Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kadehdin työkaveria - miten pääsen eroon kateudesta?

Vierailija
03.01.2026 |

Olemme samassa työpaikassa, teemme samaa työtä ja meillä on sama koulutustausta. Ihan suoraan sanottuna kadehdin työkaveriani, sillä hän on niin hyvä työssään.

Työskentelemme ammatissa, jossa oma persoona vaikuttaa todella paljon työn lopputulokseen. Työkaverini persoona on sellainen, että siitä on hirveästi etua meidän työssämme. Hän on ahkera, idearikas, sanavalmis ja luova. Samaan aikaan jämäkkä, mutta kuitenkin joustava. Monet työkavereista kuvailevat, että hänen kanssaan on niin helppoa ja mukavaa tehdä töitä, kun hän hoitaa hommansa huolellisesti. Osasta taas aistin samaa kateutta kuin itsessäni. Työnantaja maksaa jopa ekstrapalkkaa työkaverilleni, kun hänen työjälkensä on niin hyvää. Arvata saattaa, että asiakaskunta pitää työkaveristani hurjasti. Saan kuulla kehuja, miten se teidän Anna on sitten niin hyvä työssään. Työpaikkamme somessa kerrotaan eri työntekijöiden työstä ja tämä työntekijä saa aina valtavasti kehuja ja tykkäyksiä. Työkaverini on myös kertonut saavansa viikoittain tai lähes viikoittain kiitosviestejä asiakkailta sähköpostitse tai puhelimitse. Tämä ei todellakaan ole alallamme tavallista. Onpa joskus tyytyväinen asiakas tuonut työkaverilleni kukkiakin työpaikallemme.

Miten pääsen eroon kateudestani? Työkaveri ei ole vaihtamassa työpaikkaa, joten asian kanssa on pakko oppia elämään. Kyllä minuakin kehutaan, mutta ei todellakaan samassa mittakaavassa kuin työkaveriani. Enkä jaksa olla yhtä ahkera ja antaa niin paljon itsestäni työlle. Työkaveri taas on todennut, että työ on hänelle perheen lisäksi isossa roolissa ja haluaa siksi satsata töihin. Ei kuulemma juuri sosiaalistele vapaa-ajalla tai harrasta mitään erityistä, kun työ on intohimonsa. Silti minua kalvaa tuo tilanne töissä. En ikinä myöntäisi asiaa työkaverille ääneen, mutta täällä voin myöntää anonyymisti.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtamalla itse työpaikkaa.

Vierailija
2/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt vastaavaan tapaukseen ja yleensä tällainen on myös leuhka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt tuollaista kateellisuutta ja katkeruutta. En ole ikinä halunnut olla paras kaikista, enkä edes "paras versio itsestäni", vaikka monessa asiassa perfektionisti olenkin.

Ihailen kyllä monia ihmisiä heidän ominaisuuksistaan, mutta miksi olisin kateellinen. Minä olen minä ja minulla on minun elämä, toisten elämää en voi saada. 

Ihmiset ovat ilkeitä ja paljon helpompaa olla herättämättä liikaa huomiota.

Vierailija
4/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna tutkisin sitä tunnetta. Niillähän on aina joku viesti. Haluaisit myös saada tunnustusta? Olla parempi työssäsi? Olla pidetty ja julkisesti hyväksi nimetty? 

Kuten itsekin sanot, et vaihtaisi koko elämääsi työkaverisi elämään, mutta haluisit napata sieltä tuon yhden asian. Töissä on varmasti kauniimpia, hauskempia tms, mutta he eivät paina tuota samaa nappulaa. 

Olen ollut tuollainen kuin ap:n työkaveri. Olihan se mukavaa, mutta sen syntyyn oli aika karut syyt ja se rakennelma myös romahti. Sinänsä se ei ollut mikään rooli, jotkut nyt vaan on tuollaisia. Ystäväni sanoin: kun on elänyt äitini kanssa, yksikään asiakas ei pysty olemaan vaikeampi. 

Vierailija
5/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, että tuo työkaveri on sulle (ja kaikille muillekin teillä) mahtava mahdollisuus oppia mallista ja siten kehittyä itse. 📈

Eli keskity tilanteen hyötyihin! Sä voit seuraavassa tuöpaikassas olla samanlainen stara, kun kehität itseäs.

Vierailija
6/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkaverisi kaltainen.

Tiedostathan, että todennäköisesti työkaverillasi "ei ole elämässä kaikkea", vaikka töissä sujuu upeasti? Itsekin sanoit, ettei hänellä ilmeisesti ole kovin aktiivisia ystävyyssuhteita eikä juuri elämää töiden ja kodin ulkopuolella. Sinulla ilmeisesti on. Voihan olla, että työkaverisi haikailisi itselleen joskus sinun osaasi.

Yritän tällä sanoa, että kukaan ei koskaan saa kaikkea. Älä kadehti työkaveriasi siksi, että hän on työssään hyvä ja kehunsa ansainnut. 

Vierailija
7/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et keskity ottamaan työkaveristasi mallia niissä asioissa, joita kadehdit? Jos työkaverisi tekee hyvin työtehtävän x, niin ota mallia ja tee perässä? 

Vierailija
8/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myös särähti tuo kuvaus, että ei ole kavereita eikä harrastuksia. Ei kuulosta kadehdittavalta elämältä. Jos hän vaikka menettää työkykynsä ja tulee avioero, mitä jää jäljelle?

Vierailija
9/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli avautua sen kadehditun työkaverin näkökulmasta. Kyllä sen aistii, jos joku kadehtii ja on siksi esim. ilkeä. On tullut vuosien varrella koettua todella ikävää kommentointia työkaverien taholta. Ethän pura kateuttasi työkaveriisi, vaikka sinua harmittaisikin hänen pärjäämisensä?

Vierailija
10/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi näyttää uhraavan ison osan elämästään työlle. Olisitko sinä valmis tekemään samoin? Jos et, niin älä turhaan kadehdi työkaverisi osaa.

Vierailija
11/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et keskity ottamaan työkaveristasi mallia niissä asioissa, joita kadehdit? Jos työkaverisi tekee hyvin työtehtävän x, niin ota mallia ja tee perässä? 

Eikö tuollainen kopiointi ole hirveän alentuvaa? Miehille ei koskaan edes sanottaisi noin. 

Vierailija
12/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yksi työkaverin ominaisuus ja erittele sitä miksi hän on siinä niin hyvä ja mieti miten voisit itse tulla siinä paremmaksi? Osa on varmaan helpommin tehtävissä kuin toiset? 

Itse olen vuosien varrella katsonut monia duunikavereita-, verkostoissa vastaantulleita jonkin ominaisuuden näkökulmasta ihaillen ja miettinyt juuri sitä miksi hän on niin suvereeni tuossa taidossa? Joka kerta siitä pohdinnasta on jotain hyötyä ollut ja on myös itse samalla tullut paremmaksi. Kun asiaa lähestyy noin, se ei ole enää kateutta vaan mahdollisuus itselle oppia uutta.

Vierailija
13/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: hyväksy itsesi. Vastasit jo itsekin: " Enkä jaksa olla yhtä ahkera ja antaa niin paljon itsestäni".

Vierailija
14/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen kopiointi ole hirveän alentuvaa? Miehille ei koskaan edes sanottaisi noin. 

Minä ihan surutta kopioin itselleni hyvät kikat, joita huomaan kollegoiden käyttävän. Ei se ole mitenkään alentuvaa. Saan tehtyä työni paremmin. Ja miksi kaikki pitäisi keksiä itse? Jos joku tekee jonkun asian hyvin, niin siitä vain tekemään samalla tavalla. Ilmaiseksi nuo omaa työtä parantavat kikat saa.

Vierailija
15/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ottaisi koko elämää, älä turhaan kadehdi yhtä sattumanvaraista asiaa. Taustalla voi olla vaikka mitä. Oletko omaan elämääsi tyytyväinen? Jos joku häiritsee, mieti miten sen voisi korjata. 

Esim ystäväni: heillä on kaunis, koulutettu ja varakas perhe, moni voisi kadehtia. Oikeasti elämään osunut ihan uskomaton määrä surua. Ei kannata kadehtia ketään, kyllä jokaisella ristinsä on. 

Vierailija
16/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mies ja olen kopioinut aivan surutta ja huonoa omaatuntoa potematta kaikki keinot joilla voin olla parempi. Ei kannata tyhmien periaatteiden vuoksi antaa muille työelämässä turhaa tasoitusta.

Vierailija
17/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuin ap:n kuvailema työkaveri.

Minä taas kadehdin heitä, jotka onnistuvat olemaan jotenkin hyvin pidettyjä työyhteisön sisällä ja saamaan ystäviä. Eivät ole niitä ahkerimpia ja parhaimpia työntekijöitä, vaan satsaavat sen energiansa työkaverien kanssa olemiseen ja ovat hyvää seuraa. Tuo on minusta hieno taito ja paljon enemmän lämmittää mieltä lukuisat ystävät kuin hyvät työtulokset. Itse en ole koskaan onnistunut tuossa, että saisin työpaikalta itselleni ystäviä ja seuraa milloin mihinkin menoihin.

Vierailija
18/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuvaa? Miten alentuva sopii tähän yhteyteen, kun se tarkoittaa suunnilleen holhoamista? Nyt ei osu. Sitä paitsi mallin ottaminen on eri asia kuin mekaaninen kopiointi.

Vierailija
19/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehditun kommentti.

Olen yrittänyt vähentää kateutta kertomalla töissä, että minulla on pysyvä kivulias sairaus ja puolisonikin on fyysisesti sairas. Ei tämä ole saanut ihmisiä kadehtimaan yhtään vähemmän. Päinvastoin vaan vähätellään, miten sairaus ei voi olla kovin paha, kun kykenen käymään töissä. Ja helppoahan meillä kuulemma lapsiarki on, kun on kaksi aikuista huolehtimassa lapsista.

Muista ap, että sen huipun työkaverin elämässä voi olla isojakin murheita, joista et tiedä. Tai joista tiedät, mutta sivuutat ne keskittyessäsi tuohon työasiaan.

Vierailija
20/68 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka on tietyllä osaamisen sektorilla aivan ylivoimainen, näkyy ja saa kunniaa ja kiitosta. En kadehdi, ihailen. Musta ei olisi samaan vaikka osin samaa hommaa myös hoidan. 

Itse olen jossain määrin apn kuvaileman työkaverin tapainen toisella osaamisen sektorilla, ero muihin ei tosin ole tuolla tavoin näkyvä, mutta pidän työstäni  enemmän kuin työkaverit ja toki se näkyy panostuksessa ja tekemisessä ja saan kiitosta asiakkailta ja sitä palkanlisääkin. Tuntuu vieraalta ajatukselta  että työkaverit kadehtisi, heille työ ei ole samalla lailla intohimo, joten eivät siihen ihan samoin panosta, enkä usko että mulle tulevista kiitoksista kuulevat mistään, lukuunottamatta joskus tilanteita joissa sattuvat olemaan paikalla kun joku kiittelee.