Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattiyhdistysten jäsenmaksujen verovähennysoikeus

Vierailija
31.12.2025 |

Poistuu 2026. Olen ikäni kuulunut liittoon mutta nyt taidan kyllä siirtyä vain kassan jäseneksi. En edes kokenut saavani apua muutosneuvottelujen aikana. 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vapaaehtoisista vakuutuksista saa verovähennystä miksi sitten jostain liiton maksusta pitäisi saada. 

Vakuutus ei ole tulonhankintameno.

Vierailija
42/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä erota liitosta nyt kun tulee myös potkulaki, joka pitää vielä koeponnistaa eri oikeusasteissa. Liiton jäsenen oikeuskulut maksaa liitto. Ja sitten kun tullaan ulisemaan, että ytk: n kassassakin on oikeusturva, niin on johonkin 13 000 euroon asti, mikä ei riitä mihinkään kun oikeutta aletaan käymään. 

Joskus voi myös tarvita lakineuvoja, vaikkei asia etenisi riidaksi asti. Ilmaiset neuvontapalvelut ovat niin suosittuja, että niihin joutuu usein jonottamaan. Eikä niitä välttämättä jokaisella paikkakunnalla edes ole.

En saanut lakineuvoja, kun sain potkut. Erosin liitosta.

Et ole tainnut edes kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajoita ja hallitse, sitähän EK tässä ajaa ja Petteri Munakuono sitä auliisti edistää.

Vierailija
44/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PAM on niin umpisurkea liitto että olen nyt muutaman vuoden kuulunut vain pamin kassaan. Työpaikoilla jopa laittomia käytänteitä (esim palkaton ruokatunti jolloin käytännössä joutuu kuitenkin tekemään töitä), eikä liitto tee mitään. Liityn liittoon sitten taas juuri ennen kuin on työehtosopimusneuvottelut.

Palkaton ruokatunti on ihan normaali. Miksi ihmeessä syömisestä pitäisi palkkaa saada?

Vierailija
45/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli liitoista erotaan ja työntekijöistä alle puolet kuuluu liittoon, ei niillä neuvotelluilla työehtosopimuksilla ole enää itään virkaa. Eli työehdot romahtavat siinä kohtaa.

Tästä ikävä kyllä ei puhuta, ja hallitus tuntuu ajavan tähän suuntaan, ettei työntekijöiden oikeudet ole tärkeitä. Ay-liike on meille neuvotellut loma-ajat, palkat, viisipäiväisen työviikon, sairauslomaoikeudet yms. ettei ihan pienistä oikeuksista ole kyse. Kannattaa siksi kuulua liittoon, vaikka se toki maksaakin tänä päivänä vähän liikaa.

Vierailija
46/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhden yhdistyksen jäsenmaksut olisivat verotuksessa vähennyskelpoisia, kun muut eivät ole? Moni maksaa harrastusmaksuja vuodessa paljon enemmän, mutta ei selitä, että enpä enää maksa, kun näitä ei saa verotukseen, vaikka pidän täten yllä työkykyäni.

Työkykyä voi ylläpitää ilman mitään harrastusmaksujakin eikä niitä peritä palkkatulosta. Tämä on suora heikennys jälleen kerran työläisiä kohtaan ja jonka tarkoitusperät ovat paljon suuremmat tulevaisuudessa. Kohta kokoomus ja ek sitten yhdessä taputtavat käsiään, kun valta määrittää työehdot on vain heillä. Yrityksille kyllä sitä tukea oikeistohallitukselta riittää.

Vierailija
47/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vapaaehtoisista vakuutuksista saa verovähennystä miksi sitten jostain liiton maksusta pitäisi saada. 

Vakuutus ei ole tulonhankintameno.

Eikä ole ammattiyhdistysmafian tukeminenkaan

Vierailija
48/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PAM on niin umpisurkea liitto että olen nyt muutaman vuoden kuulunut vain pamin kassaan. Työpaikoilla jopa laittomia käytänteitä (esim palkaton ruokatunti jolloin käytännössä joutuu kuitenkin tekemään töitä), eikä liitto tee mitään. Liityn liittoon sitten taas juuri ennen kuin on työehtosopimusneuvottelut.

Palkaton ruokatunti on ihan normaali. Miksi ihmeessä syömisestä pitäisi palkkaa saada?

Ei tarvikkaan mutta palkaton ruokatunti on työntekijän omaa aikaa jolloin voi poistua vaikka viereiseen ravintolaan syömään. On kaupan alan työpaikkoja joissa vuoropäällikkö päivystää ruokatuntinsa kahvihuoneessa, vastailee kysymyksiin, ohjeistaa myyjiä ja tarvittaessa juoksee siellä sun täällä palkattoman ruokatunnin aikana.

Vierailija
49/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jo aikakin poistua.

Vierailija
50/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä erota liitosta nyt kun tulee myös potkulaki, joka pitää vielä koeponnistaa eri oikeusasteissa. Liiton jäsenen oikeuskulut maksaa liitto. Ja sitten kun tullaan ulisemaan, että ytk: n kassassakin on oikeusturva, niin on johonkin 13 000 euroon asti, mikä ei riitä mihinkään kun oikeutta aletaan käymään. 

Hölmöä on kutsua lakia potkulaiksi. Kertoo kyllä miltä laidalta huutelija huutelee.

Vierailija
51/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkansaajien verotusta laskettiin, siinähän tuo maksu kuittautuu.

Vierailija
52/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joutunut kerran turvautumaan liittoon silloisen työnantajan toiminnan vuoksi. En nyt avaa tarkemmin että ei vaan tunnisteta, mutta pelkkä liiton lakimiehen puhelu työnantajalle ratkaisi asian. Eli tiesivät itsekin että rikkoivat lakia, mutta kokeilivat kepillä jäätä. Jos olisin ollut yksin olisin varmasti hävinnyt koska enhän minä olisi uskaltanut tai osannut laittaa vastaan. Mutta kun soitin liittoon ja selitin mikä homma niin ne otti heti koppia ja asia ratkesi. Lähdin tosin myöhemmin vetämään siitä työpaikasta koska niin paska maku jäi suuhun.

Tässä sun viestissa on oikeastaan lopputuloksena jälleen kerran se, että liitto on tuolta osin täysin turha.

Jaa, että miksi? No siksi tietenkin, että kuka hullu haluaa tehdä töitä jollekkin koijarille, jonka kanssa keskustellessa täytyy käyttää lakimiestä?

Vähän itsekunnioitusta, jos työnantaja ei arvosta mun työpanosta ja yrittää kusettaa, niin miksi mä jatkaisin rahan tahkoamistä sille?

Vierailija
53/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittoon kuuluminen tämä päivänä on minusta muutoinkin turhaa. Itse olen palkkani neuvotellut ja siinä ei mitään TES-taulukoita tarvinnut katsella, kun meni kirkkaasti näistä yli.

Jos joku tahtoo olla liitossa, niin puolestani olkoon. Minä en enää liiton jäseneksi palaa. Ystäväni, jotka ovat ammattiyhdistysaktiveja, saavat sitä olla ja kunnioitan heidän päätöstään ja toisaalta kunnioittavat minun päätöstäni. 

Mitäpä olisit tuuminut, jos sinulle olisi maksettu pienempää palkkaa kuin tes-minini? Jännästi silloin yleensä nämä ay-vastaiset alkavat ulista.. TES ei ole koskaan estänyt työnantajaa maksamasta parempaa palkkaa tai ylipäätään hoitamaan parempia työsuhteen ehtoja. Lakihan ei määritä mitään minimipalkkaa, minimiehdot toki. 

Vierailija
54/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan tässä vaiheessa liittoon kuuluminen tai liittyminen on todennäköisesti hyvä peli. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että enemmistö on eroamassa tai eronnut. Massan mukana ei usein tule hyvää jälkeä. Hyvin todennäköisesti jatkossa potkuja, kiusaamista ja mielivaltaa kohdistetaan vain sillä perusteella ettei kuulu liittoon. Sellaista on helpompi nokkia, kun ei ole riskiä lakituvasta.

Vierailija
55/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhden yhdistyksen jäsenmaksut olisivat verotuksessa vähennyskelpoisia, kun muut eivät ole? Moni maksaa harrastusmaksuja vuodessa paljon enemmän, mutta ei selitä, että enpä enää maksa, kun näitä ei saa verotukseen, vaikka pidän täten yllä työkykyäni.

