Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön

Vierailija
04.01.2026 |

perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.

Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin. 

Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.

Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.

Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?

Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.

Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.

Kommentit (234)

Vierailija
181/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On omituista, ehkä jopa vihamielistä, olla tarjoamatta mitään teen kanssa, varsinkin kun kyseessä oli sovittu vierailu. 

Itse tarjoan aina vähintään kahvia tai teetä sekä pientä suolaista tai makeaa, usein viiniä tai muun drinkin ja nälkäiselle aterian. Luonani ei ole myöskään pakko syödä pelkästä kohteliaisuudesta, tunnen ihmisiä jotka ovat tarkkoja ruoka-ajoistaan. 

N46, juuret Itä-Suomessa

Minä olen absolutisti, joten viinit ja drinkit saat juoda ihan itse.

Luuletko, että pakotan? Jos tiedän vieraani olevan absolutisti tai autolla liikenteessä, en tietenkään edes tarjoa. Tarjotustakin voi toki kieltäytyä, en tuputa. Moni vieraani ottaa mielellään lasin viiniä, portviiniä tai vaikka GT:n. Ei ole vielä kenenkään elämä sortunut raiteiltaan. 

Sama

Ei pidä antaa pirulle pikkusormea, saattaa viedä koko käden ja loppuelämä menee rappioalkoholistina.

Vierailija
182/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä trollaamista siinä on, jos mainitsee että riisipiirakat närästää? Niin ne ovat minulle tehneet niin kauan kuin muistan. Jos vielä kahvia pitäisi niiden kanssa juoda, niin sisukseni kiehuvat.

Osaat varmaan tämän kertoa kauniimmin, kun kyläilet. Ystäväsi varmaan jo tietävätkin, mitä voit syödä ja mitä et. Minä olen gluteeniton, mutta en ole täyttänyt keskustelua riehumalla siitä, että saisin pahan ihottuman itseleivotuista sämpylöistä tai pullapitkosta. 

Tarjoamisesta ei muuten saa kukaan närästystä tai ihottumaa, vaan vasta syömisestä. Täällä keskustellaan vieraanvaraisuuden periaatteesta, ei erityisruokavalioista. 

Kiitos tietoiskusta. Tyhmä pääni viisastui prosentin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen nuori skupolvi ei ymmärrä mitään vieraanvaraisuudesta.  Muutenkin ruoan kanssa pelataan aivan kohtuuttomasti.

Vierailija
184/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole tarjoillut vieraille mitään enkä ole muiden tuputuksia vastaanottanut ollessani vieraana.

En tiedä kuka riemuidiootti on tuollaisenkin tavan keksinyt, varmaan joku etelän hetelmä tai ruåttalainen

Vierailija
185/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen nuori skupolvi ei ymmärrä mitään vieraanvaraisuudesta.  Muutenkin ruoan kanssa pelataan aivan kohtuuttomasti.

Ei pidä yleistää. Hyvän kotikasvatuksen saaneet nuoret ymmärtävät olla vieraanvaraisia ihan oma-aloitteisesti.

Vierailija
186/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen geriatrisen pään milleniaali, eikä ole ystävien kanssa koskaan ollut tapana järjestää vieraille mitään tarjoiluja. Ainoastaan pitkän matkan takaa tulleille.

Vierailija
187/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vieraita kutsutaan istumaan tunneiksi kuivin suin ja tyhjin vatsoin? 

Ei ihme, että monet kärsivät ystävien puutteesta, jos kotiin asti vaivautuville vieraille ei tarjota mitään vierasvaraa.

Vierailija
188/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauas matkustit heitä näkemään ja kauanko vierailu kesti?

Jos joku tuttu tulisi esim parin tunnin matkan sisältä käymään tunniksi, niin en minä mitään tarjoiluja järjestäisi. Tarjoilut kuuluvat minusta juhliin.

N50+ HKI

Jos vaikka lähtisin klo 9 aamulla ajelemaan parin tunnin matkaa, söisin aamupalan klo 8.30 viimeistään. Sitten kyläilisin tunnin klo 11-12, olisi siinä vaiheessa jo kyllä nälkä. Joutuisin syömään matkan varrella lounasta ja olisin kotona klo 15, jos lasken tunnin lounastaukoa varten. En taitaisi tulla. 

Vierailija
189/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraiden pitää heti ensiksi mennä jonnekin syömään suoraan vierailulta, on tarjoilu ollut luokatonta.

Vierailija
190/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentti 186.   ..eikä ole ystävien kanssa koskaan ollut tapana järjestää mitään tarjoilua vieraille.."

Jaahas vai niin,  taidatte olla joko varsin teinejä tai sitten täysin varattomia tai jotain yltiö pihejä , mutta en ole kyllä ikinä moiseen törmännyt. huh huh, onneksi emme pyöri samoissa piireissä. Onko teidän kotonannekin  ollut samanlaista toimintaa? vai mistä moinen tyly käytös?

