Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhusten itsekkyys on loputonta :(

Vierailija
06.01.2026 |

Monet jatkavat töissä pitkälle yli työuran, vaikka olisi tiedossa, että hommaan rekryttäisi (nuorempi) seuraaja. Enää harva nykyeläkeläinen auttaa omia lapsiaan ruuhkavuosien lastenhoito- ym. haasteissa, tai auttaa lastenhoidon hankinnassa.

Omassa harrastusryhmässä on siellä yli 20 vuotta olleita vanhuksia, jotka eivät enää fyysisesti jaksa mutta eivät myöskään ymmärrä lopettaa, vaikka tilalle olisi tulossa nuorempia (mutta ei voida ottaa, koska kaikki eivät mahdu mukaan).

Esimerkkejä on lukemattomia! Tuleeko meistä nyt keski-ikäisistä yhtä ajattelemattomia ja itsekkäitä, kun olemme eläkkeellä, onko tässä kyse jostain iän myötä syntyvästä ominaisuudesta? Toivottavasti ei!

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen itsekkyys ja ahneus näkyy siinä, että jättivät uudet veronmaksajat tekemättä ja rakensivat täysin elinkelvottoman talousjärjestelmän tänne.

Montako lasta sinulla on?

Vastaa, koska alapeukutit 

Vierailija
22/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropas a,p.montako lasta sinulla on?Olethan toki omalta osaltasi varmistanut sen että sinulle aikanaan tulevalle eläkkeelle on myös maksajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän ikäluokasta han ne lapset jäi tekemättä.oon viiden äiti joten enköhän ole jo osani tehnyt.ei ollut myöskään isovanhempia mun lapsia hoitamassa ,kun olivat maanviljelijöitä ja asuivat 300 km.n päässä

Ainakin 70-luvusta lähtien syntyneitä on ollut liian vähän siihen eläkesopimukseen nähden, joka tehtiin. Silti sitä noudatetaan, vaikka maksajat jäi tekemättä. Ja entäs tämä sosialistinen nollatalous? 
Sinun ikäluokkasi eivät tehneet viittä lasta keskimäärin, joten vaikka sinä ehkä ansaitsisit eläkkeen, niin muut ikäluokastasi eivät, elleivät ole kompensoineet muuten tarpeeksi(!). 

Vierailija
24/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen itsekkyys ja ahneus näkyy siinä, että jättivät uudet veronmaksajat tekemättä ja rakensivat täysin elinkelvottoman talousjärjestelmän tänne.

Mistä näitä i.d.i.o.o.t.t.e.ja oikein sikiää 😳?!

Taloustiede, matematiikkaa, vai pitääkö käyttää termiä laskento?

Vierailija
25/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän ikäluokasta han ne lapset jäi tekemättä.oon viiden äiti joten enköhän ole jo osani tehnyt.ei ollut myöskään isovanhempia mun lapsia hoitamassa ,kun olivat maanviljelijöitä ja asuivat 300 km.n päässä

Ainakin 70-luvusta lähtien syntyneitä on ollut liian vähän siihen eläkesopimukseen nähden, joka tehtiin. Silti sitä noudatetaan, vaikka maksajat jäi tekemättä. Ja entäs tämä sosialistinen nollatalous? 
Sinun ikäluokkasi eivät tehneet viittä lasta keskimäärin, joten vaikka sinä ehkä ansaitsisit eläkkeen, niin muut ikäluokastasi eivät, elleivät ole kompensoineet muuten tarpeeksi(!). 

Vierailija
26/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko lapsia tai vanhanpiianvero, se on matematiikkaa. Minulla on isompi perhe, mutta tässä talousjärjestelmässä jossa verotus suosii lapsettomia, se on aivan hullua hankkia lapsia. Paitsi että oikeasti se hullu on tämä järjestelmä, jonka te rakensitte. 

Vierailija
27/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ikäluokassani on melko monella vähintään 2lasta ja3-4lastskin on aika tavallinen määrä.

Vierailija
28/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä suusi kiinni kun et ole tehnyt itse lapsia.

Vierailija
29/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkeläiset ovat tehneet kyllä enemmän lapsia kuin te, valittajat.

Vierailija
30/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen eläkeläinen ja tein lapsia, teitkö sinä?

