Ensi vuonna olen nuukempi kuin koskaan - rahahanat kiinni!
Ravinnon suhteen lopetan alkoholin ja sokerin sekä punaisen lihan. Vaatteita on paljon, joten vain välttämättömät sukat ja alusvaatteet uusin.
Onko muilla ideoita ja vinkkejä nuukailuun?
Kommentit (139)
Sellpyssä ja kirppareilla voi tuhlailla hyvillä mielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on kyllä oikein hölmöläisen huipentuma. Voiko enää tyhmempää ideaa olla, kuin estää talouden nousua. Hoh hoijaa.
Viha kasvattaa kostoa. Kyllä se helpottaa vuonna 2027 syksyllä.
Ai meinaat että konkurssin tehneet yritykset tosta vaan käynnistyy uudelleen.? Ei talous toimi noin. Eikä ne teidän vedellä laimennettujen maitopurkiien vaihtamisen täysmaitoa 2027 tätä maata pelasta.
Taloudellinen tilanne Suomessa ei tule helpottamaan merkittävästi kuin 2030-luvulla. Mutta täällähän ollaan ihan innoissaan kulutuksen lopettamisesta joten mikäs siinä. Onneksi meitä järkeviä ja kansantalouden perusteita ymmärtäviä on Suomessa terveellinen enemmistö,
Sama homma. Ens vuonna ostan vain ruokaa, paskapaperia ja lääkkeet. Kaikkea muuta on ja mitään muuta en tarvitse.
Kannattaa erota kirkosta. Mittava säästö ensi vuonna, jos eroat viimeistään huomenna.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 94: "Et sinä tarvitse punajuuria ja nauriitakaan. Köyhällä ei sellaisiin ollut varaa 60 luvulla, eikä nyt."
No mun mummo kasvatti nauriita ja punajuuria jo sotien aikana. Ja köyhiä olivat.
Ja lisään tähän vielä, että mun ei ole tarkoituskaan varsinaisesti köyhäillä. Ne nauriit ja punajuuret on kutenkin kilohinnaltaan paljon halvempia kuin avocadot, ananakset jne. Lisäksi suomalainen maanviljelijä kiittää, kun ostan kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Itse tuen mieluummin Viron taloutta jos pakko on jotain hankkia. Nytkin ostosreissulla täällä. Huvitti, kun ostin suosikkihajuveteni Tallinnan Stockmannilta 53 eurolla, Suomen Stockmannilla hinta 92 euroa. Suomi on kilpaillut hintatasossa itsensä ulos.
Eikä juurikaan näy "rikastuttajia" ostareilla kuhnaamassa
Vierailija kirjoitti:
Itse tuen mieluummin Viron taloutta jos pakko on jotain hankkia. Nytkin ostosreissulla täällä. Huvitti, kun ostin suosikkihajuveteni Tallinnan Stockmannilta 53 eurolla, Suomen Stockmannilla hinta 92 euroa. Suomi on kilpaillut hintatasossa itsensä ulos.
53 euron hajuvesi tuskin on välttämättömyys. Onko hajuvesi ylipäästään turvallistakaan?
On vain hyvä asia, että kulutatte vähemmän. Suurta kulutusta onkin juuri kauhistelleet puolueista etenkin Vasemmistoliitto ja Vihreät.
Maailma pelastuu sittenkin ja tämän hallituksen ansioita. Ei ne puheet, vaan ne teot ratkaisee.
Aion vetää kaiken kulutuksen minimiin. En osta mitään, mikä ei ole aivan välttämätöntä. Tytär leikkaa hiukseni ja pyöräilen aina sään salliessa. Käyn vain ruokakaupassa, sinne max 50/viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostoksista, oletteko muuten huomannut että maitoa voi ihan hyvin lantrata vedellä? Litrasta kevytmaitoa tulee vähintään 1,5 litraa "kevyempää" maitoa maun edes sen kummemmin kärsimättä. Ja jos haluaa kunnolla säästää tekee niinkun saarijärven Paavon emäntä, pistää 50 /50%
Vielä enemmän säästää kun jättää maidon kokonaan ostamatta, ei aikuinen sitä tarvitse, eikä lapsetkaan janojuomaksi. Itse ainakin aion käydä kaikki ruoka-aineet läpi ja miettiä tarkkaan tarvitseeko kaikkea mitä nyt ostan. Aion myös opetella syömään vähemmän ja harvemmin. Viljat ja sokerit olen jo karsinut lähes kokonaan. Vielä voisi tärkkelystä vähentää.
Siis et syö viljatuotteitakaan? Niin joo, esim kaurapuurohan on ihan sikakallista ja epäterveellistä...
Ihmettelen kyllä että mikäs ideologia tuossa on takana vai onko sinulla joku ruoka ainevamma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
53 euron hajuvesi tuskin on välttämättömyys. Onko hajuvesi ylipäästään turvallistakaan?
Sellaiset asiat jotka piristävät omaa mieltä ja joita on mahdollisuus ostaa, ovat mielestäni välttämättömiä. Ei ole tapana tuhlailla, harkittu ostos tämäkin. Ja kyllä muuten nautin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 94: "Et sinä tarvitse punajuuria ja nauriitakaan. Köyhällä ei sellaisiin ollut varaa 60 luvulla, eikä nyt."
No mun mummo kasvatti nauriita ja punajuuria jo sotien aikana. Ja köyhiä olivat.
Niin nauris, siinäpä varsinainen rikkaiden herkku... siis juures joka oli Suomessa perunan asemassa ennen 1700 -1800 lukua ja jota jokainen savupirtissä ja maakuopassa eläjäkin viljeli.
Tuollaisista kommenteista kuten nro 94:lla, näkee miten vähän monet täällä tietävät jostain menneiden vuosikymmenien elämästä, ja oikeastaan mistään muustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on kyllä oikein hölmöläisen huipentuma. Voiko enää tyhmempää ideaa olla, kuin estää talouden nousua. Hoh hoijaa.
Viha kasvattaa kostoa. Kyllä se helpottaa vuonna 2027 syksyllä.
Ai meinaat että konkurssin tehneet yritykset tosta vaan käynnistyy uudelleen.? Ei talous toimi noin. Eikä ne teidän vedellä laimennettujen maitopurkiien vaihtamisen täysmaitoa 2027 tätä maata pelasta.
Taloudellinen tilanne Suomessa ei tule helpottamaan merkittävästi kuin 2030-luvulla. Mutta täällähän ollaan ihan innoissaan kulutuksen lopettamisesta joten mikäs siinä. Onneksi meitä järkeviä ja kansantalouden perusteita ymmärtäviä on Suomessa terveellinen enemmistö,
Läheskään kaikki konkurssin tehneet yritykset eivät ole olleet riippuvaisia tavallisen suomalaisen kulutuksesta. Ja ne, jotka ovat tehneetkin, ovat siis perustaneet koko yrityksen jonkin sellaisen asian eli tuotteen tai palvelun ympärille, mikä ei loppujen lopuksi olekaan kovinkaan tarpeellista. Yrittäjienkin on hyvä muistaa Maslowin tarvehierarkia ja jos ovat perustaneet yrityksen täyttämään sen hierarkian ylimpiä tasoja, niin huonoina aikoina ihmiset pyrkivät täyttämään ensin ne alemman tason tarpeet.
Mä en oikeastaan edes ymmärrä, mikä tässä joitain kiukuttaa. Kyllä ysärin laman aikaankin tärkeimpiä asioita tavallisen ihmisen elämässä oli asuminen, lämmitys, sähkö, säänmukaiset vaatteet, juomavesi ja ruoka. Mä olin silloin kahden pienen lapsen äiti eikä kukaan mediassa sanonut, että ei saa säästää vaan nyt pitää humputella rahansa kaikkeen, mitä ilmankin pärjäisi ihan hyvin, jotta saadaan talous taas kasvuun. Tietysti on ihan hienoa, että meillä on edelleen ihmisiä, joilta ei voi mennä työpaikka alta ja jotka eivät voi edes sairastua tai joilla on jo valmiiksi rahat näihin tilanteisiin. Monella vaan ei näin ole ja jo sen vuoksikin on järkevää - ja jopa Kokoomuksen ideologian ihan oma toive - että ihmiset alkavat itse varautua ( = säästää).
Pidän ostamattomuuspäiviä. Yksi kaksi päivää viikossa, etten käytä rahaa yhtään mihinkään. Koska ruokakaupasta jonkun puuttuvan asian hakeminen johtaa useimmiten muihinkin turhiin ostoksiin. Tälläisinä päivinä loihdin ruokailut kuivakaapista ja pakastimen antimista, ja käytän pois myös jääkaapista jämiä jotka saattaisi mennä roskiin.
En osta mitään täydellä hinnalla, koskaan. Jos ei alea ole, tingin itse kassalla. Kumman usein toimii vaikkapa torilla. Vaatteista vain käytettyjä hankintoja, sama lapsille. Hienoja saa ilmaiseksikin tutuilta. Vaihdetaan tavaraa ja palveluksia. Ruokaa ostan punalapuilla ja hävikkikorista ja inspiroidun tekemään siitä. Esimerkiksi leipäpaketit ostan aina alekorista n 40 sentin hintaan. Pitkässä juoksussa iso säästö.
En uskottele itselleni, että kannattaa käyttää elämänsä juoksemalla isoissa kaupoissa plussatarjousten perässä. Pieni lähikauppa on yhtä hyvä kun valitsee mitä ostaa, eikä siellä ole kiusausta maistaa kaikkia uusia sipsimakuja ja patukoita. Samoin keskisuuri Lidl. Vain tuoreita kasviksia ostan kerralla isomman erän.
Kävelen tai kesäkaudella pyöräilen, en kulje edes julkisilla ellei kiireen takia pakko. Autoa ei ole. Mulla on aika isot lihakset pelkästä kauppakassien raahaamisesta kyliltä. Se siitä salikortista. Liikun lenkkeillen, uin avovesissä tai suksilla jotka ovat 15v vanhat ja oikein toimivat. Ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurijutut on usein aika kalliita, onko mitään vinkkejä (muitakin kuin tuo hyvä vinkki museokortista) kulttuurista nauttimiseen pienellä budjetilla?
Youtube. Itse rakastan oopperaa ja balettia, mutta kalliitahan ne on. Olen kuitenkin huomannut, että nautin melkeinpä enemmän kun katson Youtubesta eri produktioita: on tosi kiinnostavaa katsoa sama aaria peräkanaa kahden eri laulajan esittämänä ja eri produktioissa. Samoin lavastusta ja puvusta voi vertailla silloin. Sama tietysti toimii baletin suhteen. Ja jos elämyksen haluaa, saahan sitä kotonakin panna ykköset päälle ja juoda viskipaukun väliajalla.
Areenassakin on oopperoita, ja samoin kansallisoopperan sivuilta saa katsoa jotain joskus ilmaiseksi, joskus pientä maksua vastaan.
Tämä tietysti edellyttää sitä, että on joskus tullut investoineeksi hyviin kaiuttimiin.
---
Maalaustaiteestakin saan enemmän, kun paneudun oman kotini rauhassa siihen tauluun vaikka tietokoneen näytöltä ja luen taustaa ja historiaa ja siitä aikakaudesta muutenkin. En kykene mitään siveltimenvetoja arvioimaan, joten sinänsä en saa mitään siitä että näen taulun luonnossa. Näin myös välttyy siltä museoähkyefektiltä, kun vaan katselee monta taulua peräperää. Keskityn yhteen tauluun kerallaan.
Olen myös alkanut itse luonnostella. On käynyt ilmi, ettei minulla ole juurikaan käden ja silmän yhteistyötä, mutta se on silti hauskaa koska maailman alkaa nähdä ihan eri tavalla kun yrittää piirtää sitä, vaikkei siitä piirtämisesti hevon veetä tulisikaan.
Lisäksi nykyään on ihanaa kun kirjaston varaukset ei maksa mitään. Metsästän kaikenlaisia häröjä vanhoja kirjailijoita joista kukaan ei ole vuosikymmeniin kuullutkaan ja varaan niiden teoksia ja luen ja luen kaiken niistä tyypeistä. Usein myös kirjastojen kierrätyshyllyistä löytyy aarteita, kun ihmiset siivoavat mökkejään. Vaikka kirja haisisi homeelta, otan siitä nimen ylös ja sitten varaan kirjaston varastosta.
Kulttuuri on nykyään oikeastaan helpoin asia harrastaa ilmaiseksi tai ainakin edullisesti. Cineastissa on ilmaiseksi kaikenlaisia elokuvia, klassikoitakin. Tykkään nimittäin myös kaikenlaisista mustavalkofilmeistä, sellaisista jotka on olleet aika paskoja jo omana aikanaan. Jotenkin ne oman aikansa hömppäelokuvat ja -romaanit välittävät ajankuvaa paremmin kuin realistisemmat. Ihme juttu sinänsä.
Palsta taas paskoo lainaukset, joten tässä uudestaan miten kulttuuria voi harrastaa:
Youtube. Itse rakastan oopperaa ja balettia, mutta kalliitahan ne on. Olen kuitenkin huomannut, että nautin melkeinpä enemmän kun katson Youtubesta eri produktioita: on tosi kiinnostavaa katsoa sama aaria peräkanaa kahden eri laulajan esittämänä ja eri produktioissa. Samoin lavastusta ja puvusta voi vertailla silloin. Sama tietysti toimii baletin suhteen. Ja jos elämyksen haluaa, saahan sitä kotonakin panna ykköset päälle ja juoda viskipaukun väliajalla.
Areenassakin on oopperoita, ja samoin kansallisoopperan sivuilta saa katsoa jotain joskus ilmaiseksi, joskus pientä maksua vastaan.
Tämä tietysti edellyttää sitä, että on joskus tullut investoineeksi hyviin kaiuttimiin.
---
Maalaustaiteestakin saan enemmän, kun paneudun oman kotini rauhassa siihen tauluun vaikka tietokoneen näytöltä ja luen taustaa ja historiaa ja siitä aikakaudesta muutenkin. En kykene mitään siveltimenvetoja arvioimaan, joten sinänsä en saa mitään siitä että näen taulun luonnossa. Näin myös välttyy siltä museoähkyefektiltä, kun vaan katselee monta taulua peräperää. Keskityn yhteen tauluun kerallaan.
Olen myös alkanut itse luonnostella. On käynyt ilmi, ettei minulla ole juurikaan käden ja silmän yhteistyötä, mutta se on silti hauskaa koska maailman alkaa nähdä ihan eri tavalla kun yrittää piirtää sitä, vaikkei siitä piirtämisesti hevon veetä tulisikaan.
Lisäksi nykyään on ihanaa kun kirjaston varaukset ei maksa mitään. Metsästän kaikenlaisia häröjä vanhoja kirjailijoita joista kukaan ei ole vuosikymmeniin kuullutkaan ja varaan niiden teoksia ja luen ja luen kaiken niistä tyypeistä. Usein myös kirjastojen kierrätyshyllyistä löytyy aarteita, kun ihmiset siivoavat mökkejään. Vaikka kirja haisisi homeelta, otan siitä nimen ylös ja sitten varaan kirjaston varastosta.
Kulttuuri on nykyään oikeastaan helpoin asia harrastaa ilmaiseksi tai ainakin edullisesti. Cineastissa on ilmaiseksi kaikenlaisia elokuvia, klassikoitakin. Tykkään nimittäin myös kaikenlaisista mustavalkofilmeistä, sellaisista jotka on olleet aika paskoja jo omana aikanaan. Jotenkin ne oman aikansa hömppäelokuvat ja -romaanit välittävät ajankuvaa paremmin kuin realistisemmat. Ihme juttu sinänsä.
Myyn tarpeetonta tavaraa netissä. Joka latin laitan säästöön. Aina kun tietty summa on koossa, siirrän sen patjan alle. Yhtään ylimääräistä en osta, kauppaan kerran viikossa. Joululahjat ostin käytettyinä ja samaa aion jatkaa. Niistän kaikesta sen viimeisen hinnan ja nyljen kirpunkin.
Olen pikkuhiljaa alkanut nauttimaan tästä ja hyvä niin, sillä perheemme taloustilanne ei ainakaan tule parantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen tupakat ja viinat virosta. Samalla vähän muutakin.
Latviassa on edullisempaa,kunnon määrä niin säästät enemmän,vai?
Lyhytnäköistä. Tupakoimalla ja runsaalla alkoholinkäytöllä ei kyllä säästä.
Seurasin hyvin paljon 90-luvun lamakeskusteluja. Olin nuori ja innostunut kaikesta. Itse en kärsinyt, opettajalla työtä riitti. Mutta monet tuntemistani ihmisistä, esim. oppilaiden vanhemmista tekivät konkurssin, koska ihmiset lopettivat kulutusta reilusti. Muistan kun poliitikot kehoittivat ihmisiä kuluttamaan esim. palveluja mahdoll. paljon niin, että yhteiskunnan rattaat saadaan pyörimään, eikä kaikki pysähdy. Tämä on kaksiteräinen miekka. Miten kuluttaa, jos ei ole rahaa. Ja ns. ilmaston lämpeneminen ei (?) kiihdy niin kovaa vauhtia. Myös luonnonvaroja säästyy. Toisaalta taas ikävä kun niin moni liike, firma joutuu lopettamaan. Tulee reilusti uusia köyhiä, epätoivoisia, psyykkisesti sairaita, lisääntyneitä itsemurhia (niinkuin laman aikaan tapahtuikin). Monet 90- luvun 'laman lapset' muistavat varmasti hyvin nämä seurannaisilmiöt.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/