Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhusten itsekkyys on loputonta :(

Vierailija
06.01.2026 |

Monet jatkavat töissä pitkälle yli työuran, vaikka olisi tiedossa, että hommaan rekryttäisi (nuorempi) seuraaja. Enää harva nykyeläkeläinen auttaa omia lapsiaan ruuhkavuosien lastenhoito- ym. haasteissa, tai auttaa lastenhoidon hankinnassa.

Omassa harrastusryhmässä on siellä yli 20 vuotta olleita vanhuksia, jotka eivät enää fyysisesti jaksa mutta eivät myöskään ymmärrä lopettaa, vaikka tilalle olisi tulossa nuorempia (mutta ei voida ottaa, koska kaikki eivät mahdu mukaan).

Esimerkkejä on lukemattomia! Tuleeko meistä nyt keski-ikäisistä yhtä ajattelemattomia ja itsekkäitä, kun olemme eläkkeellä, onko tässä kyse jostain iän myötä syntyvästä ominaisuudesta? Toivottavasti ei!

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entäs tämä ikuisesti nuori sukupolvi, joka ei osaa muuta kuin bilettää viisikymppisiksi asti ja ylikin.  Tuttipullo taskussa lasketellaan pitkin katuja potkulaudoilla puolialasti ja käydään välillä leikkimässä kuntosaleilla, jos tiktok-videoiden katselulta mitenkään ehditään.  Vapaa-aika pössytellään festareilla.  Avioliitot päättyvät eroihin, kun ukoilla on niitä tinder-panoja ja akat tienaavat onlyfunseissa.  Täytyyhän sitä jotenkin rakennekynnet ja pepunkohotukset rahoittaa.  Työnantajat surevat, miten näistä päätäisiin eroon ja palkkaavat vaivihkaa luotettavia eläkeläisiä.  Ja lapset -  nämä nepsyhirviöt -, nehän pitäisi lykätä mummojen ja pappojen riesoiksi.  

Vierailija
82/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eläkeläisalennukset tulisi lopettaa. Näille ei löydy mitään perusteita.

Kaikki lapsilisät voi lopettaa, jokainen hoitaa omat kakaransa itse jos niitä on hommannut. Yh:t on suurimpia huijareita tässä maassa joten niiltä kaikki lisät vaan pois, ei ole mitään perusteita.

Sinunkin äitisi on saanut sinusta lapsilisää 17 vuoden ajan. Voit maksaa valtiolle takaisin korkojen kera, ole hyvä.

Miksi yksinhuoltajat ovat yksinhuoltajia? Koska suomalaiset miehet hylkäävät lapsensa. Panevat kyllä paljaaltaan mutta kieltäytyvät isyydestään ja elatusvelvollisuudetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö eläkepäivät sun mielestä vaan tuijottaa telkkaa neljän seinän sisällä, kun rahat ei riitä enempään? Nuorille löytyy aina hommia, jos vain jaksaa etsiä. Eläkeläisillä kunto ei taas riitä enää kaikkeen, mutta osaamista ja kokemusta on vielä paljon jaettavana. 

Ei, vaan heidän pitäisi ymmärtää tappaa itsensä. Sitähän tässä ajetaan takaa. 

Aivan hirveää puhetta.

Niin on. Minä sen kirjoitin. Sinulta taisi mennä ironia ohi? Olen itsekin eläkeläinen ja mietin monesti että olen yhteiskunnalle pelkkä rasite.

Vierailija
84/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Onko ihan varmaa että eläkeläiset tekevät työt paremmin kuin nuoret? Itse olen töissäni huomannut todella reippaita nuoria ja ovat osanneet hommat paremmin kuin minä. Heillä oli hyviä ideoita. Käy mielessä että eläkeläisellä ei oikeasti ole mitään muuta tekemistä kuin olla töissä. Miksi ei olla ruvettu miettimään tulevaa eläkettä jo silloin kun oli vielä työelämässä? Kai nyt pitäisi olla muutakin kuin työ??

Ap, älä trollaa.

Vierailija
85/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeastaan ole nähnyt eläkeikäisiä töissä muuten kuin omissa yrityksissään.  Ja sitähän heiltä ei voi kieltää.

Omassa kunnassani on jäänyt jo lähes kaikki minun työssäoloaikanani siellä toimineet  virkailijat eläkkeelle ja hyvin vähän on uutta porukkaa tullut tilalle.  Aikanaan oli yyteet ja monet sai kenkää ja ja palveluja karsittiin ja jäljelle jääneet työntekijät joutuivat tekemään pois lähtevien työt.

Uutta verta ei ole tullut.  Sehän siinä oli takanakin.

