Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheinen käynyt pitkän terapian, ja oppinut lähinnä paapomaan itseään.

Vierailija
02.01.2026 |

Läheiseni on ollut terapiassa vuosia. Hän osaa nyt nimetä tunteitaan, käyttää sanoja kuten turvattomuus, rajat, traumaattinen kokemus ja olla totta omana itsenään. Hän on oppinut puhumaan kauniisti itselleen ja vaatimaan itselleen parempaa. 

Nyt kaikki, mikä ei tunnu hyvältä, on väärin sanottu. Kaikki, mikä ei ole pehmeää, on emotionaalisesti turvatonta. Jos sanon jotain suoraan, hän vetäytyy tai suuttuu. Jos ehdotan, että ehkä hänkin voisi katsoa omaa toimintaansa kriittisesti, hän ilmoittaa, että minä en puhu hänen kanssaan kunnioittavasti.

Terapia on opettanut hänet vaatimaan turvaa mutta ei rakentamaan sitä itse. Se on opettanut hänet puhumaan tunteistaan mutta ei kestämään toisen ihmisen tunnesävyä, jos se ei ole hyväksyvä tai neutraali. Ja ennen kaikkea: se on tehnyt hänestä haavoittuvuutensa vartijan. Ei ihmisen, joka olisi oppinut kestämään elämää, vaan ihmisen, joka on oppinut odottamaan, että koko ympäristö järjestyy hänen haavoittuvuutensa ympärille.

Nyt jokainen väärä sävy on rajanylitys. Jokainen jämäkämpi lause laukaisee vanhan haavan. On kuin keskustelut olisivat muuttuneet terapian jatkoksi mutta minä en ole terapeutti, enkä halua olla.

Ja pahinta on tämä: jos en suostu siihen rooliin, jos en puhu "turvallisesti", hän vetäytyy, hiljenee, tai kertoo kokeneensa minut uhkaavana. Ikään kuin ainoa oikea tapa olla hänen kanssaan olisi nyt puhua varoen, empaattisesti, tarkkaan asetelluilla sanoilla ikään kuin koko ajan joku lapsi kuuntelisi. 

En tiedä, missä vaiheessa terapia lakkasi olemasta parantumista varten ja muuttui uudeksi normiksi, jota kaikkien muidenkin pitäisi noudattaa. Missä vaiheessa ihmisen haavoittuvuus muuttuu syyksi vaatia muilta käytöstä, jota kukaan ei osaa luonnostaan? Entä minä? Olen alkanut pidätellä itseäni, koska tiedän, että yksikin väärä sana voi tehdä hänelle "turvattoman olon".

Kommentit (518)

Vierailija
141/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vie tuo tekoäly tekstisi peräsuoleesi"

Ois sinunkin kannattanut hankkia joskus itsellesi lemmikki, niin oppisit vähän empaattisemmaksi. 

Tekoäly ei tarvitse empatiaa, ja sillä tuotettu spämmi tarvitsee vain pois siivoamista. 

Eri

Sinut täältä sais siivota pois, kun olet joku empatiakyvytön psykopaatti. 

Vierailija
142/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis menettänyt otteesi hänestä. Et pääse enää ihon alle. Mikä pettymys, ja mikä vuodatus. Ja mikä pahinta; sinua rajataan. Nyt et sitten oikein keksi, miten jatkaa manipulointia, kun olet jäänyt siitä kiinni housut kintuissa. Noh, palstalta saattaa hyvinkin löytyä samanhenkisten myötätuntoa ja jopa hyviä neuvoja - tai sitten vaan kuule uutta matoa koukkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, ettei aloittaja tunne myötätuntoa ns. läheistään kohti lainkaan, ennemmin kaunaa? Mitä aloittaja tarkoittaa, kun hän kirjoittaa sanovansa asioita suoraan ja olevansa kriittinen? Onko tarve puhua rumasti ja haukkua läheistä?

Mitä tarkoittaa vaatimus, että pitäisi kestää elämää? Kenties sitä, että pitäisi kestää huonoa kohtelua aloittajalta? 

On toki myös täysin mahdollista, että tekstissä kuvaillun läheisen kasvuprosessi on kesken ja rajojen asettaminen tapahtuu vielä töksähtävästi. Jos ap ei sitä kestä, kannattaa ehkä ottaa etäisyyttä. Samalla voi miettiä, mistä ne omat kaunan tunteet tulevat ja miksi on tärkeää saada sanoa asioita suoraan ja olla kriittinen. Voisiko omassa toiminnassa ja ilmaisussa muuttaa jotakin? Onko aloittajalla itsellään myötätuntoa omaa itseään kohtaan? Jos ei, ei sitä riitä muillekaan. 

Ihan perus tarinahan tämä on. Aloittajan ystävä on ollut se musta lammas lähipiirissä, jonka niskaan kaadetaan kaikki paska, jonka kautta lähipiiri taas tuntee itsensä paremmaksi. Musta lammas käy vihdoin ja viimein terapiassa, jossa oppii laittamaan rajoja ja pitämään omia puolia ja sitä, ettei hyväksy enää paskan kaatamista niskaansa. Nyt sitten aloittaja suuttunut siitä, ettei voi enää kaataa omaa pahaa oloansa ja paskaansa tämän ystävän niskaan ja kiukuttelee sen takia.

Yleisemmin toksiset ja toisia huonosti kohtelevat ihmiset ovat niitä, jotka juoksevat nettiin valittamaan, kun joku kävi terapiassa ja yhtäkkiä eivät haluakkan olla heidän kanssa väleissä. Ovat täysin sokeita omalle huonolle käyttäytymiselle.

Vierailija
144/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis just nuo "Kun minä jäin orvoksi lapsena ja selvisin siitä ja olen niin vahva, niin mitä siinä itket mummosi kuolemaa" -jutut kertoo siitä, että ihminen ei oikeasti ole selvinnyt kovinkaan hyvin, eikä kykene edes empatiaan, vaan yrittää vetää kaiken itseensä ja verrata omaan elämäänsä.

Meidän koulussa oli yksi just tuollainen tyttö. Lastensuojelu ja sosiaalitoimi sijoitti sukulaisille ja järjesti elämänsä, mutta silti hänellä oli aina vaikeampaa kuin kenelläkään.

Siis olisiko hänen pitänyt vaan olla normaali ja esittää että kaikki ok nyt kun ihan sukulaisille sentään sijoitettiin ja joku muu järjesteli elämän, jota hän ikinä ei halunnut?

Meidän koulussa oli tuollainen, joka aina kiukkuili

Eikö sellainen kiukuttelija ja raivoaja olisi pitänyt panna jonnekin lastensuojelulaitokseen? Ei sellaisen lapsen paikka ole tavallisessa koulussa jos ei pärjää siellä.

Vierailija
145/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jokaisessa "aseta rajasi"-lehtijutussakin kerrota, että alkuun tapahtuu ylilyöntejä kun niitä rajoja etsitään? Luultavasti kyse siitä, että ennen rajaton ihminen alkaa nähdä rajojen tallomista ja uhkia joka puolella. Ei varmasti helppoa läheisille, mutta toivottavasti hän oppii asettamaan rajat sinne minne ne kuuluvatkin eikä jää noin ehdottomaksi. Itse ottaisin hieman etäisyyttä, mikäli itse kuormitun pumpulipallon käsittelystä ja antaisin suhteemme oattaa uuden muodon sitten kun hän on siihen valmis ja pumpuli on hieman hälvennyt, kun yksinäistähän siellä pumpulipallosakin tulee...

Vierailija
146/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan käyttänyt myös tätä läheistä jonain ilmaisena orjana, kun joutuu käyttämään "jämäköitä lauseita." Eli siis selkeästi käskyttämään.  Nyt loppui sekin ilmainen orja sitten ja ap joutuu itse tekemään paskahommat tai maksamaan jollekin niistä. 

Vierailija
147/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai kuvittelee ne traumattomat ihmiset olevansa jotain empaatteja, kun on hyvä lapsuus. Ei kyllä ketjun perusteella näytä yhtään siltä. 

Hyvä lapsuus edesauttaa empaattisuutta 

Vierailija
148/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös jokaisessa "aseta rajasi"-lehtijutussakin kerrota, että alkuun tapahtuu ylilyöntejä kun niitä rajoja etsitään? Luultavasti kyse siitä, että ennen rajaton ihminen alkaa nähdä rajojen tallomista ja uhkia joka puolella. Ei varmasti helppoa läheisille, mutta toivottavasti hän oppii asettamaan rajat sinne minne ne kuuluvatkin eikä jää noin ehdottomaksi. Itse ottaisin hieman etäisyyttä, mikäli itse kuormitun pumpulipallon käsittelystä ja antaisin suhteemme oattaa uuden muodon sitten kun hän on siihen valmis ja pumpuli on hieman hälvennyt, kun yksinäistähän siellä pumpulipallosakin tulee...

Taitaa olla enemmänkin niinpäin, että yksinäistä tulee toksisille ihmisille, kun ei nykyaikana enää kukaan jaksa heidän käyttäytymistään.

ei kukaan ihan tyhjästä ala laittamaan rajoja päälle jonkun ihmisen kanssa, kyllä siinä on ihan syykin, mikä ei ole mikään pumpulina olemista.

Vierailija
149/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kuvittelee ne traumattomat ihmiset olevansa jotain empaatteja, kun on hyvä lapsuus. Ei kyllä ketjun perusteella näytä yhtään siltä. 

Ei tosiaan vaikuta ketjun perusteella ollenkaan siltä

Vierailija
150/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kiusaajat ja muita huonosti kohtelevat ihmiset puhuvat muista ihmisistä "herkkinä" ihmisinä. Kyllä se on ihan normaalia, että ihminen reagoi tunteilla negatiiviseen tai loukkaavaan kohtelemiseen.

Vierailija
151/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan vaikuta ketjun perusteella ollenkaan siltä

Miten niin ei?

Vierailija
152/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit on eniten näiden kilttien ja herkkien perään, kun niistä saa helppoja uhreja. Kyllähän se varmasti ärsyttää, kun terapiat vie heiltä kaikki helpot uhrit. Narsistit kun ei pysty elämään ilman näitä kilttejä urheja. Kiltit on narsistien elämän eliksiiriä.

Vierailija
153/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vanhempani olisi voinut kirjoittaa hieman tämän kaltaisen tekstin minusta kymmenisen vuotta sitten. Taustalla oli lapsuudessani pitkään jatkunut kuritusväkivalta ja huutaminen. 

En tosin käyttänyt sanaa turvattomuus tai noita muitakaan termejä, mutta opettelin suhtautumaan itseeni myötätuntoisemmin. Oli valtava helpotus päästä käsiksi lapsuuden käsityksiin: olin ajatellut, että olen paha ja siksi ansaitsen minuun kohdistetun väkivallan, viisivuotiaanakin, jos sanon kovasti yksinkertaistaen nyt tässä. 

Olemme vanhempani kanssa saaneet välimme käsiteltyä ja ne ovat nykyisin lämpimät. Olen kiitollinen vanhemmalleni ja myös ylpeä hänestä, että hänellä oli rohkeus katsoa omia tekojaan ja käydä asia läpi kanssani. Harva pystyy moiseen.

Vierailija
154/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis just nuo "Kun minä jäin orvoksi lapsena ja selvisin siitä ja olen niin vahva, niin mitä siinä itket mummosi kuolemaa" -jutut kertoo siitä, että ihminen ei oikeasti ole selvinnyt kovinkaan hyvin, eikä kykene edes empatiaan, vaan yrittää vetää kaiken itseensä ja verrata omaan elämäänsä.

Meidän koulussa oli yksi just tuollainen tyttö. Lastensuojelu ja sosiaalitoimi sijoitti sukulaisille ja järjesti elämänsä, mutta silti hänellä oli aina vaikeampaa kuin kenelläkään.

Siis olisiko hänen pitänyt vaan olla normaali ja esittää että kaikki ok nyt kun ihan sukulaisille sentään sijoitettiin ja joku muu järjesteli elämän, jota hän ikinä ei halunnut?

Ja mitä se omien vanhempien kuoleman ja oman elämän vertailu toisten ihmisten elämään auttaa? Tai mitä järkeä siinä edes on? Ei kukaan ole itse valinnut elämäänsä.

Vierailija
155/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä se omien vanhempien kuoleman ja oman elämä

Ihan oikeastiko te käytätte aikaanne orpolapsen kehittymättömien selviytymiskeinojen pilkkaamiseen täällä? Eivät varmasti ole olleet järkeviä tai rakentavia, mutta ei ole mikään ihme, jos tuossa tilanteessa on oireillut. 

Ohis

Vierailija
156/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lastensuojelu ja sosiaalitoimi järjestä orvoksi jääneiden alaikäisten sijoituksen? Kun lapsi oireilee noin voimakkaasti ei sijoitus ole välttämättä onnistunut. Tuossa olisi voinut olla parempi siirtää jonnekin laitossijoitukseen, missä olisi ollut laitosmaisempaa ja ammatillista hoitoa jos lapsi sitä kerran tarvitsi.

Vierailija
157/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapia on perseestä ja tunteilua, oikea terapia on paastoaminen ja stoalainen itsekuri ja urheilu, juoksu ja puntti

Vierailija
158/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain narsisti voi parkua jotain tällaista ettei saakaan enää otetta toiseen ihmiseen joka "paapoo itseään" liikaa oksennus

Vierailija
159/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteiden puhkianalysoinnin loppupäästä löytyy helposti itsepetos ja liiallisen itsekritiikin  tilalle tullut itsekritiikin täydellinen puute.

Lenkillä käyminen, saunaolut ja itselleen anteeksi antaminen voi olla halvempi ja tehokkaampi tapa parantaa pääkoppaa kuin loputon lapsuuden ja koettujen vääryyksien märehtiminen. Valmista tästä elämästä ei tule tietenkään kummallakaan tavalla. Se täytyy vain oppia hyväksymään.

Vierailija
160/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstistäsi päätellen sinäkin olet käynyt terapiassa, vai mistä ihmeestä tiedät nuo kaikki ammattisanat? Kaveriltasiko?

Provoilijatoimittaja se on, lukenut jonkun artikkelin lehdestä tai netistä ja väsäsi aloituksen mielikuvitusystävästä. Tai itse käynyt terapiassa ja on tämä "ystävä".