Potkulaki tulee voimaan: Tiedossa vuosia epävarmuutta, sanoo asiantuntija
Uusi työntekijän irtisanomista helpottava laki tulee voimaan torstaina, kun vuosi vaihtuu.
Uusi potkulaki tulee lisäämään oikeudellista epävarmuutta vuosikausien ajan, sanoo tutkimuslaitos Laboren johtaja Mika Maliranta.
Se, mitä tämä laki käytännössä tarkoittaa, sitä eivät juristitkaan osaa ymmärtääkseni vielä sanoa. Se on asia, joka selviää, kun oikeuskäytäntö alkaa muotoutua, ja siihen menee vuosikausia.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työntekijän velvoitteiden laiminlyöntinä voidaan pitää esimerkiksi työnantajan määräysten jättämistä noudattamatta, töiden laiminlyömistä, perusteetonta poissaoloa, epäasiallista käytöstä sekä huolimattomuutta työssä.
Malirannan mukaan uudistuksella ei ole merkittäviä työllisyysvaikutuksia. Hallitus päätyi esityksessään samankaltaiseen arvioon.
Mäkelä ja Maliranta uskovat, että irtisanomisten määrä voi kasvaa maltillisesti ensi vuonna.
Työelämä | Potkulaki tulee voimaan: Tiedossa vuosia epävarmuutta, sanoo asiantuntija
Kommentit (118)
Epävarmuus työelämässä heijastuu kaikkeen kulutukseen heikentävästi.
Onko tämän vaikutuksia varmasti mietitty tarpeeksi? Entä jos tämä jäädyttää edelleen suomalaisten kuluttamishaluja, kun ihmiset haluavat laittaa säästöön pahan päivän varalle? Auttaako se, että yrittäjä voi erottaa heikon työntekijän, jos ihmiset eivät halua ostaa yrittäjältä mitään, kun pelkäävät itse irtisanomista?
Saatte kaikki laiskat paskat vihdoin potkut!!!
Mutku mulla on oikeus saikuttaa kun on paha olo, kissa kuoli. Yhyyy. Poikaystävä jätti, nyt saikulle. Yhyyy
Ihanaa. Vuosia mennään vielä ilman talouskasvua kun kukaan ei uskalla kuluttaa.
Työttömyyttä ja konkursseja saadaan lisää. Yrittäjät varmasti kiittävät tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sarjasaikuttajat vapisee
Mitä jos on lääkärin toteama sairaus mustaa valkoisella? Esim työntekijällä oli käynnin aikana kuumetta jne?
Vierailija kirjoitti:
Sarjasaikuttajat vapisee
Niin kun kokoomuksen Lasse Lehtonen, Petteri Orpo ja onkos jouluna kompuroinut Satonen myös saikulla?
Pitääkö siis mennä kuumeessa töihin ettei saa potkuja?
Vierailija kirjoitti:
Kuluttakee, kuluttakee, ostakee, ostakee! T. Hallitus ja oikeistomedia
Minusta tuntuu, että työttömille se tuo varmuutta - siitä, ettei töihin enää tarvitse mennä, kun työnantajat haluavat eroon muistakin työntekijöistä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Sarjasaikuttajat vapisee
Sairastuminen tarkoittaa sinullekin työttömyyttä. Onnea.
Otsikot huutaa joka tuutissa, että ensi vuonna tulee entistä helpommin potkut!
Tämä saa varmaan nyt ihmiset kuluttamaan ja luottamaan tulevaisuuteen. Hyvää työtä hallitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjasaikuttajat vapisee
Mitä jos on lääkärin toteama sairaus mustaa valkoisella? Esim työntekijällä oli käynnin aikana kuumetta jne?
Tähän se luultavasti menee, että sairaslomalle jäävät hankkivat sen todistuksen, että olisi varmasti mustaa valkoisella.
Yrittäjäliitto on ilmeisesti vahvasti ajanut lakia. Itse koen tämän taloudellista epävarmuutta lisäävänä asiana. En koe, että minun pitäisi tukea suomalaisia yrittäjiä, jos heidän ei tarvitse tukea työntekijöitä. Ostan Suomessa valmistettuja tuotteita ja palveluita vain työllistävyyden takia. Ehkä vihdoinkin pitää luovuttaa ja ruveta vain ostamaan Kiina-krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Sarjasaikuttajat vapisee
Niin vapisee moni pienyrittäjäkin.
Ihmiset laittaa rahat sukanvarteen pahan päivän varalle.
Ihminen toimii näin kun on edessä epävarmat ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttakee, kuluttakee, ostakee, ostakee! T. Hallitus ja oikeistomedia
Hallitus ja yritysjohtajat saavat itse hoitaa kuluttamisen. Ei ole meidän muiden vastuulla tuottaa voittoa yhdellekään yritykselle. Hommatkoon itse voittonsa jos sitä haluavat.
Osittain itse luodun ennätystyöttömyyden oloissa oikeiston talousnerojen täsmätoimi työllisyyden hoitoon on helpottaa irtisanomista, joka lisää työttömyyttä ja rasittaa julkista taloutta.
Vapise Espanja, Suomi haluaa ykköseksi Euroopan työttömyysluvuissa.
Kasvukäyrät sojottamaan!
Torille ja Pasila, Porilaisten marssi.
Potkulaki. Mihin sitä edes tarvitaan.
Koeaika pidennettiin puoleen vuoteen ! Määräaikaisuuksia saa ketjuttaa.
Suomessa on muutenkin varsin helppo irtisanoa työntekijä jos siihen on aito syy.
Orpo Purraa varmasti harmittaa kun eivät voi kieltää ostolakkoa.
Sarjasaikuttajat vapisee