Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheinen käynyt pitkän terapian, ja oppinut lähinnä paapomaan itseään.

Vierailija
02.01.2026 |

Läheiseni on ollut terapiassa vuosia. Hän osaa nyt nimetä tunteitaan, käyttää sanoja kuten turvattomuus, rajat, traumaattinen kokemus ja olla totta omana itsenään. Hän on oppinut puhumaan kauniisti itselleen ja vaatimaan itselleen parempaa. 

Nyt kaikki, mikä ei tunnu hyvältä, on väärin sanottu. Kaikki, mikä ei ole pehmeää, on emotionaalisesti turvatonta. Jos sanon jotain suoraan, hän vetäytyy tai suuttuu. Jos ehdotan, että ehkä hänkin voisi katsoa omaa toimintaansa kriittisesti, hän ilmoittaa, että minä en puhu hänen kanssaan kunnioittavasti.

Terapia on opettanut hänet vaatimaan turvaa mutta ei rakentamaan sitä itse. Se on opettanut hänet puhumaan tunteistaan mutta ei kestämään toisen ihmisen tunnesävyä, jos se ei ole hyväksyvä tai neutraali. Ja ennen kaikkea: se on tehnyt hänestä haavoittuvuutensa vartijan. Ei ihmisen, joka olisi oppinut kestämään elämää, vaan ihmisen, joka on oppinut odottamaan, että koko ympäristö järjestyy hänen haavoittuvuutensa ympärille.

Nyt jokainen väärä sävy on rajanylitys. Jokainen jämäkämpi lause laukaisee vanhan haavan. On kuin keskustelut olisivat muuttuneet terapian jatkoksi mutta minä en ole terapeutti, enkä halua olla.

Ja pahinta on tämä: jos en suostu siihen rooliin, jos en puhu "turvallisesti", hän vetäytyy, hiljenee, tai kertoo kokeneensa minut uhkaavana. Ikään kuin ainoa oikea tapa olla hänen kanssaan olisi nyt puhua varoen, empaattisesti, tarkkaan asetelluilla sanoilla ikään kuin koko ajan joku lapsi kuuntelisi. 

En tiedä, missä vaiheessa terapia lakkasi olemasta parantumista varten ja muuttui uudeksi normiksi, jota kaikkien muidenkin pitäisi noudattaa. Missä vaiheessa ihmisen haavoittuvuus muuttuu syyksi vaatia muilta käytöstä, jota kukaan ei osaa luonnostaan? Entä minä? Olen alkanut pidätellä itseäni, koska tiedän, että yksikin väärä sana voi tehdä hänelle "turvattoman olon".

Kommentit (518)

Vierailija
221/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei virheetöntä, mutta normaalia, kuten kaikilta toisiltakin. Orvoksi jääminen ei anna erityisoikeuksia käyttäytyä huonosti koulussakaan tai satuttaa toiska lapsia.

Aika moni lapsi, jonka vanhemmat ovat elossa, saa raivokohtauksia koulussa. Moni tekee pahempaakin, minua heitti ns. hyvän perheen tyttö kivellä päähän ja olisin voinut kuolla. 

Silti tämä vanhempansa menettänyt tyttö on vuosien jälkeen nimettömän palstalaisen vihan kohteena. 

Ei se että muutkin anna oikeuksia käyttäytyä itse huonosti, vaikka olisikin orpo. Orvoksi jääminen ei liity oikeastaan mitenkään kouluelämään, tragedioita on toistenkin lasten perheissä.

Ei tietenkään, mutta aivan naurettavaa pitää tuntematonta alaikäistä tällä tavalla tikunnokassa. Kertoo huolestuttavia asioita tapauksen esiin nostaneesta kirjoittajasta. 

Vierailija
222/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapiassa koulita ketään kestämään narsistia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hänen äitinsä? Kuulostaa siltä, että läheisesti todellakin oppinut puolustamaan rajojaan ja kertomaan kun käyttäydyt huonosti häntä kohtaan. Suosittelen että kuuntelet häntä ja otat opiksi mikä on asiallista puhetta ja käytöstä muita kohtaan. Etkä vain totea ettet osaa. Tai sitten on parasta hyväksyä se että käyttäydyt loukkaavasti ja se voi johtaa siihen että muut loukkaantuvat eivätkä halua olla kanssasi tekemisissä. Ei toisille voi sanoa mitä vain ja olettaa että he sitten pitävät sinusta ja haluavat viettää kanssasi aikaa. 

En ole ap, mutta samankaltainen käytös on alkanut hiertämään välejä erääseen ystävään. Hän on oppinut että reagoi miten reagoi siksi ja siksi asioihin. Hän on oppinut sanomaan ei. Mutta that's it. Nyt hän sitten sanoo ei täysin yllättäen, tekee ohareita, käyttäytyy moukkamaisesti ja ottaa lopareita, koska h

Niin. Sinä olet joka suhteessa erinomainen ja toisia ihmisiä kunnioittava persoona... eiku...

Vierailija
224/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden samalla luokalla olleen vanhemmat kuoli tsunamissa, ihan oikein niille.

Tämäkin kommentti saanut useamman yläpeukun. Toiset maalittavat orpolasta. Todella erikoisia kirjoittajia keskustelemassa, tai sitten vain vpn-trolli. 

Vierailija
225/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden samalla luokalla olleen vanhemmat kuoli tsunamissa, ihan oikein niille.

Tämäkin kommentti saanut useamman yläpeukun. Toiset maalittavat orpolasta. Todella erikoisia kirjoittajia keskustelemassa, tai sitten vain vpn-trolli. 

Tyhmyys, tuo alati lisääntyvä suomalainen luonnonvara! Se näkyy palstalla.

Vierailija
226/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin voinut tehdä samanlaisen aloituksen puolisostani. Hän ei kerro tarkkaan mitä terapiassa tapahtuu, mutta sen verran tiedän että vanhojen traumojen vaikutuksia siellä on käsitelty. Ongelma vaan on se, että hän meni terapiaan siksi, että kestäisi paremmin aikusen elämän vaatimuksia, mukaanlukien työelämä, ja siksi että parisuhteensa ovat aina menneet solmuun, ja usean vuoden terapia on tuottanut täysin päinvastaisia tuloksia. Terapia ei reipastanut, tai antanut työkaluja selviämään arkisista haasteista, toisin sanoen terapia ei nostanut häntä sohvan pohjalta, vaan antoi hänelle selityksen miksi sieltä ei halua nousta. Terapia ei ole opettanut hänelle ihmissuhdetaitoja, vaan on opettanut olemaan tökerö ja välinpitämätön toisia kohtaan suojellakseen itseään. Mutta itse olen aika satavarma etten kohtele häntä huonosti, päinvastoin, olen ymmärtäväinen ja kärsivällinen, ja silti tuntuu että pitää olla varpaillaan, etten hajota herkkää

Eroa ja ota vastuu omasta elämästäsi. Voitatte kummatkin. 

Vierailija
227/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ja osalla keskustelijoista on huomio pelkässä omassa navassa ja omassa kuvitellussa paremmuudessa. Että muut menevät ihan terapiaan asti, jotta osaisivat tulla toimeen hänen tai muiden kanssa entistä paremmin. Eihän sinne siksi mennä. 

Vierailija
228/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn terapeutilla, joka on homo. Kovin suppeat näkemykset hänellä on esimerkiksi äidin roolista. Hirveästi paheksuntaa asioista, joita en itse ole edes osannut mieltää mitenkään kiistanalaiseksi.

Olet puolustuskannalla. Helpompaa keskittyä esim. terapeutin persoonaan kuin omiin ongelmiin. 

No hän keskittyy asioihin, joiden takia en ole hakeutunut terapiaan. Jo olleet ja menneet asiat, eivät liity nykyhetkeen mitenkään. Ei niissä tavallaan ole mitään kohdattavaa, ovat yhdentekeviä.

Ilmeisesti joudut kohtaamaan omat puutteesi vanhempana, vaikket haluaisi. Kaikki sympatia terapeutillesi. 

Vierailija
229/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn terapeutilla, joka on homo. Kovin suppeat näkemykset hänellä on esimerkiksi äidin roolista. Hirveästi paheksuntaa asioista, joita en itse ole edes osannut mieltää mitenkään kiistanalaiseksi.

Olet puolustuskannalla. Helpompaa keskittyä esim. terapeutin persoonaan kuin omiin ongelmiin. 

No hän keskittyy asioihin, joiden takia en ole hakeutunut terapiaan. Jo olleet ja menneet asiat, eivät liity nykyhetkeen mitenkään. Ei niissä tavallaan ole mitään kohdattavaa, ovat yhdentekeviä.

Ilmeisesti joudut kohtaamaan omat puutteesi vanhempana, vaikket haluaisi. Kaikki sympatia terapeutillesi. 

Hän on pettynyt synnytystapaani, joka taas johtuu diagnoosista, joka minulla on. En kohtaa asiassa mitään. Terapeutille kuitenkin tärkeä asia kieriä siinä.

Itsellä siis ydinperhe, velaton omistusasunto ja työpaikka. Nykyhetki mallillaan.

Vierailija
230/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on keskiluokan excuse eli hyväksytty syy pään työntämisessä omaan persaukseen ja syvälle, minä-minä-minä oikein luvan kanssa ja kannustettuna, kerrankin joku kuuntelee. Jos se helpottaa heidän olemistaan ja saa heidät tuntemaan itsensä arvokkaaksi, hyvä homma. Jokaisen ihmisen pitää saada tuntea olevansa arvokas.

(en käsitä, miten terapoijat jaksavat pysyä hereillä keskiluokkaisen tylsyyden äärellä, mutta ammatinvalintakysymyksiä)

Vierailija
231/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit, olisikin helppoa jos traumoista ja haitallisista käytösmalleista pääsisi kerralla, vähän kuin valokatkaisijaa painamalla. 

Itse olen vuosikausia työstänyt rankkoja lapsuustraumoja, ja paloina se tuntuu tapahtuvan. Ensin opitaan pitämään puoliaan, ja sitten tasoittamaan sitä puolensa pitämistä, näin kärjistetysti.

En tiedä ystävästäsi, mutta itse kun olin lähtötilanteessa aivan totaalinen ovimatto, joka olisi tyyliin antanut viimeiset rahansakin jos joku olisi tullut niitä vaatimaan. Ei ollut lähes mitään kykyä pitää omia rajojani. Ja näitä on haastavaa opetella vasta aikuisena. Etenkin, kun käytös ei minullakaan varmasti vielä vuosiin ole täysin tasaista ja normaalia etenkään stressitilanteissa, vaikka parhaani vain jatkuvasti yritän. 

Vierailija
232/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin kommentoijilla ovat menneet psykiatrin ja terapeutin ovet sekaisin?  : )

Voi voi. Jotkut ovat joutuneet käymään molemmilla vuosia, ja psykiatrihan se oikeanlaista terapiaa usein osaa suositella.

Vierailija
233/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa narsistin prototyypiltä.

Ohis, mutta selvitä, mitä sana prototyyppi tarkoittaa. 

Vierailija
234/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on pettynyt synnytystapaani, jok

No olet sitten varmasti kaikin puolin erinomainen ihminen, etkä tarvitse terapiaa.

Vierailija
235/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen meistä kuuluu paapoa itseämme ensi sijassa

Toki. Mutta olisi sitä hyvä tulla toimeen muidenkin kanssa, ja osata ottaa vastuuta, muuten elämä vaan hankaloituu.

Vierailija
236/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 

Ap on narsisti, joka on käynyt itse terapiassa ja oppinut siellä entistä pahemmaksi. Nyt osaat sanaston ja lisää manipulointitaitoja.

Vierailija
237/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on pettynyt synnytystapaani, jok

Olet varmaan provo, mutta mitenhän joku ydinperhe ja velaton asunto liittyy mihinkään? :D

Vierailija
238/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei virheetöntä, mutta normaalia, kuten kaikilta toisiltakin. Orvoksi jääminen ei anna erityisoikeuksia käyttäytyä huonosti koulussakaan tai satuttaa toiska lapsia.

Aika moni lapsi, jonka vanhemmat ovat elossa, saa raivokohtauksia koulussa. Moni tekee pahempaakin, minua heitti ns. hyvän perheen tyttö kivellä päähän ja olisin voinut kuolla. 

Silti tämä vanhempansa menettänyt tyttö on vuosien jälkeen nimettömän palstalaisen vihan kohteena. 

Ei se että muutkin anna oikeuksia käyttäytyä itse huonosti, vaikka olisikin orpo. Orvoksi jääminen ei liity oikeastaan mitenkään kouluelämään, tragedioita on toistenkin lasten perheissä.

Ei tietenkään, mutta aivan naurettavaa pitää tuntematonta alaikäistä tällä tavalla tikunnokassa. Kertoo huolestuttavia asioita tapauksen es

Eipä vanhempansa menettänyt lapsi ole sen kummempi kuin kukaan, omassa käytökseltään vastaavat kaikki. Orpous ei ole peruste tai syy koskaan.

Vierailija
239/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa rasittavalta ihmiseltä. 

Tämä. Ei ole hänen asiansa "kehoittaa" sitä läheistä "tarkastelemaan kriittisesti omaa toimintaansa". Ja puheen sävy toiselle olisi ihan aiheellista olla vähintäänkin "neutraali" noin lähtökohtaisesti.

Vierailija
240/518 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

260 ääliötä meni narsistin retkuun ja 50 tunnisti narsistin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi