Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)

Vierailija
02.01.2026 |

Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.

Kommentit (379)

Vierailija
281/379 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viime vuonna ollut ns raskaalla tuulella. Aloitin sinuhella koko vuoden. Sitten kesällä oli 7 veljestä lomalukemisena ja elo-lokakuussa kahlasin kalevalan runot läpi. Niitä on muuten melkoisen monta ja jos aiot ajatuksella lukea, ei voi pikalukua harrastaa. Kalevalassa on tosin selkeä toisinto aina, eli sama lause toistetaan useaan kertaan. Joulun jälkeen otin sitten kuuntelukirjan bookbeatilta pitkästä aikaa ja otan selvää, mikä se Twilight - elokuva oikein on, no siinä onkin monta kirjaa näköjään. No, ensimmäisen kirjan puoliväli menossa ja vampyyrit ne näköjään teinejä kiinnostavat. Selkeästi kirjoitettua kyllä. 

Sivuhuomautuksena sne verran, että Kalevalaan on olemassa sanakirja, josta voi katsoa kummallisia sanoja. Se tekee lukemisen paljon mukavammaksi ja teksti alkaa avautua.

Vierailija
282/379 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vain muutamia kymmeniä. Niistä suurin osa on lapsille iltasatuja Disneyn satukirjoja. Lukeminen sinällään on kohtalaisen tylsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi. Apinen.

Vierailija
284/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kirjaa lukemisistani vuodesta 1995.  Näin seuraan ettei samaa kirjaa tule luettua kahteen kertaan. Sääli ettei tullut alotettua jo kouluaikana. Poikkeuksiakin on, esim. Sinuhe, jonka olen lukenut moneen kertaan, vaikka onkin lastenkirja.  Viime vuonna tuli luettua 60 kirjaa.

Vierailija
285/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia. Aikuisiällä (18-45) luultavasti noin 2000 kirjaa, koska monena vuonna olen lukenut hiukan alle tai yli 90 kirjaa, poikkeuksena lasten syntymävuodet. Lapsena eli ikävuosina  6-17 luultavasti tuplaten tuo määrä, koska luin pelkästään kesälomalla noin 100 kirjaa. 

Lukunopeuteni mahdollistaa tämän kirjamäärän työn ja perhearjen keskellä.

Vierailija
286/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia laittanut luetut kirjat ylös.

Viime vuonna 46. 

Alle keskiarvon, yleensä ollut 70-80.

Huippuvuosi oli 99 kirjaa. Pyrin tuolloin sataan, mutta yhden päähän jäi. Huomasin, että tuo oli ylipäätään liikaa, määrä ei ollut enää luonteva eikä lukeminen kivaa. 

Lukumieltymykset vaihdelleet. Vuosia luin vain englanninkielistä populääri-tiedekirjallisuutta. Viime vuosina pelkästään suomenkielistä fiktiota, josta suurin osa äidinkieleltään suomalaisten kirjoittamaa. Saan nautintoa, kun joku osaa käyttää äidinkieltäni todella taitavasti, mutta jostain syystä en ole ikinä kyennyt lukemaan runoja, vaikka niissä sitä kielitaituruutta oletettavasti esiintyy vielä romaaneita enemmän. 

Nyt olen kuitenkin huomannut, että olen menettänyt kaiken mielenkiintoni kaikkiin mahdollisiin tarinoihin. Oli sitten romaani tai elokuva. Ei siinä tarinassa ja sen käänteissä ja loppuratkaisussa ole enää mitään järkeä! En tiedä miksi näin on käynyt, ehkä niitä nähnyt liikaa. 

Eli looginen veto on siirtyä pitkästä aikaa takaisin tietokirjojen maailmaan. Erityisesti historiantutkimus kiinnostaa, koska siitä saa aina perspektiiviä ja ymmärrystä. Että miljardit ihmiset ovat eläneet ja kuolleet ennen minua ja heidän ajatuksensa ja todellisuutensa on ollut aivan toisenlainen. He ovat eläneet melkein kuin rinnakkaismaailmankaikkeudessa, niin aidosti erilaista heidän elämänsä on ollut. Tämä huojentaa, toisin kuin uutisten lukeminen nykyään. 

M47

Vierailija
287/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen varmasti lukenut kokonaan vain kaksi kirjaa, Jussi Halla-ahon oma kirja ja Toni Halmeen kirjan

en ole lukumiehiä mutta katselen paljon elokuvia ja luen netistä tietoa

Vierailija
288/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jallu vuosikerta 1978. 

Luen edelleen silloin tällöin.

Vierailija
289/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä, jos ajatuksella lukenut alusta loppuun.

Vierailija
290/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jallu vuosikerta 1978. 

Ei lasketa, katselet kuitenkin vain kuvat. Sitä paitsi lehtesi saa luultavasti auki enää muutamilta kohdin. Eli niiden tekstisivujen.

Vierailija
291/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jotain 2000 (+opiskeluun ja työhön liittyvät).  Joitakin olen lukenut useammin kuin kerran, koska n 5 - 10 vuodessa unohdan melko hyvin kirjan tapahtumat.

Vierailija
292/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki lapsena luetut kirjat laskee mukaan niin tuhansia. Ja toki jos kaikki lapsille luetut kirjat laskee mukaan, niin vuodessa tulee jo yli 365, kun päivittäin lukee vähintään iltasadun. Aikuisten romaaneja tulee luettua 20-40 vuodessa.

Mistä lähtien iltasatu on ollut yhtä kuin kirja? Tai sitten lapsesi nukkuvat aika lyhyitä yöunia.

Miten lasten yöunien pituus liittyy kirjoihin? 

Tässä ei ole nyt määritelty kirjan pituutta tai sanamäärää, niin mikä sitten lasketaan kirjaksi. Esimerkiksi eilisessä iltasadussa oli 38 sivua (https://www.suomalainen.com/products/molli-ja-holottavat-morot?srsltid=…), lasketaanko se kirjaksi. 

Vierailija
293/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 200 sivua lyhyt iltalukeminen - 300 sivuinen venyttää iltaa jo liiaksi - 400 sivuinen tuhoaa yöunet jne.

1 kirja per päivä pahimmillaan. 

Vierailija
294/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys ja johon en osaa vastata. Olen lukenut koko ikäni enemmän tai vähemmän. Jos nyt ajattelee, että opin lukemaan joskus 6-7 vuotiaana ja olen nyt 60v, niin mahtuuhan tuohon melko paljon lukemista. 

Vierailija
295/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana luin satoja, nyt en ole moneen vuoteen lukenut yhtäkään.

Vierailija
296/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yki. Apinen.

Vierailija
297/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olevista 85% ei ole lukenut mitään. Täysiä idiootteja. Kirjoitukset ovat pelkkää iikoria, kaalisoppaa, persut sitä ja tätä. Tasoteorioita sekä mies-/naisvihaa.

Vierailija
298/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut

Vierailija
299/379 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta saakka olen lukenut kirjoja, nuorena erityisen paljon ja luen edelleen.. vaikka nyt kulutankin kirjoja myös äänikirjoina.

Vaikea laskea yli 50-vuotiaana kaikkea kirjamäärää, määrä on jotain satoja, tai tuhansia? Ei pysty tietämään, vaikka olisi mielenkiintoista tietää.

Vierailija
300/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jallu vuosikerta 1978. 

Eiks 3/78 Jallussa ollut miss Lollo?