Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön

Vierailija
04.01.2026 |

perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.

Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin. 

Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.

Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.

Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?

Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.

Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinut kutsuttu? Vai kutsuitko itse itsesi? 

Vierailija
82/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä kestikievaria. Ei mun piireissä kukaan pidä .

Typerä kommentti. Sovittu käynti ja viemisiäkin ollut . Todella moukkamaista käytöstä🙄

Onneksi en kuulu " teidän  piireihin "

Vierailija
84/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä kenen kulttuuriin kuuluu mikäkin. Vanhan kansan juttuja enempi nuo kahvipöytä tarjoilut. Lapsiperheissä ei haluta opettaa, että välipalalla ja aina kahvin kanssa puputettaan sokeria. 

Vierailija
85/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläily on vanha homeinen agraarikulttuurin perinne. Onneksi fiksut ihmiset eivät enää yritä työntyä väkisin kylään, mutta joitakin vähemmän fiksuja on joutunut kouluttamaan.

Pysy siellä omassa kolossasi.

Vierailija
86/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varaa, tiedän.

Ap

Jospa eivät syö euron eikä minkään muun hintaisia keksejä, eivätkä muutenkaan kahvin/ teen kanssa mitään. Toki vaihtoehto on sekin että unohtivat täysin ostaa vieras varaa kun eivät itse tarvitse. Semmoista se elämä on, vaikka olen itse 50+ ikäinen en muista vieraille ostaa mitään ja jos muistan saatan unohtaa kaappiin ja vasta myöhemmin huomaan että ai olisi ollut tarjottavaa 

Itselläni yhden hengen taloudessa ja diabetes itsellä ei ole kovinkaan usein mitään makeaa tarjottavaa jos vierailua ei ole sovittu. Jos tulee yllärivieras niin kyllä teen pari kolme leipää joko leikkeleillä tai juustolla vieraalle. Pelkkaa kaffetta tai teetä en tarjoa vieraille, sen verran on aina jääkaapissa jotain.

Vierailija
87/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on ihan peruskäytöstapojen mukaista tarjota vieraille jotakin pikkupurtavaa, varsinkin jos on kyseessä harvemmin käyvä vieras. Jos kyseessä on joku todella läheinen ystävä tai perheenjäsen, joka käy usein piipahtamassa, niin ymmärrän, että silloin voidaan juoda vain kahvia/teetä. Jos vierailu on hyvissä ajoin etukäteen sovittu, niin totta kai silloin hankitaan jotain tarjottavaa. Kotona ei ilmeisesti enää opeteta lapsille tällaisia peruskäytösmalleja. Ap:n tapauksessa voi olla kyse siitä, että sukulaisperhe ei vain ymmärrä, että kestitseminen kuuluu tapoihin tai sitten he haluavat tällä tavoin osoittaa, että ap:n seura ei kiinnosta. Itse olisin todella häpeissäni, jos sukulainen tulisi käymään ja toisi minulle lahjankin, enkä olisi laittanut mitään tarjolle. 

Kommenttien tasosta päätellen täällä on useampi henkilö, joka ei koskaan tarjoa vieraille mitään ja ap:n viesti "osui ja upposi". Jos käytte itse kylässä, niin kai olette huomanneet, että muut ovat yleensä laittaneet teille tarjottavaa. Luulisi, että viimeistään siitä ymmärtää, että se kuuluu tapoihin.

Vierailija
88/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuttu.

Sinä ilmotit, että olisit tulossa käymään, että milloin sopisi vai sukulaistyttö otti yhteyttä ja pyysi kylään? 

Vierailija
89/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläily on vanha homeinen agraarikulttuurin perinne. Onneksi fiksut ihmiset eivät enää yritä työntyä väkisin kylään, mutta joitakin vähemmän fiksuja on joutunut kouluttamaan.

Pysy siellä omassa kolossasi.

Etenkin nämä pullakahvien kärkkyjät ovat varmaankin tyypillisesti eläkeikäisiä. Kyläily on menneiden aikojen juttuja.

Vierailija
90/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee varmaan siihen ajattelemattomuuden, itsekeskeisyyden ja vaan käytöstavattomuuden piikkiin.

Mulla oli aikoinaan harrastusporukoissa tutuksi tullut oikein hauska ystävä. Meillä molemmilla oli koira joten saatto olla että olin poussa kotoa esim 6-7 h kun hänen luo matkustin paikallisilla, käytiin koirien kanssa lenkillö ja sit hänen luona istuttiin vielä juttelemassa. Joskus hän tarjosi pelkkää vettä. Miettikää, vettä. En juonut kahvia mut heillä ei ollu ees halpis teepusseja (2 aikuista 1 lapsi) jota olis tarjonnu, saati edes 2 e keksipakettia kaapinperällä. Tyrmistyttävää. Aikuiset oli molemmat reippaasti ylipainoisia joten kyllä heillä ruokaan, röökiin ja kaljaan oli varaa. Kun hän seuraavia kertoja lutsui lenkille /kylään niin kysyin toisinko vaikka pullapussin tms ja ostin kerran heille paketin teepussejakin. Ehkä vähän noloa mutta pakko jos meinaa saada muutakin kuin kylmää vettä. Opin myös sen et pidin jonku välipalapatukan tms repussa ettei tule heikotusta jos ei vaikka tarjotakaan mitään ku saatettiin olla parikun tuntia ulkona koirien kanssa.

Vierailija
91/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee varmaan siihen ajattelemattomuuden, itsekeskeisyyden ja vaan käytöstavattomuuden piikkiin.

Mulla oli aikoinaan harrastusporukoissa tutuksi tullut oikein hauska ystävä. Meillä molemmilla oli koira joten saatto olla että olin poussa kotoa esim 6-7 h kun hänen luo matkustin paikallisilla, käytiin koirien kanssa lenkillö ja sit hänen luona istuttiin vielä juttelemassa. Joskus hän tarjosi pelkkää vettä. Miettikää, vettä. En juonut kahvia mut heillä ei ollu ees halpis teepusseja (2 aikuista 1 lapsi) jota olis tarjonnu, saati edes 2 e keksipakettia kaapinperällä. Tyrmistyttävää. Aikuiset oli molemmat reippaasti ylipainoisia joten kyllä heillä ruokaan, röökiin ja kaljaan oli varaa. Kun hän seuraavia kertoja lutsui lenkille /kylään niin kysyin toisinko vaikka pullapussin tms ja ostin kerran heille paketin teepussejakin. Ehkä vähän noloa mutta pakko jos meinaa saada muutakin kuin kylmää vettä. Opin myös sen et pidin jonku välipalapatukan tms

Vaikutat todella hankalalta persoonalta. Jää kotiin mutustamaan niitä patukoitasi niin ei tarvitse märistä.

Vierailija
92/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina kaapissa keksejä ja/tai suklaakonfetteja varastossa vieraita varten. pakasteessa myös yleensä jäätelöä. En syö itse mitään makeaa muuta kuin vierailulla ollessani vähän tai kun minulla on vieraita. Näin kohteliaisuussyistä. Katson, että syömisissä on hyvä päivämäärä. Jos olen avannut vieraita varten jonkin keksipaketin tms. tarjoan loput yleensä heille mukaan kotiin vietäviksi. Hyvin ovat kelvanneet.

Vierailija
93/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ehdottomasti käytöstapojen puutetta. Vaikka ei itse "mussuttaisikaan" mitään kahvin/teen kanssa, niin vieraan vastaanottaminen on ihan eri asia kuin se miten normaali arjessa toimitaan. Ja kyllä noissa kahviloissa minun mielestäni ihan nuortakin väkeä istuu "mussuttamassa" jotain. Väitän että kotona ei ole annettu alkeellistakaan tapakasvatusta, tai ehkä ei sielläkään ole koskaan tarjottu vieraille mitään. Minusta äärimmäisen epäkohteliasta ja suorastaan tylyä käytöstä. Itse kokisin niin etten todellakaan ole tervetullut enkä kyllä toista kertaa tuppautuisi, todellakaan.

Sen ymmärrän että jos on oikeasti talous niin tiukilla ettei ole kertakaikkiaan vaan tarjota mitään, mutta mielestäni silloin voi sanoa jo etukäteen että tervetuloa vaan, mutta meillä ei nyt kertakaikkiaan ole mitään kaapeissa tms. Ja silloin huomaavainen vieras tuo mukanaan jotain jos ehdottomasti halutaan tätä ihmistä/perhettä tavata.  Ja tietenkin ymmärrän että esim opiskelijat keskenään kun tapaavat vaikka kavereitaan ahkerasti toinen toistensa luona, niin silloin voidaan teekupposen ääressä vaikka tapailla, itsekin hyvin köyhänä opiskelijana tämän aikoinaan kokenut.

Toki tiedän että nykypäivän nuorista osa on ajattelemattomia, eivät osaa huomioida muita  ihmisiä, mutta kyllä nyt jonkinlainen perusvieraanvaraisuus kuuluu ihan normaaliin perussivistykseen.  Tai sitten voi ihan yksinkertaisesti sanoa että en tykkää että meillä kyläillään, eli ei kiitos meille.

en ole itsekään mikään kakun/keksin/pullan syöjä, mutta aina pakkasessa on jotain, suolaista piirakkaa tai sitten voi tehdä vaikka simppelit juustoleivät, jos joku yllättäen piipahtaa. Se kun nyt on vaan ihan sitä peruskohteliaisuutta.

Vierailija
94/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan vanha ystävä pyysi itse kylään n 300 km sivu/ päähän ja oli ed päivänä sovittu aikataulukin jo ym ym, eli tiesi todellakin että tulen kun hän kutsui "heidän omakotitaloaankin katsomaan"  (lue, siis halusi esitellä ja ehkä vähän leveilläkin sillä tai se oli jopa pääasia kutsulleni).

No menin, eli matka kesti yhdellä pika kusitaukopysähdyksellä vajaat 4 h. Olin heillä 3 tuntia, hän tarjosi kahvit, jotain kuivia kaurakeksejä ja todella pienen pullan raapi jostain pakkasen pohjalta. Ei oo kuulemma ehtiny käydä kaupassa. Kuitenki mies paljasti vahingossa myöhemmin kun ystäni ei ollut kuulemassa et olivat eilen olleet paikallisessa marketissa pahimpaan ruuhkaan.... oli pakko lähtee pois vähän ennen aikojaan ja auton ovella "heipat" huudellessani katsoin tietoisesti kelloa ja sanoin et taidampa käydä tossa seuravalla ABC:llä syömässä ku jäi louns väliin tänään ni jaksan kotiin saakka. Läsäytin oven kiinni ja vilkuttelin iloisesti pihasta poistuessani niin nälkäisenä että kädet tärisi. 

Vierailija
95/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että tekivät ilkeyttään tuon ettei ollut tarjottavaa vaan ymmärtämättömyyttä, ei monet 20-30 vuotiaat tarjoa vieraille mitään eivätkä ajattele edes asiaa että pitäisi olla joku tarjoilu.

Täällä tulee selväksi miten erilaisia ihmiset ovat. Joku on pettynyt siihen, ettei etukäteen sovitulla vierailulla tarjota hänelle mitään. No kuppi teetä, muttei mitään sen kanssa.  Toiset sen sijaan tuskailevat, kun jossain kyläpaikassa toivotaan vieraiden syövän, mutta nämä eivät halua syödä. Ehkä on syöty juuri ennen tapaamista tai kuten tavallista joulunpyhien aikaan, ei tee mieli syödä mitään. On tullut mässäiltyä liikaa ja oma keho viestittää, että nyt on aika palata arkielämään.

Vierailija
96/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tosiaan kyläily- ja tarjoilukulttuuri on muuttunut, ainakin nuorison ja keski-ikäisten keskuudessa. 

Luin juuri iltalehdestä kuvailua erään julkkiksen uudenvuodenjuhlista. Kerrottiin, että ko. henkilö on tunnettu näyttävistä juhlistaan, joita hän järjestää ystävilleen, ja jälleen kerran oli pöytä koreana. Jutun yhteydessä oli myös kuvia näistä pöydän antimista. Ja mitä herkkuja pöydässä olikaan!  Neljää lajia sipsejä, oliiveja, irtokarkkeja, rypäleitä ja lisäksi mainittiin, että tarjolla oli myös hodareita. - Siis mitä?! Ovatko nämä ihmiset tosissaan, juhlien järjestäjä ja toimittaja?? Siis näyttävät juhlat ja pöytä koreana!? Ei voi olla totta! Itse luulisin moisia tarjottavia laiskan äidin järjestämien lastenjuhlien tarjottaviksi, en keski-ikäisen julkimon hehkutettujen uudenvuodenjuhlien tarjoiluiksi. - Hitto mitä höttöö!!

Vierailija
97/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole kovin toivottu vieras.

Juu tämäkin kävi mielessä.

Mielellään kyllä minun luona läyvät vierailulla.

Ap

Varmasti käyvät mielellään jos tarjoat sen seitsemää sorttia. Kyllä ihmisille ilmainen ruoka kelpaa.

Voi hyvänen aika.

Vierailija
98/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä tee on pihiä. Käy vain jos täysin yllätysvierailu eikä siis mahdollisuutta varautua.

Vierailija
99/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille taas tuli tuttu kylään. Laitoin tarjottavaa yhtä jos toistakin. Hän ei ottanut mitään kahvin kanssa. Ei yhtä ainoata keksiä. Sanoi, että tuli niin joulun aikaan syötyä. 

Ketutti, kun keräilin piirakoita ym. pöydästä kuivumasta hänen lähtönsä jälkeen ja ajattelin, että saa olla viimeinen kerta, kun tarjoan yhtään mitään. 

Niinpä tietenkin. Mikset ole onnellinen, kun vieras jätti kaikki tarjoilusi sulle itselles. Muuten täällä olisi luettu viikkokaupalla, miten ajattelemattomia ihmisiä tulee kylään, syö emännän viimeisetkin ruoat ja tilillä on enää kaksi euroa, ja sossut ja kelat ja hurstit on vasta kahden kuukauden päästä. Ja kyllä on kylmiä ihmisiä.

Minulta ovat vieraat pari kertaa syöneet vähäiset ruokani, kun olin suurissa veloissa ja oli todella tiukkaa. Yksi vieras vieläpä valitteli, kun tarjolla ei ollut jotakin, mitä hänellä yleensä oli kotona. Yksi toinen ei varoittanut etukäteen, että hänellä on monia ruokarajoituksia. Mistäpä isäntäväki voi arvata sen, kun ei oltu pitkään aikaan tavattu? Vähävaraisuus on asia, jota ei mielellään kerro tutuille, mutta joiltakin puuttuu kokonaan eläytymiskyky.

Vierailija
100/234 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosivat sentään teetä. Minä en tarjoile sitäkään. En ole mikään kahvila.