Potkulaki tulee voimaan: Tiedossa vuosia epävarmuutta, sanoo asiantuntija
Uusi työntekijän irtisanomista helpottava laki tulee voimaan torstaina, kun vuosi vaihtuu.
Uusi potkulaki tulee lisäämään oikeudellista epävarmuutta vuosikausien ajan, sanoo tutkimuslaitos Laboren johtaja Mika Maliranta.
Se, mitä tämä laki käytännössä tarkoittaa, sitä eivät juristitkaan osaa ymmärtääkseni vielä sanoa. Se on asia, joka selviää, kun oikeuskäytäntö alkaa muotoutua, ja siihen menee vuosikausia.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työntekijän velvoitteiden laiminlyöntinä voidaan pitää esimerkiksi työnantajan määräysten jättämistä noudattamatta, töiden laiminlyömistä, perusteetonta poissaoloa, epäasiallista käytöstä sekä huolimattomuutta työssä.
Malirannan mukaan uudistuksella ei ole merkittäviä työllisyysvaikutuksia. Hallitus päätyi esityksessään samankaltaiseen arvioon.
Mäkelä ja Maliranta uskovat, että irtisanomisten määrä voi kasvaa maltillisesti ensi vuonna.
Työelämä | Potkulaki tulee voimaan: Tiedossa vuosia epävarmuutta, sanoo asiantuntija
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Loppuuko se epävarmuus sitten vuosien päästä? Mihin, eläkkeeseenkö?
Sitten, vuosien kuluttua on vihdoin saatu oikeuslaitoksen läpi muuta juttu, joita voidaan pitää ennakkotapauksina. Ja näiden ennakkotapausten perusteella voidaan arvuutella, minkälainen pärstäkerroinirtisanominen on sallittua ja mikä ei.
"Uusia työttömyysjaksoja alkoi huhtikuussa 33 300 eli 3 300 enemmän kuin vuosi sitten."
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/194830/Tkat_FI_huhti26.pdf?…
Irtisanominen oli jo aiemmin helpompaa/halvempaa Suomessa kuin muualla Euroopassa:
Siksi esim. Nokia silloin aloitti kaikista Euroopan toimipisteistään irtisanomiset juurikin Suomesta.
Nykyisin Suomessa ei ole enää senkään vertaa oikeuksia työntekijöillä, ja koko ajan huonommaksi menee: työehtoja huononnetaan yksipuolisella ilmoituksella jne, ilmapiiri on muuttunut siten että työntekijät suostuvat ja kiltisti alistuvat aivan kaikkeen.
Toivottavasti mahdollisimman moni tätäkin hurrannut saa itse kokea potkut.
ek haluaa linjaorganisaation sijasta käskypöheikön. kaikki joukolla nuolemaan koska..
porukan omistus ei toimi ja johdotuksessa vikaa; mutta se on aina oikeassa, pienessä kuningaskunnassa? ei tarvitse olla hirveän välkky kun arvaa mitä tuosta seuraa.
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tämä laki tulee muuttamaan työelämää kovin paljon. Kyllä työnantaja haluaa pitää kiinni hyvistä työntekijöistä. Toisaalta, onhan sekin epäreilua, jos motivoitunut ja hyvä työntekijä joutuu olemaan työttömänä samaan aikaan kun töissä on työntekijöitä, joilla ei ole työhön motivaatiota.
Moni firma on kiikunkaakun laman takia ja joutuu tekemään henkilöstöjärjestelyjä esim irtisanomalla ne tarpeellisetkin työntekijät. Tulee halvemmaksi että yritys ostaa vanhoilta työntekijöiltään pelkän työsuoritteen. Ei tarvitse maksaa työnantajan maksuja vakuutuksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko myös kansanedustajiin kohdistaa sen, että äänestäjät voisivat perua äänensä, jos vain on "asiallinen" syy? Ainakin muutaman perussuomalaisen erottamiseen asiallisia syitä tuntuu löytyvän, puhumattakaan pääministeristä ja hurjista työttömyysluvuista.
Pitäisi olla kovat rangaistukset jos toimii toisin kuin on vaaleissa luvannut tai muuten kansan etua vastaan. Nythän poliitikoilla ei ole mitään vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatte kaikki laiskat paskat vihdoin potkut!!!
Tämä. Nyt lentää suojatyöloiset pihalle!
Sarja jankuttaja mulkku jankuttaa yksinää vittuuuu jeee.
Joo saatuihin etuihin ei kosketa suojatyöpaikkoihin ei ikinä kosketa mieluummin myydään vaikka valtio alta, virkarälssi porskuttaa tapahtui mitä vaan.
Paska maa. Ketään ei kiinnosta omien kansalaisten asiat. Ollaan päästy kapitalismiin, jossa on vain rahalla väliä eikä omalla kansalla tai kulttuurilla.