Kertokaapa miten sen hyvän kropan oikeasti saa 36-vuotiaana!?
Ongelma: en ole 20vee, tiimalasi ja luonnostaan sellainen, että on kivat kurvit siellä missä kuuluu ja gasellinvartalo muuten.
Painoindeksi on ylipainon rajoilla, mutta vatsa on löllö kuin mikä. Perse on lättänä mutta silti roikkuu, jalat ovat melkeinpä tikut ja yläkroppa pl. vatsa on vuosien varrella muuttunut pahvilaatikon muotoiseksi.
Salikortti löytyy ja kotona on exältä jäänyt painosetti + kuntopyörä. JOS uskon, että tässä voi saada oikeita tuloksia, olen vamis treenaamaan vaikka kolmesti viikossa.
Vinkkejä...?
n36
Kommentit (92)
Ap, mitä olet tehnyt jo kroppaso eteen? Syötkö säännöllisesti terveellistä ruokaa? Urheiletko säännöllisesti?
Jos nämä eivät ole kunnossa, niin aloita syömään 4 kertaaa päivässä, joka ikinen päivä. Yksi ateria näistä pelkkiä hedelmiä, esim banaani ja omena pilkottuina ja päälle nokareina maustamatonta 2 % jugurttia vajaa desi. Muilla aterioilla aina lisukkeena kaksi isoa vihannesta tai hedelmää tai iso annos salaattia. Tämä tarkoittaa sitä, että ostat kaupasta paljon hedelmiä ja kasviksia, siis kassillinen niitä. Suosi lidleä, ne on siellä hyviä ja halvempia. Enää et siis syö aamupalaa siten, että kaksi leipää, vaan syöt ne kaksi leipää + suippopaprikan + banaanin (tai vaikka viinirypäleitä). Itselläni siinä mukana usein myös salaatinlehtiä ja kurkkua. Ne hedelmät ja vihannekset on niiden leipien vieressä ja siitä sitten vuorotellen haukkaan leipää ja kasvista/hedelmää. Pidä huoli, että suurin osa syömästäsi leivästä on tummaa.
Muuta syömisajattelusi siihen, että tiedät aina mitä syöt, ettei nälkäisenä tarvitse arpoa, mitä tässä söisi tai mitä huvittaisi syödä. Voit syödä aamu- ja iltapalaksi loppuelämäsi ruisleipää kevyillä päällisillä ja ne annokset hedelmiä / kasviksia. Tai jos tykkäät puurosta, niin tee voimapuuro: 0,75 dl kaurahiutaleita maitoon, 10 pähkinää (itse laitan suolattuja), mikrotetaan. Kun puuro keittynyt, siihen sekoitetaan 2-3 rl raejuustoa ja päälle pilkon kokonaisen banaanin ja ison määrän viinirypäleitä tai kokonaisen omenan. Pitää nälkää ainakin 3-4 h ja on todella hyvää 🤩
Alat suunnittelemaan päiväsi liikkumisen ympärille, jolloin sinun ei tarvise arpoa, lähdetkö liikkumaan vai etkö. Jos et ole liikkunut aiemmkn juuri ollenkaan, niin aloita liikkuminen helposta päästä: kävele / pyöräile työmatkat siten, että yhteensä liikut tunnin arkipäivinä.
