Ensi vuonna olen nuukempi kuin koskaan - rahahanat kiinni!
Ravinnon suhteen lopetan alkoholin ja sokerin sekä punaisen lihan. Vaatteita on paljon, joten vain välttämättömät sukat ja alusvaatteet uusin.
Onko muilla ideoita ja vinkkejä nuukailuun?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Aion lopettaa kampaajalla käynnit sekä loputkin ulkona kahvittelut ja syömiset. Teen itse ja säästän.
Mä käyn kampaajalla ja kahvilassa, niin säilyy ihmisillä työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion lopettaa kampaajalla käynnit sekä loputkin ulkona kahvittelut ja syömiset. Teen itse ja säästän.
Mä käyn kampaajalla ja kahvilassa, niin säilyy ihmisillä työt.
Mä oon aina käynyt parturoimassa 1-2 kertaa vuodessa (pakollinen paha) ja kahvilassa vain reissussa. En aio lisätä enkä vähentää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis anneta rahan kiertää ja tehdään suomesta vain köyhempi
?? Tällainen säästäväinen eläminen oli entisajan ihmisille, muistan vaikka omien isovanhempien kohdalla, ihan normaalia elämistä ja mitä olen historiaa lukenut ja autenttisia vanhoja lehtiä, ei silloin usutettu miltään taholta ihmisiä pää märkänä tuhlaamaan. Ja nykypäivän ihmisten juttujen perusteellahan koko sodanjälkeinen aika oli yhtä suurta nousukautta (mikä ei kyllä pidä paikkaansa) päättyen vasta 90-luvun lamaan. Joten mitenkäs se nyt oli mahdollista vaikka ihmiset eli nykypäivän mittapuun mukaan kuin köyhäläiset vaikka rahaa olisi ollutkin, kerropa meille?
Koko talousjärjestelmä todellakin on epäterve jos tuhlaamista todella kaikilta edellytetään. talousoppineet voi kommentoida sitä.
Minä tavallisena ihmisenä näen asian niin että ei se ole minun etu jos minä haaskaan rahojani vaikka voisin säästäväisemminkin elää. Jos sä olet eri mieltä, niin pane ihmeessä haisemaan ja osta minkä kerkeät, ja osta osarilla jos ei rahat riitä. Enpä usko että siitä edes mitään mitalia saa "kansalaisvelvollisuuden" täyttämisen johdosta, mutta ehkä saat itse hyvän mielen.
Ostan kaiken ulkomailta mitä vain voin. Ruokaakin olen nyt tilannut pari kertaa Amazonista. kun on halvempaa kuin Prismassa. Kiinasta löytyy myös paljon hyöldyllistä hankittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostoksista, oletteko muuten huomannut että maitoa voi ihan hyvin lantrata vedellä? Litrasta kevytmaitoa tulee vähintään 1,5 litraa "kevyempää" maitoa maun edes sen kummemmin kärsimättä. Ja jos haluaa kunnolla säästää tekee niinkun saarijärven Paavon emäntä, pistää 50 /50%
Kuka hullu ostaa kevytmaitoa !
Punaista maitoa voi jatkaa reilummin.
Kuka hullu ostaa maitoa, kun voi ostaa piimää?
Ne on kaksi eri maitotuotetta, ei toinen korvaa toista. Vai laittaisitko kahvi maidon sijasta vaikka asidofiilus piimää? Nam...
Vierailija kirjoitti:
Myyn omakotitalon ja muutan telttaan.
Miten ajattelit hoitaa lämmityksen talvella ja viilennyksen kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurijutut on usein aika kalliita, onko mitään vinkkejä (muitakin kuin tuo hyvä vinkki museokortista) kulttuurista nauttimiseen pienellä budjetilla?
Ota selvää, saako kirjastosta kausikortteja. Meillä Jyväskylässä pääsee esimerkiksi teatteriin ja sinfoniaorkesterin konserttiin mutta toisaalta myös erilaisiin urheilutapahtumiin. Kausikortteja saa lainaan kaksi kerrallaan, laina-aika viikon ja varauksia ei voi tehdä, eli pitää kytätä kirjaston järjestelmästä, milloin kortteja on saatavilla.
Mulla sama. Tilillä olevat rahat on "pyhiä" , niihin ei kosketa kuin vasta äärimmäisessä tilanteessa. Tuon pyhitetyn tilin lisäksi on muita säästöjä joita voi tarvittaessa käyttää normaalielämään jos budjetti hetkellisesti ylittyy. Harvoin noin käy. Voin myös auttaa muita perheenjäseniä tällä rahalla.
Ja velkaa ei oteta!!! Velka on uhka ja kahle jota pienituloinen ei todellakaan tarvitse näinä aikoina.