Vuokra isäntä ajaa kodista ulos 1kk varoitus ajalla??? APUJA KAIVATAAN.........................
Hei.
Olen yli 3v. asunut vuokralla, asunnon omistaja on nyt myynyt asunnon toiselle, ja nyt uuden omistajan tieltä pitäisi muuttaa pois 1kk aikana, koska heillä on myös myyty asunto ja he haluavat aloittaa remontin pikaisesti?? mitä teen, mistä löydän asunnon 1kk aikana ja saan muutettua tavarani sinne?? 1kk on tosi lyhyt aika etsiä asuntoa ja tehdä sitten muutto ja siihen liittyvät asiat. Jos en löydä uutta asuntoa voivatko uudet omistajat häätää minut ulos tavaroineen kaikkineen sitten 1kk. päästä. Minulla ei ole hyvät tulot ja tiukkaa on koska teen pätkä töitä ja vuokra asunnon löytyminen edullisestikin on jo suuri haaste. Meinaa alkaa itkettämään tämä kun tätä miettii, olenko kohta pakkasessa kimpsuineni?????????.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan vuokranantaja ei yleensä usko, jos hänelle sanotaan että hänen toimintansa on laitonta. Kokemusta on siis useammasta vuokranantajasta.
Sou? Vuokranantaja voi koittaa häätää. Ei tule apuja kun on laiton häätö.
Kaiken maailman kädettömiä oman elämänsä vuokraloordeja sitä täältäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Sossuun soitto huomenna kyllä kaupungilta joku asunto löytyy.
Ei muuten järjesty. Jos saa häädön niin taivasalle joutuu. Ja irtaimisto kaatopaikalle. Ja tuo puhe 6 kk irtisanomisajasta ei pidä paikkaansa. Se voi olla korkeintaan 2 kk, yleensä se on juuri tuo kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossuun soitto huomenna kyllä kaupungilta joku asunto löytyy.
Ei muuten järjesty. Jos saa häädön niin taivasalle joutuu. Ja irtaimisto kaatopaikalle. Ja tuo puhe 6 kk irtisanomisajasta ei pidä paikkaansa. Se voi olla korkeintaan 2 kk, yleensä se on juuri tuo kuukausi.
Jöpöttääkö sulla pikkumuna kun valehtelet täällä palstalla?
Joo, 6 kk irtisanomisaikahan tuossa on.
Jos vuokraisäntä vai onko se vuokrahenkilö on ollut asiallinen ja homma on toiminut mallikkaasti, niin itse ehkä ilmoittaisin hänelle, että irtisanomisaika tuo 6 kk, mutta laitanpa heti uuden asunnon haun päälle, niin voin mahdollisesti muuttaa ennen tuota määräaikaa.
Uusi omistaja voi kysyä suostutko irtisanomaan vuokrasopimuksen itse, jolloin irtisanomisaika on 1 kk. Jos et halua irtisanoa itse, voi uusi vuokranantaja irtisanoa sopimuksen, irtisanomisaika 6kk, tai purkaa vuokrasopimuksen, jos laillinen purkuperuste löytyy, välittömästi. Omistajanvaihdos ei ole laillinen purkuperuste eikä asunnon tarvitseminen omaankäyttöön.
Toki tilanne voi olla myös se, että sopimus on määräaikainen, jolloin sitä ei voi irtisanoa tai edellinen omistaja on irtisanonut sopimuksen jo aiemmin ja silloin irtisanomisaikaa on jäljellä mitä on.
Lain mukaan irtisanomisaika v.antajan puolelta on 6kk.
Huomioithan myös, että jos yrittävät aloittaa remonttia sun vielä asuessa, niin sekin vaatii pääosin 6kk ennen ilmoituksen lain mukaan. Tämä koskee jo seinien maalausta/lattian vaihtoa tai keittiön kaappien uusimista. Tyyliin ovenkahvat tms kilkkeitä voi vaihtaa tarvittaessa lyhyemmällä aikajänteellä tai jos kodinkone hajoaa, niin se toki kuuluu vaihtaa, mutta mikään tätä isompi remppa vaatii ilmoituksen 6kk ennen.
P.s Sain itsekin irtisanomisilmoituksen vasta ja jouduin "takomaan" tuota remonttiasiaa (6kk ilmoitusaika) vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan vuokranantaja ei yleensä usko, jos hänelle sanotaan että hänen toimintansa on laitonta. Kokemusta on siis useammasta vuokranantajasta.
Uskoo tai ei niin silti laki häntä velvoittaa toimimaan kuten pitää.
Mutta ei vuokranantaja silti välttämättä toimi niin kuin pitää, vaikka laki kuinka velvoittaisi.
Mitä sä jankkaat? Pakko toimia, kun asian vie eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraisäntä vai onko se vuokrahenkilö on ollut asiallinen ja homma on toiminut mallikkaasti, niin itse ehkä ilmoittaisin hänelle, että irtisanomisaika tuo 6 kk, mutta laitanpa heti uuden asunnon haun päälle, niin voin mahdollisesti muuttaa ennen tuota määräaikaa.
Sä olet oikeutettu korvauksiin siltä ajalta, jos aiemmin muutat pois. Älä nyt itse mene ehdottelemaan mitään noin typerää, vuokranantaja tajuaa heti ettet ole perillä oikeuksistasi. Mulla oli vastaava tilanne että vuokranantajille tuli ero, asunto myytiin vuokrattuna ja minulle oli ehtinyt kertyä 6kk irtisanomisaika. Uudella omistajalla oli kiire saada asunto ja itsekin löysin uuden kodin nopeasti mutta tämä nopea irtisanomisaika maksoi hänelle 5kk vuokrat.
Ja oli miten oli, niin kannataa muistaa että irtisanominen ALKAA SEURAAVAN KUUKAUDEN ALUSTA. Eli jos sanoo joulukuussa irti, irtisanomisaika alkaa tammikuussa.
Vuokrasopimuksessa voi olla lyhytkin irtisanomisaika.
Mitäs allekirjoitit lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomisaika on v-antajan puolelta 6 kk.
Vain jos sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
Määräaikaisessa ei ole irtisanomisaikaa ollenkaan. Sopimus on määräajan mittainen, mutta irtisanomisajan voi kyllä lain mukaiseksi sopia, ei lyhyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin on määräaikaisessa sopimuksessa kohta, että voimme irtisanoa vuokralaiset 1 kk:n irtisanomisajalla. Vasta vuoden asumisen jälkeen on 6 kk irtisanomisaika. Emme tosin ole irtisanomassa sopimusta ja muutenkin hyviin vuokrauskäytäntöihin kuuluu tiedottaa vuokralaiselle ajoissa muutoksista.
Heikomman osapuolen tappioksi tehty sopimus on pätemätön, vaikka se heikompi osapuoli olisi sen hyväksynyt, ellei laissa ole muuta mainittu. Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta. Vuokranantajan irtisanomisaikaa ei voi sopimuksella lyhentää.
Heikomman osapuolen tappioksi tehty sopimus on pätemätön, vaikka se heikompi osapuoli olisi sen hyväksynyt, ellei laissa ole muuta mainittu. Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta. Vuokranantajan irtisanomisaikaa ei voi sopimuksella lyhentää.
Näissä vuokrasuhteissa ole mitään heikomman osapuolen suojaa, mutta toki muissa sopimuksissa voi. Mistä sen heikommuuden vuokranantaja näkisi, eikä ole tappioksi jos vuokraa asuntoa.
Onpas. Laissa sanotaan ihan erikseen, että vuokranantajan irtisanomisaikaa ei voi sopimuksella lyhentää.
Asuin kunnan vuokra-asunnossa 18 vuotta. Sitten tuli ilmoitus että 2 viikkoa aikaa muuttaa. Isännöitsijä kävi 3 kertaa oveni takana hoputtamassa että muuta pois. Sanoin että joo jo heti kun maksatte uuden asunnon vuokra takuun ja muuttoauton. 2015 oli tulossa pakkolaisia suomeen ja sain selville että asuntoni annettiin pakolaisille. Sain tuurilla uuden asunnon mutta vein häädön käräjille ja kunnan vuokra toimisto joutu maksaa mulle 9500 euroa korvauksia. Osa korvauksista tuli koska asunnon patteri oli ollut kylmänä 4 vuotta ja valitin siitäkin joten sain korvauksia kylmästä asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomisaika on v-antajan puolelta 6 kk.
Niin, jos se entinen vuokranantaja on irtisanomassa. Nyt taisi olla kyseessä kämpän uusi omistaja. Häntä ei vanha vuokrasopimus sitone.
Sitoo laki asunnon vuokrauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet oikeutettu korvauksiin siltä ajalta, jos aiemmin muutat pois. Älä nyt itse mene ehdottelemaan mitään noin typerää, vuokranantaja tajuaa heti ettet ole perillä oikeuksistasi. Mulla oli vastaava tilanne että vuokranantajille tuli ero, asunto myytiin vuokrattuna ja minulle oli ehtinyt kertyä 6kk irtisanomisaika. Uudella omistajalla oli kiire saada asunto ja itsekin löysin uuden kodin nopeasti mutta tämä nopea irtisanomisaika maksoi hänelle 5kk vuokrat.
Enkö tuossa ilmoittanut vuokraisännälle 6 kk irtisanomisajasta? Jos hommat ovat sujuneet hyvin, niin en näe mitään syytä venyttää vuokralla oloa tässä asunnossa, koska muuttaa täytyy kuitenkin viimeistään 6 kk päästä.
Toki mikäli sopivaa asuntoa ei löydy nopeammin, niin sitten lähdetään vasta tuon irtisanomisajan täytyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoo tai ei niin silti laki häntä velvoittaa toimimaan kuten pitää.
Mutta ei vuokranantaja silti välttämättä toimi niin kuin pitää, vaikka laki kuinka velvoittaisi.
Sitten poliisit paikalle jos häiriköi ja rikosilmoitus
Minä käyttäisin tilannetta hyväkseni, ja sanoisin, että minulla on 6 kk irtisanomisaika, mutta voin lähteä aiemmin, jos minulle korvataan rahana se nopeammin lähtö. Sopiva korvaus on vapautuvien kuukausien vuokrien suuruinen summa. Eli jos vuokrasi on 500 € / kk ja lähdet kuukauden päästä, niin saat 5 kk:n vuokran korvauksena eli 2500 €. Jos et saa korvausta, niin lähdet silloin 6 kk päästä, kun irtisanominen astuu voimaan.