Suomi ei osaa ottaa kaikkea irti Lapin suosiosta matkailukohteena
Joulupukin pajakylä on tylsä ostos"paratiisi" outletteineen, kun tilalla voisi olla vaikka minkälainen satumainen joulukylä, jossa voi nähdä tonttuja pajassaan lahjoja takomassa ja muorin paistamassa pipareita joulun tuoksuja täynnä olevassa tuvassa.
Rovaniemen lentokenttä ja rautatieasema voisivat olla ihan toisen näköiset, kunnon tyylikkäät asemat.
Lappiin voisi mennä Helsingistä oikea jouluinen juna. Sellainen, jonka suunnitteluun olisi oikeasti panostettu.
Suomi on jostain kumman syystä saanut itselleen Joulupukin kotimaan maineen, mutta ei osaa hyödyntää tätä etuasemaa ollenkaan.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon joulutorit Keski-Euroopan tapaan. Ystävällisiä paikallisia.
Juuri kaikkea tällaista! Koko Rovaniemi voisi ottaa niin paljon enemmän irti joulukaupungin maineestaan. Keskustaan kunnon joulutori, koko kaupungista kunnon joulukaupunki! Ei vain kytyisiä asemia ja puolikuollutta kauppakylää!
Joulutorin puuttumiseen on yksinkertainen syy. Pakkanen. Eivät myyjät tarkene kökötellä kodeissaan edes -20 asteessa saati näillä pakkasilla.
Muuten on totta, että paljon potentiaalia on hyödyntämättä. Mutta ne vaativat investointeja, joilla on riskinsä. Monet turistit etsivät luontoa ja rauhaa. Sitä Lapissa riittää. Turistit pois keskustasta häiritsemästä paikallisia.
Esim. tuolla Joens
Esim. tuolla videolla näytti olevan vähän kuvaa enemmän myös sisätiloista. Siellä on esimerkiksi todella viihtyisä kahvila ja suklaapuoti, joissa olen käynyt useita kertoja (ainakin on ollut, jos toiminta ei ole loppunut).
Menin eka kerran asumaan Helsinkiin teininä.
Tietenkin ehdin myös katsella nähtävyyksiä
Ulkomaalainen oli Helsingissä harvinainen ilmestys.
Minä taas olin heitä nähnyt vauvasta saakka paikkakunnallani. Sekä Euroopasta että muilta mantereilta.
Vasta Helsingissä tajusin, millainen junttimainen, ummehtunut Kekkoslovakia Suomi on.
Itse asiassa on vieläkin ja sitä on turha kiistää.
Ero on vain se, että nyt Suomi taitaa olla Euroopan lähes köyhin valtio.
Ei kuulkaa ulkomaalaisia oikeasti vedä mikään muu Suomeen, kuin Suomen luonto.
Vinkki.
Jos olette oikeasti huolissanne Rovaniemestä, minulla on ehdotus.
Menkää yrittäjien juttusille ja tarjotkaa näitä ideoitanne heille.
Ei niin, että osoittelette heitä tietäväisesti sormellanne ja käskytätte. Yritysmaailmassa se ei toimi.
Teidän pitää osata kertoa, tai mieluummin ehdottaa ideoitanne diplomaattisesti.
Sekin vaatii taitoa jota ei kaikilla ole.
Tämä on lähtökohtana.
Täällä on toisaalta hyviä ideoita ja ymmärrän mitä sillä ajetaan takaa
Mutta noista ideoista pitää mennä keskustelemaan paikallisten yrittäjien kanssa.
Eivät muuten toteudu.
136/146
Ymmärrän mitä ajat takaa. Sinun pitäisi mennä rovaniemeläisten juttusille.
Ei noita kaikkea perusteta mitä kaikkea milloin juolahtaa mieleen.
Tarvitaan rahaa ja työntekijöitä.
Suomessa kaikki on niin kallista ja yrittäminen on tehty hankalaksi. Koska meillä on sosialismi ja erittäin korkea verotus.
Hei. Kokeile itse! Miksi et itse perustaisi tuollaista/tuollaisia yrityksiä Rovaniemelle?
Pidän kyllä näitä ideoita hyvinä ja toteuttamisen arvoisina.
Vierailija kirjoitti:
Menin eka kerran asumaan Helsinkiin teininä.
