Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattiyhdistysten jäsenmaksujen verovähennysoikeus

Vierailija
31.12.2025 |

Poistuu 2026. Olen ikäni kuulunut liittoon mutta nyt taidan kyllä siirtyä vain kassan jäseneksi. En edes kokenut saavani apua muutosneuvottelujen aikana. 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä erota liitosta nyt kun tulee myös potkulaki, joka pitää vielä koeponnistaa eri oikeusasteissa. Liiton jäsenen oikeuskulut maksaa liitto. Ja sitten kun tullaan ulisemaan, että ytk: n kassassakin on oikeusturva, niin on johonkin 13 000 euroon asti, mikä ei riitä mihinkään kun oikeutta aletaan käymään. 

Joskus voi myös tarvita lakineuvoja, vaikkei asia etenisi riidaksi asti. Ilmaiset neuvontapalvelut ovat niin suosittuja, että niihin joutuu usein jonottamaan. Eikä niitä välttämättä jokaisella paikkakunnalla edes ole.

Vierailija
22/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin EK halusikin. Tässäkin asiassa ovat saaneet palkansaajat kyykkyyn. 

Miten niin kyykkyyn,oma valinta liittoon kuuluminen on edelleenkin nyt vaan et saa alennuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhden yhdistyksen jäsenmaksut olisivat verotuksessa vähennyskelpoisia, kun muut eivät ole? Moni maksaa harrastusmaksuja vuodessa paljon enemmän, mutta ei selitä, että enpä enää maksa, kun näitä ei saa verotukseen, vaikka pidän täten yllä työkykyäni.

Koska se on tulonhankkimen kulua työntekijälle. Ihan samalla tavalla kuin yritys voi vähentää verotuksessa palkkaamansa lakimiehen kulut.

Vierailija
24/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vapaaehtoisista vakuutuksista saa verovähennystä miksi sitten jostain liiton maksusta pitäisi saada. 

Vierailija
25/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jatkan liiton jäsenenä. Nyt se vasta kannattaakin kun potkulait ja muut epämääräiset heikennykset tulee voimaan. Voi olla että tarvitsen tuolta vielä joku päivä lakimiehen apua.

Vierailija
26/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä erota liitosta nyt kun tulee myös potkulaki, joka pitää vielä koeponnistaa eri oikeusasteissa. Liiton jäsenen oikeuskulut maksaa liitto. Ja sitten kun tullaan ulisemaan, että ytk: n kassassakin on oikeusturva, niin on johonkin 13 000 euroon asti, mikä ei riitä mihinkään kun oikeutta aletaan käymään. 

Joskus voi myös tarvita lakineuvoja, vaikkei asia etenisi riidaksi asti. Ilmaiset neuvontapalvelut ovat niin suosittuja, että niihin joutuu usein jonottamaan. Eikä niitä välttämättä jokaisella paikkakunnalla edes ole.

Pelkkä ammattiliittojen olemassaolo kannustaa työnantajia neuvottelemaan reilusti. Yksittäistä työntekijää on aina paljon helpompi kyykyttää kuin alkaa haastamaan tuhansien työntekijöiden yhteisöä.

Vierailija
27/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhden yhdistyksen jäsenmaksut olisivat verotuksessa vähennyskelpoisia, kun muut eivät ole? Moni maksaa harrastusmaksuja vuodessa paljon enemmän, mutta ei selitä, että enpä enää maksa, kun näitä ei saa verotukseen, vaikka pidän täten yllä työkykyäni.

Koska se on tulonhankkimen kulua työntekijälle. Ihan samalla tavalla kuin yritys voi vähentää verotuksessa palkkaamansa lakimiehen kulut.

Aika hämärää ajatella että työnteko olisi joku taistelupaikka. Kyllä moni on kiitollinen että saa tehdä työtä ja arvostaa sitä työnantajaa.

Vierailija
28/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat siis työnantajalle kaiken vallan.

En haluaisi antaa mutta en jaksa enää maksaa. Olen kuulunut ammattiliittoon vuodersta 1995 kun aloitin työurani. Tiedän vallan hyvin sen toiminnasta. Olen ollut jopa luottamusmieskoulutuksessa. Nyt muutaman vuoden ajan olen omassa liitossani ollut pettynyt. Olisin tarvinnut tukea mutta kiven alla on ollut. ap

Ay-liike saisi petrata toimintaansa tai loputkin jäsenet lähtevät. Lammasmaista touhua on ollut vuosikymmenet. 

