Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi ei osaa ottaa kaikkea irti Lapin suosiosta matkailukohteena

Vierailija
02.01.2026 |

Joulupukin pajakylä on tylsä ostos"paratiisi" outletteineen, kun tilalla voisi olla vaikka minkälainen satumainen joulukylä, jossa voi nähdä tonttuja pajassaan lahjoja takomassa ja muorin paistamassa pipareita joulun tuoksuja täynnä olevassa tuvassa.

Rovaniemen lentokenttä ja rautatieasema voisivat olla ihan toisen näköiset, kunnon tyylikkäät asemat.

Lappiin voisi mennä Helsingistä oikea jouluinen juna. Sellainen, jonka suunnitteluun olisi oikeasti panostettu.

Suomi on jostain kumman syystä saanut itselleen Joulupukin kotimaan maineen, mutta ei osaa hyödyntää tätä etuasemaa ollenkaan.

Kommentit (188)

Vierailija
121/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vanhoja aittoja voisi siirtää jo ainakin rautatieaseman lähelle! Kahviloita, käsityöläispuoteja jne. kuten Oulun torinrannassa ja Oulun asemalla taitaa olla heti aseman yhteydessä myös TaitoShop vanhassa rakennuksessa.

Varmasti pitkän matkan jälkeen moni turisti menisi heti käymään kahvilla/syömään/tutustumaan aittoihin jo asemalle päästyään.

Kyllä uskon että jos osattaisiin suunnitella niin saataisiin Rovaniemelle paljon nykyistä enemmän tällaista aktiviteettia, viihtyisyyttä ja myös tuloja, ihan oikeasti.

Rovaniemellä on nytkin jo monenlaista hienoa ja kiinnostavaa, jos se osattaisiin yhdistää näihin aktiviteetteihin. Esimerkiksi arkkitehtuurista kiinnostuneet turistit voisivat arvostaa todella paljon Alvar Aalto -kierroksia.

Lisäksi esim. Rovaniemen kirkko on todella kaunis, mielestäni harvinaisen kaunis (moderni) kirkko. Erityisesti sisätilat ja alttaritaulu. On yksi tunnelmallisimmista kirkoista, mitä tiedän. Sen ympäristö ei tällä hetkellä ole mikään kaunein mahdollinen. Jokin tuollainen Taitokortteli tai vastaava sen lähellä nostaisi myös kirkkoa ansaitsemaansa huomioon ja varmasti aktivoisi myös sitä (esim. taidetapahtumia, joissa konsertteja kirkossa sekä taitokorttelissa, näyttelyitä, opastettuja kierroksia, historiallisia esityksiä/näytelmiä.... turisteista olisi varmasti kiinnistavaa nähdä esim. jouluaikaan Tiernapojat ja Lucia)

Vierailija
122/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas luulen että rovaniemeläiset tietävät itse parhaiten.

Helsingin laita - alueilla asuvat eivät voi mitenkään tietää todellisuutta. Luontomatkailu ja Hki ovat 2 päinvastaista maailmaa.

Joten menkää sinne ja haastatelkaa rovaniemeläisiä sekä turisteja.

Jos on varaa mennä.

Ja haastatelkaa Helsingin rikkaita mitä he ajattelevat.

Vain hyvätuloisilla on varaa tehdä luxusmatkoja.

Ette näytä oikein hahmottavan tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai, esimerkki Raahesta:

Ajattelitko, että joulupukin ja revontulien perässä tuleva turisti jaksaa kiinnostua tällaisesta?

Ihan varmasti osas turisteista arvostaisi, vähintäänkin kotimaiset turistit. Ja juttu olisi juuri se, että tuollaisen esittelyn voisi liittää osaksi kokemusta. Siellähän voisi olla vaikka salaperäinen saunatonttu kertomassa hämyisessä lyhdyn valaisemassa vanhassa savusaunassa suomalaisista saunatavoista (ja joulun aikaan mitä suomalaiseen joulusaunaan kuuluu jne.)

