Vanhusten itsekkyys on loputonta :(
Monet jatkavat töissä pitkälle yli työuran, vaikka olisi tiedossa, että hommaan rekryttäisi (nuorempi) seuraaja. Enää harva nykyeläkeläinen auttaa omia lapsiaan ruuhkavuosien lastenhoito- ym. haasteissa, tai auttaa lastenhoidon hankinnassa.
Omassa harrastusryhmässä on siellä yli 20 vuotta olleita vanhuksia, jotka eivät enää fyysisesti jaksa mutta eivät myöskään ymmärrä lopettaa, vaikka tilalle olisi tulossa nuorempia (mutta ei voida ottaa, koska kaikki eivät mahdu mukaan).
Esimerkkejä on lukemattomia! Tuleeko meistä nyt keski-ikäisistä yhtä ajattelemattomia ja itsekkäitä, kun olemme eläkkeellä, onko tässä kyse jostain iän myötä syntyvästä ominaisuudesta? Toivottavasti ei!
Kommentit (134)
No jaa...meille ainakin palkattiin nuorempaakin väkeä. Mutta totta kyllä, että aiemmin meilläkin oli porukkaa töissä yli eläkeiänkin. Ja ihan vaan sen takia, kun ei ollut reservissä sellaisia työnhakijoita, jotka olisivat osanneet hommat kuten nämä vuosikymmeniä ko hommia tehneet. Mä ilmoitin jo vuosia sitten, että en tule olemaan töissä päivääkään alimman eläkeiän jälkeen ja että on absurdia kuvitella, että jostain löytyy joku, joka heti osaa kaikki mun hommat. Niinpä palkattiin 25v ja mulle jäi pari vuotta aikaa opettaa hänelle omat hommani. Sujui niin hyvin, että pystyin hyppäämään pois työelämästä jo 11 kuukautta ennen alinta eläkeikääni. Olen edelleen firmassa 0-tuntisopimuksella siltä varalta, että yllättäen tuleekin jokin homma, missä mun osaamistani vielä tarvittaisiin. Siis sellaista osaamista, mitä en olisikaan opettanut tälle nuoremmalle. Toiveena kuitenkin, ettei sellaista hommaa tule. Eikä ole ainakaan toistaiseksi tullutkaan vaan olen saanut olla ihan rauhassa. Ja se 0-tuntisopimuskin päättyy, kun alin eläkeikäni tulee täyteen.
1920-luvulla syntyneet vanhempani tekivät 2 lasta, minäkin tein 2 lasta, mutta kumpikaan lapsistani ei ole tehnyt lainkaan lapsia. Joten mulla ei ole lapsenlapsia, joita hoitaa. Hoidan kyllä heidän kissojaan ja koiriaan.
Lokakuussa liityin Lions Clubiin. Vaikka olenkin jo 64v, olen porukan toiseksi nuorin. Keski-ikä siinä porukassa lienee jotain 78v. Ihan mielellään otettaisiin sinne nuorempiakin jäseniä, mutta nuoria ei joko kiinnosta tai sitten ei ole aikaa sellaiseen vapaaehtoistyöhön. Toisaalta oli mukava huomata, että erilaisia tapahtumia järjestettäessä partiolaiset ovat innokkaasti mukana, joten ei nuorten oikeastaan tarvitsekaan olla just Lions Clubilaisia.
Joten on muunlaisiakin eläkeläisiä tai eläkeikää lähestyviä kuin ap:n kuvaamat.
Toivon että itsekin vanhana jaksaisin "olla nuorempien tiellä".
Ei vanhukset ole mikään kakkosluokan kansalaisryhmä, jonka pitäisi antaa tilaa muille. Anna itse.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen itsekkyys ja ahneus näkyy siinä, että jättivät uudet veronmaksajat tekemättä ja rakensivat täysin elinkelvottoman talousjärjestelmän tänne.
Itse kasvatin yhteiskunnalle kolme uutta kansalaista, kaikki työkykyisiä ja päteviä. Lapsenlapsia olen hoitanut minkä verran on tarvittu ja liikenevät rahat menee kaikki lasten perheiden tukemiseen. Kenen mielestä tämä on väärin?
Moni vanhus tarraa epätoivoisesti kiinni koska pelkää että muuten tuomitaan yksinäisyyteen kuunteleman seinäkellon raksutusta ja ainoa seura joka hänellä on, on ne lasten lasten yo-kuvat siellä kirjahyllyssä ja kerran vuodessa käynnit.
"...Monet jatkavat töissä pitkälle yli työuran..."
Minä olen 67v ja olen edelleen työelämässä koska minun on pakko. Työeläkkeelle olisin päässyt 65v, mutta se ei ollut taloudellisesti mahdollista, syynä työ matalapalkka-alalla, kolme raskautta äitiyslomineen jotka lyhensivät työuraa. Eläkekertymä on n. puolet palkasta, joka jo itsessään oli vaatimaton.
Asun vanhassa kerrostaloasunnossa johon aikanaan jäin yksin puolisoni ottettua avioeron. Ostin silloin velalla puolisoni osuuden ja jäin asuntoon kahden lapseni kanssa, vanhin oli jo lähtenyt kotoa opiskelemaan.
Asunnon arvo on romahtanut. Vanha taloyhtiö pienellä paikkakunnalla joten ei tämä kaupaksi ole mennyt yrityksistä huolimatta. Olisin myynyt tämän ja muuttanut vuokralle kaupunkiin, lähemmäs lapsiani ja heidän lapsiaan.
Taloudellisen ahdinkoni viimeisteli pari vuotta sitten taloyhtiössä tehty pakollinen ja kallis remontti. Tämä nosti yhtiövastikkeen niin korkeaksi että koko eläkkeeni olisi kulunut jo pelkästään sen maksamiseen.
En minä huvikseni tai omahyväisyyttäni töissä jatka, minun on pakko.
Näin jälkikäteen on helppo ajatella, että oli virhe lunastaa puolison osuus asunnosta erotilanteessa. Tarkoitus oli vain taata lapsilleni pysyvyyttä kriisin keskellä. Halusin että lapsillani säilyisi koti, omat huoneensa, sama kaveripiiri lähiympäristössä, sama koulu yms.
Olen pitkässä seurustelusuhteessa joka on kestänyt 16v, mutta en missään vaiheessa ole halunnut muuttaa yhteen, en miehen omistamaan omakotitaloon enkä häntä asumaan (jakamaan kuluja) asuntooni. Avioero särki sydämeni enkä pysty luottamaan niin paljoa että muuttaisin enää yhteen kenenkään kanssa.
On ikävää, mikäli nuoremmat työtoverit kokevat itsekkyydeksi ja ahneudeksi eläkeikäisen työskentelyn. Ei se elämä aina niin mene, kuin itse suunnittelee, jotenkin on vain yritettävä pärjäillä. Hyvää alkanutta vuotta ja onnea - sitä elämässä tarvitaan.
Miten aikuinen, joka ei ilman eläkeläisten apua pysty hoitamaan lapsiaan, pystyy järkeilemään työtehtävissään eteenpäin ilman eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
"...Monet jatkavat töissä pitkälle yli työuran..."
Minä olen 67v ja olen edelleen työelämässä koska minun on pakko. Työeläkkeelle olisin päässyt 65v, mutta se ei ollut taloudellisesti mahdollista, syynä työ matalapalkka-alalla, kolme raskautta äitiyslomineen jotka lyhensivät työuraa. Eläkekertymä on n. puolet palkasta, joka jo itsessään oli vaatimaton.
Tämä asia pitäisi korjata eli isien pitäisi lakisääteisesti korvata äitien eläkekertymän menetys. Ei ole oikein, että nainen häviää palkassa ja eläkkeessä, koska on ollut perhevapaalla.
Lähtisin heti eläkkeelle mutta suomen valtio on päättänyt toisin. Tv. Rouva 54v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauran. Jäin itse eläkkeelle heti kun oli mahdollista, ja mun tilalle ei otettu ketään.
Mua kaksi vuotta nuorempi työkaveri jäi myös heti alimmassa eläkeiässä pois. Ketään ei palkattu tilalle.
Nyt sieltä on eläköitynyt kolmaskin työkaveri. Ei ketään tilalle.
Siinä sen näkee teidän "vapautuvat työpaikkan ne."
Ja henkilökuntaa haluttaisiin vähentää vielä lisää...
Tottakai. Katsokaa ympärillenne ja kuunnelkaa. Vähän väliä ilmoitetaan, kuinka monta ihmistä joudutaan irtisanomaan, kun työpaikkoja lopetetaan.
Työstähän ei olisi pulaa. Pulaa ei olisi myöskään työntekijöistä. Pulaa on työnantajista, jotka maksaisivat kunnon palkkaa.
Nyt on vain työnantajia, jotka haalii halpatyövoimaa. On firmoja, jotka välittää halpistyöntekijöitä. Jotain ei-suomalaisten näköisiä miehiä oli täälläkin tekemässä rakennustöitä, ei oikein onnistunut ja piti teettää uudestaan vuoden päästä samat hommat samoilla tekijöillä , suomalaiset riuskat osaavat nuoret miehet samaan aikaan hakivat kelasta tuki rahojaan. Jotain vääristymää tässä on.
Kai niille halpatyöntekijöille maksetaan niin mitättömän vähän, että kannattaa vaikka teettää samat työt kahteen kertaan.
Tämä on globaalia työvoimapolitiikkaa, jota ei todellakaan nykyiset eläkeläiset ole kehittäneet. Kyllä se on teidän nuorempien dynaamisten "osaajien" käsissä tämä ilmiö.
Joku voittaa isosti, jotkut häviää vielä isommin. Häikäilemätöntä toimintaa.
Sellaisia harrastusryhmiä ei ole, mihin nuoret kovasti haluaisivat, mutta eivät pääse, kun muka eläkeläiset tukkii heiltä tien.
Höh hoijjaa, mitähän vielä keksisitkin.
Täälläkin paikallinen marttakerho oikein lehdessä ilmoittelee uusia jäseniä tervetulleiksi ja toivoo nuorempia innostumaan asiasta.
Minä olen yleishyödyllisessä yhdistyksessä, johon ei saa nuoria tulemaan kirveelläkään. Yhdistys kuolee pois, kun ei tule uusia jäseniä. Olisi kyllä ihan kivoja jäsenetujakin tarjolla, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa
Kirjallisuuspiiriinkään ei nuoria saa tulemaan, kuin ihan joitakin harvoja.
Itse asiassa kun lukee paikallislehden seurapalstaa, niin kaikissa ilmoituksissa lukee lopussa, että uudet jäsenet ovat tervetulleita.
Sen sijaan paikallinen harrastajateatteri jopa kaipaa vanhempia näyttelijöitä joukkoonsa, koska rooleja on joka lähtöön, ja jotkut vanhusroolit joutuu näyttelemään liian nuori esiintyjä, jolloin uskottavuus kärsii. Eli ei nyt ihan nappaa tämä aapeen aloitus.
Yhdistystoiminta yleensäkin on kuihtuvaa kansanperinnettä. Nuoria ei enää kiinnosta. Ainoastaan politiikka vielä vetää nuoriakin puoleensa. Mikä tietysti on hyvä asia, tosin sitten kaivattaisiin oikeasti osaavia ja ajattelevia ihmisiä päättäjiinkin, ettei vain ole pelkästään esillä oleminen se tavoite. Näitäkin tähdenlentojakin kun on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö eläkepäivät sun mielestä vaan tuijottaa telkkaa neljän seinän sisällä, kun rahat ei riitä enempään? Nuorille löytyy aina hommia, jos vain jaksaa etsiä. Eläkeläisillä kunto ei taas riitä enää kaikkeen, mutta osaamista ja kokemusta on vielä paljon jaettavana.
Ei, vaan heidän pitäisi ymmärtää tappaa itsensä. Sitähän tässä ajetaan takaa.
Aivan hirveää puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen itsekkyys ja ahneus näkyy siinä, että jättivät uudet veronmaksajat tekemättä ja rakensivat täysin elinkelvottoman talousjärjestelmän tänne.
Työeläkkeelläolevat ovat nimenomaan se sukupolvi, joka perusti perheen ja sai lapsia. Mitä ihmettä horiset? Heitä nuoremmat ihmiset ovat jostain syystä päättäneet elää yksin. Liian monet eivät saa lapsia, jotka voisivat jatkossa ylläpitää tätä yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä eläkeläinen sitä-eläkeläinen tätä-aloituksia nyt tuntuu taas tulevan ku sieniä sateella.Liekkö sama aloittaja?Ehkä hieman siisti nyt ulosantiaan kun loinen tai syöpäläinen sanoja ei oo vielä käytetty.
Kukaties trolli. Kylvää eripuraa suomalaisten välille.
Kaipaako joku tosiaan sitä yhtä euroa, jonka minä - eläkeläinen - sain viime kesänä alennusta, kun kävin yhdessä museossa?
Minun puolestani ne mokomat rippusalennukset saa kaikin mokomin poistaa, jos ne teidän nuorempien pyllyä kaivaa.
Ne alennukset on kyllä enimmäkseen yksityisten yrittäjien ja yhdistysten myöntämiä, joten valtiollisesti niihin ei voi puuttua. Valtio ei voi määrätä, mitä joku näyttelyn pitäjä tai museon hoitaja asiakkailtaan veloittaa. Nehän yrittää niillä vain houkutella asiakkaita itselleen, ja eläkeläiset on ehkä potentiaalisia asiakaskunta siinä mielessä. Eipä nuo nuoret ihmiset ja lapsiperheet niissä käy vaikka alennuksia saisivatkin.
Ja ne on tosiaan euron ja kahden luokkaa, joten kenenkään taloutta ne ei kohenna eikä huononna.
Poistakaa minun puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläkeläisalennukset tulisi lopettaa. Näille ei löydy mitään perusteita.
Joissakin maissa nämä edut ovat paljon avokätisemmät ja minulle turistina myytiin ilman todistuksia eläkeläislippu yhdessä naapurimaassa. Olin silloin jo eläkkeellä, mutta siinä maassa oli korkeampi eläkeikä kuin täällä.
Hyvä että jotkut tekee töitä koska nuoret on vätyksiä
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Onko ihan varmaa että eläkeläiset tekevät työt paremmin kuin nuoret? Itse olen töissäni huomannut todella reippaita nuoria ja ovat osanneet hommat paremmin kuin minä. Heillä oli hyviä ideoita. Käy mielessä että eläkeläisellä ei oikeasti ole mitään muuta tekemistä kuin olla töissä. Miksi ei olla ruvettu miettimään tulevaa eläkettä jo silloin kun oli vielä työelämässä? Kai nyt pitäisi olla muutakin kuin työ??
Eikö tällä tyhmyydellä ole mitään rajoja? Mistä pajasta näitä aivop eruja oikein paukutellaan?
Kaikki lapsilisät voi lopettaa, jokainen hoitaa omat kakaransa itse jos niitä on hommannut. Yh:t on suurimpia huijareita tässä maassa joten niiltä kaikki lisät vaan pois, ei ole mitään perusteita.