Tietenkin ehdin myös katsella nähtävyyksiä
Ulkomaalainen oli Helsingissä harvinainen ilmestys.
Minä taas olin heitä nähnyt vauvasta saakka paikkakunnallani. Sekä Euroopasta että muilta mantereilta.
Vasta Helsingissä tajusin, millainen junttimainen, ummehtunut Kekkoslovakia Suomi on.
Itse asiassa on vieläkin ja sitä on turha kiistää.
Ero on vain se, että nyt Suomi taitaa olla Euroopan lähes köyhin valtio.
Ei kuulkaa ulkomaalaisia oikeasti vedä mikään muu Suomeen, kuin Suomen luonto.
En itse ihan noin negatiivisesti Suomea kuvaisi kuitenkaan. Emmekä me vielä ole Euroopan "lähes köyhin valtio" , vaikka talous vähän takkuaisikin välillä
Sitten yksi oleellinen asia mikä liittyy yrittämiseen.
Yrittäminen ei ole hyväntekeväisyyttä.
Se ei ole yrittämisen ideologia.
Yrityksen on tuotettava voittoa ja tämä on ihan virallinen määritelmä yritystoiminnalle.
Yrittäjä tarjoaa palveluja joita kuluttaja ostaa.
Ei ole järkeä yrittää, jos tulos on noin plus miinus nolla.
Yrittäminen on kovaa työtä. Se ei ole klo 8 - 16 ja sitten voit lähteä vapaa - ajalle. Yrittäjä on vuorokaudet ympäriinsä vastuussa yrityksestään.
Kukaan ei tee hänen puolestaan mitään.
Parasta siis menestyä ja sen jälkeen palkata työntekijöitä.
Riskitöntä se ei ole.
Mutta täällä on kyllä tosi hyviä ideoita.
Minä haalisin itselleni kaverin joka on yrittäjähenkinen ihminen ja alkaisin ottaa selville miten voisin perustaa yrityksen Rovaniemelle.
Tsemppiä!!!
Vierailija kirjoitti:
Mutta täällä on kyllä tosi hyviä ideoita.
Minä haalisin itselleni kaverin joka on yrittäjähenkinen ihminen ja alkaisin ottaa selville miten voisin perustaa yrityksen Rovaniemelle.
Tsemppiä!!!
Kiitos kannustuksesta!!
Mun mielestä tuo nykykonsepti on suorastaan nolo, pliisu ja myötähäpeää aiheuttava. Varmasti turisteillekin pettymys. Eri asia sitten ne revontulet ja pakkasyöt ja porojutut, jotka ovatkin erillisiä tuosta.
Lapin Kansan toimittaja voisi nyt tehdä juttua tämän vauvapalstan keskustelun pohjalta
Huhuu jos olet täällä
AP tässä. Kiitos kaikista viesteistä tähän mennessä! Herättäneet paljon ajatuksia.
Itse asiassa, toimin itse sellaisella alalla, että voisin joitakin näistä ideoista ellen toteuttaa, ainakin viedä eteenpäin ja tutkia, olisiko Rovaniemen yrittäjillä (ja ehkä myös kaupungilla) johonkin tällaiseen motivaatiota ja halukkuutta ja ehkä parhaassa tapauksessa jopa saada jotakin aikaankin/käyntiin! Mutta mielestäni jo asian nostaminen keskusteluun ja vuorovaikutus yrittäjien ja kaupungin kanssa olisi jo paljon eteenpäin.
Siksi todella mielelläni kuulisin tässäkin keskustelussa lisää sekä niitä överimpiä ja lennokkaampia ideoita ja myös realistisia ja kokemusperäisiä kommentteja. Ihan oikeasti, laittakaahan kaikenlaisia ajatuksia, mitä mieleen tulee, tänne ketjuun! Saa olla kriittisiä ja teilaaviakin kannanottoja myös se kuuluu hyvään, monipuoliseen keskusteluun.
Ja edelleen, olen ihan tosissani. Tiedän, että voisin ainakin jollain tasolla vähintäänkin viedä ideoita eteenpäin. Laittakaahan siis niitä tulemaan ja kirjoittakaa tänne pohdintoja ja ajatuksia, otan ne kaikki ylös!
Kiitos paljon kaikille keskusteluun osallistuville/osallistuneille!
