Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön

Vierailija
04.01.2026 |

perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.

Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin. 

Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.

Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.

Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?

Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.

Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.

Kommentit (234)

Vierailija
161/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne jotka täällä moittii kyläilyä vanhanaikaiseksi, on todennäköisesti nuorempaa sukupolvea, niin uskon teitä koska ettehän te osaa, jos olette koko ikänne tuijottaneet vaan sitä kännykkää. Näkee usein jossain kahvilassa jossa kaveripiiri on porukalla koolla niin kaikki tuijottavat vain kännykkää, keskinäisestä sosiaalisesta kanssakäymisestä ei puhettakaan. Ei nämä varmaan ehtisi sitä teekuppiakaan tyhjentää, koska sitä ei voi imaista kännykän kameran kautta.

Eli enpä ihmettele jos ei osata mitään kenellekään tarjotakaan. Mutta onko sitten ihme että ahistaa, töissä ei osata olla, ihmisille ei osata sanoa kiitosta tai päivää. Onko ihme että niin moni siten kököttää itsemurhayksiössään ja surkuttelee yksin jäämistään.  Vastaan, että näillä huonoilla käytöstavoilla ei ole ihme.

Vierailija
162/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen nelikymppinen ja siskoni kolmekymppinen. Mun luona maistuu täysi ylläpito kun ilmestyvät useamman lapsen kanssa paikalle, kun menen heille kylään ei tarjota mitään, edes sitä teetä. En ole nyt moneen vuoteen käynyt eikä hekään mun luona. Itsekin olen sitä koulukuntaa että edes keksejä olisi tarjolla, vaikka vieras ei näitä sitten välttämättä kaipaa, mutta on mielestäni semmoista tiettyä perussivistystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On omituista, ehkä jopa vihamielistä, olla tarjoamatta mitään teen kanssa, varsinkin kun kyseessä oli sovittu vierailu. 

Itse tarjoan aina vähintään kahvia tai teetä sekä pientä suolaista tai makeaa, usein viiniä tai muun drinkin ja nälkäiselle aterian. Luonani ei ole myöskään pakko syödä pelkästä kohteliaisuudesta, tunnen ihmisiä jotka ovat tarkkoja ruoka-ajoistaan. 

N46, juuret Itä-Suomessa

Minä olen absolutisti, joten viinit ja drinkit saat juoda ihan itse.

Lisäksi näytät olevan trolli :)

Jos et ole, ehdotan, että opettelet kauniin repliikin ei kiitos -sillä selviää pitkälle elämässä. Tässä samalla vaivalla vinkki riisipiirakkatrollille. Myös kiitos ja anteeksi on hyvä osata, vaikka yhä harvempi niitä nykyään käyttää.&nbs

Mitä trollaamista siinä on, jos mainitsee että riisipiirakat närästää? Niin ne ovat minulle tehneet niin kauan kuin muistan. Jos vielä kahvia pitäisi niiden kanssa juoda, niin sisukseni kiehuvat.

Vierailija
164/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne jotka täällä moittii kyläilyä vanhanaikaiseksi, on todennäköisesti nuorempaa sukupolvea, niin uskon teitä koska ettehän te osaa, jos olette koko ikänne tuijottaneet vaan sitä kännykkää. Näkee usein jossain kahvilassa jossa kaveripiiri on porukalla koolla niin kaikki tuijottavat vain kännykkää, keskinäisestä sosiaalisesta kanssakäymisestä ei puhettakaan. Ei nämä varmaan ehtisi sitä teekuppiakaan tyhjentää, koska sitä ei voi imaista kännykän kameran kautta.

Eli enpä ihmettele jos ei osata mitään kenellekään tarjotakaan. Mutta onko sitten ihme että ahistaa, töissä ei osata olla, ihmisille ei osata sanoa kiitosta tai päivää. Onko ihme että niin moni siten kököttää itsemurhayksiössään ja surkuttelee yksin jäämistään.  Vastaan, että näillä huonoilla käytöstavoilla ei ole ihme.

sen olen kyllä huomannut että toimistossa jotkut nuoremmat kollegat eivät osaa edes tervehtiä ja malliin että minä tervehdin ensin, niin tuijotellaan vaan tonnin seteli ilmeellä...kaikki eivät onneksi ole sellaisia, mutta on käynyt kyllä mielessä kuinka pahasti se vapaakasvatus kyykkäsi..t.milleniaali

Vierailija
165/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi olla jotain keksiä tms? Pullatarjoilut ovat vanhemman väen juttuja. Omassa ystäväpiirissä (n. 50v molemmin puolin) saatetaan kyläillä ja nimenomaan teekupin äärellä. Olisi outoa, jos joku tunkisi siihen jotain erillistä tarjottavaa, ellei kyse olisi juhlasta. 

Vanhemman väen? Nyt olen jo eläkkeellä, mutta pulla tai muu kahvileipä kahvin kanssa on aina ollut minulle ehdoton juttu nuoresta alkaen. Teen litku olisi loukkaus!

Vierailija
166/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä kestikievaria. Ei mun piireissä kukaan pidä .

Mitähän ne piirit ovat? Kaikkialla maailmassa sosiaalinen kanssakäyminen keskittyy enemmän tai vähemmän ruuan ja juoman, yhteisen nautiskelun ympärille. Maissa, joissa ravintolasyöminen on edullista ja ns. maan tapa, tavataan ravintoloissa ja se joka kutsuu, myös tarjoaa. Kuuluu alkeellisimpaan kohteliaisuuteen edes tarjota jotakin.

Vierailija
167/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite vien aina omat viinat mukana kun menen kylään.

Vierailija
168/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On omituista, ehkä jopa vihamielistä, olla tarjoamatta mitään teen kanssa, varsinkin kun kyseessä oli sovittu vierailu. 

Itse tarjoan aina vähintään kahvia tai teetä sekä pientä suolaista tai makeaa, usein viiniä tai muun drinkin ja nälkäiselle aterian. Luonani ei ole myöskään pakko syödä pelkästä kohteliaisuudesta, tunnen ihmisiä jotka ovat tarkkoja ruoka-ajoistaan. 

N46, juuret Itä-Suomessa

Luuletko, että pakotan? Jos tiedän vieraani olevan absolutisti tai autolla liikenteessä, en tietenkään edes tarjoa. Tarjotustakin voi toki kieltäytyä, en tuputa. Moni vieraani ottaa mielellään lasin viiniä, portviiniä tai vaikka GT:n. Ei ole vielä kenenkään elämä sortunut raiteiltaan. 

Sama

Vierailija
169/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jotain keksipaskaa tarjota? Kolmasosa aikuisista on ylipainoisia eikä tarvitse yhtään ylimääräistä keksiä. Kahvi/tee riittää hyvin.

Jos sitten kävisit erikoiskaupasta belgialaisia suklaakonvehteja, olisiko se paskaa? Jos sellaisia tarjoaa, harva  siinä kohti miettii kilojaan. Mutta ne kahvit tai teet muistetaan toisin kuin ne, kun sai pelkkää teetä. Jos nyt vaikka haluaisit tehdä vaikutuksen johonkin

Vierailija
170/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vein kerran kylään mennessä tuoreita itseleivottuja korvapuusteja ison kasan, että olisi varmasti riittänyt vielä kahvin jälkeen myöhemmin syötäväksi ja vaikka pakkaseen. Yllätys oli kun kutsuemäntä jemmasi ne kaappiin ja tarjosi pelkät kaffet. Illalla laittoi sitten viestiä että kyllä on hyviä korvapuusteja. En sen jälkeen ole mennyt kylään vaikka kutsuttu on, enkä ole kutsunut kyseistä pariskuntaa meidän kahvipöytään.

Vierailija
171/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä kestikievaria. Ei mun piireissä kukaan pidä .

Kas kun eivät tarjonneet hopeateetä. Ap:n kyläpaikan ja kestikievarin eli ap:n oman tarjoilun välillä on kyllä välimuotoja. Välimuotoa sanotaan tavanomaiseksi vierasvaraksi.

Vierailija
172/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä trollaamista siinä on, jos mainitsee että riisipiirakat närästää? Niin ne ovat minulle tehneet niin kauan kuin muistan. Jos vielä kahvia pitäisi niiden kanssa juoda, niin sisukseni kiehuvat.

Osaat varmaan tämän kertoa kauniimmin, kun kyläilet. Ystäväsi varmaan jo tietävätkin, mitä voit syödä ja mitä et. Minä olen gluteeniton, mutta en ole täyttänyt keskustelua riehumalla siitä, että saisin pahan ihottuman itseleivotuista sämpylöistä tai pullapitkosta. 

Tarjoamisesta ei muuten saa kukaan närästystä tai ihottumaa, vaan vasta syömisestä. Täällä keskustellaan vieraanvaraisuuden periaatteesta, ei erityisruokavalioista. 

Vierailija
173/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46, juuret Itä-Suomessa

Luuletko, että pakotan? Jos tiedän vieraani olevan absolutisti tai autolla liikenteessä, en tietenkään edes tarjoa. Tarjotustakin voi toki kieltäytyä, en tuputa. Moni vieraani ottaa mielellään lasin viiniä, portviiniä tai vaikka GT:n. Ei ole vielä kenenkään elämä sortunut raiteiltaan. 

Sama

Suomessako? Kyllä täällä on arkipäivinä tavallisempi tarjoilu kahvit. Viinit ja drinkit sitten vähän pitemmillä vierailuilla.

Vierailija
174/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut työpaikoilla. Suureen ääneen ilmoittavat esim 30- synttäreistään, myös vauvan saaneita, valmistuneita jne. muistetaan . Kerätään lahjakorttiin rahat, myös kukkakimppu. Nämä moukkaääliöt ottavat muistamiset itsestään selvinä vastaan.

Koskaan ei kuitenkaan tule työkavereille mitään tarjoilua. Ennen jokainen, jolle jotakin muistamista tarjottiin työkavereiden toimesta, tarjosi koko henkilölle kakkukahvit myöhemmin.

Näille ei ole kotona neuvottu mitään käytöstapoja. Tottuneet vain saamaan.

Vauvan saamisesta sen verran, että kun työkaveri sai vauvan, oletin, että työyhteisössä keräämme jonkin lahjan. Työkaveri vaan ilmoitti, että babyshowerit on pidetty. Eli on lahjottu ja juhlittu etukäteen sisäpiirissä. Työyhteisö ei sitten muistanut vauvan saanutta mitenkään, ehkä työnantaja lähetti kukat.

Vierailija
175/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä joku karkkipussi tai keksipaketti jonka voi laittaa kahvipöytään yllätysvieraillekin. En kyllä itse loukkaannu jos menen odottamatta ja tarjotaan "vain" kahvit jos lyhyesti kyläillään tai vaihdetaan kuulumiset. 

Yleensä kerron kutsuttavalle vieraalle että meillä on kahvit ja pullat pöydässä. En kutsu aikuisia yövieraita enkä tee vieraille ruokaa. Lapsen kavereille (tai vanhemmille) kerron myös tarjoilut, yökylässä saa tietysti aamu- ja iltapalat ja sovitusti herkkuja. Samoin juhlissa olen laittanut kutsuun mitä meillä on tarjolla (eli siis ne kahvit ja suolaista ja makeaa) joten mahdollisen lahjan osaa mitoittaa oikein. Olen ihan tyytyväinen suklaalevyyn, kahvipakettiin tai vastaavaan, vieraille laitan sen mihin omat rahat ja voimat riittää. 

Vierailija
176/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessako? Kyllä täällä on arkipäivinä tavallisempi tarjoilu kahvit. Viinit ja drinkit sitten vähän pitemmillä vierailuilla.

Kyllä, Suomessa. Ei mielestäni ole mitenkään tavatonta, monesti minullekin vieraillessani tarjotaan esim. lasi viiniä ja jotain pientä suolaista. Kyläily noin yleisesti on  kyllä aika lailla harvinaisempaa kuin vaikkapa lapsuudessani.

Ei se yksi lasillinen kaada arkea sen enempää kuin kuppi teetä, ja molempien ääressä on mukava keskustella. 

Sama

Vierailija
177/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteeseen on varattuna aina edes yhden sortin tarjottava yllätysvieraille. Jos on sovittu etukäteen, niin silloin yleensä varaan pöytään useampaa sorttia. Samoin on tilanne toisinpäin, kun kylässä kahvipöytään joskus istahdan. Mutta tässä tullaan nyt tuohon yhden kommentoijan pohdintaan, onko tarjoilun puuttumisen tarkoitus kertoa ap:lle mitä mieltä vierailuista ollaan? 

On nimittäin todella kiusallista, kun esim. joulupäivänä joku paremminkin tuttavaksi lukeutuva ihminen tarjoaa itseään vierailulle ollessaan maisemissa.  Tarkoittaen sitä, että on tullut viiskymppisenä joulun viettoon lapsuudenkotinsa valmiiseen pöytään, ja haluaa keksiä tekemistä kun ei jaksa vanhusten kanssa koko aikaa istua. Itse olet juuri työvuoden hulluimman putken läpivienyt, joulun laittanut omalle isolle perheellesi ja iäkkäille vanhemmillesi ja odotat sitä ainoaa päivää vuodesta, kun voisit pyjamassa lukea joululahjakirjaa oman väen kesken. Sitten joku, jonka kanssa et varsinaisesti halua välejä pistää täysin poikki, kutsuu itsensä kylään puhumaan solkeamatta omista asioistaan. Voi olla, että tarjoaisin itsekin lopulta pelkkää teetä. Toiveena juuri tuo rivien välistä lukeminen. 

Vierailija
178/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä on provo. Häpeäisin silmät päästäni jos vieraille ei olisi mitään tarjottavaa. 

Vierailija
179/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puupelo👴🏻😍😍😍🥰🥰🥰🥰

Vierailija
180/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakasteeseen on varattuna aina edes yhden sortin tarjottava yllätysvieraille. Jos on sovittu etukäteen, niin silloin yleensä varaan pöytään useampaa sorttia. Samoin on tilanne toisinpäin, kun kylässä kahvipöytään joskus istahdan. Mutta tässä tullaan nyt tuohon yhden kommentoijan pohdintaan, onko tarjoilun puuttumisen tarkoitus kertoa ap:lle mitä mieltä vierailuista ollaan? 

On nimittäin todella kiusallista, kun esim. joulupäivänä joku paremminkin tuttavaksi lukeutuva ihminen tarjoaa itseään vierailulle ollessaan maisemissa.  Tarkoittaen sitä, että on tullut viiskymppisenä joulun viettoon lapsuudenkotinsa valmiiseen pöytään, ja haluaa keksiä tekemistä kun ei jaksa vanhusten kanssa koko aikaa istua. Itse olet juuri työvuoden hulluimman putken läpivienyt, joulun laittanut omalle isolle perheellesi ja iäkkäille vanhemmillesi ja odotat sitä ainoaa päivää vuodesta, kun voisit pyjamassa lukea joululahjakirjaa oman väen kesken. Sitten

Anteeksi, mutta mitä ihmettä? Miksi kukaan ottaisi vieraan vastaan joulupäivänä taikka muutenkaan itselleen sopimattomaan aikaan? On helppoakin helpompaa sanoa, että tuolloin ja tällöin ei sovi, palataanko asiaan vaikka ensi kuussa.

Jos olisit lukenut ketjun, tietäisit, että aloittajan sukulaistyttö oli ehdottanut useita itselleen ja perheelleen sopivia aikoja, ja silti tarjonnut vain teetä. 

Kaljupääkahveiksi meillä kutsuttiin sitä, että tarjottiin vieraalle vain kahvit. Tutumpien sukulaisten kesken moisesta vitsailtiin, ja silloin nämä pelkät kahvit nautittiin hyvässä yhteisymmärryksessä pikavisiitin yhteydessä.