Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)

Vierailija
02.01.2026 |

Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.

Kommentit (379)

Vierailija
301/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin lukeminen on selkeästi kansaa jakava elementti. 

Toiset lukee, toiset ei. Ja sen kyllä huomaa.

Lukemattomien sanavarasto on huomattavasti suppeampi, lukemattomien luku- ja kirjoitustaito ovat selkeästi huonommat kuin verrokkiryhmällä, lukemattomien suullinen-ja kirjallinen ilmaisu on köyhää verrattuna verrokkiryhmään, lukemattomien mielikuvitus ja kuvittelukyky ovat kehittymättömiä, lukemattomat ovat helpompia uhreja disinformaatiolle ja propagandalle jne.....

Lukemattomuus heijastuu elämän kaikille tasoille degeneroivasti ja täten välillisesti koko yhteiskuntaan.

Vierailija
302/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yki. Apinen.

Lumla masa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei harmainta hajuakaan..Lapsena luin läpi kirjaston kaikki lasten osaston kirjat. Välillä on ollut hiljaisempaa, hyvä jos muutaman kirjan vuodessa silloln lukenut.

Mutta eiköhän niissä tuhansissa mennä.

Vierailija
304/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukemattomien sanavarasto on huomattavasti suppeampi, lukemattomien luku- ja kirjoitustaito ovat selkeästi huonommat kuin verrokkiryhmällä, lukemattomien suullinen-ja kirjallinen ilmaisu on köyhää verrattuna verrokkiryhmään, lukemattomien mielikuvitus ja kuvittelukyky ovat kehittymättömiä, lukemattomat ovat helpompia uhreja disinformaatiolle ja propagandalle jne.....

Lukemattomuus heijastuu elämän kaikille tasoille degeneroivasti ja täten välillisesti koko yhteiskuntaan.

Näin se on. 

Kirjojen lukemista ja kirjoista saatavaa ei mielestäni voi korvata millään muulla. Lyhyet TikTok -tyylisillä videoilla ei ainakaan. Muttei myöskään dokumenttielokuvien katsomisella. Kirjojen tarjoama syvyys on aivan omaa luokkaansa. 

Äidinkielensä osaamisessa on myös monia tasoja, kuten kirjoitit. Paljon lukevat ovat parempia omassa äidinkielessään kuin lukemattomat. Itse olen onnellinen, että kirjat ovat aina maistuneet. Osittain johtui siitä, että 80-luvulla ei ollut paljon muita virikkeitä. Osittain johtunut omasta persoonallisuusrakenteesta, sisäänpäinkääntyminen ja pohdiskelu viehättävät. 

Vierailija
305/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yki. Apinen.

Vierailija
306/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään.

M 25 v

Vierailija
307/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen 30 vuoden aikana 1 kirja ja sekin jäi kesken.   Ei oo kaikkien juttu.

M 60 v

Vierailija
308/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviolta 60 x 52 eli 3120 kirjaa.

Vierailija
309/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä voi mitenkään tietää. Tosi vaikea edes arvioida. Varmasti tuhansia jos tähän lasketaan ihan kaikki kirjat siis myös koulukirjat. Joitain olen lukenut myös useamman kerran. Pienenä ahmin erilaisia kirjasarjoja ja saatoin lukea kirjan päivässä. Lukion myötä hupilukeminen jäi vähemmälle. Yliopistossa opiskelin kirjallisuutta joten sitä myötä tuli luettua tenttikirjojen lisäksi myös kaunokirjallisuuden klassikoita paljon. Pari vuotta sitten löysin lukemisen ilon uudestaan. Monta vuotta meni välissä että en lukenut paljoa yhtään, ehkä muutaman kirjan vuodessa. Viime vuonna luin 43 kirjaa. Toissavuonna 30. 

Vierailija
310/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti niitä laskee? 

Vierailija
311/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yki. Apinen.

Vierailija
312/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimäärin ehkä kirjan viikossa noin 30v ajan.. aika monta.

Vierailija
313/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satoja ja taas satoja. Harrastan -70 luvun politiikan tutkimista ja sen ajan aikalaisten kirjoittamia kirjoja on tullut luettua. Myös talvisodasta ja jatkosodasta kertovia sotakirjoja. Barbara Taylor-Bradfordin kirjat ovat myös tuttuja -80 luvulla jo luin niitä. 

Vierailija
314/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin oikeassa olet. Samaa olen ajatellut ja yleistietous on katoavaa kansanperinnettä. 

Vierailija
315/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä korvaa laadun?

Vierailija
316/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kIRJOITUSTAITO...hweHJEHE.WEHHEheee! Minun lukemisilani kiÄLiopin pidäis olla pörfffektiä! 

Vierailija
317/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiilota kielesi ja briljeeraa kielitaitosi vaan ei se mieltäsi kirkasta! 

Vierailija
318/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuo ei ollut yritys rimmata.

Vierailija
319/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut naisilta kehuja "kielitaidostani"...

Vierailija
320/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kirjaa 25-vuotiaasta, eli 10 vuotta, ja sinä aikana on tullut n. 250 kirjaa. Ehkä elämän aikana voisi tulla yhteensä vaikka noin 400-500 kirjaa, lapsena ja teininä luin paljon mutta parikymppisyyden alkupuolella vähän.