Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön
perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.
Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin.
Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.
Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.
Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?
Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.
Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
En usko että tekivät ilkeyttään tuon ettei ollut tarjottavaa vaan ymmärtämättömyyttä, ei monet 20-30 vuotiaat tarjoa vieraille mitään eivätkä ajattele edes asiaa että pitäisi olla joku tarjoilu.
Miksi sitten samat rohmut tyhjentävät tarjottavat, kun itse menevät vierailulle?
Syömäänkö sä menet kylään?
Toki jotain on kiva varata vieraille, mutta jos vieraita käy enemmän niin ehkä on linjaus esimerkiksi herkuttelusta terveellisyyden tai jopa taloudellisen käyttäytymisen näkökulmasta.
Ap ajatteli kirjoittaa kokemastaan palstalle, että seuraavan kerran kun hän ilmestyy näiden tuttavien luo kylään, on sitten tarjoilut huippuluokkaa. Jos tuo aloitus paikkansa pitää, siitä tunnistaa helposti tämän vierailijan ja itsensä.
Tunnisteet:
-vierailusta sovittu 2 päivää aiemmin
-kyseessä sukulaistyttö, jonka luo mentiin
-tarjolla teetä pelkästään
-vieras väittää tuoneensa 50 e lahjakortin.
:D
Minä olen nuorempaa sukupolvea ja suoraan sanottuna olen aika pihalla tällaisista vanhan ajan käytöstavoista. Esim. että pitäisi aina olla jotain mukana kun vierailee jossain. Ei kavereiden kesken tuollaista harrasteta. Sitten ei tule mieleen että jonkun vanhemman tädin kanssa pitäisikin olla joku pakollinen keksipaketti pöydässä. Anteeksi jos loukkasin mutta tässä rehellinen mielipide tällaiselta törpöltä nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nuorempaa sukupolvea ja suoraan sanottuna olen aika pihalla tällaisista vanhan ajan käytöstavoista. Esim. että pitäisi aina olla jotain mukana kun vierailee jossain. Ei kavereiden kesken tuollaista harrasteta. Sitten ei tule mieleen että jonkun vanhemman tädin kanssa pitäisikin olla joku pakollinen keksipaketti pöydässä. Anteeksi jos loukkasin mutta tässä rehellinen mielipide tällaiselta törpöltä nuorelta.
Nuorilla kavereiden kesken se menee vielä noin. Sitten kun alkaa pariutua ja kyläillä toisten pariskuntien luona, niin yhtäkkiä huomaa, että hävettää kun ei tajunnut tarjota toisille mitään, kun käy heillä vastavuoroisesti kylässä ja on hyvät tarjoilut. Sen jälkeen on itselläkin, jos on yhtään tilannetajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on normaalit ruoka-ajat vieraidenkin aikana, vieraatkin saavat silloin ruokaa tietysti. Ja jos vieras sanoo että häntä hiukoo, aina järjestetään jotain. Mutta että ostaisin kaappiin sokerimättöä vieraita varten? Ihan vieras ajatus. En myöskään itse syö pullaa kun olen kylässä, ei kuulu omiin elintapoihini. Meillä ei myöskään saa alkoholijuomia, koska niitäkään ei ole eikä käytetä, mikä on myös linjassa koko sukupolveni trendien kanssa.
Vanhempieni sukupolvi piti aina kaapissa olutta ja pullaa vieraita varten, nyt nämä ovat hävinneet nuorempien ihmisten kaapeista ja elämistä, eikä niitä siten vieraillekaan tarjota. Ystävien kanssa ollaan ihan kauhisteltukin sitä ainaista pullan ja keksin puputusta. Johan siinä menee hampaatkin.
Ai kamala. :D
Muista että päädyt ihan samaan multaan meidän muiden kanssa, vaikka n
Sitä ihmettelen, että omassa nuoruudessani 1980-luvulla olimme kaikki hoikkia, vaikka olivat vielä perinteiset vierailunormit kahvikakkuineen. Voin sanoa, että omassakin lähes tuhannen oppilaan koulussa oli vain yksi tai kaksi, jotka olivat silmin nähden ylipainoisia.
Nyt ylipainoisia nuoria näkee katukuvassakin yllättävän paljon, vaikka on siirrytty pelkkään teenjuontiin ja vieraille ei "pitopöytiä" järjestetä.
Ennen vanhaan talosta ei saanut lähteä jollei saanut jotain suuhunsa.
Iäkäs äitini muistaa aina kun kävi poikansa luona kylässä ja miniä ei tarjonnut edes vesilasia. Eikä kyllä poikakaan.
Heille kyllä kelpasi lättykahvit ja ruokakin kun kävivät.
Itsekin odotan että vierailulla tarjottaisiin jotain. Tarjoan itsekin vaikka voileipää kahvin kera, jos piirakkaa tai pullaa ei ole. Aina on kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kaikki arvot ja moraalikin heitetty romukoppaan niin käytöstavatkin unohtuu. Itsekin tarjoillaan viereillä edes yhtä suolaista ja yhtä makeaa tarjottavaa esim kääretorttua ja kinkkujuusto voileipiä, keksejäkin laitan tarjolle. Sit kyselen aina että mitä haluaa kahvin kanssa ja ottaako teetä, kaakaota mielummin yms. Jos on oikein läheinen ystävä niin sit saa aina omin luvin mennä jääkaapille 😄
Oikeestiko voileipiä?
Mitä vikaa voileivissä? Jos on tuttuja, läheisiä niin kyl niille passaa, aika hassua et pitäis olla 5 tähden illallinen kattauksineen 😃 eikös Suomalaisten pitänyt olla köyhiä ettei ole varaa mihinkään?
Ovat sitä paitsi raikkaitakin!
Syökö joku aikuinen muka keksiä? Meillä ei ollut koskaan keksiä tai pullaa tarjolla ennen lapsia. Vasta lasten myötä tuli keksit elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauas matkustit heitä näkemään ja kauanko vierailu kesti?
Jos joku tuttu tulisi esim parin tunnin matkan sisältä käymään tunniksi, niin en minä mitään tarjoiluja järjestäisi. Tarjoilut kuuluvat minusta juhliin.
N50+ HKI
OLIVAT SOPINEET KYLÄILYSTÄ. Ehkä ei ollut varaa tarjota, eikä kehdanneet sanoa ?
Vierailija kirjoitti:
Syökö joku aikuinen muka keksiä? Meillä ei ollut koskaan keksiä tai pullaa tarjolla ennen lapsia. Vasta lasten myötä tuli keksit elämään.
No voi hyvänen aika: todellakin syö. Ei nyt välttämättä päivittäin, mutta aina silloin tällöin kahvin kanssa.
Ja montako kertaa pitää vääntää rautalangasta ,että nyt ei ole kyse nimenomaan siitä keksistä eikä pullasta vaan vieraanvaraisuudesta ja vastavuoroisuudesta , ja ylipäätänsä kohteliaisuudesta.
Veikkaan, että nämä palstailijat jotka ilmoittavat ylpeästi, että emme ole mikään kestikiervari emmekä koskaan tarjoa kellekään mitään, kuuluvat näihin peruslokkeilijoihan, jotka kylässä ollessaan mielellään hotkivat kaiken , koska kerran tarjotaan (=saa ilmaiseksi) , mutta jos itse pitäisi tarjota, niin minähän en mitään tarjoa kenelläkään, mitäs tulivat kikkelis kokkelis.
Syynä joko tyhmyys, nuoruus, olemattomat käytöstavat, tai äärimmäinen saituus. Nuoruus ja köyhyys ovat hyväksyttäviä syitä, muut kertovat vaan ikävästä perusluonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja montako kertaa pitää vääntää rautalangasta ,että nyt ei ole kyse nimenomaan siitä keksistä eikä pullasta vaan vieraanvaraisuudesta ja vastavuoroisuudesta , ja ylipäätänsä kohteliaisuudesta.
Veikkaan, että nämä palstailijat jotka ilmoittavat ylpeästi, että emme ole mikään kestikiervari emmekä koskaan tarjoa kellekään mitään, kuuluvat näihin peruslokkeilijoihan, jotka kylässä ollessaan mielellään hotkivat kaiken , koska kerran tarjotaan (=saa ilmaiseksi) , mutta jos itse pitäisi tarjota, niin minähän en mitään tarjoa kenelläkään, mitäs tulivat kikkelis kokkelis.
Syynä joko tyhmyys, nuoruus, olemattomat käytöstavat, tai äärimmäinen saituus. Nuoruus ja köyhyys ovat hyväksyttäviä syitä, muut kertovat vaan ikävästä perusluonteesta.
Juuri näin. Nämä pihistelijät eivät itse näe, kuinka moukkamaista ja epäkohteliasta tuollainen on. Luulevat raukat, että se on normaalia.