Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön

Vierailija
04.01.2026 |

perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.

Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin. 

Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.

Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.

Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?

Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.

Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.

Kommentit (234)

Vierailija
141/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut työpaikoilla. Suureen ääneen ilmoittavat esim 30- synttäreistään, myös vauvan saaneita, valmistuneita jne. muistetaan . Kerätään lahjakorttiin rahat, myös kukkakimppu. Nämä moukkaääliöt ottavat muistamiset itsestään selvinä vastaan.

Koskaan ei kuitenkaan tule työkavereille mitään tarjoilua. Ennen jokainen, jolle jotakin muistamista tarjottiin työkavereiden toimesta, tarjosi koko henkilölle kakkukahvit myöhemmin.

Näille ei ole kotona neuvottu mitään käytöstapoja. Tottuneet vain saamaan.

Minulla on takana jo 46 vuotta työelämää enkä muista, että koskaan olisi odotettu yhteisön antamaan lahjaan mitään kahvitteluvastiketta. Jokainen tiesi, ettei se vauvan saanut tule täytekakku ja vauva kainalossa 40-100 hengen työyhteisöä kahvittamaan eikä sitä todellakaan odotettu! Lahja on täysin vapaaehtoinen, siihen ei odoteta mitään vastinetta, koska jokaiselle vuorollaan tuli eteen juhlahetkiä, jolloin muut muistivat pienellä lahjalla.

Vierailija
142/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan teetä ja sympatiaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuttaessa kysyn kohteliaasti että tuonko jotain tullessani. Jos ei ole kahvipöydässä mitään kun menen, huomautan että olisin voinut sittenkin tuoda vaikka keksejä. 

Antaa kiltin täti-ihminen vaikutelman mutta samalla opettaa kutsujalle että olisi hyvien tapojen mukaista tarjota kutsutuille edes jotain pientä.

Olipa harmi että oli vain teetä tarjolla ja jäi paha mieli aapeelle.

N~50

Vierailija
144/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jotain keksipaskaa tarjota? Kolmasosa aikuisista on ylipainoisia eikä tarvitse yhtään ylimääräistä keksiä. Kahvi/tee riittää hyvin.

Vierailija
145/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa hiukan siltä, että tosiaan tapakulttuuria nuorisolla on vain toisin päin. Jotkut jopa kommentoivat, että  jos kerran tarjotaan tai mistä hyötyy eniten. Itsellä ei tietenkään ole tarvetta tarjota muille. 

Vierailija
146/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On omituista, ehkä jopa vihamielistä, olla tarjoamatta mitään teen kanssa, varsinkin kun kyseessä oli sovittu vierailu. 

Itse tarjoan aina vähintään kahvia tai teetä sekä pientä suolaista tai makeaa, usein viiniä tai muun drinkin ja nälkäiselle aterian. Luonani ei ole myöskään pakko syödä pelkästä kohteliaisuudesta, tunnen ihmisiä jotka ovat tarkkoja ruoka-ajoistaan. 

N46, juuret Itä-Suomessa

Vierailija
147/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisipiirakat on hyviä ja edullisia tarjottavia, halvimmat vaikka Rainbow piirakat paketti 6kpl vähän yli euron, niitä yleensä ostan jos vieraita on tulossa tai ostan pakaste riisipiirakoita. Yleensä koitan jotain tarjottavaa järjestää.

Minä en tykkää riisipiirakoista, saan niistä pahan närästyksen.

Sinulle ei niitä nyt tarjottukaan:::))

Mutta jos tarjotaan, niin saan närästyksen!!!

Vierailija
148/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä keksit maksavat vain euron paketti? Minä ostan Kantolan kaurakeksejä ja muistaakseni ovat noin 2,50 euroa paketti.

Esim. S-ryhmän Coop-merkin suklaapäällysteisiä keksejä saa n. eurolla.

Maistuuko ne muulle kuin pahville, kuten halvoilla kekseillä on tapana?

Vierailija
149/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaxuhaleja

Vierailija
150/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jotain keksipaskaa tarjota? Kolmasosa aikuisista on ylipainoisia eikä tarvitse yhtään ylimääräistä keksiä. Kahvi/tee riittää hyvin.

Kaksi kolmannesta ei ole, joten kyllä pullaa, keksejä, kakkua ja kääretorttua pitää pöydässä olla!

Vierailija
151/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On omituista, ehkä jopa vihamielistä, olla tarjoamatta mitään teen kanssa, varsinkin kun kyseessä oli sovittu vierailu. 

Itse tarjoan aina vähintään kahvia tai teetä sekä pientä suolaista tai makeaa, usein viiniä tai muun drinkin ja nälkäiselle aterian. Luonani ei ole myöskään pakko syödä pelkästä kohteliaisuudesta, tunnen ihmisiä jotka ovat tarkkoja ruoka-ajoistaan. 

N46, juuret Itä-Suomessa

Minä olen absolutisti, joten viinit ja drinkit saat juoda ihan itse.

Vierailija
152/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on epämiellyttävää, kun kylään tulija tuo jotain "tuomisia". Elämä on muutenkin niin hektistä, että on täysin järjetöntä viettää puolin ja toisin kaupassa yhtään ylimääräistä aikaa miettien mikä keksi tai kahvipaketti kullekin on mieluista. Tulkaa kiltit ilman mitään ruokalahjoja kylään, haluan nähdä teidät enkä jotain vaivaannuttavaa Juhlamokkaa (en omista kahvinkeitintä) tai pahoja "herkkuja".

N42

Vierailija
153/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä keksit maksavat vain euron paketti? Minä ostan Kantolan kaurakeksejä ja muistaakseni ovat noin 2,50 euroa paketti.

Emännän/isännän tehtävä on tarjota. Vieraan ehdoton velvollisuus on olla halveksumatta tarjottua. Kieltäytyä toki voi, mutta kohteliaasti. Jos ei halua yhtään mitään, edes kahvia, on kohteliasta hyväksyä edes lasi vettä ja vaikka vain pyöritellä sitä hieman. Kahvi voi olla halvinta ja kuppi kulunut, tarjottava vaikka paljas hapankorppu. Ele on tärkein ja sitä tulee arvostaa. Nämä ovat ikiaikaisia asioita koko ihmislajille. 

Vierailija
154/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46, juuret Itä-Suomessa

Minä olen absolutisti, joten viinit ja drinkit saat juoda ihan itse.

Lisäksi näytät olevan trolli :)

Jos et ole, ehdotan, että opettelet kauniin repliikin ei kiitos -sillä selviää pitkälle elämässä. Tässä samalla vaivalla vinkki riisipiirakkatrollille. Myös kiitos ja anteeksi on hyvä osata, vaikka yhä harvempi niitä nykyään käyttää. 

Eri

Vierailija
155/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuttaessa kysyn kohteliaasti että tuonko jotain tullessani. Jos ei ole kahvipöydässä mitään kun menen, huomautan että olisin voinut sittenkin tuoda vaikka keksejä. 

Antaa kiltin täti-ihminen vaikutelman mutta samalla opettaa kutsujalle että olisi hyvien tapojen mukaista tarjota kutsutuille edes jotain pientä.

N~50

Mikä hyvä tapa tätä edellyttää? Jos kutsun teelle, tarjoan teetä, en muuta, koska en ole mitään muuta luvannut. Jos kutsun lounaalle, tarjoan lounaan alkupala+pääruoka+jälkiruokakahvit. Jos sovitaan, että tuttu tuo lainaamani kirjan klo 14, niin en tarjoa mitään, koska en kutsunut kahville tai teelle, kutsuin tuomaan kirjan.

Hyviin tapoihin kuuluu sekin, että ottaa huomioon, miksi on kutsuttu jonkun luo. Jos teelle/kahville, niin miksi olisi muuta tarjolla?

Vierailija
156/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emännän/isännän tehtävä on tarjota. Vieraan ehdoton velvollisuus on olla halveksumatta tarjottua. Kieltäytyä toki voi, mutta kohteliaasti. Jos ei halua yhtään mitään, edes kahvia, on kohteliasta hyväksyä edes lasi vettä ja vaikka vain pyöritellä sitä hieman. Kahvi voi olla halvinta ja kuppi kulunut, tarjottava vaikka paljas hapankorppu. Ele on tärkein ja sitä tulee arvostaa. Nämä ovat ikiaikaisia asioita koko ihmislajille. 

Älä höpise joutavia!

Vierailija
157/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi olla jotain keksiä tms? Pullatarjoilut ovat vanhemman väen juttuja. Omassa ystäväpiirissä (n. 50v molemmin puolin) saatetaan kyläillä ja nimenomaan teekupin äärellä. Olisi outoa, jos joku tunkisi siihen jotain erillistä tarjottavaa, ellei kyse olisi juhlasta. 

Vierailija
158/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnetonta oli mennä suurperheeni kanssa kylään kertaluontoisesti vastavuoroisesti yhdelle sukulaiselle, joka mielellään tuli puolisonsa kanssa meille täysihoitoon useaksi päiväksi joka vuosi ja useamminkin. Tällä sukulaisella oli pitkästä matkasta tulevalle kuusihenkiselle perheelle varattuna yksi Vaasan hikinen suorakaiteen muotoinen mustikkapiirakka. Onneksi minulla oli vielä eväsvoileipiä kaikille valmiiksi tehtynä. Muuten oltaisiin kuoltua nälkään. Tämä sukulainenkin veteli hyvällä ruokahalulla sellaisen. 🤯

Jotkut vaan lokkeja, eivät muuksi muutu. 

Vierailija
159/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N~50

Mikä hyvä tapa tätä edellyttää? Jos kutsun teelle, tarjoan teetä, en muuta, koska en ole mitään muuta luvannut. Jos kutsun lounaalle, tarjoan lounaan alkupala+pääruoka+jälkiruokakahvit. Jos sovitaan, että tuttu tuo lainaamani kirjan klo 14, niin en tarjoa mitään, koska en kutsunut kahville tai teelle, kutsuin tuomaan kirjan.

Hyviin tapoihin kuuluu sekin, että ottaa huomioon, miksi on kutsuttu jonkun luo. Jos teelle/kahville, niin miksi olisi mu

No johan sulla lähti kontekstista.

Tää ihminen taisi vastata ihan aloittajan viestiin eikä sun kirjan palautus käyntiin 

Kyllä mäkin kysyn että tuonko kylään mennessä jotain, mulle mun äiti opetti että on hyvää käytöstä kun on tuliainen kiitokseksi emännälle tai isännälle, vaikka kahvipaketti. Joo, tosin ei silloin jos palautan vaan kirjan mikä on ihan eri asia kuin mistä tässä ketjussa on ees kyse.

Vierailija
160/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap ja muut samanlaisia kokevat, säästätte vuodessa sen 50 e kun ette enää kutsu itseänne kylään. Turha rasittaa itseään tuollaisilla urpoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme