Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön
perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.
Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin.
Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.
Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.
Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?
Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.
Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ajankohta sovittu vähän ennen vierailuasi?
Vai onko niin, että puhuitte pari kuukautta sitten asiasta viimeksi, ja lompsuttelit kylään etukäteen ilmoittamatta silloin kun sun teki mieli mennä turisemaan.
Kyläilystä sovittiin 2 päivää ennen.
Sinä ilmoiti, että olet tulossa käymään eivätkä he kehdanneet kieltäytyä, koska sanoit tuovasi joululahjan?
Olisihan se hyvä pitää kaapissa vaikka edullinen keksipaketti vieraiden varalta, K-Menu appelsiinileivoskeksit esimerkiksi maksaa 1,24eur. Nyt kun jatkossa tiedät että kyseisessä kyläpaikassa ei ole tarjoilua niin ehkä voit viedä seuraavalla kerralla keksipaketin mukana?
Vierailija kirjoitti:
No yleensä tykkään tarjota jotain, mutta en odota keneltäkään mitään tarjoiluja. Ehkä he eivät itsekään ole mitään kahvileivän ystäviä.
Minä, minä, minä. Eikös silloin ajatella sitä vierasta, kun tulee kylään eikä itteesä? Kyllä on hyvät tavat nykyään hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä millainen vierailu oli kyseessä. Tuletko meille kahville - kahvin lisäksi pullaa tai piirakkaa tai jotain. Tuletko hakemaan kirjan jonka halusit lainata - ei välttämättä edes sitä kahvia. Tuletko viettämään meille lauantaipäivää, teen vaikka lounasta - lounasta.
Nähdään n. 4krt/v.
Vierailusta oli sovittu. Ja nimenomaan että menen vuorollani heille.
Tää on jotenkin niin ihanaa yhteydenpitoa: on erikseen vuorot tekemisille!
Minä en ystävien tai sukulaisten kanssa mieti, kuka viimeksi kutsui tai kuka tarjosi mitä ja oliko tuliaiset samanarvoiset kuin tarjoilu. Minua kiinnostaa se ihminen, jonka kanssa vietän aikaani, ei hänen keksipakettinsa. Jos joku lähtee tuolle vuorottelulinjalle, niin katkaisen välit. Minun ihmissuhteissani ei ole tuollaista sääntöä!
Aikansa kutakin. Lopetin pitopöytätarjoilut noin 30 vuoden jälkeen porukoille, koska tarjoilu oli yksipuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yleensä tykkään tarjota jotain, mutta en odota keneltäkään mitään tarjoiluja. Ehkä he eivät itsekään ole mitään kahvileivän ystäviä.
Minä, minä, minä. Eikös silloin ajatella sitä vierasta, kun tulee kylään eikä itteesä? Kyllä on hyvät tavat nykyään hukassa.
Talossa talon tavalla tai talosta ulos.
En usko että tekivät ilkeyttään tuon ettei ollut tarjottavaa vaan ymmärtämättömyyttä, ei monet 20-30 vuotiaat tarjoa vieraille mitään eivätkä ajattele edes asiaa että pitäisi olla joku tarjoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko niin, että puhuitte pari kuukautta sitten asiasta viimeksi, ja lompsuttelit kylään etukäteen ilmoittamatta silloin kun sun teki mieli mennä turisemaan.
Et ymmärrä lukemaasi?
Ehkä heillä ei ole tapana syödä kahvin tai teen kanssa mitään, joten sellaisen tarjoaminen vieraille ei tule mieleen?
Teemuki/teekannu ja omena- tai mandariinivati ja itseleivotut sämpylät sekä kasvimargariini olisivat ainakin minusta täydelliset tarjottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ilmoiti, että olet tulossa käymään eivätkä he kehdanneet kieltäytyä, koska sanoit tuovasi joululahjan?
Ehdotin juu kyläilyä. Kovasti sieltä ehdoteltiin päiviä, milloin sopisi. Jos ei vieras kiinnosta niin luulisi että keksisivät tekosyitä "ollaan kipeänä" tmv.
En ilmoittanut etukäteen mitään tuovani.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaas tämä oksennus poistoon.
Onko joku oikeasti näin tietämätön? Kuvittelee, että poistettavaksi ilmoittaminen poistaa automaattisesti ketjun. Täytyyhän poistoon olla asiallinen syy. Tämä on ihan asiallinen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä lukemaasi?
Et ymmärrä et. Oletko kirjolla?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heillä ei ole tapana syödä kahvin tai teen kanssa mitään, joten sellaisen tarjoaminen vieraille ei tule mieleen?
Juurihan ap kertoi että heille kelpaa kaikki kun ap:lla vierailevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä kestikievaria. Ei mun piireissä kukaan pidä .
Pieni ero siinä tarjoaako esim. pullapitkon tai keksejä ja teetä kuin kymmentä sorttia.
Minusta se kuuluu hyviin tapoihin arvostaa jonkun vierailua tarjoamalla vähän huikopalaa.
Ap
Syö prkl kotonas huikopalas! Mokomakin porsas.
Et näköjään ymmärtänyt pointtia. Kirjoituksesi tosin jo kyllä kertoo älykkyytesi tasosta.
Tämä. Jotenkin heti huomaa ettei ole tekoälyn tuottamaa.
En ole onneksi koskaan kokenut tuollaista. Aina on jotain tarjolla ja melkein aina on niin montaa sorttia, ettei voi ottaa kaikkea. Tuollainen on omituista ja todella, todella epäkohteliasta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee toisinpäin, jos vieras odottaa että talossa mennään hänen tapojen mukaan, niin aikamoista minä minä minä -asennetta se sitten on sen vieraan taholta. Vanhemmalla sukupolvella on tapana mussuttaa kahvin kanssa jotain "kastettavaa", mutta ei nuoremmilla ole vastaavaa. Jos kyseessä on vanhemman sukupolven tottumus, niin aika yksipuolista nimittää niitä hyviksi tavoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin juu kyläilyä. Kovasti sieltä ehdoteltiin päiviä, milloin sopisi. Jos ei vieras kiinnosta niin luulisi että keksisivät tekosyitä "ollaan kipeänä" tmv.
En ilmoittanut etukäteen mitään tuovani.
Mikä se syy oli, että veit ja mitä sinä veit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan ap kertoi että heille kelpaa kaikki kun ap:lla vierailevat.
Tuosta ei voi päätellä oikein mitään, sillä kyllähän tuossa tilanteessa pitää sitten jotain siitä pöydästä ottaa, kun on laitettu tarjolle, vaikkei se kotona olisikaan tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vapaa kasvatus sun muut tuottaneet sukupolven joka ajattelee vain itseään.
Tuliaiset kyllä kelpaa mutta sen vertaa ei kyläilijää arvosteta että edes keksejä teen kanssa tarjottaisiin.
Ja tässä tapauksessa ei ilmeisesti kyläilijä joka viikottain ramppaa ovikelloa pimputtamassa.
Jospa eivät syö euron eikä minkään muun hintaisia keksejä, eivätkä muutenkaan kahvin/ teen kanssa mitään. Toki vaihtoehto on sekin että unohtivat täysin ostaa vieras varaa kun eivät itse tarvitse. Semmoista se elämä on, vaikka olen itse 50+ ikäinen en muista vieraille ostaa mitään ja jos muistan saatan unohtaa kaappiin ja vasta myöhemmin huomaan että ai olisi ollut tarjottavaa