Ajatelkaapa nyt oikein järjen kanssa. Miksi sinun elämääsi kuuluu tukea verovaroista?
Varsinkin, kun valtio ottaa velkaa, että voisi nuo tuet maksaa sinulle.
Kiihkotonta ja älykästä debattia pyydän. Vastaan mielelläni esiin nouseviin asiallisiin kysymyksiin ja ajatuksenjuoksuihin.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut 15 vuotta työttömyysmaksuja ja kassamaksuja. Tottakai minulle kuuluu työttömyystuki nyt, kun sain yt:ssä kenkää.
Sama. Olen ollut työelämässä 38 vuotta ja lisäksi sinä aikana ollut neljällä äitiyslomalla (ei päivääkään hoitovapaata) ja kaikki neljä lasta on nyt veronmaksajia.
Kummasti myös unohtuu se, että työttömyyskorvauksestakin maksetaan veroja. Itsellä 30%.
Koska sairastuin vakavasti ilman omaa syytäni jo nuorena ja jouduin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkelle. Olisin toki halunnut ennemmin olla terve työssäkäyvä.
Pitäisikö minut heittää kadulle vain koska sairastuin? Katsos ap kun kaikki eivät ole eivätkä pysy terveinä. Toivoisin ettei minulla olisi tätä sairautta (skitsofrenia)
Vierailija kirjoitti:
Verovarat pitäisi suunnata tiestön hoitoon, päivähoitoon, lasten koulutukseen ( lapset ovat a & o), terveydenhoitoon niin että ihmiset pysyvät työkykyisinä. Tukien jakaminen kotona olemiseen ei ole ollenkaan viisasta.
Yrittäkää sitten pysäyttää automatisaation ja tekoälyn kehitys, nämä vievät ja tulevat viemään paljon palkkatyötä pois. Ai ette? No sitähän minäkin
-"MIKSI juuri työttömyysmenot rassaa joidenkin päätä noin paljon? Se on kyllä mielenkiintoinen juttu selvittää. Rikkaatko jotka saa myös erilaisia tukia esim. juurikin niitä yritystukia ja summat ovat päätä huimaavat työttömyystukimenoihin verrattuna. Veikkaampa että juyri nyt yritystukia haetaan tekoälyn hyödyntämistä varten joka kuitenkin vie niitä työpaikkoja joten?"- .
Työttömyysmenot eivät ole se oleellinen asia, vaan se että poliitikot ovat päätöksillään saaneet aikaan sen että menoja on kehitelty liikaa verotuloihin nähden. Koska iso osa näistä valtion menoista on ihan hyviä ja kannatettavia ja välttämättömiä ja valtio haluaa säilyttää ne. Joten valtio on nähnyt ensimmäisenä keinona työllisyysasteen nousun ja tätä kautta verotulojen lisäyksen.
Koska näyttää siltä että työllisyyden kasvu ei tässä maailmanpolittisessa tilanteessa tapahdu, niin valtio luultavasti joutuu jo ensi vaalikaudella rankempiin leikkauksiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyötön alkoholisoitunut sossupummi joka hakeutuu sairaalahoitoon liian myöhään vakavan sairauden johdosta ja kuolee pois nuorena, on yhteiskunnalle pienempi rasite kuin keskiluokkainen ahkerasti työssä käyvä joka ravaa vähän väliä terveydenhuollossa ja nostaa vuosikymmenien ajan työuran jälkeen korkeaa eläkettä.
Laskitko myös sen mitä nämä henkilöt tuottaa yhteiskunnalle verovaroina?
Ihmiset voidaan laittaa tyystin oman onnensa nojaa, jos irtisanominen tai sairaus kohtaa. Sitten alkaa myös tapahtua tällaista - https://fi.wikipedia.org/wiki/Brian_Thompsonin_murha.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voidaan laittaa tyystin oman onnensa nojaa, jos irtisanominen tai sairaus kohtaa. Sitten alkaa myös tapahtua tällaista - https://fi.wikipedia.org/wiki/Brian_Thompsonin_murha.
Tässä toimiva linkki:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä toimiva linkki:
Ja tämä vielä tulee mukana sitten sivutuotteena - "Vakuutuspomon murhasta syytetystä Luigi Mangionesta on tullut Yhdysvalloissa eräänlainen kansansankari. Pidätyksen jälkeen Mangionen oikeudenkäyntikulujen kattamiseksi on kerätty 100 000 dollaria ja hänen fanituotteitaan myydään Ebayssa."
Minun elämääni kuuluu tukea verovaroista että pääsen esim töihin ja kauppaan niitä veroeuroja tienaamaan. Olisi kallista ja vaivalloista itse rakentaa tiet ja muu infra.
Käsitykseni mukaan olen nyt, tässä ketjussa, vastannut kaikkiin asian tiimoilta nouseviin oleellisiin kysymyksiin. Syy ja seuraussuhteet. Poliitikkojen pyrkimykset jne.
ap
Kaikkein suoraviivaisin syy tähän on se, että joskus aikoinaan eduskunnan enemmistö on äänestänyt sellaiset lait voimaan, että tietyin ehdoin jokainen voi saada elämäänsä myös suoraa tukea verovaroista, eikä sen jälkeen ole käynyt niin, että eduskunnan enemmistö olisi äänestänyt "JAA" sellaisen lakiehdotuksen puolesta, joka peruu mahdollisuuden saada tätä suoraa tukea verovaroista.