Olen ihan varma, että myös ulkomaiset turistit arvostaisivat tällaista, itse asiassa JUURI tällaista

Harva arvostaa. Ihan tosi, se suuri ulkomainen massa haluaa muovikokemusta.

Varmasti osa. Mutta jokin tuollainen osin kulttuuriin keskittyvä ratkaisu voisi toimia ihan ylipäätään keskustan aktivoijana ja sellaisena tapahtumakeskittymänä.

Kyllä noilla ulkoilma-/tallipiha-alueilla jne. paljon myös ulkomaan turisteja näkyy.

Vierailija
124/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniikit ruoat ja nähtävyydet ovat suomen vetonauloja.

Vierailija
125/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapissa voitaisiin myös myydä aidosti suomalaisia tuotteita, eikä Kiinasta raahattua paskakrääsää. Että vatuttaa, kun näkee kiinalaisia poroleluja ja muita Lappi-teeman krääsäpaskatuotteita, pahimmillaan niissä on joku "Designed in Finland" -harhaanjohtavuusmerkintä.

Jos turistilla on varaa matkustaa Lappiin, on sillä aivan varmasti varaa maksaa myös kymppi enemmän leluista ja matkamuistoista!

Juuri niin. Itse asiassa Lapissa käy jo nyt erityisesti joulusesonkina niin paljon turisteja, että kaikki käsityöläispajat tms. oikeasti voisivat olla käsityöläisille itselleenkin todella kannattavia.

Ihan varmasti menisi kaupaksi olkitöitä ja kransseja ja taottuja esineitä, tai mitä nyt kaikkea onkaan, taidetta jne.

Ja turistit näyttäisivät innoissaan kuvia ja kertoisivat kotimaassaan miten tontuksi pukeutunut "pajatonttu" teki nämä esineet itse pajassaan, saimme kat

Fiskarsin kaltainen ostoshelvetti mutta jouluteemalla?

Vierailija
126/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas luulen että rovaniemeläiset tietävät itse parhaiten.

Helsingin laita - alueilla asuvat eivät voi mitenkään tietää todellisuutta. Luontomatkailu ja Hki ovat 2 päinvastaista maailmaa.

Joten menkää sinne ja haastatelkaa rovaniemeläisiä sekä turisteja.

Jos on varaa mennä.

Ja haastatelkaa Helsingin rikkaita mitä he ajattelevat.

Vain hyvätuloisilla on varaa tehdä luxusmatkoja.

Ette näytä oikein hahmottavan tätä.

Rovaniemeläiset voisivat ottaa osaa keskusteluun ja ideointiin, jos eivät ole vielä sitä tehneet :)

Itse en ole Rovaniemeltä, mutta tunnen sieltä ihmisiä ja olen kyllä kuullut ihan rovaniemeläisiltäkin joskus kommenttia ainakin siitä, että pajakylä kaipaisi jonkinlaista kohennusta/yhtenäistämistä/ei-muovisuutta

Vierailija
127/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turistit ovat jo nyt ongelma Rovaniemellä. Niitä on liikaa kaikkeen kapasiteettiin nähden, aiheuttavat vaaratilanteita aibnb-asunnoissa, eivät kunnioita ihmisten kotirauhaa vaan kulkevat toisten pihoissa... Miksi luulette että sinne halutaan vielä lisää porukkaa? 

Vierailija
128/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvar Aalto oli nerokas arkkitehti.

Tajutkaa kuitenkin, että ulkomaalaiset eivät lähde Lappiin hakemaan mitään Alvar Aallon arkkitehtuuria.

Jos se inspiroi heitä, he pistäytyvät lomallaan myös esim.

Helsingissä tutustumassa siihen.

Varakkailla on varaa.

Toisin kuin Suomen kaltaisessa kehitysmaassa.

Täällä on varakkuus keskittynyt pienelle kansanosalle.

Suurin osa kansaa on rahvasta joilla ei ole tarpeeksi rahaa.

Menkää töihin Lappiin. Sesonkityö ja käsittääkseni hyvä palkka.

Vierailija
129/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turistit ovat jo nyt ongelma Rovaniemellä. Niitä on liikaa kaikkeen kapasiteettiin nähden, aiheuttavat vaaratilanteita aibnb-asunnoissa, eivät kunnioita ihmisten kotirauhaa vaan kulkevat toisten pihoissa... Miksi luulette että sinne halutaan vielä lisää porukkaa? 

Miksi ei voisi kehittää kaupunkia ihan jo suomalaisia ja kaupunkilaisia itseään ajatellen? Ei tuollainen kulttuurikeskittymä nyt todennäköisesti ainakaan rauhattomuutta lisäisi.

Olisi vain hyödyksi Rovaniemen kulttuurikentälle, joka on laadukas. Siellähän on taideyliopisto ja todella laadukas Lapin sinfoniaorkesteri ja monenlaista muuta korkeatasoista. Vaikka ihan jo heidän töidensä esittelyyn tuollainen monipuolinen kulttuuri-/käsityö-/museo/-aktiviteettikeskus

Vierailija
130/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Rovaniemellä vain 2 lyhyttä käyntiä

Minua ei missään tapauksessa olisi inspirpinut käydä katsomassa jotain Rovaniemen kirkkoa.

Eikä jotain Alvar Aaltoa.

Se ei vain kuulu tyylin kun låhdetään matkailemaan luontoon.

Vierailija
131/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniikit ruoat ja nähtävyydet ovat suomen vetonaulo

--

Olen täysin samaa mieltä.

Suomen ykkösbrändi, tai ainoa brändi on luonto.

Kulttuurimaat ovat muualla.

En usko, että ulkomaalaiset vaivautuvat matkustamaan Suomeen nimenomaan kulttuurin takia.

Me emme ole maailman napa. Emme ole kiinnostava kansa

Olemme pieni ex -Kekkoslovakia. 

Ainoa kiinnostava asia Suomessa on nimenomaan luonto.

Vierailija
132/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Rovaniemellä vain 2 lyhyttä käyntiä

Minua ei missään tapauksessa olisi inspirpinut käydä katsomassa jotain Rovaniemen kirkkoa.

Eikä jotain Alvar Aaltoa.

Se ei vain kuulu tyylin kun låhdetään matkailemaan luontoon.

Nyt keskustelussa onkin ollut enemmän kaupunkikulttuuri ja jouluteema. Mutta esimerkiksi tuollainen ulkoilmamuseo voisi toimia hyvänä lähtöpisteenä myös luontomatkailulle, ihan hyvin voisi liittää sen siihen. Ainakin Turkansaaressa saaria kiertävät pitkospuut ja siellä on hyvä mahdollisuus myös ihan retkeillä.

Ja nuo ajatukset arkkitehtuurikierroksista jne. olivat vain osa sitä, mitä kaikenlaista sellainen kulttuurikeskittymä voisi tarjota. Siellähän voisi olla vaikka minkälaisia kierroksia ja esittelyitä ja sitten katsottaisiin, että mitä ihmiset haluavat nähdä ja kokea ja jättää ne pysyvämpään ohjelmaan/tarjontaan

Vierailija
133/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniikit ruoat ja nähtävyydet ovat suomen vetonaulo

--

Olen täysin samaa mieltä.

Suomen ykkösbrändi, tai ainoa brändi on luonto.

Kulttuurimaat ovat muualla.

En usko, että ulkomaalaiset vaivautuvat matkustamaan Suomeen nimenomaan kulttuurin takia.

Me emme ole maailman napa. Emme ole kiinnostava kansa

Olemme pieni ex -Kekkoslovakia. 

Ainoa kiinnostava asia Suomessa on nimenomaan luonto.

Miksi sitten nuo tuon tyyppiset alueet, tallipihat sun muut, ovat niitä suosituimpia käyntikohteita kaupungeissa? Ja vanhat kaupungit jne? Jos puhutaan kaupunkimatkailusta, juuri tuollaista ihmiset haluavat.