Vierailija
191/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on epämiellyttävää, kun kylään tulija tuo jotain "tuomisia". Elämä on muutenkin niin hektistä, että on täysin järjetöntä viettää puolin ja toisin kaupassa yhtään ylimääräistä aikaa miettien mikä keksi tai kahvipaketti kullekin on mieluista. Tulkaa kiltit ilman mitään ruokalahjoja kylään, haluan nähdä teidät enkä jotain vaivaannuttavaa Juhlamokkaa (en omista kahvinkeitintä) tai pahoja "herkkuja".

Minä vien "väärät" kahvi- ja herkkutuliaiset työpaikalle, siellä on porukkaa moneen makuun ja kaikki maistuu jollekulle. Kiitos kumminkin omalle vieraalle ilahduttamisen halusta.

Vierailija
192/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole kovin toivottu vieras.

Silloin heidän ei kannata sopia vierailusta AP kanssa. T. Ohis

Eivät vaan kehtaa kieltäytyä kun kuitenkin sukulainen kyseessä.  Jos Ap tuo joka kertaa lahjakortin tms. niin ottaahan ne Ap:n vastaan vaikka eivät henkilöä arvostakaan. Arvostus näkyy tarjoiluissa. Kun lahja on saatu niin toivovat, että Ap jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti.

Juu, näin olen myös miettinyt. Viemiset kelpaa kyllä mutta toiseen suuntaan ei mitään. Minun luona käydessään eivät ole ikinä mitään tuoneet. Ei edes sitä 1e keksipakettia. 

En minäkään usein ramppaaville kovin kummoista tarjottavaa laittaisi

Teen/kahvin ja jotain keksiä kumminkin.&n

Aaa, eli klassiset lokit. Muiden syötövät ja juotavat kelpaavat, itse eivät tarjoa kuin minimin.

Vierailija
193/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kyläilyssä ollut jotakin tärkeämpääkin sisältöä kuin euron keksipaketin poissaolo? Jos teillä oli mukavaa ja viihdyit niin mitä väliä vaikka et olisi saanut edes sitä teetä.

Lässynlässyn. Kannattaa lukea käytösoppaita, jos suomalainen (ja universaali) tapakulttuuri on noin hakusessa.

Vierailija
194/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on ikävä kyllä ihmisiä, jotka ovat käsittämättömän tyhmiä tai itsekkäitä tai saitoja tai laiskoja ja jotka eivät viitsi tai osaa olla vieraanvaraisia. Usein samat ihmiset kyllä nauttivat kernaasti toisten tarjoamasta vieraanvaraisuudesta. Tiedän tämä kokemuksesta ja olen vuosien mittaan katkaissut välit niihin, jotka eivät kykene minkäänlaiseen vastavuoroisuuteen. Hengailkoot kaltaistensa kanssa.

Vierailija
195/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan köyhiä mutta aina on tarjottavaa jos sovittu vierailusta etukäteen. Pelkkää kahvia saattaa saada jos tulee ex tempore.

Vierailija
196/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on ikävä kyllä ihmisiä, jotka ovat käsittämättömän tyhmiä tai itsekkäitä tai saitoja tai laiskoja ja jotka eivät viitsi tai osaa olla vieraanvaraisia. Usein samat ihmiset kyllä nauttivat kernaasti toisten tarjoamasta vieraanvaraisuudesta. Tiedän tämä kokemuksesta ja olen vuosien mittaan katkaissut välit niihin, jotka eivät kykene minkäänlaiseen vastavuoroisuuteen. Hengailkoot kaltaistensa kanssa.

Samoin tein minä.

Vierailija
197/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikähän ap kutsuttiin?  Oliko mukava vierailu?

Vierailija
198/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt näin sanoisi. Tuo ruuan kanssa pelaaminen; "närästää, pierettää, oksettaa, tulee liikaa kaloreita jne." tulee kyllä vanhempien ihmisten suusta... Arvostellaan ja nyrpistellään nenää.

Vierailija
199/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heillä ei ole tapana syödä kahvin tai teen kanssa mitään, joten sellaisen tarjoaminen vieraille ei tule mieleen?

Juurihan ap kertoi että heille kelpaa kaikki kun ap:lla vierailevat.

Minun aikuinen tytär syö kyllä kylässä keksejä ja muita tarjottavia mutta ei hänellä itsellä niitä ikinä ole kaapissa eikä myöskään osta vieraita varten.

Et siis ole kasvattanut lastasi olemaan vieraanvarainen. Kyllä mun parikymppinen tytär osaa laittaa vieraille tarjottavat, ihan peruskohteliaisuutta.

Vierailija
200/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku katkaisee välit keksien takia niin ystävyys ei ollut kovin vahvaa.