Vanhusten itsekkyys on loputonta :(
Monet jatkavat töissä pitkälle yli työuran, vaikka olisi tiedossa, että hommaan rekryttäisi (nuorempi) seuraaja. Enää harva nykyeläkeläinen auttaa omia lapsiaan ruuhkavuosien lastenhoito- ym. haasteissa, tai auttaa lastenhoidon hankinnassa.
Omassa harrastusryhmässä on siellä yli 20 vuotta olleita vanhuksia, jotka eivät enää fyysisesti jaksa mutta eivät myöskään ymmärrä lopettaa, vaikka tilalle olisi tulossa nuorempia (mutta ei voida ottaa, koska kaikki eivät mahdu mukaan).
Esimerkkejä on lukemattomia! Tuleeko meistä nyt keski-ikäisistä yhtä ajattelemattomia ja itsekkäitä, kun olemme eläkkeellä, onko tässä kyse jostain iän myötä syntyvästä ominaisuudesta? Toivottavasti ei!
Kommentit (134)
Itte oon ollut pitkään sitä mieltä että eläkeikäiset on määrävä pysymään eläkkeellä, näin vapautuu yli 80 000 työpaikkaa nuorille, pääsevät perustamaan perheitä ja toivottavasti hoksaavat aikas nopsaan että makkarissa voi tehdä muutakin kuin nukkua...
Nauran. Jäin itse eläkkeelle heti kun oli mahdollista, ja mun tilalle ei otettu ketään.
Mua kaksi vuotta nuorempi työkaveri jäi myös heti alimmassa eläkeiässä pois. Ketään ei palkattu tilalle.
Nyt sieltä on eläköitynyt kolmaskin työkaveri. Ei ketään tilalle.
Siinä sen näkee teidän "vapautuvat työpaikkan ne."
Jep,näinhän se on.Itsellä alkaa eläköityminen häämöttää ja työnantaja on jo nyt huolissaan kenet saa tilalleni.
Harrastukset ovat hauskanpitoa, ei mitään urheilua, mun mielestä on ihana että ryhmissä on eri ikäisiä ihmisiä.
Miksi ihmisen pitäisi hoitaa lapsenlapset? Minusta ainakin riittää että on hoitanut omat lapsensa.
Olisi kiva tietää, että missä harrastusryhmässä on nuoria ja vanhoja sekaisin, niin ettei sinne mahdu kaikki haluavat? Asutko jossain peräkylällä, missä on vain yksi kuntosali tai vastaava?
Muuta isompaan kaupunkiin! Tilaa on harrastuspiireissä ja töitäkin löytyy eri tavalla. Esim. Helsingissä on kilpailu asiakkaista ja moni liikuntakeskus on mennyt konkurssiin koronan jälkeen. Asiakkaita ei vain riitä kaikkiin!
Vierailija kirjoitti:
Nauran. Jäin itse eläkkeelle heti kun oli mahdollista, ja mun tilalle ei otettu ketään.
Mua kaksi vuotta nuorempi työkaveri jäi myös heti alimmassa eläkeiässä pois. Ketään ei palkattu tilalle.
Ja henkilökuntaa haluttaisiin vähentää vielä lisää...
"Ajattelemattomia ja itsekkäitä", näyttää siltä että olet jo. Sinua ei siis auteta lastenhoidossa, ei rahallisesti ja työpaikatkin viedään ja kehtaavat vielä harrastaakin, kyllä elämäsi on karua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua että eläkkeellä voi ansaita jopa verottomasti.
Eikä voikaan.
Näitä eläkeläinen sitä-eläkeläinen tätä-aloituksia nyt tuntuu taas tulevan ku sieniä sateella.Liekkö sama aloittaja?Ehkä hieman siisti nyt ulosantiaan kun loinen tai syöpäläinen sanoja ei oo vielä käytetty.
Kyllä siellä työpaikoilla mahtuu olemaan eri ikäluokkienkin työntekijöitä.Vanhemmat opettaa nuorempiaan ja perehdyttävät työelämä taitoihin.Ihan alkaen asenteista siihen miten käyttäydytään asiallisesti asti.joillekin kun pelkästään ajoissa työpaikalle saapuminen on vaikeaa.myös yhteistyön tekeminen urakka porukassa on monelle uutta.itse tehnyt vuosikymmenet töitä nuorempien kanssa ja ei oo montaa täysin toivotonta kohdalle sattunut
Kaikki eläkeläisalennukset tulisi lopettaa. Näille ei löydy mitään perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Samoin meillä on käynyt. Eläkkeelle jäävän tilalle ei oteta uusia, vaan tehtävät jaetaan niille, jotka jäävät.
"Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, tulee valtava työvoimapula." Ei tullut.
sukulaiseni painaa täysillä 82 vuoden iässä, ajaa ympäriSuomea 2-3 kertaa viikossa tsekkaamassa miten asiat sujuu, eläkettä saa +2700 nettona/kk ja työ tulot on 180 000e/v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin meillä on käynyt. Eläkkeelle jäävän tilalle ei oteta uusia, vaan tehtävät jaetaan niille, jotka jäävät.
"Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, tulee valtava työvoimapula." Ei tullut.
silloin kun noin sanottiin, ei tiedetty nykyistä kehitystä vähemmän työvoimavaltaiseen suuntaan
Vierailija kirjoitti:
no en ole tommonen, älä yleistä!
AP on kyllä niin hukassa kuin olla voi. Nimittäin, ne tekevät töitä joilla on siihen kykyä ja halukkuutta, myöskin osaamista. Toiset tykkäävät asioida Kelassa.
Vierailija kirjoitti:
no en ole tommonen, älä yleistä!
Minkä takia aina löytyy joku minäminä ihminen, joka luulee kaikkien kirjoituksien olevan itselleen henkilökohtaisesti suunnattuja
Ei mene ihan niin. Työnantajana en jaksa loputtomiin katsoa kun se nuori työntekijä lääppii jatkuvasti sitä äly?puhelintaan tai juoruaa ja vetelehtiityökaverin kanssa. Vanhempi työntekijä omaa vastuuntuntoa eli haluaa työn tultua tehdyksi ja hyvin vaikka omalla ajallaan, nuorilla tipahtaa työrukkaset klo 16 tai 17 heti käsistä.
Työ täytyy tehdä HYVIN muuten loppuu maksavat asiakkaat ja niistähän se meidän kaikkien leipä on kiinni.
Aloittaja ei tälläkään kertaa keksinyt mitään järkevää jutunjuurta, nyt tällaisen heitti ilmoille. Odotti reaktioita. Ihme tapaus.