Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön

Vierailija
04.01.2026 |

perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.

Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin. 

Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.

Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.

Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?

Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.

Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.

Kommentit (234)

Vierailija
61/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuri on muutunut ajan myötä. Ennen oli käsite 'vierasvara' esim. keksipaketti aina kaapissa, jos joku yllätteän tuli kylään. Tämä siis ennen kännyköitä ja nykyään käytännössä ilmaisia puheluita ja tekstareita.

Taidettiin aloittajalle myös antaa melko selvä viesti mitä mieltä hänen vierailustaan oltiin?

Ihmisille on yleensä varsin vaikeaa sanoa se "EI" suoraan ja kasvotusten ja sitten ottaa vastaan siitä seuraava reaktio. Tämän vuoksi sitten vaan annetaan ymmärtää asioita ja toivotaan, että vastapuoli 'ymmärtää yskän'.

Kulttuuri näyttää muuttuneen vain joidenkin suomalaisten nuorwmpien ihmisten huusholleissa. Missään muualla maailmassa ei tule kyseeseen, että vieraalle ei tarjoittaisi juotavaa ja syötävää, etenkin, jos vierailusta on sovittu. Esimerkiksi Yhdysvalloissa kysytään jo kynnyksellä, mitä vieraalle saa tarjota.

Tää aapeen tarinassa aapee itse kutsui itsensä kylään.

Vierailija
62/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun savossa ja täällä vieraita kestitään. Kolmekymppisenä kävin paljon Helsingissä nettikavereilla ja ihmettelin tätä pelkkää kahvia kulttuuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä veit mennessäsi heille?

50e lahjakortin

No olisit käynyt ulkona syömässä tolla rahalla.

Olisit pyytänyt kortin takaisin sanoen että nyt on niin nälkä että menen ravintolaan tällä 50eurolla.

Vierailija
64/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ensin että tämä on provo jossa valitetaan huonoista tarjoiluista mutta kun tuota vähän miettii niin onhan pelkkä tee aika köykäinen tarjoilu. Joten kyllä, jos aikuiset ihmiset on kutsuneet kylään niin mielestäni on vähän erikoista että mitään tarjottavaa ei ole.

Tämä ON provo. Älkää reagoiko.

Tuo kommentti vai aloitus?

Umpityperä  ja väsynyt aloitus tietenkin.

Mitä typerää aloituksessa?

Taidat itse olla näitä joka muilta kyllä mielellään ottaa mutta vastavuoroisuutta ei löydy.

Taidat olla ąutisti. 😂

Vierailija
65/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä lerppahuuli mitään kesitystä tarvitse.

Vierailija
66/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kans on kohteliasta tarjota jotain naposteltavaa.

Vierailija
67/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleensä tykkään tarjota jotain, mutta en odota keneltäkään mitään tarjoiluja. Ehkä he eivät itsekään ole mitään kahvileivän ystäviä. 

Minä, minä, minä. Eikös silloin ajatella sitä vierasta, kun tulee kylään eikä itteesä? Kyllä on hyvät tavat nykyään hukassa.

Kyllä se menee toisinpäin, jos vieras odottaa että talossa mennään hänen tapojen mukaan, niin aikamoista minä minä minä -asennetta se sitten on sen vieraan taholta. Vanhemmalla sukupolvella on tapana mussuttaa kahvin kanssa jotain "kastettavaa", mutta ei nuoremmilla ole vastaavaa. Jos kyseessä on vanhemman sukupolven tottumus, niin aika yksipuolista nimittää niitä hyviksi tavoiksi.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten ei ole saanut kotona tapakasvatusta. Vieraanvaraisuus kuuluu hyviin tapoihin kaikkialla maailmassa myös nuorten kohdalla.

Vierailija
68/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun savossa ja täällä vieraita kestitään. Kolmekymppisenä kävin paljon Helsingissä nettikavereilla ja ihmettelin tätä pelkkää kahvia kulttuuria.

.aikansa kutakin ja talossa talon tavalla.

Vierailija
69/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin aika köyhiä, mutta kun vieraita oli tulossa, äiti pastoi pikkupullia. Vieraspulliin hän ripotteli pullan päälle raesokeria ja se oli minusta silloin hienouden huippu. En tiedä miten vanha se raesokeripussi oli, kyllä siitä varmaan vuosiksi riitti vieraspullia koristella.

Vierailija
70/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten ei ole saanut kotona tapakasvatusta. Vieraanvaraisuus kuuluu hyviin tapoihin kaikkialla maailmassa myös nuorten kohdalla."

Ei kuulu ei arvon keĥvana

Vierailija
71/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaas tämä oksennus poistoon.

Onko joku oikeasti näin tietämätön? Kuvittelee, että poistettavaksi ilmoittaminen poistaa automaattisesti ketjun. Täytyyhän poistoon olla asiallinen syy. Tämä on ihan asiallinen aihe.

Poistoon ei tarvita mitään asiallista syytä. Tarpeeksi monta ilmiantoa riittää siirtämän asiallisenkin keskustelun bittiavaruuteen. Moderointi on automatisoitu.

Vierailija
72/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipiirakat on hyviä ja edullisia tarjottavia, halvimmat vaikka Rainbow piirakat paketti 6kpl vähän yli euron, niitä yleensä ostan jos vieraita on tulossa tai ostan pakaste riisipiirakoita. Yleensä koitan jotain tarjottavaa järjestää.

Vierailija
73/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vieraille täällä pääkaupunkiseudullakin kahvin kanssa jotain tarjotaan. Ikäni täällä asunut ja omassa tuttavapiirissäni näin. Yllätysvieraille saattaa joskus olla vaan keksejä, muuten suolaiset ja makeat pöydässä.

Vierailija
74/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovittu?? olet ilmoittanut että änget 50e korttia tuomaan.

Vierailija
75/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleensä tykkään tarjota jotain, mutta en odota keneltäkään mitään tarjoiluja. Ehkä he eivät itsekään ole mitään kahvileivän ystäviä. 

Minä, minä, minä. Eikös silloin ajatella sitä vierasta, kun tulee kylään eikä itteesä? Kyllä on hyvät tavat nykyään hukassa.

Kyllä se menee toisinpäin, jos vieras odottaa että talossa mennään hänen tapojen mukaan, niin aikamoista minä minä minä -asennetta se sitten on sen vieraan taholta. Vanhemmalla sukupolvella on tapana mussuttaa kahvin kanssa jotain "kastettavaa", mutta ei nuoremmilla ole vastaavaa. Jos kyseessä on vanhemman sukupolven tottumus, niin aika yksipuolista nimittää niitä hyviksi tavoiksi.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten ei ole saanut kotona

Kyse ei ole vieraanvaraisuuden puutteesta, vaan siitä että tapoja ja tottumuksia on erilaisia, ja vieraiden tulisi ottaa se huomioon eikä loukkaantua siitä, ettei kylässä tajuttu noudattaa hänen käsitystään vieraanvaraisuudesta. Jos kyläpaikassa ei ole tapana vetää kahvin kanssa mitään lisuketta eikä kaappiin osteta keksejä tai leivonnaisia, niin en itse ainakaan oleta että minun takia noista tavoista poikettaisiin.

Vierailija
76/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin käytöstapoihin kuuluu, että vieraille tarjotaan jotain muutakin kuin pelkkää kahvia tai teetä. Sen pitäisi olla itsestäänselvää. 

Vierailija
77/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemuki/teekannu ja omena- tai mandariinivati ja itseleivotut sämpylät sekä kasvimargariini olisivat ainakin minusta täydelliset tarjottavat. 

Kasvimargariini hahhahaa, täydellistä??

Vierailija
78/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vieraille täällä pääkaupunkiseudullakin kahvin kanssa jotain tarjotaan. Ikäni täällä asunut ja omassa tuttavapiirissäni näin. Yllätysvieraille saattaa joskus olla vaan keksejä, muuten suolaiset ja makeat pöydässä.

Itse asun Helsingissä, olen 45-vuotias ja useimmiten kavereiden luona käydessä tarjotaan vain kahvia tai teetä, enkä muuta odotakaan. Joskus vien itse tuliaisiksi keksipaketin ja sitten syödään niitä kahvin kanssa.

Vierailija
79/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviin käytöstapoihin kuuluu, että vieraille tarjotaan jotain muutakin kuin pelkkää kahvia tai teetä. Sen pitäisi olla itsestäänselvää. 

Päivitä käsityksesi hyvistä käytöstavoista, nekin muuttuvat eri sukupolvien tottumusten mukaan eikä niiden voi olettaa aina pysyvän samanlaisina. Se miten nuorempi sukupolvi tulkitsee hyvät käytöstavat ei ole yhtään sen vähempiarvoinen kuin vanhemman sukupolven tulkinta.

Vierailija
80/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samantyyppisiä kokemuksia nuorista aikuisista. Olen aina huomannut heitä, vienyt tuliaisia yms. Vastavuoroisesti ei mitään reagointia. Ollut useita tilanteita. En sitten tiedä, eikö ole opetettu vai missä on vika.