Vierailija
29/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut kerran turvautumaan liittoon silloisen työnantajan toiminnan vuoksi. En nyt avaa tarkemmin että ei vaan tunnisteta, mutta pelkkä liiton lakimiehen puhelu työnantajalle ratkaisi asian. Eli tiesivät itsekin että rikkoivat lakia, mutta kokeilivat kepillä jäätä. Jos olisin ollut yksin olisin varmasti hävinnyt koska enhän minä olisi uskaltanut tai osannut laittaa vastaan. Mutta kun soitin liittoon ja selitin mikä homma niin ne otti heti koppia ja asia ratkesi. Lähdin tosin myöhemmin vetämään siitä työpaikasta koska niin paska maku jäi suuhun.

Vierailija
30/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin Insinööriliitosta 25 vuotta sitten. Syynä oli se, että korkean jäsenmaksun lisäksi liitto päätti sijoittaa ikioman lobbarin istumaan jatkuvasti Brysselissä. Päätin, että minähän en sitä rahoita.

Työelämäni on sujunut eron jälkeenkin mallikkaasti.  Liksa on noussut aina yli IL:n neuvottelemien korotusten. 

Vierailija
31/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hämärää ajatella että työnteko olisi joku taistelupaikka. Kyllä moni on kiitollinen että saa tehdä työtä ja arvostaa sitä työnantajaa.

Aika hämärää ajatella ettei työsopimusneuvotteluissa olisi eturistiriitaa! Tottakai työnantajapuoli haluaa maksaa mahdollisimmman alhaista palkkaa ja heikentää sopimusehtoja. Samoin kuin työntekijä mielellään aina ottaisi enemmän palkkaa ja paremmat sopimusehdot. Siksi näistä jatkuvasti neuvotellaan. Haetaan molempia osapuolia tyydyttävä kompromissi.

Vierailija
32/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitto ei auttanut minua, kun sain potkut. Totta kai sitten erosin liitosta. Ei tyhjästä kannata maksaa.

Vierailija
33/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut lakineuvoja, kun sain potkut. Erosin liitosta.

Vierailija
34/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin EK halusikin. Tässäkin asiassa ovat saaneet palkansaajat kyykkyyn. 

Miten niin kyykkyyn,oma valinta liittoon kuuluminen on edelleenkin nyt vaan et saa alennuksia.

Ihmiset on ajettu niin ahtaalle että säästävät kaikesta. EK:n ja Orpon hallituksen yksi tärkeä tavoite oli ajaa ay-liike alas. 

Vierailija
35/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAM on niin umpisurkea liitto että olen nyt muutaman vuoden kuulunut vain pamin kassaan. Työpaikoilla jopa laittomia käytänteitä (esim palkaton ruokatunti jolloin käytännössä joutuu kuitenkin tekemään töitä), eikä liitto tee mitään. Liityn liittoon sitten taas juuri ennen kuin on työehtosopimusneuvottelut.

Vierailija
36/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin viimein poistuu, miksi se vähennys on edes ollut olemassa.

Vierailija
37/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin viimein poistuu, miksi se vähennys on edes ollut olemassa.

koska on tulonhankkimiskulu

Vierailija
38/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin liittoa. Edellisen liiton maksu oli 1,4% ja nykyisen 1,1%, Ei merkittävä, mutta säästöä silti.

Vierailija
39/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat siis työnantajalle kaiken vallan.

En haluaisi antaa mutta en jaksa enää maksaa. Olen kuulunut ammattiliittoon vuodersta 1995 kun aloitin työurani. Tiedän vallan hyvin sen toiminnasta. Olen ollut jopa luottamusmieskoulutuksessa. Nyt muutaman vuoden ajan olen omassa liitossani ollut pettynyt. Olisin tarvinnut tukea mutta kiven alla on ollut. ap

Ay-liike saisi petrata toimintaansa tai loputkin jäsenet lähtevät. Lammasmaista touhua on ollut vuosikymmenet. 

Ainakin tuossa vuokra-asuntotoimessaan osaavat hinnoittelut tappiin.

Vierailija
40/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittoon kuuluminen tämä päivänä on minusta muutoinkin turhaa. Itse olen palkkani neuvotellut ja siinä ei mitään TES-taulukoita tarvinnut katsella, kun meni kirkkaasti näistä yli.

Jos joku tahtoo olla liitossa, niin puolestani olkoon. Minä en enää liiton jäseneksi palaa. Ystäväni, jotka ovat ammattiyhdistysaktiveja, saavat sitä olla ja kunnioitan heidän päätöstään ja toisaalta kunnioittavat minun päätöstäni. 

Sehän on kiva. Nyt joutuu työnantaja nostamaan muidenkin vastaavaa työtä tekevien palkkoja samalle tasolle kuin sinulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi