ADHD-lääke tuhosi muistin.
Nyt on rottakokeillakin todistettu että lääke tuhoaa aivoturson.
Olen syönyt näitä mömmöjä jo yli vuosikymmenen, ja lopputuloksena en muista niistä vuosista juuri mitään.
Ja nykyään ei pysy päässä edes lyhytkestoista muistia vaativat asiat.
Toisaalta en pärjää ilman lääkettäkään.
Olen yrittänyt, vielä huonommaksi menee.
Kognitiivinen kapasiteetti on madaltunut varmaan jo heikkolahjaisen puolelle.
Jos olisin tämän tiennyt, en olisi koskenyut stimulantteihin pitkällä tikullakaan.
Onko muita, joilla on käynyt näin?
t.
Varhaisdementikko
Kommentit (67)
näitä myrkkyjäö syötetään jo lapsillekin
kukaan ei halua puhua tästä ku kaikkien tenavat vetelee stimulantteja nykyään - pää pensaaseen vaan
Vierailija kirjoitti:
Mikä on todella järkyttävää. Eiköhän ne ole kolmiolääkkeitä kaikki adhd-lääkkeet.
Eihän valtaosa lääkäreistä muutenkaan ymmärrä, mitä määrää. Myydään vain sitä pilleriä, mistä saadaan paras proviisio, ja liioitellaan vaaroja niissä lääkkeissä, jotka oikeasti auttaisivat potilasta.
Ritalin sukupolvi joutuu 50 v saattohoitoon
Tarkkaavaisuushäiriöitä on aina ollut ja yleensä ihmiset ovat oppineet niiden kanssa elämään. Turha niitä on lääkitä.
näitä lääkittyjä on nykyään ihan valtava määrä...
Piääkö olla adhd, olisit normaali.
Lääkitys on ollut siksi että olen pysynyt sen turvin työkykyisenä yli vuosikymmenen.
Ilman muistia voi vaan tehdä melko harvoja töitä...
Vierailija kirjoitti:
Ei normaaleja ole olemassakaan
ei täällä kukaan halua puhua siitä.
kaikilla vielä edessä...
onko muilla? ainakin reddititstä löytyy paljon vastaavia kokemuksia.
Itsellä romahti muisti ja kognitio, kun sairastin toistuvaa masennusta 20 vuotta ja siihen kokeiltiin kaikkia mahdollisia lääkityksiä ja terapioita. Sitten todettiin adhd ja ensimmäinen lääkekokeilu oli toimiva. Nyt useampi vuosi on mennyt ilman masennusta, kun pärjään arjessa oikean hoidon turvin. Muisti on parantunut, samoin suuntavaisto ja oppimiskyky.
Minulla. Olen täysin neuvoton huolehtimaan mistään asiasta. En tiedä itentoimia jos puhelin tai avaimet katoaa. En ymmärrä asioita, enkä kykene itsenäisesti toimimaan enää. Erakoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Ethän itsekään ole, kun tuollaisia lauot.
Miksi sinulle on valittu tuo harvinaisin lääke? Eivätkö yleisemmät sopineet? Itse olisin tuon lääkkeen kohdalla huolissani noista sydän-vaikutuksista. Milloin olet viimeksi kokeillut olla ilman lääkettä? Valtaosa pystyy kuitenkin lopettamaan lääkkeiden käytön vuosien jälkeen. Läheiseni käytti adhd-lääkettä 6 vuotta, mikä jälkeen yritti lopettaa. Ei onnistunut. Käytti lääkettä vielä vuoden lisää, ja sitten lopetus onnistui. On nyt ollut useamman vuoden ilman lääkettä. Adhd-lääke auttaa otsalohkoja kypsymään. Tämän vuoksi lääkityksen ei yleensä tarvitse olla elinikäinen. Valtaosa pääsee lääkityksestä eroon vuosien käytön jälkeen.
Suuri ihmiskoe näiden adhd-lääkkeiden kanssa on parhaillaan käynnissä ja enimmäkseen lapsia määrätään lääkityselle, tulevaisuus näyttää mitä haittaa nää lääkkeet saa pidemmän päälle aikaa. En todellakaan usko että haitaton vaihtoehto...
Vielä ei tiedetä mitä lääkityille lapsille tapahtuu tulevaisuudessa. Sen näkee vasta myöhemmin..
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ne on alunperin kehitelty, kohderyhmä on kuitenkin sellainen mistä on alunperin ajateltu että heistä ei ole mihinkään ja huoletta voidaan syöttää lääkkeitä joiden haitat eivät edes ole kunnolla tiedossa.
Ja tässä linkki rottatutkimukseen: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38499158/