Työkykyä voi ylläpitää ilman mitään harrastusmaksujakin eikä niitä peritä palkkatulosta. Tämä on suora heikennys jälleen kerran työläisiä kohtaan ja jonka tarkoitusperät ovat paljon suuremmat tulevaisuudessa. Kohta kokoomus ja ek sitten yhdessä taputtavat käsiään, kun valta määrittää työehdot on vain heillä. Yrityksille kyllä sitä tukea oikeistohallitukselta riittää.

Ihme sekoilua. Kyllä ne harrastusmaksut keskimäärin ihan palkkatuloilla maksetaan.

Ja ihan samalla logiikalla kuin työkykyä voi ylläpitää ilmaiseksi, niin niistä työehdoistakin voi neuvotella ilman AY-liikettä.

PS. Se, että AY-maksut menee suoraan palkasta johtuu vain ja ainoastaan siitä, että se on liitoille parempi ja helpompi ratkaisu. Jos jäsenmaksu tulisi kerran vuodessa laskulla, niin liittoihin kuuluisi entistä vähemmän porukkaa. Se on sitä samaa sumutusta kuin "liiton rahat" kun tarkoitetaan työttömyyskassan maksamaa ja n. 5% osuudella kassan maksujen kattamaa ansiosidonnaista päivärahaa, jota AY-liikkeet harhaanjohtavasti markkinoin liittoon kuulumisen etuna. Vaikka se on vain ja ainoastaan kassaan kuulumisen etu.

Vierailija
56/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työurani aloitin vuonna 1985. Alusta saakka (tai ainakin melko alusta) olen kuulunut kassaan. Liiton jäsenyyttä en ole koskaan edes harkinnut. Hyvin on mennyt. Kassankin jäsenyydestä olen maksanut ihan turhaan, mutta sehän on vähän niin kuin vakuutus ja hyvä olla olemassa kaiken varalta. En keksi yhtään syytä, miksi minun olisi kannattanut liittoon kuulua.

Vierailija
57/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. AY-liitot ovat pahemman luokan syötröporsaita. Rahat kyllä kelpaa, mutta kun pitäisi palvelua saada, niin eipä enää kiinnostakkaan ne työntekijän ongelmat.

Ihme puuhastelua valtavilla palkoilla ilman mitään vaatuuta siitä, että jotain saisivat aikaiseksi.

Uteluaisuuttani kysyn, että mistähän sitten johtuu, että kaikkein ikävimmät ja surkeimmat työolot ovat poikkeuksetta (tai en ainakaan tiedä poikkeusta) maissa, joissa työntekijöiden järjestäytymistä on eniten haluttu rajoittaa ja mahd. ammattiyhdistystoiminta kokonaan kieltäö.

Toinen juttu on se, että liittojen ja eri ammattiyhdistysten kyvyt ja mahdollisuudet puollustaa jäsentensä etuja vaihtelee. - Ymmärrän hyvin, että 25 vuotta esimerkiksi siivojana toiminut saattaa tuntea, että samat edut hän saattaisi saada kuulumalla vain kassaan mutta kaksi ja puolikuukautta sitten valmistunut lääketieteen lisensiaatti saattaa ehkä olla tyytyväinen liittonsa toimintaan, vaikka uskookin löytävänsä "oman alansa" töitä puolenvuoden sisällä valmistumisestaan; toisin kuin ihan liian moni akateeminen tai korkeakoulutettu tai mistään muualtakaan opintonsa päättänyt. 

Ja mitä tarjotaan ratkausuksi? - Aika monta kertaa lisäkoulutusta....

Uskovainen mies

Vierailija
58/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama harkinnassa parin vuoden päästä. Työkaveri jää silloin eläkkeelle ja ei voi enää osallistua liiton järkkäämiin rientoihin.

Vierailija
59/59 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat siis työnantajalle kaiken vallan.

En haluaisi antaa mutta en jaksa enää maksaa. Olen kuulunut ammattiliittoon vuodersta 1995 kun aloitin työurani. Tiedän vallan hyvin sen toiminnasta. Olen ollut jopa luottamusmieskoulutuksessa. Nyt muutaman vuoden ajan olen omassa liitossani ollut pettynyt. Olisin tarvinnut tukea mutta kiven alla on ollut. ap

Verovähennysoikeuden poistolla pyritään lähinnä heikentämään sitä, että "laittomia" irtisanomisia ei potkulain voimaantulon jälkeen riitautettaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme