Työharjoittelija söi jääkaapissa olleet evääni. Miten tällaiset tilanteet kannattaa hoitaa?
Tarvitsen nyt vertaistukea. Olin tänään töissä normaalisti, ja kun menin lounastauolla jääkaapille eväsrasiani oli kadonnut. Katsoin ympärilleni, ja huomasin rasian olevan tyhjänä tiskipöydän reunalla.
Kyselyn jälkeen selvisi, että toisen osaston työharjoittelija (jaamme taukotilan) oli luullut sen olevan yhteistä ruokaa. Kyseessä ei ollut mikään yksittäinen näkkileipä vaan ihan oikea lämmin ruoka, jonka olin tehnyt edellisenä iltana.
Työharjoittelija ei edes pahoitellut, totesi vain että oli nälkä, ja purjehti pois. Seisoin pöllämystyneenä siinä suu auki. Tulin nopeasti päätökseen, että selvitetään tämä suoraan esimiestemme tai vaikka hr:n kanssa - jos menen itse tätä harjoittelijaa sättimään, niin hän ei välttämättä tajua tehneensä väärin (olen vain tiukkis Karen ym., jos alan nälkäkiukussa huutamaan). En tunne häntä, enkä saanut siinä kymmenen sekunnin vuorovaikutuksen aikana kiinni onko hän vaikka lievästi kehityvammainen.
Siis onko tämä teidänkin mielestänne täysin ennenkuulumatonta käytöstä? Vai onko jossain jotenkin normaalia, että syödään muiden eväitä ja kohautetaan olkia?
Miten te muut olisitte reagoineet?
Kommentit (202)
No ei musta kovin iso juttu. En tekisi numeroa, ellei toistuisi.
Törppö varmaan muissakin asioissa ja työelämän jatkonäkymät ovat huonot
Vierailija kirjoitti:
Lopettamalla provoilu.
Kuule kyllä tällaista on tapahtunut maailman sivu. Aina on niitä jotka luulee että muiden asiat on häntä varten. Loisia nuo on, sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitat niihin eväsrasioihisi selkeästi näkyvälle paikalle nimesi. Ei se sen vaikeampaa ole. Ja turha esimiehelle kannella. Selvitätte asian kahden kesken, kuten sivistyneet ihmiset. Aikuisuus edellä työelämässä.
Ja heti alapeukun pistit.
Maitopurkit kepenee kyllä, mutta eväsrasiat? Mies vai nainen?
aika idiootti harjottelija jos jääkaapissa on eväsrasia niin luulee että se on kaikille
Vierailija kirjoitti:
Laitat niihin eväsrasioihisi selkeästi näkyvälle paikalle nimesi. Ei se sen vaikeampaa ole. Ja turha esimiehelle kannella. Selvitätte asian kahden kesken, kuten sivistyneet ihmiset. Aikuisuus edellä työelämässä.
Esimiehen vastuulla tietysti työpaikan asiat. Vai taidat itse olla niitä jotkasyö muiden eväät
Oma kokemus. Yhden työpaikan ruokailutilan pöydällä oli iso ketsuppipullo, kun menin omine eväineni pöydän ääreen istumaan.. Pöydän ääressä istui jotain erityisprojektia tekevä nuorimies, joka laittoi ketsuppia omaan eväsruokaansa, joten kysyin, saanko lainata hieman ketsuppiasi. Kaveri totesi, joo totta kai ja ojensi ketsuppipullon minulle. Laiton sitten reilun purkauksen ketsuppia omaan eväsannolseeni.
Kun huoneeseen alkoi tulla lisää väkeä, erityisprojektia tekevä kaveri otti eväskipponsa ja lähti omaan työhuoneeseensa.
Vähän ajan päästä eräs työntekijä tuli pöydän ääreen ja sanoi, taas on tuo minun ketsuppipullo pöydällä. Tunnustin ottaneeni pullosta ketsuppia, koska olin luullut, että se oli juuri pöydästä poistuneen nuorenmiehen, jolta olin luvan kysynyt. Ketsuppipullon omistaja antoi minulle anteeksi ja jatkoi sanomalla, nyt taisi selvitä, minne minun ketsupit ja mausteet ovat kadonneet.
Aika härskiä varastaa muilta ja jakaa sitä muiden asiasta tietämättömien kanssa. Onneksi kaveri sai projektinsa nopeasti valmiiksi ja lähti pois talosta.
Vierailija kirjoitti:
aika idiootti harjottelija jos jääkaapissa on eväsrasia niin luulee että se on kaikille
Ei kukaan oikeasti luule. Ihan tietoisesti on tuon tehnyt.
Sattuuhan noita silloin tällöin. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen vastuulla tietysti työpaikan asiat. Vai taidat itse olla niitä jotkasyö muiden eväät
Sinulla, ystävä kallis, taotaa olla todella paha olla omissa nahoissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön työpaikan ruokalassa. Valvonta-aterian lasten kanssa. En tarvitse omia eväitä. Olen koulunkäynninohjaaja.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä n 25 hengen työyhteisössä jokainen varusti eväslaatikkonsa nimellä. En muista että kukaan olisi toisten eväitä syönyt koskaan.
Eikai vakituiset syökään mutta tässä oli työharjoittelija. TE keskus voisi neuvoa näitä joita oikeisiin työpaikkoihin laittaa.
Aina ihmetellyt näitä toisten eväiden syöjiä. Miten ne uskaltaa.. Ne eväät usein on jossain kotikutoisessa nukkaviereussa kulhossa ja sisältävät jotain epämääräistä mössöä. Miksi sitä kukaan lähtisi varastamaan. Parhaassa tapauksessa maustunut useita viikkoja työpaikan jääkaapissa ja ahne vaan ottaaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä edes mitä aikuisuus on.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla pomo luuli juuri noin👿
Ööh, lukiko siinä sinun nimi? Jos ei lukenut niin et voi syyttää ketään että luuli sen olevan yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako firma harkkarille palkkaa? Jos ei niin olisin harjoittelijana tehnyt samoin. Nälkä siinä tulee ja jos tukikuut on jo menneet niin pyhällä hengelläkä pitäisi selvitä.
Mutta noin niinkuin lähtökohtaisesti niin moukkamaistahan tuo on ja ilmoittaisin hr:ään ettei tyäpaikan säännöt ole selkeitä tyypille.
Eihän ne eväät ole firman vaan yksittäisen työntekijän, joten miksi hemmetissä harjoittelijalla olis joku oikeus syödä ne "kostaakseen" firmalle palkatonta harjoittelua? Ja pyhällä hengelläkö sen eväiden omistajan sitten pitää selvitä?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi luulla, että jääkaapissa rasiassa oleva ruoka on yhteistä ruokaa? Kenen oli ajatellut siellä kokkailevan ja laittaneen ruoan rasiaan? Ihan käsittämätön selitys.
Selvää uhmaa ja rajattomuutta. Juuri heitä, joiden kasvatus on sellaista, että mitään ei ole koskaan kielletty. Tekevät mitä huvittaa.
Voin kuvitella vähän läskin takkutukkaisen maailmannavan, joka ei ole edes aikomusta päätyä mihinkään työhön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä edes mitä aikuisuus on.
-eri
Jaa, minkä ikäisenä pidät meikää? Olen 48, eli jotain olen todellakin jo oppinut aikuisuudesta.