-AP
AP tässä vielä: myös turismiin liittyen kuulisin erittäin mielelläni, jos paikallisilla olisi kerrottavana ideoita/ajatuksia/muita kannanottoja koskien siihen liittyviä mahdollisuuksia ja tämän hetkisiä hyviä puolia mutta myös ongelmia.
Tuossa aikaisemmin joku jo kertoi siitä, kuinka yksityisyyden turvaaminen turisteilta on ainakin jossain päin kaupunkia haasteena (mielelläni kuulisin, onko kyse jostakin tietystä alueesta vai ihan yleisempikin ongelma kaupungin alueella). Myös tämä aspekti olisi hyvä ottaa suunnittelussa ja ideoinnissa huomioon - miten häiriötekijöitä saataisiin hillittyä?
Tai, jos jollakulla on kokemusta muualta Suomesta, millä keinoin tällaiseen on onnistuttu puuttumaan. Tiedän ainakin Suomenlinnasta joitakin ihmisiä ja siellä on ollut vastaavaa ongelmaa (turistit tulevat liian lähelle yksityisalueita, jopa ihmisten pihoille). Pitäisi kysyä tarkemmin, onko siellä löydetty toimivia keinoja asian ratakaisemiseksi (ainakin jotakin kylttikokeiluja on tehty, näin muistelisin).
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa turisteja palvelevista firmousta on ulkomaalaisia. Ne haluavat vaan rahaa mahd. vähillä investoinneilla.
Miksi lähes joka muusta kolkasta Suomesta löytyy jotakin viihtyiseksi tehtyjä, usein vanhoja rakennuksia sisältäviä alueita, mutta ei Rovaniemeltä? Onko Rovaniemi jotenkin erilainen siinä suhteessa, että siellä ei olisi menestystä sellaiselle/toisi jotenkin erityisesti rauhattomuutta?
Rovaniemellä ei ole mitään vanhoja rakennuksia, mikä ihan jokaisen pitäisi tietää.
En suin surminkaan matkusta Lappiin. Jouduin käymään siellä 1990-luvulla usein turistiryhmien kanssa ja häpesin silmät päästäni. Matkailijatkin tuskailivat, että jos vielä kerrankin "saavat" vielä lohta tai poronkäristystä, alkavat huutaa.
Hinnat olivat silloinkin jo aivan käsittämättömiä, tunnelmaa ei ollut nimeksikään ja keväästä syksyyn sääskiä ja talvella sikakylmä. Hyi.
Persujen silmänkääntäjät taisivat tuhota kaukomatkailun Lappiin.
Olen aina ihmetellyt sitä, miksi Joulupukin luo jonotetaan. Me suomalaiset muistamme, kuinka jännittävää oli odottaa Joulupukkia. Milloin se tulee, tai tuleeko ollenkaan? Miksi tätä odotuksen jännitystä ei hyödynnetä matkailussakin? Olisi erikseen joku kiva tila, jossa olisi jotain pientä naposteltavaa, musiikkia , joulukuusi ja muutakin suomalaista aattotunnelmaa. Joulupukki tulisi sitten aikanaan. Etu olisi se, että voisi olla useampia eri tiloja, joissa pukki tulisi käymään. Ei tarvitsisi sen yhden pukin kököttää kuvattavana kaiken aikaa vaan eri huoneissa voisi olla melkein samaan aikaan identtiset pukit.
Suomessa ei osata palvella asiakkaita. Lapissa palaute on ollut ihan aiheesta kriittistä, minkä lisäksi vielä lentokentällä ongelmatilanteessa jäätiin lähinnä seisomaan tumput suorina yrittämättä auttaa, paitsi rahastamalla jostain nahistuneista sämpylöistä. Ei ole kaiken tuon arvoista hakea nk. elämyksiä Lapista, ellei sitten hae tylytyksen ja ankeuden elämystä. Harva hakee, ja paskasta ei kannata maksaa ainakaan toista kertaa.
Esim. tuolla Joensuun taitokorttelissa ja Tampereen tallipihalla on kyllä puoteja, kahviloita yms. pääosin lämpimissä sisätiloissa noissa siirretyissä aitoissa sun muissa. Varmasti ulkoilmakojujakin erityisesti teemapäipvien tms. aikaan