Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)

Vierailija
02.01.2026 |

Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.

Kommentit (379)

Vierailija
321/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 000

Vierailija
322/379 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia, olen aina lukenut paljon ja olen nyt 64-v. Minulla on aina joku kirja kesken ja aloitan heti uuden, kun vanhan saan loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään kirjaa jos koulukirjoja ei lasketa

Vierailija
324/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin säännöllisen kirjojen lukemisen 12-vuotiaana, olen kohta 52 eli 40 vuotta päivittäistä lukemista. Luen leppoisaan tahtiin eli keskimäärin 50-60 kirjaa vuodessa. Jos mennään arviolla 55 kirjaa niin sitten on luettuna 2200 kirjaa. Tuntuu yllättävän pieneltä luvulta. Lukujonossa on koko ajan satoja kirjoja ja se pitenee nopeammin kuin lyhenee. Valitettava tosiasia on että elämä loppuu kesken. 

Vierailija
325/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin lukeminen on selkeästi kansaa jakava elementti. 

Toiset lukee, toiset ei. Ja sen kyllä huomaa.

Lukemattomien sanavarasto on huomattavasti suppeampi, lukemattomien luku- ja kirjoitustaito ovat selkeästi huonommat kuin verrokkiryhmällä, lukemattomien suullinen-ja kirjallinen ilmaisu on köyhää verrattuna verrokkiryhmään, lukemattomien mielikuvitus ja kuvittelukyky ovat kehittymättömiä, lukemattomat ovat helpompia uhreja disinformaatiolle ja propagandalle jne.....

Lukemattomuus heijastuu elämän kaikille tasoille degeneroivasti ja täten välillisesti koko yhteiskuntaan.

Tämä kaikki on valitettavan totta ja lisäksi kirjallisuuden lukeminen myös tutkitusti kehittää empatiakykyä. Romaanien lukijathan elävät 1000 elämää omansa lisäksi, kohtaavat asioita jatkuvasti tyystin erilaisten ihmisten näkökulmasta ja oppivat ymmärtämään erilaisia tapoja olla vahva ja erilaisia syitä olla joskus heikko. Nämähän eivät rajoitu vain lastenkirjallisuuteen. 

Lisäksi on aina tuntunut siltä, että ihmisiltä jotka eivät lue, puuttuu tietynlainen "syvyys". Vaikea selittää mikä tämä juttu on... en tarkoita sivistystä tai syvällisyyttä, vaan jotain sellaista sielun rikkautta ja tasapainon tuntua joka vallitsee luonnollisesti usein ihmisessä joka keskittyy päivittäin lukemiseen. Ihmisestä usein pystyy arvioimaan joka aika lyhyenkin tutustumisen perusteella, onko tämä lukija. 

Vierailija
326/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia. Nykyisin luen vähemmän paperikirjoja mutta joka päivä luen jotain. Kahta kirjaa luen vakituisesti, alusta loppuun. 

Vierailija
327/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin 35-40 kirjaa/vuosi, mutta jos kaikki lukemani kirjat lasketaan, niin kyllähän se nyt ainakin yli tuhanteen kirjaan menee. 

Vierailija
328/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sensuuri oon ....

,,,ja kas näin lähtee kirja

...on mun ammatini vauva-palstan sensuuri

ja politiikka on peruste millä pyyhin ajatukset ja vapaudet pois,,,

...ei eroa vasmistolaisuudella ja f,,a--si,,smilla ooo

he samaa tuho-aatetta on

Vierailija
329/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuosta tulee, n. 1/vko ja viisikymmentä vuotta. 2500, luulin luvun olevan enemmänkin.

Vierailija
330/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo lugenunnansa yhtään kirjaa, enkä lue !

Vierailija
331/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia määriä kaikilla! Mutta toisaalta, pitää muistaa että näihin ketjuihin vastaakin aina vain ne, jotka lukevat paljon. 

Totta. Sama homma kuin vaikka ketjuissa, joissa kysytään esim paljonko painat - vain alle 65 kiloiset kommentoivat. Tai mitä olet syönyt päivän aikana - vastaamaan ryntäävät ainoastaan he, jotka ovat syöneet tosi terveellisesti. 

Lukemista harrastavat vastaavat kirja-aiheisiin ketjuihin,  ravitsemuksesta kiinnostuneet vastaavat ravitsemuskeskusteluihin, naapurikyylät vastaavat kaverin kettiön lattian mehutahrakeskusteluihin.

Vierailija
332/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah sa luulet itsesi syväliseksi......

......mutta miksi maailman pahimmat rikokset on tehneet lukeneet ihmiset?

Ja vali stuksen aika ..,, aika jolloin ihmisten nirhi,imen vietiin huipuunsa!

Liberalismi ja giljotiini ovat synonyymi-veljeksiä

Ranskan liberalismi pisti ajatukset terän alle

Muutama väärä lause ja jo pää erkani ruumiista

jA LIBERALKISMNIN JÄTILÄISET .....Stalin ja veli h...i--ddd,,,r

Ei ollut veljeksillä aatteissa eroa

keskitysleirien saaristo oli unelmakuva veljeksillä

niin se rotu vahvistuisi ... toinen aryan ja toinen iso-venälä'inen

Vasarapaa 9-1-2025...eikun 26

Hoovee vauvasensuuri

Vierailija
333/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko pari kirjaa

Vierailija
334/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että reilu tuhat. 12-20-vuotiaana 50 kirjaa vuodessa, tekee 400. 20-35-vuotiaana 30 kirjaa vuodessa, tekee 450. 35-50-vuotiaana 15 kirjaa vuodessa, tekee 225. Sen jälkeen 50 kirjaa. Yhteensä 1175. Kotona meillä on pari tuhatta kirjaa, mutta niistä en ole suurinta osaa lukenut. Jos romaania pienemmät kirjat ja koulukirjat lasketaan mukaan, tulee siitä vielä 500 lisää, eli yhteensä olisi luokkaa 1700 silloin.

M54

Vierailija
335/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti niitä laskee? 

Suorittajat.

Vierailija
336/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jallu vuosikerta 1978. 

Luen edelleen silloin tällöin.

Eiks 3/78 Jallussa ollut miss Lollo?

Selvästikin vaikuttava lukukokemus.

Vierailija
337/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa typerää! Kuka laskee muka lukemiaan kirjoja ja mitä iloa siitä on kenellekään? Nämä on samoja ihmisiä, jotka muutenkin vaihtaa pikkutarkasti omia ja toisten tekemisiä. Tätini on juuri tuollainen ollut ikänsä. Laskee, montako pakkaspäivää oli vaikka viime talvena. Montako hellepäivänä oli kesällä. Montako kilometriä käveli. Montako kirjaa on lukenut. Hänellä on ihan sairaus tuosta tarkkailusta ja asioiden muistamisesta. Voin hyvin kuvitella, että hän sanoisi lukeneensa vuonna 2025 vaikkapa 11 kirjaa, kun edellisenä vuonna luki vain 8. Näistä hän tekisi myös jatkopäätelmiä, että joko viime vuonna löytyi parempia kirjoja tai sitten hänkin ollut 2024 niin väsynyt, ettei ole jaksanut lukea kuin 8 kirjaa ja sitten miettisi syitä, miksi ei ole jaksanut.

Oli suorittaja.

Vierailija
338/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia kirjoja yli 40 vuoden aikana. 

Vierailija
339/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen merkannut lukemani kirjat ylös vuodesta 1999. Tänä aikana olen lukenut 186 kirjaa. 

Entä oletko merkannut ylös, ovatko ne herättäneet sinussa joitakin ajatuksia?

Vierailija
340/379 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs sitten päätin etten enää yhtään hömppää avaa.