Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön
perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.
Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin.
Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.
Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.
Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?
Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.
Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.
Kommentit (234)
Mitkä keksit maksavat vain euron paketti? Minä ostan Kantolan kaurakeksejä ja muistaakseni ovat noin 2,50 euroa paketti.
Vierailija kirjoitti:
Teemuki/teekannu ja omena- tai mandariinivati ja itseleivotut sämpylät sekä kasvimargariini olisivat ainakin minusta täydelliset tarjottavat.
Kasvimargariini? Ei kai nyt niin paha pula-aika ole vielä? Itseleivotut sämpylät toki parhaita.
Niin, kuka on kutsunut kenetkin kylään? Toinen kysymys: 'Lahjooko' ap. sukulaistyttöään tapaamaan häntä sukulaisuuden tuomaa velvollisuudentuntoa hyväksi käyttäen?
Kulttuuri on kuitenkin elävä ja abstrakti ilmiö tai asia, joka muuttuu ajan saatossa. Myös sukupolvien välillä on merkittäviä eroja keskenään arvoissa ja asenteissa.
Lisäksi nuoret ovat se ryhmä, jotka vievät kehitystä eteenpäin. Ja aina ovat nuoret olleet vanhempien sukupolvien mielestä hunnigolla heidän mielestään.
Voihan tässä tietysti olla kyseessä jokin perheen sisäiseen valtadynamiikkankin liittyvä asia, koska nuoret vääjämättä ovat sen tulevaisuuden rakentajia. Se voi ottaa koville vanhemmalle väelle huomata valtansa murenevan.
Itse kysyn aina vieraalta, haluaisiko kahvia, teetä tai mehua, vaikka olisi vain pistäytymässä. Kesällä kuumalla ilmalla tarjoan aina kivennäisvettä, aidoilla kivennäisillä.
Olen oppinut tavan ulkomailla asuessani, kuumasta maasta, jossa aina kysytään vieraalta, haluaisiko juotavaa. Olen huomannut, että useimmat ihmiset pitävät tästä tavasta. Ainahan voi sanoa että ei, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kyläilyssä ollut jotakin tärkeämpääkin sisältöä kuin euron keksipaketin poissaolo? Jos teillä oli mukavaa ja viihdyit niin mitä väliä vaikka et olisi saanut edes sitä teetä.
Vaikka on kuinka mukavaa ja viihtyy, niin voi sitä silti tarjota vieraalle jotakin juotavaa ja vaikka niitä keksejä.
Itse kyllä aina varaan jotakin, jos olen vieraita kutsunut/ tiedän, että joku on tulossa.
Ja mukavaahan se on rupatella kahvi/tee pöydän ääressä.
Lämmin tee lämmittää mukavasti pakkaspäivänä.
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä kenen kulttuuriin kuuluu mikäkin. Vanhan kansan juttuja enempi nuo kahvipöytä tarjoilut. Lapsiperheissä ei haluta opettaa, että välipalalla ja aina kahvin kanssa puputettaan sokeria.
Älä naurata kun vanhemmat syöttää lapsilleen sokerisia vanukkaita, jugurtteja ja jäätelöä ihan suruttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on ihan peruskäytöstapojen mukaista tarjota vieraille jotakin pikkupurtavaa, varsinkin jos on kyseessä harvemmin käyvä vieras. Jos kyseessä on joku todella läheinen ystävä tai perheenjäsen, joka käy usein piipahtamassa, niin ymmärrän, että silloin voidaan juoda vain kahvia/teetä. Jos vierailu on hyvissä ajoin etukäteen sovittu, niin totta kai silloin hankitaan jotain tarjottavaa. Kotona ei ilmeisesti enää opeteta lapsille tällaisia peruskäytösmalleja. Ap:n tapauksessa voi olla kyse siitä, että sukulaisperhe ei vain ymmärrä, että kestitseminen kuuluu tapoihin tai sitten he haluavat tällä tavoin osoittaa, että ap:n seura ei kiinnosta. Itse olisin todella häpeissäni, jos sukulainen tulisi käymään ja toisi minulle lahjankin, enkä olisi laittanut mitään tarjolle.
Kommenttien tasosta päätellen täällä on useampi henkilö, joka ei koskaan tarjoa vieraille mitään ja ap:n viesti "osui ja upposi". Jos käytte itse
Jos vihaan ja inhoan ihmistä, joka itse kutsuu itsensä meille kylään, koska vastavuoroisuus, niin en todellakaan tarjoa mitään teetä kummoisempaa. Rajattomien ja käytöstavattomien ihmisten kanssa ei kannata ryhtyä hyviä tapoja miettimään, heistä yrittää päästä eroon.
Ap ei kertonut, toiko hän lahjakorttia mummolta vai itseltään, joten voi olla, että saadakseen mummon lahjan oli pakko avata ovi inhokkitädille.
Käytöstavat muuttuvat ja me niiden mukana. Ei ole huonoa käytöstä olla tarjoamatta syötävää, jos ei ole kutsunut syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri on muutunut ajan myötä. Ennen oli käsite 'vierasvara' esim. keksipaketti aina kaapissa, jos joku yllätteän tuli kylään. Tämä siis ennen kännyköitä ja nykyään käytännössä ilmaisia puheluita ja tekstareita.
Taidettiin aloittajalle myös antaa melko selvä viesti mitä mieltä hänen vierailustaan oltiin?
Ihmisille on yleensä varsin vaikeaa sanoa se "EI" suoraan ja kasvotusten ja sitten ottaa vastaan siitä seuraava reaktio. Tämän vuoksi sitten vaan annetaan ymmärtää asioita ja toivotaan, että vastapuoli 'ymmärtää yskän'.
Kulttuuri näyttää muuttuneen vain joidenkin suomalaisten nuorwmpien ihmisten huusholleissa. Missään muualla maailmassa ei tule kyseeseen, että vieraalle ei tarjoittaisi juotavaa ja syötävää, etenkin, jos vierailusta on sovittu. Esimerkiksi Yhdysvalloissa kysytään jo kynnyksellä, mitä vieraalle saa tarjota.
Olen kerran jättänyt tarjoamatta ulkomailta tulleelle ystävälle mitään. Hän asui hotellissa ja söi ulkona ruokapaikoissa. Perheellä on rahaa matkustella ja elää huolettomasti. Itse joudn usein laskemaan tarkasti joka ikisen ostoksen. Tapasimme kaupungilla ja käytiin katsomassa nähtävyyksiä. Minulla oli kotona hyvin vähän ruokaa edes itselleni. Niinpä en tarjonnut vieraalle syötävää. Kahvia ja teetä toki, jos hän halusi jotain käydessään lyhyesti kotonani. Jos hän olisi katsonut jääkaappiin tai ruokakomeroon, hän olisi ehkä ymmärtänyt paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyn aina vieraalta, haluaisiko kahvia, teetä tai mehua, vaikka olisi vain pistäytymässä. Kesällä kuumalla ilmalla tarjoan aina kivennäisvettä, aidoilla kivennäisillä.
Olen oppinut tavan ulkomailla asuessani, kuumasta maasta, jossa aina kysytään vieraalta, haluaisiko juotavaa. Olen huomannut, että useimmat ihmiset pitävät tästä tavasta. Ainahan voi sanoa että ei, jos ei halua.
Ei tuon oppimiseen tarvitse ulkomailla asua. Kyllä aina on kysytty haluaako vieras juotavaa, puolin ja toisin ja vuosisatoja.
"jos vihaa ja inhoaa ihmistä, joka kutsuu itsensä kylään"
Siis mitä ihmettä?
Miksi päästät kotiisi ihmistä jota vihaat ja inhoaa?
Et menetä mitään, vaikka kerrot tuolle ihmiselle, että et halua häntä kotiisi.
Sillähän siitä pääset.
Naurettavaa aikuisen ihmisen näytellä martyyria ja kestitä ihmistä jota vihaat.
Vähän nyt vastuuta omasta elämästä ja siitä, ketä kotiinsa päästää.
Euron keksejä? Voiko niitä kutsua kekseiksi? Paremminkin keksin irvikuviksi. En ilkeäisi tarjota vieraalle, mieluummin en tarjoaisi mitään.
APn kannattaa ottaa vierailustaan vinkkiä seuraavaan tapaamiseen.
Et siis tarjoa mitään tälle porukalle kun tulevat sovitusti vastavierailulle.
Kysyttäessä sitten nostat kissan pöydälle ja päin naamaa kerrot mistä kenkä puristaa.
Harrastusten puitteissa olin käymässä, kutsuttuna, harrastusystävän kotona. Tarjottiin teetä, teepussit oli ainakin kerran käytettyjä. Ei muuta. Jäänyt vaan mieleen.
Meidän suvussa ei tuollainen tulisi kysymykseenkään, ikinä ei ole nälkäisenä tai janoisena tarvinnut olla vierailulla..Ei nyt pitopöytää tarvitse olla, mutta AINAon pullakahvit tai voileivät kahvin kanssa ainakin tarjottu joka paikassa vaikka menisi milloin käymään.
Kuuluu ihan normaaliin vieraanvaraisuuteen.Nykyisin ei varmaan kotona opeteta näitäkään tapoja.
Jos itsekään ei syödä keksejä eikä leivonnaisia ei niitä yllätysvieraillekaan varata. Kutsutut vieraat ja juhlapäivät on tietysti eri asia. Arjenhallintaongelmia Ap: n tuttavilla. Eivät olleet saaneet aikaiseksi mennä kauppaan, vaikka tiesivät vieraan olevan tulossa. Ja aivot tyhjäkäynnillä tai uupuneita olivat, kun eivät keksineet/jaksaneet leipaista edes sämpylöitä tai pannukakkua. No ehkä ei ollut jauhojakaan eikä kädentaitoja tehdä mitään. Ei jätskiäkän pakkasessa eikä mitään, kaapit tyhjät.
Onnetonta ja ponnetonta taloudenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyläily on vanha homeinen agraarikulttuurin perinne. Onneksi fiksut ihmiset eivät enää yritä työntyä väkisin kylään, mutta joitakin vähemmän fiksuja on joutunut kouluttamaan.
Pysy siellä omassa kolossasi.
Etenkin nämä pullakahvien kärkkyjät ovat varmaankin tyypillisesti eläkeikäisiä. Kyläily on menneiden aikojen juttuja.
Niin se voi olla että nykypäivän nuoret ja nuoret aikuiset ei kyläilyä harrasta kun somen näprääminen 24/7 ja muutenkin asioiden hoitaminen jonkun laitteen välityksellä on vienyt kaikki sosiaaliset taidot. Oleillaan vaan siellä omassa kopissa ja pyritään vältellään tapaamasta ihmisiä livenä.
Ystäväni kertoi olleensa kutsuttuna Ranskassa erään sikäläisen avioparin kotona päiväsaikaan. Perhe oli kovasti selittänyt, että heillä ei syödä siihen aikaan, joten vieras sai istua kuivin suin.