Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi vuonna olen nuukempi kuin koskaan - rahahanat kiinni!

Vierailija
29.12.2025 |

Ravinnon suhteen lopetan alkoholin ja sokerin sekä punaisen lihan. Vaatteita on paljon, joten vain välttämättömät sukat ja alusvaatteet uusin. 

Onko muilla ideoita ja vinkkejä nuukailuun?

Kommentit (139)

Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään erilaisista haasteista. 3 vuotta sitten päätin kokeilla, miten pärjään tulevien eläkepäivieni elintasolla. Pärjäsin niin hyvin, että hetken päästä aloinkin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa ja silti rahaa jäi aiempaa enemmän säästöön, mikä mahdollisti sen, että hyppäsin pois oravanpyörästä jo 11 kk ennenkuin alin eläkeikä tulee täyteen. 

Vuosi sitten syksyllä päätin ruveta syömään vain sen verran kuin mitä tavoitepainossani pystyn lihomatta ja laihtumatta syömään.  Tästä seurasi, että olin jo kesällä normaalipainossa. Ja seurasi myös se, että ruokaan meni vähemmän rahaa kuin aiemmin. Siinä missä vielä kesällä 2024 pystyin syömään lähiravintolan intialaisesta ruuasta koko  annoksen, niin pari kuukautta myöhemmin enää vain yhden kolmasosan. 

Ensi vuodelle olen asettanut itselleni "Back to 60s" -haasteen eli paluu lapsuuteni ruokavalioon. En tarvitse tuoretta ananasta, avocadoja yms. Enkä esimerkiksi tuoreita marjoja talvella. Koska en ole enää työelämässä, mulla on enemmän aikaa ruuanlaittoon. Lisään perunaa, porkkanaa, lanttua, naurista, punajuurta ja kaalia talvisaikaan, kesäisin sitten satokauden mukaisesti mitä on saatavilla. Saatan jopa taas innostua loppukesästä tekemään erilaisia etikkasäilykkeitä. Niin ja keväällä  lähden taas "hortoilemaan" eli keräämään luonnosta kasveja, joita voi käyttää ravinnoksikin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Lisäänpä vielä, että ajattelin pitkästä aikaa alkaa  itse kasvattamaan niin parvekkeella kuin pihallanikin hyötykasveja. Salaattia, pinaattia, herneenversoja jne jne. Eli ei enää ruukkuihin ja parvekelaatikoihin niin paljon kesäkukkia vaan just jotain syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaostoksista, oletteko muuten huomannut että maitoa voi ihan hyvin lantrata vedellä? Litrasta kevytmaitoa tulee vähintään 1,5 litraa "kevyempää" maitoa maun edes sen kummemmin kärsimättä. Ja jos haluaa kunnolla säästää tekee niinkun saarijärven Paavon emäntä, pistää 50 /50%

Vielä enemmän säästää kun jättää maidon kokonaan ostamatta, ei aikuinen sitä tarvitse, eikä lapsetkaan janojuomaksi. Itse ainakin aion käydä kaikki ruoka-aineet läpi ja miettiä tarkkaan tarvitseeko kaikkea mitä nyt ostan. Aion myös opetella syömään vähemmän ja harvemmin. Viljat ja sokerit olen jo karsinut lähes kokonaan. Vielä voisi tärkkelystä vähentää.

Vierailija
84/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuukaillut tässä joku pari vuotta jo. Sain tänä vuonna  säästöön paljon vaikka olen työtön. Nyt on 21500 euroa säästöjä. Tein lisäksi pimeitä töitä tänä vuonna ja tienasin niistä noin 8500 euroa. Ensi vuonna aion säästää 2000 euroa työttömyysrahoista. Aion kalastaa paljon kalaa itselleni ruuaksi joten ei tarvii kaupasta ostaa ruokaa niin paljon, siitä tulee varmasti 600 euroa säästöjä. Kesällä varsinkin tulee paljon ahvenia joten myyn niitä tutuille joten saan rahaa.

Vierailija
85/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon säästää jo kun kulkee fillarilla joka paikkaan eikä kulje bussilla. Poljen vaikka 20 km matkat fillarilla. Olen niin tehnyt jo 15 vuotta. Samalla kunto pysyy hyvänä kun polkee.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon säästää jo kun kulkee fillarilla joka paikkaan eikä kulje bussilla. Poljen vaikka 20 km matkat fillarilla. Olen niin tehnyt jo 15 vuotta. Samalla kunto pysyy hyvänä kun polkee.

Vanhan 3-vaihteisen fillarini kaivaminen varastosta ja sen kunnostaminen on mulla ensi kevään projetina. HSL nostaa taas hintoja, joten fillarilla pääsen niihin paikkoihin, missä nyt olen käynyt bussilla. 

Vierailija
87/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Petteri-Putlerin hallitus tuli valtaan niin loppui; 

- kaikki kotimaisten tuotteiden ostaminen mikäli mahdollista (sis. ruoat, vaatteet, hygieniatuotteet)

- lehtien tilaaminen

- ulkona syöminen

- suomalaisten duunarien palvelut

Nyt

- tilaan kaiken ulkomailta minkä voin = suomi saa 0 €

Voihan vitalis näitä itkupotkuraivareita. Tällaiset mätisäkitkin saa Suomessa äänestää.

Vierailija
88/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa saa lainata kirjastosta lipun teatteriin tai konserttiin. Ei maksa mitään.

Loppuikohan nämä Kuopiossa, kun oli väärinkäytöksiä. Ainakin Kalpan peleihin. 

Vierailija
89/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaostoksista, oletteko muuten huomannut että maitoa voi ihan hyvin lantrata vedellä? Litrasta kevytmaitoa tulee vähintään 1,5 litraa "kevyempää" maitoa maun edes sen kummemmin kärsimättä. Ja jos haluaa kunnolla säästää tekee niinkun saarijärven Paavon emäntä, pistää 50 /50%

Vielä enemmän säästää kun jättää maidon kokonaan ostamatta, ei aikuinen sitä tarvitse, eikä lapsetkaan janojuomaksi. Itse ainakin aion käydä kaikki ruoka-aineet läpi ja miettiä tarkkaan tarvitseeko kaikkea mitä nyt ostan. Aion myös opetella syömään vähemmän ja harvemmin. Viljat ja sokerit olen jo karsinut lähes kokonaan. Vielä voisi tärkkelystä vähentää.

K0 mmunistista disinformaatiota. Muistan jo lapsuudestani 80-luvulla kuinka kouluhallituksen ja MTK:n hyväksymässä ruoka ympyrässä maitoa, siis kotimaista maitoa oli vähintään neljäsosa! Maito on terveellistä, siitä saa proteiinia ja kalsiumia luuston vahvistukseksi (onko osteoporootikkoja täällä, anyone? Juokaa maitoa niin ei ole jatkossakaan)Ja omat isovanhempanikin olivat maitotilallisia ja sitäpaitsi maito on hyvää!!!

Vierailija
90/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyajan maitovihamielisyys on kummallista.

Vierailija
91/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ostaa vain edullisimpia ruoka aineita ja kuljen julkisilla pummilla. Muuhun en laita rahaa

Vierailija
92/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Petteri-Putlerin hallitus tuli valtaan niin loppui; 

- kaikki kotimaisten tuotteiden ostaminen mikäli mahdollista (sis. ruoat, vaatteet, hygieniatuotteet)

- lehtien tilaaminen

- ulkona syöminen

- suomalaisten duunarien palvelut

Nyt

- tilaan kaiken ulkomailta minkä voin = suomi saa 0 €

Hyvä idea. Otan saman käyttöön Lindmanin hallituksen aikana. 

Vierailija
93/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa uhoamista ap. Et kuitenkaan pysty lopettamaan alkon käyttöä, koska et ole tähänkään mennessä ole siihen kyennyt. :D

Vierailija
94/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä tykkään erilaisista haasteista. 3 vuotta sitten päätin kokeilla, miten pärjään tulevien eläkepäivieni elintasolla. Pärjäsin niin hyvin, että hetken päästä aloinkin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa ja silti rahaa jäi aiempaa enemmän säästöön, mikä mahdollisti sen, että hyppäsin pois oravanpyörästä jo 11 kk ennenkuin alin eläkeikä tulee täyteen. 

Vuosi sitten syksyllä päätin ruveta syömään vain sen verran kuin mitä tavoitepainossani pystyn lihomatta ja laihtumatta syömään.  Tästä seurasi, että olin jo kesällä normaalipainossa. Ja seurasi myös se, että ruokaan meni vähemmän rahaa kuin aiemmin. Siinä missä vielä kesällä 2024 pystyin syömään lähiravintolan intialaisesta ruuasta koko  annoksen, niin pari kuukautta myöhemmin enää vain yhden kolmasosan. 

Ensi vuodelle olen asettanut itselleni "Back to 60s" -haasteen eli paluu lapsuuteni ruokavalioon. En tarvitse tuoretta ananasta, avocad

Et sinä tarvitse punajuuria ja nauriitakaan. Köyhällä ei sellaisiin ollut varaa 60 luvulla, eikä nyt.

Vierailija
95/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on kyllä oikein hölmöläisen huipentuma. Voiko enää tyhmempää ideaa olla, kuin estää talouden nousua. Hoh hoijaa.

Viha kasvattaa kostoa. Kyllä se helpottaa vuonna 2027 syksyllä.

Vierailija
96/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa itsellä mennä keräilyharrastus tauolle, tai ainakin huomattavasti pienemmälle kuin tähän asti. Ihan riittävästi jo muutenkin näitä niin senkin vuoksi. Ehkä koetan myydä jotain poiskin, tosin ei varmaan kannata pidätellä henkeä että mitään menisi kaupaksi...

Vierailija
97/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on kyllä oikein hölmöläisen huipentuma. Voiko enää tyhmempää ideaa olla, kuin estää talouden nousua. Hoh hoijaa.

Osta itse jos noin ahdistaa.

Totta kai pistän tilini kiertoon ja ostan ensisijaisesti suomalaisilta yrittäjiltä. Ja nimenomaan ei ahdistaa tämä hallitus yhtään. . Suomessa on demokratia ja sen mukaisesti valta aina vaihteen eri puolueilla. Nyt mennään näin, vaikka en todellakaan kaikista ratkaisuista pidä. Tämän ketju kiukuttelua ei ole mitenkään älykkäiden ihmisten touhuna.  Kun kansalaiset kaivaa kuoppaa, niin sehän tarkoittaa että seuraava hallitus sitten tiukentaa entisestään leikkauksia. Tai no, ehkäpä meidän raha-asioista päättää sitten jo EU-virkamiehet. Ja silloin voidaan muistella tätäkin ketjua ja miten hölmölänväen perilliset on tässäkin maassa edelleen voimissaan. 

Vierailija
98/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea on keksiä enää mitään merkittävää säästöä. Pyörittelen ajatusta että joisi aamukahvit vaikka vaan joka toinen tai kolmas päivä. Isompia säästöjä en enää keksi, kun kaikki on jo säästetty.

Vierailija
99/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuen mieluummin Viron taloutta jos pakko on jotain hankkia. Nytkin ostosreissulla täällä. Huvitti, kun ostin suosikkihajuveteni Tallinnan Stockmannilta 53 eurolla, Suomen Stockmannilla hinta 92 euroa. Suomi on kilpaillut hintatasossa itsensä ulos. 

Vierailija
100/139 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä. Mä aion itse jättää vassarimuijani. Säästän sillä 10000e. Saa työttömänä katsella uutta asuntoa alle. Ilmoitan asiasta uutena vuotena. Otan naisen, joka ei loisi ja osaa maksaa omat menonsa. Ja itse pidän kulusta yllä entiseen tapaan mutta vain itselleni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän