Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?

Vierailija
03.01.2026 |

Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)

Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.

Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoripyörän sain valmiiksi, kun viimeinenkin puuttunut osa löytyi. Ei ihan ehtinyt ajokaudelle, mutta onpahan sitten seuraavalle.

Vierailija
122/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä valmis, mutta ilmankostuttimen korjaus on menossa. Kun sen saan valmiiksi, ompelen uudet pohjat sisätossuihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta vanhasta fillarista oli jo eturatas kulunut ja ketjut aivan lopussa. Tilasimpa sitten Aliexpressistä keskimoottorin ja akun, ostin Biltemasta uudet ketjut, tilaisin uudet jarrupalat. Nyt se on sähköpyörä ja hyvin toimii. Yhdellä latauksella pääsee melkein 80km. 

Kun tämä pyörä on pian ajettu loppuun, vaihdan vain sen moottorin ja akun johonkin toiseen pyörään. Setti maksoi n.500, ja totuudessa pysyen akku ei ehkä ole sitä kaikkein parasta kiinaa, mutta kohtuullinen. Tunnetun valmistajan kennot sisällä.

Ajattelin sen niin, että haluan kuitenkin uuden fillarin jossain vaiheessa, niin miksi ostaisin aina uudet sähköt ja moottorit? Nyt voin vain tyyliin roiskaista ne kiinni johonkin toiseen konkeliin ja taas mennään.

Vinkkaan sinulle halvemman paikan mistä ostaa pyörän sähköistyssarja. Yosepower.

Poikani sähköisti aluksi oman pyöränsä, totesin osat laadukkaiksi ja sähköistin ensin vaimoni fillarin ja sitten omani.

Vierailija
124/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen toppahousuista ompelin polvisauman, joka oli lähtenyt purkautumaan . Ajattelin, että kyllä ne vielä tän lopputalven kestää, ei viitsi ostaa uusia sen takia. Ostaa sitten ensi talveksi uudet. Sitten korjasin rintaliivien taakse  hakasten viereiseen kangasosaan tulleen reiän.

Ainiin ja lenkkareihin tuli sivuun isot reiät, paikkasin ne itse liimautuvilla kangaspaloilla. Aattelin, että ehkä niitä voi vielä käyttää vaikka lenkkikenkinä. 

Vielä olisi korjattavana pari paitaa, mihin on tullut kumpaankin reikä hihaan. 

Vierailija
125/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelylenkkareiden kantapäiden sisäpuolella olleet reiät paikkasin vaatelaastareilla. Hyvät tuli, lenkkeilen niillä vielä pitkään😊771

Vinkkinä kertoisin, että ainakin clas ohlsonilta löytyy  kenkälaastareita.

Vierailija
126/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein neulatyynyt vanhasta kahvikupista, jolla oli tunnearvoa. Kuppiin sopivan tyynyosan tein pahvista, polyesterivanusta ja ylijäämätilkusta, ihan kuumaliimalla vaan.

On hyvä kun pysyy pöydällä tukevasti ja on nätti katsella. Eikä pariton pikkukuppi pyöri enää keittiössä! Plussana myös se, että korvasta kupin voi ripustaa roikkumaan jos tarvitsee.

Vierailija
127/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku hiljaa entisöinyt n.12 vuotta vanhoja ruokapöydän tuoleja. Poistin selkänojista kulahtaneet keinonahkat ja sen alta paljastuikin nätti puristettu puulevy. Hioin ne ja lakkasin suojaavalla pellavamaalilla. Istuinosat päällystin uudestaan niittaamalla päälle uuden ohuehkon nahan tai aiemmasta projektista jääneen ylijäämä sisustuskankaan (ompelin hieman muotoon istuvuuden parantamiseksi). Kaksi tuolia odottaa vielä päällystämistä ja laitan niihin varmaan myös uuden nahkapäällysteen jahka pääsen kangaskauppaan. Tähän projektiin on mennyt aika monta vuotta, mutta ei haittaa mua 🤭

Vierailija
128/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traktorin lumilingon heittosiivikko täytehitsaamalla. Joku olisi vienyt vaihtoon ja maksanut liki 10 000 euron välirahan ,mutta tuli päivässä kuntoon.

Vierailija
129/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu mitään mieleen, en osaa oikein korjailla mitään, ja tarvittavien taitojen lisäksi muuttuu monesti myös tarvittavat välineet. Arvostan kyllä kovasti jos joku muu osaa ja viitsii. En silti ostele useinkaan uusia juttuja, käytän kaiken viimeiseen asti kunnes ei enää toimi ja joskus vaikka ois vähän rikkikin. :D 

Vierailija
130/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kiva ketju.  Merinovillavaatteita mäkin olen korjannut. Ne on jotenkin niin ihania eikä niitä viitsi heittää pois jonkun silmäpaon on takia. Nappeja ompelen  joskus myös uudelleen. 

Vierailija
131/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin olisi paikattavaa, mutta en näe enää niin hyvin että saisin langan silmäneulasta läpi :/

Vierailija
132/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhdistanut vanhaa jalallista peilinkehystä jo viikkokausia kun siihen oli laitettu kaikenlaisia maaleja, lakkaa, savea ym. Kun saan sen puhtaaksi ja hiotuksi, petsaan ja lakkaan sen. Lopuksi leikkaan ja kiinnitän siihen uuden peilin.

Olen myös neulonut puhkikuluneiden sukanterien tilalle uudet.

Huomenna paikkaan lapsenlasten vaatteita.

Vierailija
133/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju kannattaisi pitää esillä jatkuvasti.

Vierailija
134/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 180 x 210 cm sänky ja harva lakana pysyy levottomilla nukkujilla hyvin. Ostin leveän lakanan lisäksi kapean lakanan ja ompelin leveän lakanan kumpaankin reunaan 20 cm lisäkaitaleet. Saumat jää patjan alle näkymättömiin. Loppukankaasta sain pari tyynyliinaa. Aion tehdä vielä toisen setin.

Oikein hyvä idea.

Mutta itse olen ostanut tuplaleveitä pussilakanoita ja laitan petauspatjan pussilakanan sisään.

Ja  käännän petarin toisin päin kun eka puoli likaantuu.

Varsinaisten patjojen päällä pidän isoa lakanaa, ettei patjat likastuisi.

Vierailija
135/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 180 x 210 cm sänky ja harva lakana pysyy levottomilla nukkujilla hyvin. Ostin leveän lakanan lisäksi kapean lakanan ja ompelin leveän lakanan kumpaankin reunaan 20 cm lisäkaitaleet. Saumat jää patjan alle näkymättömiin. Loppukankaasta sain pari tyynyliinaa. Aion tehdä vielä toisen setin.

Oikein hyvä idea.

Mutta itse olen ostanut tuplaleveitä pussilakanoita ja laitan petauspatjan pussilakanan sisään.

Ja  käännän petarin toisin päin kun eka puoli likaantuu.

Varsinaisten patjojen päällä pidän isoa lakanaa, ettei patjat likastuisi.

Meillä on futon ja sen päällä patjansuoja, joka kiinnittyy kuminauhoilla patjan kulmiin. Siksi pitää olla lakana, joka ylettää futonin ympäri.

Vierailija
136/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sattuu olemaan yhtään ylimääräistä fyffeä kannattaa työllistää myös paikkakunnan ompelijoita.

En suinkaan ole varakas, mutta joskus työnnän mieheni uuden puvuntakkinsa  kanssa   ompelijalle joka lyhentää hihat oikeaan mittaan.

Vierailija
137/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin olisi paikattavaa, mutta en näe enää niin hyvin että saisin langan silmäneulasta läpi :/

Siihen puuhaan on onneksi saatavilla monenlaisia apuvälineitä, suurennuslaseja ja langanpujottimia, ja jälkimmäisiä voi askarrella itsekin, Youtubesta löytyy ohjeita.

Vierailija
138/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikannut kuteiksi kulahtaneita collegeja ja t-paitoja. Kuteista olen virkannut pyöreitä "koreja", yhdessä on nyt tuikkukynttilät, toinen on kylppärissä kosmetiikalle. Nyt virkkaan isompaa työtä: rahia. (Täytän sen pesussa pilalle mennyillä tyynyillä.) Tosi kivaa ja samalla tulee siivottua kaappeja turhista vaatteista.

Vierailija
139/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen puuhaan on onneksi saatavilla monenlaisia apuvälineitä, suurennuslaseja ja langanpujottimia, ja jälkimmäisiä voi askarrella itsekin, Youtubesta löytyy ohjeita.

Ompelulangan paksuiselle langalle voi myös käyttää sokeainneulaa niin välttyy pujottamiselta.

Vierailija
140/187 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan olette näppäriä ja ahkeria! 

Hattua nostan. Itse olen aika tumpelo mutta kyllä napit ompelen, vaihdan kuminauhat ja parsin reiät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi