Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä te sitä julkista sektoria leikkaisitte?

Vierailija
30.12.2025 |

Lopetetaanko vammaispalvelut vai Lapin poliisipalvelut? Entä katujen auraus Pirkanmaalla? Vai miten olisi yli 65 -vuotiaiden syöpähoidot tai nepsylasten koulunkäyntiavustajat?

Kommentit (464)

Vierailija
281/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistotoiminta on vapaata toimintaa, ei siellä ole kesäisin ohjattuja leirejä. Osa lapsista on siellä toki viettämässä aikaa. Mutta leikkipuistoilla ei ole heistä vastuuta eivätkä leikkipuistot ole velvollisia tarjoamaan heille ruokaa. Leikkipuistoissa toimivat ip-kerhot ovat erikseen, mutta niissä välipala onkin maksullinen. 

Toki leikkipuistoissakin voisi olla maksullisia kesäleirejä, ja siellä voitaisiin tarjota leiriläisille lounas. Kotiäidit eivät tarvitse ilmaista ruokaa lapsilleen. He voivat ja heidän pitääkin tehdä se ihan itse. 

Nämä on niin pieniä rahoja. Todelliset isot kustannukset on ihan muualla. Miettikääpä mitä maksaa vuodessa yhden lapsen huostaanotto 100.000 euroa vai 150.000 euroa? Se kun kerrotaan huostaanotettujen lukumäärällä. Vammaisilla on todella hintavat ja hyvät saavutetut edut. Onko se oikein, tasapuolista, siihen en ota kantaa, enkä osaa vastata voisiko sieltä jostakin leikata. Isoja kustannuksia tulee myös tekeillä sektoreilla esimerkiksi huonoista urakkakilpailutuksista. Ehkä miljoonia? Ehkä sanoisin, että osaamattomuus maksaa aika tavalla, kun ei tunneta lakia eikä osata tehdä asioita oikein.  Tuskin Suomessa ikinä tullaan oikeasti mistään saavutetuista eduista leikkaamaan. Voiko valtio mennä konkurssiin? 

Vierailija
282/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikataan Puolustusvoimilta, Rajalta, Tullilta, Poliisilta ja terveydenhuollosta raakalla kädellä. Nämä kaikki ovat ylisuuria julkisen sektorin toimijoita, eivätkä tuota pääomaa, vaan kuluttavat sitä. Sitten on perskokkareilla hyvä olla ja yhteiskunta jonka ansaitsevat.

Ei kun tämä on sitä ydintoimintaa, jonka toiminnan varmistamiseksi pitää leikata muualta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se minä olisin mutta näistä viroista pidetään kynsin hampain kiinni koska vallanhalu.

Olen laiskin mies koko organisaatiossa ja tienaan noin 4500e/k. Olen myös matemaattis-loogisesti lahjakas ja älykäs ja sitä myöten olen myös laiska paska. Mietin usein mistä minulle maksetaan.

Mutta jos itse irtisanoutuisin ei tämä muuttuisi mitenkään. Tulisi vain uusi tekijä tilalle joka tekee yhtä hyödytöntä työtä eri motivaatiolla. 

Vierailija
284/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että tiukkana aikana säästöjä kohdistuu kaikkiin osa-alueisiin, mutta aika paljon kulttuuria, tiedettä ja tutkimusta tunnutaan karsastavan tässä maassa. Moni on valmis leikkaamaan rajusti kaikesta siitä, mikä tekee yhteiskunnasta sivistyneen. Vastakkainasettelu ei täysin mielekästä, sillä jos yksinkertaiseen "kumpi on tärkeämpää -lapsilisät vai syöpäsairaan työkykyisen ihmisen parantaminen", niin sitten kaikki lapsilisät pitää lopettaa ja kulttuuriapurahat, ja lasten liikuntaan käytetyt tukirahat, ja suurin osa tutkimukseen ja koulutukseen käytetystä rahasta ja sitä rataa. 

Vierailija
285/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elikä kun turhasta byrokratiasta leikataan, niin koko maa hyötyy siitä. Toki ne hyödyttömät byrokraatit eivät hyödy ainakaan heti, mutta jos myöhemmin pääsevät uusiin duuneihin, niin kyllä hekin siitä hyötyvät. Nykysysteemi palvelee vain näitä hyödyttömiä ja kalliita ihmisiä, joilla on aina työpaikka, vaikkei oikeasti töitä olisikaan. Kaikki muut sitten tekevät hirveästi kovempaan tahtiin töitä (koska kovat palkan sivukulut jolloin varaa palkata lisää porukkaa) ja saavat käteensä vähemmän, jolloin ostovoimakin on huono. Argentiina esimerkki on loistava esimerkki siitä, että liialinen byrokratia on äärimmäisen haitallista."

I dagens Finland tar staten en bra bit över 80 % emellan, då du och jag byter en tjänst sinsemellan. Den som inte tror kan fundera på följande.

Tjänstens värde är 100 €. För att du skall kunna överföra den åt mig bör du först förse tjänsten med 25,5 % moms. Då det blir din lön, tillkommer 40 % löneskatt och 30 % sidokostnader, totalt 272 €. Då jag köper tjänsten som nu kostar 272 € står jag in för samma kalkyl och måste fakturera någon 740 €. 

740 € köper för 100 € netto, det är 13,5 % av helheten. Skatterna slukar totalt 86,5 %. Därför köper inte finländarna tjänster av varandra.

Vierailija
286/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se minä olisin mutta näistä viroista pidetään kynsin hampain kiinni koska vallanhalu.

Olen laiskin mies koko organisaatiossa ja tienaan noin 4500e/k. Olen myös matemaattis-loogisesti lahjakas ja älykäs ja sitä myöten olen myös laiska paska. Mietin usein mistä minulle maksetaan.

Mutta jos itse irtisanoutuisin ei tämä muuttuisi mitenkään. Tulisi vain uusi tekijä tilalle joka tekee yhtä hyödytöntä työtä eri motivaatiolla. 

Pitäisikin saada lahjakkaat tekemään tuottavia hommia. Tuotekehitystä, innovointia, jotain arvoa lisäävää. Ei laiskottelua julkisella. 

Vierailija
287/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkare hallitus valehteli taas kerran että rikkaitten veronalennukset dynaamisine vaikutuksineen pistää talouden pyörät pyörimään vaikka suomessa on laskettu palkkatyön verotusta 1990- luvulta lähtien vailla mitään vaikutusta niin tyhmempikin tietää että tuossa lihoo ainoastaan jo ennestään varakkaitten pankkitili.

Vierailija
288/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet pois ja tilalle vain yksi tuki. Se on kansalaispalkka ihan jokaiselle kansalaiselle, joka hoidetaan verotuksella pois jotka pärjäävät omillaan. Tuen suuruus esim 700€ kk ja muita tukia ei tule. Samalla Kela voisi laittaa minimiin.

Vierailija
289/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että tiukkana aikana säästöjä kohdistuu kaikkiin osa-alueisiin, mutta aika paljon kulttuuria, tiedettä ja tutkimusta tunnutaan karsastavan tässä maassa. Moni on valmis leikkaamaan rajusti kaikesta siitä, mikä tekee yhteiskunnasta sivistyneen. Vastakkainasettelu ei täysin mielekästä, sillä jos yksinkertaiseen "kumpi on tärkeämpää -lapsilisät vai syöpäsairaan työkykyisen ihmisen parantaminen", niin sitten kaikki lapsilisät pitää lopettaa ja kulttuuriapurahat, ja lasten liikuntaan käytetyt tukirahat, ja suurin osa tutkimukseen ja koulutukseen käytetystä rahasta ja sitä rataa. 

Niin. Valintoja ei ole haluttu tehdä, koska on voitu ottaa velkaa. Minun lapseni valitsee sitten aikanaan, että hoitaako omaa syöpäänsä vai käykö baletissa. Kuinka arvelet hänen valitsevan kun kyse on omista vähistä rahoista?

Vierailija
290/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/3 virkamiehistä irtisanotaan.

Kaikilta jäljellejäävistä leikataan palkkaa 1/3.

Vierailija
291/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin ilmaisen päivähoidon,Lapsilisiin rajoitus / poisto hyvätuloisilta.Lapsilisät vain Suomessa asuville , ei ulkomaille.Eduskunnasta avustajat pois ja edustustilit tarkempaan syyniin.

Vierailija
292/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen kampaviineri tai retardi: mistään muusta ei voi julkissektori koskaan leikata kuin absoluuttisesti tärkeimmistä ydintoiminnoista ja vain sellaisella tavalla mikä aiheuttaa ahdistusta tunnesäätelyltään heikoimmissa ihmisraunoissa.

Suomessa on aivan jäävätä määrä julkissektorin korruptiota, tukien väärinkäyttöä ja karkeaa rahan tuhlausta. Julkissektorin kuluista voisi leikata 30% ilman että sillä olisi mitään vaikutusta mihinkään. Sitä ei vaan haluta tehdä. Voitte hyvin kuvitella että minkälaista on touhu Social Finalandissa kun jo USA:stakin löytyi just äsken miljardiluokan tukihuijaukset pelkästään yhdessä osavaltiossa.

Vierailija
293/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2024 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 91 miljardia euroa. (THL)

Leikataan terveydenhoidon 25 miljardista vaikka 10 miljardia niin voidaan lisätä sosiaalimenoja yli 100 miljardin.

Vierailija
294/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 miljardia vuodessa kaadetaan yrityksille kaiken maailman tukina ja veroetuina.

Aloitetaan siitä. 

Vierailija
295/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet pois ja tilalle vain yksi tuki. Se on kansalaispalkka ihan jokaiselle kansalaiselle, joka hoidetaan verotuksella pois jotka pärjäävät omillaan. Tuen suuruus esim 700€ kk ja muita tukia ei tule. Samalla Kela voisi laittaa minimiin.

Tuet tullaan joka tapauksessa leikkaamaan nyt kun EU rupeaa ohjaamaan Suomen valtiota.

Vierailija
296/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 miljardia vuodessa kaadetaan yrityksille kaiken maailman tukina ja veroetuina.

Aloitetaan siitä. 

Eli aloitetaan leikkaamalla yritysten verohuojennuksia ja ajetaan niiden vähien pääkonttorit vaikka Ruotsiin tai Irlantiin missä niitä verotetaan kevyemmin. Sounds like a plan!

Vierailija
297/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikin saada lahjakkaat tekemään tuottavia hommia. Tuotekehitystä, innovointia, jotain arvoa lisäävää. Ei laiskottelua julkisella. 

Höpö Höpö

Tyhmä se on joka työtä tekee. Älykäs ei työhön sorru.

Vierailija
298/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alentaisin virkamiesten palkkoja prosenttialennuksilla eli korkeitten virkamiesten palkkoja paljon ja tavalllisten vähän. Lakkauttaisin myös turhia virkoja ja toimia. 

No kun se turha pitäisi pystyä määrittelemään. Anna jokin esimerkki.

Vierailija
299/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan siitä. 

Yritystuetkin voitaisiin maksaa sosiaaliturvana kotonaistujille.

Vierailija
300/464 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikkaisin YLE:ltä, raviratojen tuesta, kehitysavusta ja Ypäjän hevosopistolta sekä lopettaisin kokonaan Ruokaviraston, Business Finlandin, Opetushallituksen, Migrin ja Ympäristöministeriön.