Vierailija
31/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole siitä lähtien, vaan oli silloin ja on taas nyt. Siinä välissä syntyvyys oli pitkään 1,8 lasta naista kohti, joka on aivan riittävä ja hyvä taso. Eli nämä itsekkäät liian vähän lapsia tekevät sukupolvet ovat (olleet) suuret ikäluokat ja sitten nyt lapsensaanti-ikäiset aikuiset eli kolmekymppiset. 1960-luvulla syntyneistä aina 1980-luvulla syntyneisiin asti saatiin kyllä aivan riittävä määrä lapsia.

Vierailija
32/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet fiksut maat ovat laskeneet, että jo kolme neljä lasta vastaa niin suurta investointia, että perheen verotus voidaan pudottaa lähemmäs nollaa. Saksa, UK, Puola, Australia, USA jne.

Suomalaiset varmaan osaisivat laskea, mutta kateus on kuin varisparvi päässä, ei pysty kokoamaan yhtä järkevää ajatusta. 

Vierailija
33/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,kyllähän se että aikanaan niitä lapsia tuli tehtyä,näkyy nyt tulevassa eläkkeensä melko rumasti,ei kertynyt eläkkeitä äitiyslomalla ja hoitovapaalta.isyysloma oli 2viikkoa elikkäs miehet silloin pääsi ku koira veräjästä.Mutta eihän lapsia pelkän rahan takia tehdä tai jätetä tekemättä😍

Vierailija
34/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ikäluokassani on melko monella vähintään 2lasta ja3-4lastskin on aika tavallinen määrä.

Se on tutkittu juttu ja tilastoista voi katsoa, että väestöennusteet menivät täysin pieleen alusta asti. Niihin se eläkesopimus kuitenkin perustui. 
Ihan turha väittää vastaan. Kestävyysvajetta yritetään ratkaista ihan liian myöhään, mutta eläkeikäisten määrä on niin iso, ettei sille demokratiassa taida mitään voida, mihin tämän maan vievät, nuoremmista sukupolvista lainkaan piittaamatta. 

Vierailija
35/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset parit jättävät lapset tekemättä, et ole ajantasalla.

Vierailija
36/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkeläiset ovat tehneet kyllä enemmän lapsia kuin te, valittajat.

Onko tämä sinun mielestä joku mielipidekysymys? Ymmärräthän, että väestötiede tallettaa datan. Vertailu ei myöskään pelasta ketään. Ette saavuttaneet omia kiintiöitänne. 
Ja niille lapsillenne opetitte sitäpaitsi ihan saman ajatusmaailman. 

Vierailija
37/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa, ja vastaavia esimerkkejä on koko Suomi täynnä. 

Mun lasta opettaa vanhus, joka on ollut heikossa kunnossa viimeiset kolme vuotta. En liioittele yhtään, kun kerron että viikottain on ollut poissa. Jokainen voi päätellä, mitä se tarkoittaa luokan työrauhalle ym., kun vähintään kerran viikossa useassa oppiaineessa on random sijainen...mutta ei, papparainen omaa itsekkyyttään senkun jatkaa. 

Vierailija
38/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen eläkeläinen ja tein lapsia, teitkö sinä?

Tein lapsia, vaikka talousjärjestelmämme rankaisee lapsellista ja tämän lapsia hirveällä ruoskalla. Kiitos siitä teille, jotka halusitte rakentaa tämän raukkamaisen tulonsiirtoyhteiskunnan, joka tappaa tavallisen perheen mahdollisuuden pärjätä.

Vierailija
39/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,8 ei riitä mihinkään. Perheissä pitää olla kolme mieluummin neljä lasta, että talous on kestävällä pohjalla ja jos he haluavat enemmän se on vain positiivista. 

Vierailija
40/134 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin,kyllähän se että aikanaan niitä lapsia tuli tehtyä,näkyy nyt tulevassa eläkkeensä melko rumasti,ei kertynyt eläkkeitä äitiyslomalla ja hoitovapaalta.isyysloma oli 2viikkoa elikkäs miehet silloin pääsi ku koira veräjästä.Mutta eihän lapsia pelkän rahan takia tehdä tai jätetä tekemättä😍

Totuus on paljon kyynisempi, nimenomaan ahneuden takia lapsia on vähän.