Vierailija
134/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin syksyllä, että rovaniemeläiset ovat hermostuneet kiinalaisiin.

Kiinalaiset tulevat kurkistelemaan ihmisisten pihoille eivätkä kunnioita yksityisyyttä.

Vierailija
135/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa nyt hyvänen aika rovaniemeläisten itsensä päättää miten kaupunkia kehitetään. Voitte rakentaa ne teemapuistot ja ulkoilmamuseot jonnekin muualle.

Vierailija
136/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin syksyllä, että rovaniemeläiset ovat hermostuneet kiinalaisiin.

Kiinalaiset tulevat kurkistelemaan ihmisisten pihoille eivätkä kunnioita yksityisyyttä.

No, voisiko sitä koko juttua ajatella ihan jo suomalaisia ja rovaniemeläisiä ajatellen?

Hyvin monesta suomalaisesta kaupungista, jossa on vähänkin kulttuuritoimintaa, löytyy jo nyt jokin vastaava keskittymä. Sellainen ihan jo toisi viihtyisyyttä Rovaniemen keskustaan ja antaisi mahdollisuuksia kaupungin osaajille esitellä nykyistä paremmin töitään.

Tuollaisilta tallipihoilta ihmiset usein ostavat herkemmin taidetta ja käsitöitä kuin esim. jostain museomyymälöistä. Jokin tuollainen viihtyisä, low-effort-paikka, johon voisi mennä katsomaan heppoja ja kahville ja ostamaan samalla muutamat käsityöt, villasukat tai joulukranssit, ensi sijassa elävöittäisi kaupunkikuvaa, toisi mahdollisuuksia monille muillekin toiminnoille ja lisäisi viihtyisyyttä.

Mielestäni kaupungin kannattaisi miettiä tuollaista vaikka ihan jo pelkkiä rovaniemeläisiä ajatellen. Miksi kaupungin pitäisi olla muovinen, jos turistit sellaista haluavat? Ja olisin ihan varma itse että nykyisetkin turistit ostaisivat kyllä myös niitä käsityöläistuotteita.

Vierailija
137/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa turisteja palvelevista firmousta on ulkomaalaisia. Ne haluavat vaan rahaa mahd. vähillä investoinneilla.

Vierailija
138/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa nyt hyvänen aika rovaniemeläisten itsensä päättää miten kaupunkia kehitetään. Voitte rakentaa ne teemapuistot ja ulkoilmamuseot jonnekin muualle.

Saa kai täällä nyt ideoida. Ei tätä ketjua ole pakko lukea, jos ei yhtään itse innostu ajatuksesta

Vierailija
139/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa turisteja palvelevista firmousta on ulkomaalaisia. Ne haluavat vaan rahaa mahd. vähillä investoinneilla.

Miksi lähes joka muusta kolkasta Suomesta löytyy jotakin viihtyiseksi tehtyjä, usein vanhoja rakennuksia sisältäviä alueita, mutta ei Rovaniemeltä? Onko Rovaniemi jotenkin erilainen siinä suhteessa, että siellä ei olisi menestystä sellaiselle/toisi jotenkin erityisesti rauhattomuutta?

Vierailija
140/188 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon joulutorit Keski-Euroopan tapaan. Ystävällisiä paikallisia. 

Juuri kaikkea tällaista! Koko Rovaniemi voisi ottaa niin paljon enemmän irti joulukaupungin maineestaan. Keskustaan kunnon joulutori, koko kaupungista kunnon joulukaupunki! Ei vain kytyisiä asemia ja puolikuollutta kauppakylää!

Joulutorin puuttumiseen on yksinkertainen syy.  Pakkanen. Eivät myyjät tarkene kökötellä kodeissaan edes -20 asteessa saati näillä pakkasilla. 

Muuten on totta, että paljon potentiaalia on hyödyntämättä. Mutta ne vaativat investointeja, joilla on riskinsä. Monet turistit etsivät luontoa ja rauhaa. Sitä Lapissa riittää. Turistit pois keskustasta häiritsemästä paikallisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi