuntea itseään michelinmiehiksi ei asiaa mitenkään muuta. 

Jokainen osaa vaatetta päälleen laittaa, mutta jokainen ei oloaan tunne mukavaksi niissä vaatteissa, tai siinä pakkasessa. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin sinä. 

Vierailija
52/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä sää on huono sää. Jos en voi pukeutua kauniisiin vaatteisiin niin mieliala on matalalla, ja talvivaatteet eivät kauniita ole. 

Ai. Mielestäni on paljonkin kauniita talvivaatteita. Lämpimiä hienoja maihareita. Kivoja pitkiä toppatakkeja monissa väreissä, tai villakangastakkeja. Upeita huiveja, pipoja jne. Kerrotko nyt, mitkä sinun mielestäsi on kauniita vaatteita? 

Vierailija
53/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono sää on huono sää riippumatta vaatetuksesta. Huonossa säässä voi kuitenkin olla ihan mukava ulkoilla jos varustus on sopiva. Se on eri asia.

Vierailija
54/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hieman samanlainen keskustelu, kuin jos joku joka tykkää syödä kakkaa, koittaisi kertoa toisille että kyllä se kakka hyvää on. 😂

Kannattaa ymmärtää, että vaikka itse pitäisikin kakkaa ihan mukavana mutusteltavana, niin kanssaihmiset eivät välttämättä samaa mieltä ole. 

Vierailija
55/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin iso kaulahuivi, että teen siitä itselleni hienon kasvomaskin mihin sujahtaa pakkasta pakoon, ei tule kylmä, voin suositella. Eikä rehellisissä kasvomaskeissakaan mielestäni ole mitään väärää, yhteiskunta Suomessa vaan ohjannut sen enemmän hyväksyttävämmäksi lasketellessa yms. mutta kyllä ni

Jep, pään sisällä nuo kaikki säännöt ovat, eivät ne siellä Siperiassakaan tunne mitään tunnontuskia kun pistävät kunnon laskettelulasit ulos jopa kaupassa käydessä.

Vierailija
56/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmä sää on huono sää. Jos en voi pukeutua kauniisiin vaatteisiin niin mieliala on matalalla, ja talvivaatteet eivät kauniita ole. 

Sinulla on todella rajoittunut tyylitaju jos olet tuota mieltä, itse pidän itseäni oikein tyylikkäänä villakangastakkien, poolopaitojen, kaulahuivien, eri päähineiden yms. kanssa.

Minulla on parikin kaunista ja laadukasta villakangastakkia, ja kaikkia noita mitä sanoit. Ne sopivat pikkupakkasille, mutta eivät ne kovemmilla pakkasilla riitä ulkoiluun mitenkään. Ei edes tuo villa-kashmir-angora-sekoituksesta tehty. Pitää olla joku kelkkahaalari ja lautailukengät jotta tarkenee jos mittari näyttää alle -4C. Tai sitten tunkea alle monta villapaitaa ja villahousuja, mutta sitten olo on epämukava ja tunkkainen. 

Talvikengät ovat myös kamalia. Noilla vil

Höpö höpö. Missä vaatetuskuplassa oikein olet?

Vierailija
57/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono sää on huono sää riippumatta vaatetuksesta. Huonossa säässä voi kuitenkin olla ihan mukava ulkoilla jos varustus on sopiva. Se on eri asia.

Mikä tekee säästä huonon? Itse sää vai sinun reaktiosi säähän? Jos haluan kasvattaa lihasta ja valitsen strategiakseni lenkkeilyn, onko lihaksen kasvattaminen mahdotonta vai onko minun reaktioni se mikä ratkaisee tilanteen huonouden? 

Sekä sää että harjoitusmuoto ovat neutraaleja. Huonous syntyy, kun todellisuus ja tavoite eivät kohtaa, eikä ihminen joko muuta strategiaa tai odotuksiaan. Kypsyys ei ole olosuhteiden hallintaa, vaan kykyä ymmärtää, mitä ne voivat ja eivät voi tuottaa.

Vierailija
58/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee säästä huonon? Itse sää vai sinun reaktiosi säähän? Jos haluan kasvattaa lihasta ja valitsen strategiakseni lenkkeilyn, onko lihaksen kasvattaminen mahdotonta vai onko minun reaktioni se mikä ratkaisee tilanteen huonouden? 

Sekä sää että harjoitusmuoto ovat neutraaleja. Huonous syntyy, kun todellisuus ja tavoite eivät kohtaa, eikä ihminen joko muuta strategiaa tai odotuksiaan. Kypsyys ei ole olosuhteiden hallintaa, vaan kykyä ymmärtää, mitä ne voivat ja eivät voi tuottaa.

Lähinnä mietin siis kuka määrittää huonon sään, jos ulkona on pakkasta ja haluan hillua munasilleen ulkona, ei se selvästikään ole hyvä sää siihen, mutta jos haluan luistella, en pystyisi luistelemaan jos ulkona ei olisi pakkasta. 

Jos ulkona on kylmä ja haluan kävellä meren rannalla tuulessa, mutta määrittelen sään huonoksi koska haluan kävellä alasti, onko sää huono vai reaktioni siihen huono? 

Vierailija
59/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, koska missään ei ole myynnissä tarpeeksi lämpimiä vaatteita. Tarvitsisin jonkilaisen astronautin puvun. 

Esimerkiksi puuilossa myydään kahdeksan tuntia lämmittäviä lämmittimiä kenkiin, käsiin ja selkään, lämpenee 64 asteeseen, eli ei hirveästi vaatetta tarvitsekaan 

Vierailija
60/100 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten myötä olen oppinut pukeutumaan oikeasti hyvin kaikkiin sääolosuhteisiin. Ja alkanut sitä myöden myös nauttia ulkoilusta aivan erilailla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme