Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön
perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.
Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin.
Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.
Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.
Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?
Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.
Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.
Kommentit (234)
Saman olen huomannut työpaikoilla. Suureen ääneen ilmoittavat esim 30- synttäreistään, myös vauvan saaneita, valmistuneita jne. muistetaan . Kerätään lahjakorttiin rahat, myös kukkakimppu. Nämä moukkaääliöt ottavat muistamiset itsestään selvinä vastaan.
Koskaan ei kuitenkaan tule työkavereille mitään tarjoilua. Ennen jokainen, jolle jotakin muistamista tarjottiin työkavereiden toimesta, tarjosi koko henkilölle kakkukahvit myöhemmin.
Näille ei ole kotona neuvottu mitään käytöstapoja. Tottuneet vain saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut työpaikoilla. Suureen ääneen ilmoittavat esim 30- synttäreistään, myös vauvan saaneita, valmistuneita jne. muistetaan . Kerätään lahjakorttiin rahat, myös kukkakimppu. Nämä moukkaääliöt ottavat muistamiset itsestään selvinä vastaan.
Koskaan ei kuitenkaan tule työkavereille mitään tarjoilua. Ennen jokainen, jolle jotakin muistamista tarjottiin työkavereiden toimesta, tarjosi koko henkilölle kakkukahvit myöhemmin.
Näille ei ole kotona neuvottu mitään käytöstapoja. Tottuneet vain saamaan.
# henkilöstölle
Huono oli emäntä. Itse tarjoilen aina jotain vieraille. Perusjuttuja.
Kun mun kaveri tulee kylään niin tarjoan karjalanpiirakan munavoilla ja pullan ellei hän tuo marjapiirakkapalaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauas matkustit heitä näkemään ja kauanko vierailu kesti?
Jos joku tuttu tulisi esim parin tunnin matkan sisältä käymään tunniksi, niin en minä mitään tarjoiluja järjestäisi. Tarjoilut kuuluvat minusta juhliin.
N50+ HKI
Tarkoitatko parin tunnin matkaa yhteen suuntaan? Yhteensä neljä tuntia matkoihin ja tunnin vierailu?
Sanoisin, että sinun tapaamisesi ei ole tuollaisen vaivan arvoista - tarjoiluiden kera tai ilman!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauas matkustit heitä näkemään ja kauanko vierailu kesti?
Jos joku tuttu tulisi esim parin tunnin matkan sisältä käymään tunniksi, niin en minä mitään tarjoiluja järjestäisi. Tarjoilut kuuluvat minusta juhliin.
N50+ HKI
Tarkoitatko parin tunnin matkaa yhteen suuntaan? Yhteensä neljä tuntia matkoihin ja tunnin vierailu?
Sanoisin, että sinun tapaamisesi ei ole tuollaisen vaivan arvoista - tarjoiluiden kera tai ilman!
Hellsinkiläiset ovat aina olleet moukkia.
Millainen koulutus aloittajan sukulaisnuorilla on?... Luulisi että sivistynyt ihminen kyllä ymmärtää tarjoilun
Vierailija kirjoitti:
Riisipiirakat on hyviä ja edullisia tarjottavia, halvimmat vaikka Rainbow piirakat paketti 6kpl vähän yli euron, niitä yleensä ostan jos vieraita on tulossa tai ostan pakaste riisipiirakoita. Yleensä koitan jotain tarjottavaa järjestää.
Minä en tykkää riisipiirakoista, saan niistä pahan närästyksen.
Vierailija kirjoitti:
Teemuki/teekannu ja omena- tai mandariinivati ja itseleivotut sämpylät sekä kasvimargariini olisivat ainakin minusta täydelliset tarjottavat.
Pullakahvit tai ei mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos heillä ei ollut varaa sen enempään?
Ihan jokaisella on varaa leipoa jokin piirakka ja ostaa parilla eurolla keksejä.
Miksi leipoa itse piirakka, kun kaupan hyllyt ovat täynnä valmiita piirakoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemuki/teekannu ja omena- tai mandariinivati ja itseleivotut sämpylät sekä kasvimargariini olisivat ainakin minusta täydelliset tarjottavat.
Nämä eivät paljon maksa. Teepussit 1 s, sämpylät n. 50 s, margariinirasia 40 s, hedelmät 1e. En itse pidä siitä, että tarjolla on makeita leivonnaisia yms, joita olisi "pakko" maistaa kohteliaisuussyistä.
Jos tarjolla ei ole makeita leivonnaisia, en syö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvimargariini hahhahaa, täydellistä??
Kyllä kasvismargariini aina voin voittaa!!!
Oliko ajankohta sovittu vähän ennen vierailuasi?
Vai onko niin, että puhuitte pari kuukautta sitten asiasta viimeksi, ja lompsuttelit kylään etukäteen ilmoittamatta silloin kun sun teki mieli mennä turisemaan.
-
Kyllä meillä aina vieraalle kahvi/tee ja jotain tarjottavaa kaapista löytyy. Aina. Kyse on kasvatuksesta ja kohteliaisuudesta.
Karjalainen vieraanvaraisuus on vaillla vertaa. Pöytä laitetaan koreaksi.
Etelä-Pohjanmaan vieraanvaraisuus on legenda, siellä vieras otetaan vastaan kuin kuningas (esim kodissa saattaa yöpyviä vieraita varten olla oma pieni talo ja vieraalle annetaan "läksiäieväät, leipomuksia, mitä milloin", se on jotain uskomatonta siellä jos kyläilee. )
Ihme kasvattamattomia moukkia tuollaiset ystävät mitkä ei älyä vieraitaan kestitä.
Yökylässä Janne Kataja-tv sarja näytti että vieraanvaraisuutta suomesta ja suomalaisista kyllä löytyy!
Jos minä menisin kylään, niin kyllä pöydässä pitää vähintään käpykakku olla kahvin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä kestikievaria. Ei mun piireissä kukaan pidä .
Jokun kutsuminen kylään ja nimenomaan kutsuminen (ap keronansa mukaan meni kylään kutsuttuna), ei ihan ole samaa kuin kestikievarin pitäminen. Sinä nyt et varmaan ketään koskaan kutsutaan, todennäköisesti et edes avaisi ovea kenelläkään, kun asenteesi on tuollainen.
Ap:n kysymykseen vastauksena; itse en todellakaan kohtaisi tarjota pelkkää teetä, jos olen kutsunut jonkun kylään. Pöydän ei tarvitse notkua tarjottavista, mutta kyllä nyt yleensä pientä suolaista ja pientä makeaa tarjoan sen teen tai kahvin kanssa.
Vieläkö joku käy kylässä? Eikö se ole viime vuosituhannen juttuja?
Kaveri kävi just hakemassa joululahjansa ja kahvilla. Totta ihmeessä kaivoin pakasteesta kääretorttua tarjottavaksi.
Joo, tiedän tiedän. Ei tietenkään palstalaisille pakastesulatettu kääris olisi kelvannut, mutta meille kelpasi mainiosti.
Totta ihmeessä jotain tarjotaan. Onpa tylyä sakkia osa palstalaisista vierailleen.
N54
Riippuu. Itse käynyt kahvilla kavereilla ja tosiaan kyse ollut kahvista. Joskus sattunut olemaan joku keksipaketti niin olen ollut iloisesti yllättynyt. Olen siis gluteeniton niin tottunut juomaan vain ne kahvit.
En siis pahastu tarjoilusta (kunhan ei pakoteta syömään mitään), mutta en valitakaan.
Yleensä kun en mene ihmisille syömään, vaan nauttimaan seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisipiirakat on hyviä ja edullisia tarjottavia, halvimmat vaikka Rainbow piirakat paketti 6kpl vähän yli euron, niitä yleensä ostan jos vieraita on tulossa tai ostan pakaste riisipiirakoita. Yleensä koitan jotain tarjottavaa järjestää.
Minä en tykkää riisipiirakoista, saan niistä pahan närästyksen.
Sinulle ei niitä nyt tarjottukaan:::))
Esim. S-ryhmän Coop-merkin suklaapäällysteisiä keksejä saa n. eurolla.