Näissä syömisasioissa on kyse hyvin pitkälle automaatiosta. Se alkaa siitä, että joka kerta kauppaan mennessä ostetaan isot määrät kasviksia ja hedelmiä. Sitten ne syödään seuraavien päivien aikana. Liikunnassa myös on kyse automaatiosta: mä menen 1 h 10 min (pyörä)lenkille 5 krt viikossa, oli sää melkein mikä tahansa. Tulipalopakkasella tai kovalla sateella poljen kotona kuntopyörää ja teen lihaskuntoliikkeitä 10 min syklissä. Mun liikunta tapahtuu aina, paitsi jos olen matkalla tai kipeä. Muutama v sitten laskin, että olen lenkkeillyt elämäni aikana jo pidemmän matkan, mitä olisi mennä maapallon ympäri 😊
Moni ihminen on hoikka alle 20 v, mut harva on hoikka enää 40 v ilman hyvää ruokavaliota ja liikuntaa. Oma bmi 22 kroppani on tulosta säännölllisistä hyvistä elintavoista, joita olen onnistunut ylläpitämään, vaikka olen 47 v neljän lapsen äiti-ihminen ja jonka aviomies ei paljoa lastenhoitoon osallistunut. Teini-iässä olin hieman painavampi, koska en liikkunut ja söin liikaa kulutukseen nähden. 18 v aloin säännöllisesti liikkumaan jolloin laihduin. 40 v lisäsin isot määrät kasviksia ja hedelmiä ruokavaliooni. Mikään ikä ei ole liian myöhäistä näiden asioiden eteenpäinviemiselle. Tämä on elämäntapa, ei muutaman kuukauden kuuri.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä olet tehnyt jo kroppaso eteen? Syötkö säännöllisesti terveellistä ruokaa? Urheiletko säännöllisesti?
Jos nämä eivät ole kunnossa, niin aloita syömään 4 kertaaa päivässä, joka ikinen päivä. Yksi ateria näistä pelkkiä hedelmiä, esim banaani ja omena pilkottuina ja päälle nokareina maustamatonta 2 % jugurttia vajaa desi. Muilla aterioilla aina lisukkeena kaksi isoa vihannesta tai hedelmää tai iso annos salaattia. Tämä tarkoittaa sitä, että ostat kaupasta paljon hedelmiä ja kasviksia, siis kassillinen niitä. Suosi lidleä, ne on siellä hyviä ja halvempia. Enää et siis syö aamupalaa siten, että kaksi leipää, vaan syöt ne kaksi leipää + suippopaprikan + banaanin (tai vaikka viinirypäleitä). Itselläni siinä mukana usein myös salaatinlehtiä ja kurkkua. Ne hedelmät ja vihannekset on niiden leipien vieressä ja siitä sitten vuorotellen haukkaan leipää ja kasvista/hedelmää. Pidä huoli, että suur
Ohis: kerrankin hehtaarikommentti, jonka pystyi lukemaan.
Hymyile ja hassuttelle.
Voin sitten otta sut.
Jos näistä kommenteista ja elämästä voi jotain päätellä, se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi sinulle. Itse en ole koskaan saanut liikuttua ja syötyä kunnolla vain ulkonäön takia. Motiivit olivat muualta. Jollekkin se motivaatio voi sitten olla se ulkonäkökin. Jotain kaalidiettiä nykyään ei onneksi kukaan enää kannata. Pätkäpaastoa taas nykyään monikin rummuttaa, ehkei enää parin vuoden päästä. En osaa tarkemmin auttaa, muuta kun kannustamana siihen oman tyylin löytämiseen. Näistä kommenteista voi ottaa inspiraatiota, mutta älä masennu vaikka ne eivät toimisi sinulla. Monet niistä eivät todellakaan sopisi minun elämääni. Proteiinin tarvetta myös liioitellaan minusta, mutta kaiketi joku siitä sitten hyötyy edes plasebon takia. Tsemppiä ja muista, että harvalla siellä vaatteiden alla on niin upeaa kroppaa, luonne on se mikä tekee suurimman osan ihmisen kauneudesta.
Vierailija kirjoitti:
No lähdetään tosiasioista.
Et voi juurikaan kontrolloida sitä, mistä rasvaa lähtee tai minne rasvaa tulee. Jos painoindeksi on nyt ylipainon rajoilla vaikkei sinulla ole lihasta, varaa pudottamiseen on kyllä. Pömppövatsaan auttaa sekin kun vatsalihakset vahvistuvat, koska ne pitävät vatsaa kasassa.
Kurveja saat vain yhdellä tavalla: hankkimalla lihasta. Koska lihaksen hankkiminen on haastavaa miehellekin, se on vielä haastavampaa sinulle. Metodi on kuitenkin sama, eli käytännössä treenaat kuin olisit bodaamassa. Ja ei, ellet ole geneettinen friikki joka käyttää lisäksi steroideja, sinusta ei tule lihasmonsteria vaikka kuinka yrittäisit. Jos yrität bodata tosissasi, hyvällä tuurilla saat naisellisen ja sporttisen kropan.
Ruokavalio kuntoon. Höttö pois ja riittävästi proteiinia.
Tässä yksi mahdollinen saliohjelma, perustuen ajatukseen squat/hinge/push/pull/core:
- kyykky
- maastaveto
- ylätalja- penkkipunnerrus
- lankk
Kyykky ja maastaveto kolmesti viikossa intensiivisesti tehtynä on kyllä jo sellainen määrä kuormitusta keskushermostollekin, että tuossa palaa nopeasti loppuun, jos ei muista pitää kevyitä viikkoja säännöllisesti.
Timmeimmilläni olin 38v:nä kun rakensimme 1. talomme. Kannoin 1800kpl 18 kiloisia harkkoja ja kärräsin betoniämpäreitä ylämäkeen, sen jälkeen 8kk muuta raksahommaa. Ei tarvittu salia!
Painoin 58kg ja olin niin lihaksikas ettei normijakut menneet hihoista päälle haban takia.
No, sitä ennenkin 52-55kg ja normilihaksikas ihan arkiliikunnalla 3 lapsen kanssa.
Helpointa on kun ei nuorena päästä itseään lihomaan, silloin riittää normi ylläpito ilman laihdutustarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 20-22 ja salia 5 krt viikossa, syöt terveellisesti, jätät höttöhiilarit, sokerit, ja alkoholin. Nukut riittävästi. 1-2 vuodessa saat kropan joka on vähärasvainen ja lihaksia oikeissa paikoissa. Jos jää vielä rasvaa huonoihin paikkoihin niin käyt rasvaimussa, jos tissit pienenee ja roikkuu laihtumisen myötä niin ei muuta kuin kirurgin veitsen alle.
Tuon ikäisenä sen hyvän kropan eteen täytyy jo todellakin tehdä töitä, ellei ole voittanut geenilotossa.
Hyvin harva on. Naisen kroppa huononee mitä vanhemmaksi nainen tulee
Oonko siis voittanut geeniloitossa jos olen hoikka ja 34v?
Ei puhuttu pelkästään hoikasta, vaan puhuttiin hyvästä kropasta. Sä voit olla laihaläski, jolla on riippurinnat ja lattaperse ja pallomaha. Pelkkä hoikkuus ei tee automaattisesti kauniskroppa
Mutta hoikka on hoikka koko vartaloltaan, hoikalla ei ole pallomahaa eikä löllerökerrosta muuallakaan. Minulle hoikka tarkoittaa normaalia, vähärasvaista kehoa.
Minimoi liika kortisolin tuotanto. Vältä liikaa stressiä ja rääkkiä. Tärkeää on pitää verensokeri tasaisena, joko vähähiilihydraattisella ruokavaliolla tai matalan glykeemisen indeksin hiilihydraatteja suosimalla. Vähähiilarista en suosittele, jos on esim. kilpirauhasen kanssa ongelmia tai haluat treenata paljon.
Insuliiniresistenssi ja korkea kortisoli vaikuttavat vartalon muotoon ja siihen, minne rasva kertyy, joten näiden osalta on hyvä saada pohja kuntoon. Jos kärsit hormonaalisista ja sokeriaineenvaihdunnan ongelmista, niin sitten sinun pitää saada BMI ja rasvaprosentti hyvin alhaiseksi, jotta pääset eroon roikkomahasta. On paljon helpompaa ylläpitää esim BMI 22-23 vartaloa, jossa on mukavasti lihasta ja rasvaa mukavissa kohdissa, kuin esim. BMI 19 vartaloa. Kevyt ihminen voi syödä kovin vähän, jolloin on vaikeampi saada riittävästi ravintoaineita, vaikka söisi ns. oikein, ja matala rasvaprosentti alkaa tuolla ikää näkyä naamassa huonolla tavalla.
Tärkeintä on saada ruokavalio kuntoon ja nukkua riittävästi. Kova treeni ei välttämättä ole kestävin ja realistisin tie hyvään vartaloon, vaan saattaa juuri lisätä kortisolin tuotantoa, jolloin näytät roikkomahalta siihen asti että BMI on tosi matala. Monilla runsas matalatehoinen liikunta yhdistettynä voimaharjoitteluun tai esim. pilatekseen on parempi strategia.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nelikymppinen nainen. Mitat: 174 cm, 57 kg. 90/65/90. Syön vähähiilihydraattisesti. Ulkoilen lemmikkien kanssa ym pientä kuntoilua. Ruokavalio on tärkein timmiin kroppaan ja ihan perus liikunta riittää. :)
Tämä on se vastaus jonka naiset haluavat kuulla, pl. vähähilihydraattisuus suklaan sijasta.
Ap:ta ei kuitenkaan ole kuvauksensa perusteella siunattu 90-60-90 mitoilla.
Ylimääräiset kilot lähtevät syömällä oikein ja vähemmän kuin mitä kuluttaa. Vartaloa saa kiinteytettyä ja muokattua jonkun verran säännöllisellä useita kertoja viikossa tapahtuvalla liikunnalla johon kuuluu myös kuntosalitreenit vähintään 2 kertaa viikossa. Olen itse vartalotyypiltäni omppu ja nyt minulla on painon pudotuksen (-20 kg) jälkeen ensimmäistä kertaa elämässä vyötärö ja uskon vakaasti, että sen syntyyn on ollut suuri vaikutus painollisella hulavanteella jota pyöritän 5-6 päivänä viikossa n. 20 minuuttia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen Tammikuun Tänä Vuonna Alan Treenata ja Laihdun Bikinikuntoon projekti!! Jaksaa aloittaa tammikuussa, ja jatkuu helmi- ja maaliskuu, jonka jälkeen asia lopahtaa ja alkaa taas se entinen elämä herkkuineen. Olen nähnyt tämän ilmiön vuosien aikana toistuvan joka vuosi salilla
Kuinka monena vuotena olet aloittanut tammikuussa?
En ole aloittanut, vaan olen käynyt salilla yli 10 vuotta, ja siksi tunnistan nää salilla aloittajat, itse käyn siis ympäri vuoden salilla, yli 10 v kokemuksella
Miksi pitää pilkata ketään? Olet itsekin aloittanut joskus.
Sen takia heitin ett monesti olet aloittanut, sillä yksikään oikeasti treenaava ei pilkkaa aloittelijoita, sillä on tosiaan joskus itsekin aloittanut tietää kuinka vaikeaa se aluksi on. Voi olla että olet salikävijä, mutta et treenaaja.
No sitä enemmän voi käydä jos ei treenaa tosissaan
Vierailija kirjoitti:
Minulle riitti 3x viikossa jooga ja 3x viikossa viiden kilsan juoksulenkki. Joogassa olin käynyt jo vuoden ajan kun aloitin juoksun ja juoksun myötä paino putosi 10 kiloa. Syömisiä ei tullut pahemmin katsottua tai laskettua, mutta usein korvasin iltaruoan voileivillä.
Tää on nyt vähän ohi topicin, sillä nyt ei puhuta laihuudesta vaan kropasta jos on muotoja. Voi tietysti niitä olla sullekin, mut sit voi kiittää geenejä. Suurin osa joutuu tekee paljon duunia kropan eteen, niin paljon ett yleensä sitä ei viitsitä tehdä.
Normaalipaino ja treenaus tekee kenet vain kivan näköiseksi.
Mutta kaunis vartalo.. sitä ei vaan ole kaikilla. Riippuu sun geeneistä paljon enemmän kuin iästä. Katso vaikka Jennifer Lopezia, on reilusti viisikymppinen, mutta kehon muoto kaunis. Ei tavis saa sellaista millään tempulla.
Vierailija kirjoitti:
No jo on neuvoja. 5 kertaa viikossa rankkaa treeniä, harva sellaista jaksaa pidemmän päälle, etenkään jos elämässä on muutakin stressiä. Keho ei palaudu. Itse olen yli 5-kymppisenä saanut tuloksia käymällä pari vuotta crossfitissä 3-4 kertaa viikossa. Se on monipuolista, ja intensiteetin voi valita itse. Kuitenkin koko ajan kehittyy ja painot kasvavat. Tahdin pitää olla sellainen, mitä jaksaa viikosta ja kuukaudesta toiseen. Mutta sitä tehdään ensisijaisesti kunnon vuoksi, ei muotojen.
Muitakin stressejä?! Eihän kova treeni lisää stressiä vaan purkaa sitä. Mitä sä sekoilet?
Pyh. 3 x salille/vk ja 3 h treenit. Tulee nopeasti timmiä kamaa. Ja ne täytyy olla ihan tappotreenit eikä mitään juoksumatolla pyrähtelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älä viitsi. Naisilla vartalon rakenteellinen malli on kaikkein oleellisin. Kapeaa lantiota ei saa minkään valtakunnan treenillä kauniin kaartuvaksi tiimalasiksi. Tuohon kun yhdistää leveän selän ja hartiat, niin salitreenillä saa itsestään vaan entistä maskuliinisemman näköisen."
Mutta se lantiohan juuri on todella ruma kohta naisella?? Yleensä kaikkein kapealanteisimmillakin naisilla se on jo aika ruma. Mitä leveämpi lantio, sitä rumempi. T. Nainen. Oma lantio 104 cm ja ruma on. Yököttävää.
Väärin.Miksi minä sitten näen sen rumana? Oksettaa katsoa sellaista jos on huomiotaherättävä naisellinen lantio. Kuten vaikka itselläni.
En osaa sanoa. Eikä 104 lantio ole leveä, ellet sitten ole todella todel
Olen 161 cm eli en nyt todella todella lyhyt. Ei se ehkä leveä ole mutta on se mulle kuitenkin liian ns. huomiotaherättävä. Ei sovi omaan esteettiseen mieltymykseen.
Käy salilla 4-5 kertaa viikossa ja treenaa jokainen lihasryhmä kerran viikossa, esim, kädet, rinta, selkä ja jalat kerran viikkoon ja sit yks cardio. Siinä tulee 5 kertaa. 2 totaali lepoa ja uni ja ruoka kuntoon. Tarkista selkeästi 3 kk välein liikkeet ja tehot. Siinä tarpeeksi selkeä ja tavoitteellinen ohjelma. Varmasti alkaa vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sillä treenillä saa näkyviä tuloksia, mutta jos sitä tavoittelee niin kolme kertaa viikossa kuulostaa aika rauhalliselta tahdilta. Vaikka kai silläkin voi aluksi saada huomattavaa ja tuntuvaa muutosta
Jos ei ole juurikaan salilla käynyt aiemmin, 3 kertaa viikossa voi olla jopa liikaa, jos ei ole ammattilaisen laatima monipuolinen ohjelma.
Toki aerobinen liikunta ja ulkoilu 5-6 kertaa viikossa salon lisäksi. Hitaasti aloittaen.
Näin juuri. On oikeastaan typerää aloittaa treenaamaan hulluna, kun aloittelijan lihakset kasvavat lähes mistä tahansa treenistä. Treenimääriä voi lisätä sitten myöhemmin kun kehitys tuntuu tyssäävän, jos edes haluaa vielä enemmän lihasta saada. 2-3 treeniä viikossa on aivan riittävästi ja siitä on paljon helpompi pitää kiinni kuukaudesta toiseen kuin viidestä treenikerrasta.
Leipä, vehnäpasta, karkit, sipsit, leivonnaiset, ranskalaiset, alkoholi, sokerilimsat, kaikki höttö pois, huolehdit proteiininsaannista, hivenaineista ja vitamiineista. Nukut kunnolla ja lisäät liikuntaa, vaikka sitä kuntopyörää. Puolen vuoden päästä olet jo kuin eri ihminen.
Salilla kyllä tulee lihaksia ja muotoja, mutta jos et laihdu niin näytät vaan salilla käyvältä rekkalebsolta. Jos haluaa löllömahan ja rasvoja jostain pois niin siihen ei auta kuin kalorivaje tarpeeksi kauan, valitettavasti.