Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelija söi jääkaapissa olleet evääni. Miten tällaiset tilanteet kannattaa hoitaa?

Vierailija
05.01.2026 |

Tarvitsen nyt vertaistukea. Olin tänään töissä normaalisti, ja kun menin lounastauolla jääkaapille eväsrasiani oli kadonnut. Katsoin ympärilleni, ja huomasin rasian olevan tyhjänä tiskipöydän reunalla.

Kyselyn jälkeen selvisi, että toisen osaston työharjoittelija (jaamme taukotilan) oli luullut sen olevan yhteistä ruokaa. Kyseessä ei ollut mikään yksittäinen näkkileipä vaan ihan oikea lämmin ruoka, jonka olin tehnyt edellisenä iltana.

Työharjoittelija ei edes pahoitellut, totesi vain että oli nälkä, ja purjehti pois. Seisoin pöllämystyneenä siinä suu auki. Tulin nopeasti päätökseen, että selvitetään tämä suoraan esimiestemme tai vaikka hr:n kanssa - jos menen itse tätä harjoittelijaa sättimään, niin hän ei välttämättä tajua tehneensä väärin (olen vain tiukkis Karen ym., jos alan nälkäkiukussa huutamaan). En tunne häntä, enkä saanut siinä kymmenen sekunnin vuorovaikutuksen aikana kiinni onko hän vaikka lievästi kehityvammainen.

Siis onko tämä teidänkin mielestänne täysin ennenkuulumatonta käytöstä? Vai onko jossain jotenkin normaalia, että syödään muiden eväitä ja kohautetaan olkia? 

Miten te muut olisitte reagoineet?

Kommentit (202)

Vierailija
21/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaisin niin lujaa et kaikki kuulee. Multa on syöty eväät ja ai auta armias kun mä vihastuin, kun ei mulla muuta sille päivälle ollu. Ja tiesin kuka söi,koska olin sellaisessa paikassa töissä, et sitä keittiötä käytti minun lisäkseni yksi ihminen. Ja toisessa paikassa kerran joku oli kans ottanu mun eväsrasian jääkaapista. Siellä oli kaks samanlaista rasiaa ja jäljelle jäi samanlainen rasia jossa oli jonkun muun ruuat. No mä olin kuiten ehtinyt syömään jo ja rasiassa oli jäljellä enää vähän. Joku siis vei rasian kotiinsa, eikä rasia edes palautunut.

Vierailija
22/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita jekku seuraavaan ruoka rasiaan. laksatiivia. syöt sitten eri eväät itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa maustat evääsi laksatiiveilla ja itse lounastat ravintolassa.

Vierailija
24/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä toisten eväiden syöjiä on joka paikassa. Minulta pöllittiin kahvimaidot. Ei auttanut heippalaput, niin seuraavaksi pistin purkkiin risiiniöljyä. Jäi varas kiinni ja siihen loppui maidon varastaminen.

Miten varas jäi kiinni, kysyikö kuka on laittanut risiiniöljyä vai miten jäi?

Vierailija
25/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä n 25 hengen työyhteisössä jokainen varusti eväslaatikkonsa nimellä. En muista että kukaan olisi toisten eväitä syönyt koskaan.

Vierailija
26/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidin niin että pysäytin kyseisen yksilön ja kerroin että hän oli syönyt evääni ja sitten kerroin paljonko hän on rahallisesti velkaa minulle, että voin käydä ulkona syömässä ruokatunnilla. Joten kaivapa kuvetta. Sitten sanoin että jos tekee sen uudestaan teen hänestä ilmoituksen. 

Joo nyt on asennetta! Työpaikat on aina umpivittumaisia, joten sinne mennään aina lähtökohtaisesti uho päällä ja nyrkit jo puoliksi pystyssä! Jess!

Vierailija
27/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako firma harkkarille palkkaa? Jos ei niin olisin harjoittelijana tehnyt samoin. Nälkä siinä tulee ja jos tukikuut on jo menneet niin pyhällä hengelläkä pitäisi selvitä.

Mutta noin niinkuin lähtökohtaisesti niin moukkamaistahan tuo on ja ilmoittaisin hr:ään ettei tyäpaikan säännöt ole selkeitä tyypille. 

Vierailija
28/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita jatkossa sun eväsrasiaan nimi ja kirjoita vielä 'ei saa ottaa'. 

Vierailija
29/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on selvää että hän tiesi mitä teki, koska ei edes pyytänyt anteeksi. 

Paras neuvo oli jo yllä: puhu tyypille, vaadi korvausta rahassa, ja sitten sanot, että ensi kerralla ei saa armoa, vaan ilmoitat varkaudesta esimiehelle. 

Vierailija
30/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelijan ohjaajalle ilmoitus että varasti ruokaan, samoin ilmoitus koululle

Vierailija
31/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet harjoittelijan kengät vessaan ja kuset niihin. Sitten palautat naulakkoon muihin miehinä ja naisina.

Vierailija
32/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi luulla, että jääkaapissa rasiassa oleva ruoka on yhteistä ruokaa? Kenen oli ajatellut siellä kokkailevan ja laittaneen ruoan rasiaan? Ihan käsittämätön selitys. 

Selvää uhmaa ja rajattomuutta. Juuri heitä, joiden kasvatus on sellaista, että mitään ei ole koskaan kielletty. Tekevät mitä huvittaa. 

Vierailija
33/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväisiin laksatiivia ja pari pyyhkäisyä ulostetta esim. leivänväliin.

Vierailija
34/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tosi outoa.

Itse olin töissä paikassa, jossa samaa keittiötä käytti yli 50hlö. Eväissä ei ollut nimilappuja, mutta aina olivat tallella.

Selkeästi tyyppi ei ota vastuuta teostaan tms. 

Vierailija
35/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi kunnolla näkyviin rasian (eväiden päälle!)

Näin meillä toimitaan!

Vierailija
36/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin joka päivä kysymässä kaikkien kuullen, että kenen ruuat aiot syödä tänään ja milloin maksat ruokani.

Vierailija
37/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laita jekku seuraavaan ruoka rasiaan. laksatiivia. syöt sitten eri eväät itse.

Entäpä jos pettää muisti ja homma meneekin päinvastoin?

Vierailija
38/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyyppi ensi kertaa työelämässä, voi olla hämärtynyt käsitys mitä kaikkea työetuihin kuuluukaan. Voi myös olla että on joskus katsonut että "onpas tuolla jääkaapissa paljon eväitä, ei kukaan huomaa jos sieltä vähän otan" tajuamatta että jokaisella työntekijöillä on siellä vain se oma ruoka mukana ja näpistys havaitaan heti.

Lähtisin siitä että kyseessä on tietämättömyys/tyhmyys ja yrittäisin lähestyä tilannetta aluksi ystävällisesti. Ehkä jopa ohjeistaen mikäli tyyppi ei todellakaan tajua edes perusasioita.

"Hei, en tiedä onko sinulle kerrottu vielä ruokailukäytännöistä, mutta täällä on tapana että joko tuo oman ruokansa kotoa ruokatuntia varten tai syö XX henkilöstoravintolassa  omaan laskuunsa, sillä työnantajamme ei tarjoa meille lounasta vaan se on kustannettava itse. Kun söit silloin X päivänä minun evääni tuossa, niin sopisiko sulle että tuot minulle vastaavasti lounaan vaikkapa huomenna niin oltaisiin tasoissa?".

Vierailija
39/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä toisten eväiden syöjiä on joka paikassa. Minulta pöllittiin kahvimaidot. Ei auttanut heippalaput, niin seuraavaksi pistin purkkiin risiiniöljyä. Jäi varas kiinni ja siihen loppui maidon varastaminen.

Miten varas jäi kiinni, kysyikö kuka on laittanut risiiniöljyä vai miten jäi?

Paskat tuli housuun kesken työpäivän, ei ehtinyt vessaan. Sanoin ihan suoraan, että älä enää juo toisten maitoja.

Vierailija
40/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö siellä avata suu ja sanoa myös harjoittelijoille että eväät ei ole yhteisiä ja jokainen ottaa omat eväät. Nimi myös eväsrasian päälle. Yks työkaveri osti leipäpaketin ja margariinin töihin, oli joku mennyt syömään leivät, kyllä siitä pomot sitten sanoi kaikille että jokainen tuo omat eväät 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi