Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?
Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)
Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.
Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?
Kommentit (187)
Ompelin vanhasta aurinkovarjokankaasta kaksi isoa kassia kierrätystavaroille, toinen on hyvä pulloille ja toinen pahveille.
Tein Springles-purkista joululahjaksi (piilo-)tontun. Vanhat kankaat pääsi uusiokäyttöön, putken päällystin harmaalla vakosametilla, kannesta tein tonttulakin ja muotoa siihen sain käyttämällä täytteeksi lasten vanhaa, rikkimennyttä sukkaa. Nenäksi jostain löytynyt puuhelmi ja parta ylijääneestä karvakankaasta. Kierrätystä koko tonttu. Meni lahjaksi tekevälle ihmiselle, joka varmasti osasi arvostaa itsetehtyä ja kierrätettyä.
Sisälle piilotin konjakkipullon, sen ostin sentään uutena :). Kun tonttu odottelee kaapissa seuraavaan jouluun, voi siinä säilyttää vaikka joulukoristeita tai lahjanauhoja. Voisi kyllä tehdä muutaman itsellekin, nimenomaan joulutilpehöörin säilytykseen... myydäänköhän jossain jouluaterimia, ne sopisi hyvin sipsipurkkiin säilöttäväksi :D.
Liimasin tekstiililiimalla kalsareiden reiän ehjäksi.
Vaihdoin löytystyneen hiusdonitsin kuminauha uuteen ketjun innoittamana. Kauan donitsi lojunut vwnyneenä ja en ole raaskinut heittää roskiin, nyt ei tarvi!
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin löytystyneen hiusdonitsin kuminauha uuteen ketjun innoittamana. Kauan donitsi lojunut vwnyneenä ja en ole raaskinut heittää roskiin, nyt ei tarvi!
Onpa kiva että ketju inspiroi!
-ap
Olen aina tuunannut kaiken. Ompelukone surisee monta kertaa päivässä. Työkalut ovat käden ulottuvilla.
Viimeeksi tuunasin untuvatakin hupun. Keittiön laatikot piti peruskorjata, tippuivat lattialle. Iso homma. Jääkaapin oveen lukitus.
Igan yhtä korjaamista koko elämä.
Mulla on sellaista korjattavaa, jota en osaa itse korjata. Kuoritakin vetoketjun vaihto. Takki on parhaillaan korjattavana. Kallis takki joka menee korjauksen jälkeen vielä pitkään. Seuraavaksi pitäisi vielä kaksi sormusta suurennettavaksi. En ole korona-ajoista alkaen niitä pitänyt ja kun yritin, oli vaikea saada niitä pois.
Yhtä ja toista korjattavaa vaatteissa olisi, kun vaan saisi aikaiseksi. Merinokalsareitten haaroissa on reikä, yhdestä paidasta silmukka karkaamassa ja muuta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellaista korjattavaa, jota en osaa itse korjata. Kuoritakin vetoketjun vaihto. Takki on parhaillaan korjattavana. Kallis takki joka menee korjauksen jälkeen vielä pitkään. Seuraavaksi pitäisi vielä kaksi sormusta suurennettavaksi. En ole korona-ajoista alkaen niitä pitänyt ja kun yritin, oli vaikea saada niitä pois.
Yhtä ja toista korjattavaa vaatteissa olisi, kun vaan saisi aikaiseksi. Merinokalsareitten haaroissa on reikä, yhdestä paidasta silmukka karkaamassa ja muuta sellaista.
Välillä se aloittaminen on hurjan kynnyksen takana. Sitten kun saa tehtyä, ihmettelee että olikos tää nyt niin iso homma :)
Parsin housut, joissa oli sauma purkaantunut.
Vein puhkikuluneet lakanat ja pussilakanat HESY:lle eläinten alustoiksi.
Vein itselle tarpeettomia talvivaatteita Vailla vakinaista asuntoa ry:n joulukeräykseen.
Korjasin auton sisätilan lämmittimen, Calix-merkkisen. Oli virtakatkaisijan kontaktit sulaneet, tahallaan laitettu niin heikko komponentti että hajoaa jossain vaiheessa. Uutta yhteensopivaa lämmitintä ei enää saa, olisi pitänyt uusia koko asennus. Ohitin katkaisijan vaihtamalla yhden johton liittimestä toiseen, ja taas pelittää. Tiedän, kauhea rikos tehdä itse tällaisia sähkötöitä, mutta teinpä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Laukun vuorissa olevasta taskusta meni kulma puhki ja pikkuesineet solahtivat laukun ja vuorin väliin. Koska ulkonäöllä ei ole taskun sisällä väliä, korjasin taskun liimattavalla vaatelaastarilla. Laitoin samanlaisen myös ennakoivasti jo toiseen reunaan, vaikkei se vielä ollut puhki.
Hyvin keksitty!
Korjasin poikani työvaatteita. Homma ei varsinaisesti edes minulle kuulu, koska vaatteet on työantajan hankkimat, mutta tuskin se haittaa, jos pari reikää korjaa siististi. Olisi sääli laittaa muuten hyvät kamppeet menemään parin reiän takia.
Sidon vihkoja/ luonnoskirjoja ja niihin materiaalit suurimmalta osalta kierrätettyjä, esim kannet vanhoista t-paidoista, tyynyliinoista, kangaskasseista
Ostin aluevapaan dvd-soittimen laajentaakseni leffaharrastusta. Laite kumminkin pätki siirtyessään levypinnalta toiselle. Avasin, puhdistin linssin ipalla ja takaisin kasaan. Johan toimii eikä tarvinnut palauttaa.
Purin vanhan villapaidan, koska se i ollut meillä kenellekään sopivan kokoinen. Langoista olen jo kutonut yhdet sukat ja seuraavaksi kudon lapaset.
Tätä korjausta en tehnyt itse, mutta käytin vanhat ja paljon käyteyt maiharit suutarilla korjattavina ja niistä tuli todella hyvät.
Ukraina keräyksiin olen vienyt kynttilänloput. Käytetetyt peltitölkit ( kuten hernekeitto ) kerätään kynttilöiden jämiä täyteen. Sotilaat rintamalla ja siviilit ilman sähköä tarvitsevat valaistukseen ja ruuanlaittoon (Välillä ostankin niihin erikseen suuria uusia kynttilöitä. Se ei ole säästämistä, vaan välittämistä )
Leikkasin vanhoista kumisaappaista varret pois, olivat halkeilleet. Syntyi puutarha-kroksit.
Vierailija kirjoitti:
Sidon vihkoja/ luonnoskirjoja ja niihin materiaalit suurimmalta osalta kierrätettyjä, esim kannet vanhoista t-paidoista, tyynyliinoista, kangaskasseista
Mielenkiintoista! Olen itsekin sitonut kirjoja ja käyttänyt kansiin mm. sohvan verhoilukangasta ja flanellipaitaa, mutta en koskaan T-paitatrikoota. Eikö se nuhjaannu käytössä? Pohjaatko sen jotenkin ja mitä liimaa käytät? Ostatko kansipahvin valmiina vai käytätkö kierrätettyä?
Mites se tuo pikkutakki, kehtaako riisua päältään missään, jos vuori on paikatun näköinen? Huulipunat tahtovat jättää niitä ikuisuustahroja paidankauluksiin.