Miksi näin on eduskunnassa käynyt, niin johtuu lähinnä siitä, että kansa ei ole äänestänyt eduskuntaan riittävää määrää ihmisiä, jotka haluavat perua kyseiset lait. Eli minulle kuuluu lainmukainen tuki, koska riittävän suuri osa suomalaisista äänioikeutetuista ei ole ainakaan toistaiseksi äänestänyt meille päättäjiksi riittävän suurta määrää ihmisiä, jotka laittaisivat täysstopin näille tuille. Tällä hetkellä on äänestetty valtaan riittävän suuri määrä ihmisiä, jotka haluavat vähentää tämän tuen määrää. Eli kansan enemmistön tahdosta on siis kyse.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut 15 vuotta työttömyysmaksuja ja kassamaksuja. Tottakai minulle kuuluu työttömyystuki nyt, kun sain yt:ssä kenkää.
Sama, paitsi että ehdin maksaa 30 vuotta. Tottakai nostan ne tuet nyt, jotka minulle kuuluu. Enkä ala tuosta mitään syyllisyyttä potemaan. En ole näitä sääntöjä itse luonut.
En näe, mitä muuta virkaa kansallisvaltiolla olisi, kuin pitää huolta omistaan.
Jos emme halua tukea oman kansakuntamme ihmisiä vaikeilla hektillä, tai oman kansamme kulttuuria, mitä hyötyä meillä on valtiosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, ap ei pysty vastaamaan kysymyksiin käyttääkö itse terveydenhuoltoa, onko saanut lapsilisiä, onko käynyt kouluja, onko koskaan syönyt lääkkeitä, ajeleeko yleisillä teillä... Ei tainnut aloitus ollakaan niin nokkela kuin kuvitteli.
Lupasin ottaa kantaa älykkäisiin/oleellisiin ajatuksenjuoksuihin.
Lisäksi jätin pois sen, että vastaan sen mukaan kuin ehdin vastata. Oletin että on itsestään selvää.
ap
Kyllä tuo on ihan älykäs kysymys että oletko itse käyttänyt lueteltuja palveluita. Ihan asiallisesti siis kysyn minäkin tätä nyt, toivon oikeasti sinulta asiallista vastausta. Miksi tämä ei olisi oleellista?
Suurin osa suomalaisista kuuluu julkisen tuen piiriin,julkisella sektorilla työskentelijät lähes 700 000 päätä,sosiaalituen saajat (kela,sossu) ja takuueläkeläiset,kansaneläkeläiset ja (yrittäjä eläkkeet 600 miljoonaa vuodessa)
Vierailija kirjoitti:
-"MIKSI juuri työttömyysmenot rassaa joidenkin päätä noin paljon? Se on kyllä mielenkiintoinen juttu selvittää. Rikkaatko jotka saa myös erilaisia tukia esim. juurikin niitä yritystukia ja summat ovat päätä huimaavat työttömyystukimenoihin verrattuna. Veikkaampa että juyri nyt yritystukia haetaan tekoälyn hyödyntämistä varten joka kuitenkin vie niitä työpaikkoja joten?"- .
Työttömyysmenot eivät ole se oleellinen asia, vaan se että poliitikot ovat päätöksillään saaneet aikaan sen että menoja on kehitelty liikaa verotuloihin nähden. Koska iso osa näistä valtion menoista on ihan hyviä ja kannatettavia ja välttämättömiä ja valtio haluaa säilyttää ne. Joten valtio on nähnyt ensimmäisenä keinona työllisyysasteen nousun ja tätä kautta verotulojen lisäyksen. Koska näyttää siltä että työllisyyden kasvu ei tässä maailmanpolittisessa tilanteessa tapahdu, niin valtio luultavasti joutuu jo ensi vaalikaudella rankempiin leikkauksiin.
Työttömyysmenojen leikkauksillakaan sitä talouskasvua ja uusia työpaikkoja ei kuitenkaan luoda, vaan päin vastoin, leikkaukset jarruttavat talouskasvua entistä enemmän, ja kun yrityksillä menee huonosti, syntyy lisää työttömiä. Se on kuin housuunsa kusisi pakkasella: hetken lämmittää, mutta kohta on entistä kylmempi.
Suomessa on myös lukuisa joukko yrityksiä, jotka saavat tulonsa verovaroista. Kaiken maailman jumppakeppiyrityksiä ja ponikursseja työttömille, konsultteja tms.
Valtion hankinnat on n. 40 miljardia vuodessa, työttömyystuet viitisen miljardia. Mieti sitä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinunkin elämääsi tuetaan verovaroista erinnäisin keinoin, ole sanojesi mittainen, älä hyväksy senttiäkään julkisia varoja tukemaan elämääsi.
Maksa lääkärissä käynnit täysivaraisesti omasta lompakostasi, samoin kuin lääkkeet.
Älä aja metriäkään verovaroin ylläpidetyillä teillä jne.
Neuvolat, kirjastot, koulut, yliopistot, päivähoito, vanhustenhuolto, kaavoitus, infrastruktuuri. Äitiys- ja sairaspäivärahat yms. Siinä muutama verovaroin kustannettava. Älä käytä.
Koska me suomalaiset muodostamma valtion, ja se on meidän yhteistä rahaa. Olemme osallistuneet niiden rahojen keräämiseen. Ollaan myös säädetty sellaiset lait, että kun tulee huonoja hetkiä, niin kaikista pidetään huolta. Miksi se on sinusta niin hankalaa? Valtionhan ei mikään pakko olisi ottaa velkaa työttömyysmenojen vuoksi. Esimerkiksi voisi jättää pörssiyhtiöiden yritystuet maksamatta ja perua työssäkäyvien veronkevennykset, niin ei tarvitsisi ottaa yhtään lisää lainaa.
Ei rahaton voi perustaa yritystä. Sitä hallitus ei ymmärrä.