Että mahdollisimman pienillä henkilökustannuksilla tultaisiin toimeen.  No toki tullaan, kun vähennetään palveluita, näin on käynyt.

Sitten kuitenkin yritetään keksiä kaikenlaisia houkuttimia, että saataisiin tänne lisää uusia asukkaita.  Typerää, miksi ne tänne muuttaisivat, kun ei ole kunnon palveluitakaan.

On meillä kaunista luontoa!  Se on ilmaista, muuttakaa tänne ja eläkää toimeentulotuilla ja korvauksilla!

Nauttikaa luonnosta!  

Vierailija
86/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas on matalaotsainen aloitus. 

Vierailija
87/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen itsekkyydessä ole mitään uutta eikä outoa. 2Tim 3:1-4 kertoo meille näin: "Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia...

Ja on aivan turha väittää etteikö joku luettelon vähemmän mairittelevista kohdista kolahtaisi omaan minään! On sitten vanha tai vähän nuorempi.

Vierailija
88/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava veivausvalitus on tietysti, että miks mä joudun maksamaan että toiset saa makoilla eläkkeellä. 

Vierailija
89/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen itsekkyys ja ahneus näkyy siinä, että jättivät uudet veronmaksajat tekemättä ja rakensivat täysin elinkelvottoman talousjärjestelmän tänne.

Montako lasta sinulla on?

Joko lapsia tai vanhanpiianvero, se on matematiikkaa. Minulla on isompi perhe, mutta tässä talousjärjestelmässä jossa verotus suosii lapsettomia, se on aivan hullua hankkia lapsia. Paitsi että oikeasti se hullu on tämä järjestelmä, jonka te rakensitte. 

No miksi helwetissä te viisaampina ette sitä muuta!

Vierailija
90/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua että eläkkeellä voi ansaita jopa verottomasti. 

Kerrotko miten.-eläkeläinen (mun vero% olisi 45% jos töitä vielä tekisin)

Vierailija
91/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eläkeläisalennukset tulisi lopettaa. Näille ei löydy mitään perusteita.

En ole käyttänyt yhtäkään eläkeläisalennusta, meilläpäin se ei ole mahdollista.

Vierailija
92/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vieläkään kertonut mikä harrastusryhmä, eikä vastannut myöskään lapsilukuunsa.

Vierailija
93/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin AP:ltä esimerkkejä harrastusryhmistä, joissa yli 20 vuotta siellä olleet fyysisesti heikot vanhukset ovat vallanneet kaikki paikat niin, ettei nuoret pääse tilalle.

Kun itse olen kokenut enemmänkin niin, että näitä vanhoja konkareita oikein toivotaan pysyvän siellä mukana, ettei koko toiminta kuihtuisi pois, kun uusia ihmisiä ei tule, varsinkaan niitä nuoria, joita sinne toivoisi.

Esim.  TSL  ( Työväen Sivistysliitto).  Se on monelta paikkakunnalta lopettanut toimintansa, kun ei tule uusia jäseniä.  

Vierailija
94/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. kultainen kädenpuristus muuttuikin kakkaiseksi?

Vierailija
95/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen itsekkyys ja ahneus näkyy siinä, että jättivät uudet veronmaksajat tekemättä ja rakensivat täysin elinkelvottoman talousjärjestelmän tänne.

Mistä näitä i.d.i.o.o.t.t.e.ja oikein sikiää 😳?!

Nykyiset eläkeläiset ovat tehneet kyllä enemmän lapsia kuin te, valittajat.

Onko tämä sinun mielestä joku mielipidekysymys? Ymmärräthän, että väestötiede tallettaa datan. Vertailu ei myöskään pelasta ketään. Ette saavuttaneet omia kiintiöitänne. 
Ja niille lapsillenne opetitte sitäpaitsi ihan saman ajatusmaailman. 

Jotta ei tarvitsisi mutuilla eri ikäisten lapsimääristä, niin tässä tilastoa aiheesta. Tilastot  vuodelta 2022. Ks kohdat Toteutunut lapsiluku ja Totetunut lapsiluku ikäryhmittäin. Eka taulukossa totetumat suurten ikäluokkien lapsimäärästä lähtien aina 1979 syntyneiden lapsimäärään asti. Jälkimmäisessä sitä nuorempien lapsimäärä v. 2022 (joka ei tietysti välttämättä ole se lopullinen)

https://www.vaestoliitto.fi/verkkojulkaisut/tilastoja-syntyvyydesta/

Vierailija
96/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako lasta sinulla on?

Joko lapsia tai vanhanpiianvero, se on matematiikkaa. Minulla on isompi perhe, mutta tässä talousjärjestelmässä jossa verotus suosii lapsettomia, se on aivan hullua hankkia lapsia. Paitsi että oikeasti se hullu on tämä järjestelmä, jonka te rakensitte. 

No miksi helwetissä te viisaampina ette sitä muuta!

Olen samaa mieltä!  Eikös pallo ole nyt jo teidän käsissänne?

Syytätte, että me nyt eläkkeellä olevat työikäisinä loimme epäoikeudenmukainen järjestelmän.

No nyt te olette työikäisiä ja teidän tehtävänä on tehdä siitä haluamanne.  Siitä vaan!

Mutta ei minunkaan sukupolveni siitä aloittanut, että vanhat ihmiset pitäisi poistaa maailmasta.  Meidän aikanamme he olivat samoja yhteiskuntakelpoisia ihmisiä kuin mekin.  Me hoidimme heidät parhaan taitomme mukaan ja niillä edellytyksillä, joita yhteiskunta silloin noudatti.  Oli sairaaloita ja vanhainkoteja ja suuri osa asui joko lastensa luona tai muuten heidän lähettyvillä niin, että heistä pidettiin huolta.

Kun olin lapsi, monessakin perheissä oli yhtenä jäsenenä mummo, joko isän tai äidin äiti.  Se oli ihan luonnollista.  Minunkin kaikki isovanhempani asuivat samassa taloudessa jonkun lapsensa kanssa.  

Minun toinen pappani nautti jo 60-luvulla kohtuuhyvää eläkettä valtiolta.  En minä kuullut kenenkään lapsistaan naukuvan, että se eläke kuuluisi ottaa häneltä pois ja antaa heille.  

Vierailija
97/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vingutaan, että el'äkeläiset jätti lapset tekemättä , mutta kuka ne oikeasti jättää tekemättä?

Tämä nykyinen lisääntymis-ikänen sukupolvi tietenkin.

Vielä 70-luvulla lapsia syntyi 60 000-70 000 vuosittain, nyt vaivaiset 40 000. 

Ja on vain sattumaa, että ehkäisy tuli laajempaan käyttöön 70-luvulla joten tietenkin syntyvyys laski. 

Eihän nykyäänkään kukaan tee lapsia, kun ei ole pakko, kun on olemassa ehkäisy.

Suuri syntyvyys on ajalta ennen ehkäisyä, eikä se ole minkään sukupolven syytä. Ihmiset ehkäiseen lapsen tulon, jos vaan voivat niin tehdä ja lapsia syntyy vähän.

Vierailija
98/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu vanhuksiin kohdistettuna vihapuheena.

Vierailija
99/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä eläkeläisiä meilläkin töissä jotka tekevät "olevinaan töitä" . Laahustavat muitten perässä ja voivottelevat , kun ei oikein jaksa  ja sitäkin paikkaa kolottaa.

Vierailija
100/134 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä ole koskaan vaatinut, että äitini olisi pitänyt antaa eläkkeensä minulle.  Äitini syntyi 1920-luvulla ja oli niin sanottu kotirouva koko ikänsä.  Isä kuoli nuorempana ja äiti sai hänestä pienehkön leskeneläkkeen, me lapset oltiin silloin jo aikuisia.

Myöhemmin hän sitten sai sen leskeneläkkeen päälle kansaneläkkeen, tai kaipa ne jollain lailla kompensoitiin keskenään.  Joka tapauksessa hän sai eläkkeinä suurin piirtein saman summan, kuin minä työstäni pienipalkkaisena kaupungin toimihenkilönä.  

Äitihän oli ollut myös sodassa, joten sai siitä sen pienen veteraanilisän myös.

Eipä ole tullut mieleenikään, että olisin alkanut äitiäni ja hänen ikätovereitaan haukkua loisiksi ja eläteiksi ja vaatia heiltä eläkkeitä pois ja antamaan ne minulle ja muille ikäisillemme!

Nykyaika sallii näköjään jo kaiken.  No, minä olen sairas enkä kovin pitkään enää ole täällä yhteiskunnan kuluna.  Vaikka toisaalta, jos eläisin pitkään ja kulutukseni olisi nykyistä luokkaa ja kenties vieläkin vähäisempää jatkossa, niin se kaikkihan sataisi sitten ainoan lapseni laariin.  Mielelläni sen hänelle soisin.

Olen niin tympiintynyt tähän nykyiseen  ahneus- ja ilkeilykulttuuriin, että lähden mielelläni sitten kun aika koittaa.  Siihen asti elelen hiljaiseloa kissani kanssa.  Lapseni perii sitten vielä senkin, jos sitä ennen joudun lähtemään.