Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?

Vierailija
03.01.2026 |

Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)

Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.

Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin 20vuotta vanhan nahkaisen käsilaukun kahvan. Meinasin heittää roskiin ja ostaa uuden. Mutta kassi on muuten edelleen kaunis ja hyvässä kunnossa. Ja tunnearvoakin on.

Paras, edelleen käytössä oleva, tuunaukseni on kun tein parisängystä penkin.

Vaihdettiin vuosia sitten puinen sängyn runko uuteen. Vanhassa oli kaunis pääty, ja ajattelin kokeilla tehdä siitä penkin. Tarvitsin sahan ja porakoneen ja muutaman uuden ruuvin. Muuten sain kaikki osat sängystä. On edelleen käytössä 😁

Vierailija
62/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin v. 1970 mökille ompelemat punaiset piparkakkureunaiset yläkappaverhot ovat nyt jouluverhoina. Kunnollista, paksua puuvillakangasta Finlaysonin tehtaanmyymälästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia paketoinut lahjat sanomalehteen. Valitsen sivut, missä on pääsääntöisesti vain tekstiä. 

Laitan nätin nauhan. (Kierrätettyä tai uutta) ja leikkaan värikkäistä mainoslehdistä kirjaimia.. Ne liimaan (liimapuikolla) lahjapaperiin esim lahjan saajana nimen "Minna" tai jos löydän hauskoja kuvia/puhekuplia sanoja tms.. Niin niitä.. Jos ne sopii lahjaan/kuvastaa lahjansaajaa.

Kyllähän noihin aina aikaa menee.. Mutta toivon että lahjansaaja ymmärtää, että olen ajatellut juuri häntä. Ostan harvoin joulu tms lahoja "koska pakko ja kuuluu antaa". Mutta anna ympärivuoden "muuten vaan" lahjoja. 

Esim työkaveri lähti ulkomaanamatkalle.. Niin ostin hänelle aurinkorasvaa. Paketissa luki tietysti "Näytä mulle missä sulla on rusketusraidat" (Tykätään molemmat PMMP:stä )

Vierailija
64/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkasin aikoinaan Briteistä ostamani laadukkaan lempipyjaman kainaloon tulleet reiät ja samalla kavensin sen itselleni sopivammaksi. Käytännössä irrotin hihat ja purin sivusaumat ja ompelin uudestaan kasaan. Leveistä napinläpikaitaleista sain hyvää paikka-ainesta. Nyt minulla on uusi pyjama!  

Parsin sukkia tai korjaan vaatteita nykyään viikottain. Jopa tykkään siitä. Ikuisuusprojekti tuntuu olevan miehen teepaitojen risaiset pääntiet. Niitä joudun uusimaan tämän tästä. En ymmärrä, miten hän oikein pukee paitansa kun resorit eivät kestä.

Vierailija
65/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kirppikseltä kivan mekon, jonka ompelen vähän pienemmäksi. Laitan sen päälle sukujuhliin.

Vierailija
66/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä lukee, niin melkein harmittaa, että myin ompelukoneeni pois ... No uuden voi ostaa, jos iskee vielä kunnon ompeluvimma

Yritä ostaa ompelukone kirpputorilta. Saat luultavasti kestävän ja halvan koneen. Ompelukoneita on nykyisin paljon tarjolla, kun ompelua harrastaneet muuttavat hoitokoteihin tai kuolevat ja jälkeläiset eivät tajua omelukoneiden arvoa.

Vierailija
67/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En korjaa mitään,en osaa joten ostan uutta.

Vierailija
68/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En korjaa mitään,en osaa joten ostan uutta.

Oli tärkeää että tulit kertomaan tämän tähän ketjuun.

Vierailija
69/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtainen: Takkasytykkeet

Kanamunakennoja ja kynttilä jämät. (ohje googlesta)

Parhaita sytykkeitä, sytyttää vaikka märän puun telttareissulla.

Vierailija
70/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä lukee, niin melkein harmittaa, että myin ompelukoneeni pois ... No uuden voi ostaa, jos iskee vielä kunnon ompeluvimma

Yritä ostaa ompelukone kirpputorilta. Saat luultavasti kestävän ja halvan koneen. Ompelukoneita on nykyisin paljon tarjolla, kun ompelua harrastaneet muuttavat hoitokoteihin tai kuolevat ja jälkeläiset eivät tajua omelukoneiden arvoa.

Vahva suositus Husqvarna  merkin koneille! Omani on 70-80 lukujen välistä. Kone on käytännössä ikuinen. Ostin tori.fi hp oli 5€. Ostin ihanalta rouvalta, joka halusi että kone menee käyttöön.. Ei roskiin. Teki omaa "kuolinpesä siivousta" ennakkoon. Ikää rouvalla oli vajaa 70v. Lisäksi sain hänen itse tekemää pitsiä yms. Juotiinpa vielä kahvitkin. Oli ihana kohtaaminen. 

Vierailija
71/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajankohtainen: Takkasytykkeet

Kanamunakennoja ja kynttilä jämät. (ohje googlesta)

Parhaita sytykkeitä, sytyttää vaikka märän puun telttareissulla.

Saman teen kun kynttilänloppuja kertyy tarpeeksi, 

Kananmunakennoja olen säästänyt joten niitä piisaa.

Ovat kyllä parhaita sytykkeitä kun lehdet tulee digimuodossa nykyään.

Vierailija
72/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettyä ompelukonetta ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota painoon: metalliset on kestäviä työjuhtia ja muovirakenteisia ei saa korjattua, kun muoviosat hapertyvat. Mitä painavampi kone, sen helpompi huoltaa!

Vierailija
73/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnostin vanhan fillarin 1970 luvulta, rullaa hyvin. Sillä sujuu 10km työmatkat sujuvasti. Ei ole vaihteita ja ihana väri.

Vierailija
74/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin ja uudistin vaatteita, mm paitapuseron, ulkoiluhousut ja takin. Neuleita tuuletin, harjasin ja käsittelin nypynpoistajalla. Vielä yksi mekko odottaa rekillä, että pienennän sen. 

Vierailija
75/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikisin korjaus oli pojalta kotinaulakkoon jäänyt nätti samettitakki, sellainen bleiserimalli, joka olis muuten ollut hyvä miehelle yksiin juhliin mutta hihat oli hiukka lyhyet. No, ratkoin hihansuut, mutta vuorikangas olikin aika lyhyeksi leikattu jo alun perin. Päällikankaassa oli just varaa pidentää. No, käänsin vuoria entistä hintsummin ja ompelin hyvin, ettei puru. Laskin vuoria auki kainaloista ja ompelin reunempaa, oletin että se riittäisi antamaan hihalle väljyyttä ettei vuori ns vedä. No. Vetihän se. Purin just tekemäni ompeleet (ja manasin että ompelin niin hyvin kaiken...) hihansuissa ja vuorin kainalo-osista. Purin vanhasta talvitakistani mustan vuorin irti ja tein jatkopalat samettitakin hihojen vuorikappaleisiin. Ompelin taas kainalot ennalleen ja hihansuut hyvin. Takki istui kuin valettu. Olin ylpeä!

Olen myös kerran vaihtanut miehen valkoiseen paitaan kauluksen iltapuhteena, kun yllättävä ikuistahra oli iskeytynyt kauluksen kärkeen. Seuraavana aamuna oli hautajaiset ja piti saada valkoinen paita. Onneksi lyhythihaisesta sai vaihdettua kauluksen pitkähihaiseen.

Vierailija
76/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullu tehtyä vaikka mitä. Viimeksi nyt vanhaan lampun jalkaan tein uuden varjostimen poistamalla vanhan ja kiinnittämällä uuden kankaan vanhaan kehikkoon.

Minä myös uusin lampunvarjostimen. Käytin siihen mummultani perimiäni käsinvirkattuja lakanapitsejä.

Minulla on niitä paljon. Ne ovat kauniita, mutta niiden pituus on 130 cm, mikä oli ennen lakanan leveys. Siispä ne eivät käy nykyisiin 140 cm levyisiin lakanoihin. Vauvan pussilakanoihin olen niitä ommellut ja tekemääni kastemekkoon. Vielä on jäljellä useita.

Vierailija
77/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppatakin, jonka kaksiosainen vetoketju meni rikki. Käytän nyt vain yhdellä vetoketjulla, vaikka se tarkoittaakin että takki riisutaan astumalla siitä ulos :D hyvä viime vuonna ostettu takki jäi auton oven väliin ja harmitti liikaa ettei sitä voinut käyttää ja vetoketjun korjauttaminen ammattilaisella maksaa nykyisin jopa satasen.

Vierailija
78/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin  n. 25 vuotta vanhan hyvässä kunnossa olevan Pierre Cavallon neuletakin hihansuut.  Harmikseni neule oli jo itselleni pieni, mutta tytär otti sen käyttöön.

Vierailija
79/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkasin aikoinaan Briteistä ostamani laadukkaan lempipyjaman kainaloon tulleet reiät ja samalla kavensin sen itselleni sopivammaksi. Käytännössä irrotin hihat ja purin sivusaumat ja ompelin uudestaan kasaan. Leveistä napinläpikaitaleista sain hyvää paikka-ainesta. Nyt minulla on uusi pyjama!  

Parsin sukkia tai korjaan vaatteita nykyään viikottain. Jopa tykkään siitä. Ikuisuusprojekti tuntuu olevan miehen teepaitojen risaiset pääntiet. Niitä joudun uusimaan tämän tästä. En ymmärrä, miten hän oikein pukee paitansa kun resorit eivät kestä.

Ei se pukemisesta johdu. Parransänki sen tekee. Sama juttu täällä. En ole kuitenkaan viitsinyt alkaa korjaamaan, vaan ostanut uusia.

Vierailija
80/187 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulahtaneiden neuleiden hihoista tein säärystimiä ja rannelämmittimiä, t-paidasta putkikaulurin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän