Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:"Alati pitäisi tutkiskella tunteitaan ja kuulostella, mitä minä oikeasti haluan eikä sieltä tule järkevää vastausta ja sitten ahdistaa"

Vierailija
06.01.2026 |

Mun teinitytön kavereista melkein kaikki käy jossain terapiassa tai vähintään kuraattorilla "juttelemassa" ja ei ne osaa enää muuta kuin vatvoa tunteitaan. Oma tytärkin on jo ihan väsynyt kuuntelemaan kavereitaan ja niiden tilitystä ahdistuksistaan. 

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011670190.html

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taas joku on olevinaan kova jätkä. "

Ainakaan minä en ole niin testosteroni vajaa että tarvisin isä hahmoa jostain silikoni laakson megalomaanisesta pellestä.

: ]

Oudoin lause tänä vuonna. 

Mielenkiintoista kuinka sinä aina vastaat mutta et koskaan täydellä ymmärryksellä, on se tietysti päivitys siihen vanhaan käsikirjoitukseen nähden missä vaan huudettiin vassareista ja naisista ja väärän värisistä, mutta aika noloa tämä edelleen on. Puolet ajasta esität ymmärtäväsi ja heti kun tulee nenille menet piiloon siihen että et ymmärrä.

Vierailija
82/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin vaikea ymmärtää että kaikki eivät halua normaalia elämää? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko tännekin puppa kommentteja? 

Vierailija
84/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt saanut luettua artikkelia, niin en sitä kommentoi, mutta miksi täällä suurin osa kommentoi kuin tätä ongelmaa olisi vain nuorilla? Ihan samalla tavalla on keski-ikäisiä, jotka jaakailee päätösten kanssa, kun aina voi tulla jotain parempaa/kiinnostavampaa vastaan. 

Vierailija
85/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt saanut luettua artikkelia, niin en sitä kommentoi, mutta miksi täällä suurin osa kommentoi kuin tätä ongelmaa olisi vain nuorilla? Ihan samalla tavalla on keski-ikäisiä, jotka jaakailee päätösten kanssa, kun aina voi tulla jotain parempaa/kiinnostavampaa vastaan. 

Niillä on parasta ennen mennyt jo. 

Vierailija
86/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Psykologien pitäisi kertoa, että valinnanvapaus ei ole itseisarvo. Sosiaalipsykologian tutkimuksista tiedetään, että mitä enemmän ihmisellä on vaihtoehtoja, sitä tyytymättömämpi hän on elämäänsä ja sitä pidempään hän miettii, oliko valinta oikea. On vaikea sitoutua työhön tai parisuhteeseen, jos alati haikailee, olisiko kulman takana jotain parempaa"

Asiaa 👌

No itse ajattelen, että ihminen jolla on hyvä itsetuntemus, vahva identiteetti sekä selkeät omat arvot pystyy ja osaa tehdä valintoja. Ja ajattelen, että näitä pitäisi ennemmin vahvistaa ja tukea kuin rajata valintoja. 

Luitko jutun? Siinähän nimenomaan puhutaan kasvatuksen paradoksista: Ihmiselle, joka on saanut lapsena päättää liikaa itseään koskevista asioista, vaikka ei ole siihen kypsä, e

No, varmaan missään asiassa ääripäät eivät ole hyvästä. Jos nyt otetaan ääripää esimerkki että lapsi ei saa päättää mitään itseään koskevaa tuskin kasvaa kovin onnelliseksi ja ylipäätään edes tietää kuka on ja mistä pitää tai pystyy tekemään itseään koskevia päätöksiä. 

Vierailija
87/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on varmasti totta. Mun lapsella oli loistava yo-todistus ja siitä seurasi nurinkurisesti valtava ahdistus, koska olisi voinut hakea mihin tahansa paikkaan opiskelemaan. Mistä voi tietää mikä on se oikea? Kun ottaa paikan vastaan sen koko loistavan todistuksen arvo ikään kuin nollaantuu (ensikertalaiskiintiö) ja jos valinta osoittautui vääräksi on vaikeaa vaihtaa muualle. 

Suomessa on tuhansia nuoria vitosen todistus kourassa! 

Tarkoitankin juuri sitä paradoksia. Menestyt ikään kuin liian hyvin, valinnanvapautta on liikaa, ja ahdistut siitä. 

Vierailija
88/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko, mutta kyllä minä ainakin haluan tietää, mitä tunnen ja haluan, kuka olen.

Vierailija
89/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei saa sanoa mitään. 

Vierailija
90/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut niin paljon vaatimuksia työpaikan saamiseen eikä hankalaa hakuprosessia. 

Vierailija
91/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly vie työpaikat. 

Vierailija
92/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"itsenäisyyskasvatuksen nimissä ja pettymyksiä peläten lapselle jätetään päätäntävalta asioissa, jotka aikuisen tulisi ratkaista. Tämä lisää lapsen epävarmuutta, heikentää kykyä kestää vastoinkäymisiä ja on mielenterveyden riski."

Olen huomannut tälläkin palstalla ilmiön että lapsen mielipidettä kysytään kaikessa. Jos ei esimerkiksi 12-vuotias halua lähteä käymään isovanhempien luo niin hän saa jäädä kotiin (pelaamaan). 

Vierailija
93/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"itsenäisyyskasvatuksen nimissä ja pettymyksiä peläten lapselle jätetään päätäntävalta asioissa, jotka aikuisen tulisi ratkaista. Tämä lisää lapsen epävarmuutta, heikentää kykyä kestää vastoinkäymisiä ja on mielenterveyden riski."

Olen huomannut tälläkin palstalla ilmiön että lapsen mielipidettä kysytään kaikessa. Jos ei esimerkiksi 12-vuotias halua lähteä käymään isovanhempien luo niin hän saa jäädä kotiin (pelaamaan). 

Mitä hyötyä siitä on lapselle mennä pönöttämään kahvipöytään? 

Vierailija
94/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se ei ehkä näy niinkään mielenterveysongelmina niin kuin nuorilla (ahdistus, masennus, syrjäytyminen). 

Vierailija
95/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias on kypdä hoitamaan terveysasiansa, miksei ssisi?

Vierailija
96/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias on kypdä hoitamaan terveysasiansa, miksei ssisi?

Terveys ei ole Sama asia! 

Vierailija
97/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Curling-vanhempi ilmoittautui? 

Vierailija
98/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Curling-vanhempi ilmoittautui? 

Olen ylpeä siitä tittelistä 

Vierailija
99/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset taidot? Yhteisöllisyys? Toisten ihmisten huomioon ottaminen? 

Vierailija
100/138 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset taidot? Yhteisöllisyys? Toisten ihmisten huomioon ottaminen? 

Niitä voi hankkia digitaalisesti nykyään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi